Historie vyklápěných dveří u sériových vozů sahá do roku 1954, kdy tyto použili konstruktéři u Mercedesu, konkrétně modelu 300 SL a k otvírání sloužil stlačený plyn. Další pokus provedli Italové u Lamborghini Countach. Obojí bylo založeno na mechanických systémech, vyžadujících velkou šikovnost, obratnost a sílu.
Kleemann představil své dveře "Scissor" na roadsteru Mercedes SL. Na rozdíl od zmíněných systémů využívá nově dvou os a hydrauliky spolu s elektronikou. Výsledkem je komfortní a rychlé otevření dveří bez potřeby jakékoliv námahy a velkého prostoru kolem vozu.
Mechanismus otvírání je umístěn na sloupku předních dveří a propojen s centrální hydraulickou jednotkou s vysokotlakým čerpadlem a kontrolním ventilem. V činnost ho uvede signál z procesoru, předaný stiskem kliky. Podobně jednoduché je i uzavření dveří. Stačí zmáčknout knoflík na spodní straně dveří už pohodlně usazen v sedadle. Otevření dveří trvá deset vteřin.
A kde je ta zmíněná inspirace v přírodě? U ptáků. Podobně jako oni totiž Mercedes od Kleemannu nejprve vysune o osm centimetrů dveře z karosérie a následně je vyklopí vzhůru jako při vzletu ptáků...
Foto: Kleemann
Kleemann se inspiroval v přírodě
Dánská Tuningová společnost připravila precizní systém nahoru otvíraných dveří.