BMW M6 se zařadí mezi supersportovní vozy, zásluhu na tom má i excelentní, plně sportovní podvozek. Ale na rozdíl od většiny obvyklých dvoumístných konkurenčních vozů, nabídne novinka místo a pohodlí vozu typu 2+2 a navíc i luxusní výbavu typickou pro vozy BMW vyšší třídy.
Nejlepší volba: Vysoké otáčky
Kompaktní vysokootáčkový motor představuje nejlepší cestu pro dosažení maximálního výkonu motoru. Se svými 8250 otáčkami za minutu se desetiválec dostává tam, kam dříve mířily jen sportovní vozy. Důsledkem je překročení magické hranice 100 koní na litr zdvihového objemu. Specifický výkon tak dosahuje úrovně známé z motoristického sportu. Extrémně pevná kliková hřídel je uložena 6krát. Variabilní časování ventilů Doppel-VANOS zaručuje optimální plnění válců palivem při velmi rychlých časech. V praxi to přináší více výkonu, lepší průběh točivého momentu, optimální odezvu, nižší spotřebu a emise chudší na škodliviny. Každý válec disponuje stejně jako u závodních vozů vlastní škrtící klapkou, která je řízená plně elektronicky.
Úspěch spočívá v decentně zahalené čisté síle
Inženýři se ale nespolehli jen na obrovský výkon motoru, ale zaměřili se i na snížení hmotnosti karosérie. Výsledkem je vůz, který si výborně povede nejen na závodních tratích, ale i na všech běžných silnicích po celém světě. Stejně jako u ostatních modelů řady M platí i pro nové BMW M6, že elegance původního modelu zůstává a od civilní verze se liší jen v detailech.
Dvojitý výfukový systém z ušlechtilé oceli
Výfukový systém z bezešvé ušlechtilé oceli je veden dvěma trubkami až k tlumiči, aby se následně pro vozy BMW M typicky rozdělil do čtyř samostatných koncovek. Emise splňují evropskou normu Euro 4 i americkou LEV-2. M6 se pyšní skutečně jadrným sportovním zvukem.
Elektronika motoru na nejvyšší úrovni
Za výbornými výkony a nízkými emisemi stojí i řídicí jednotka motoru. Ta má i svůj zlatý hřeb – je jím technologie iontového proudu sloužící k určení klepání motoru a výpadkům zapalování a spalování. Je schopna rozpoznat přes zapalovací svíčku v každém válci eventuální klepání motoru, hlídá správné zapalování a rozpozná výpadky, přiblíží se teoretickým hranicím, a pomáhá dosahovat optimálního výkonu. Zapalovací svíčka funguje zároveň jako regulátor zapalování a jako senzor sledující proces spalování.
Přenos výkonu sedmistupňovou SMG převodovkou
Realizace konceptu s vysokootáčkovým motorem je možná jen tehdy, když je motor sladěn s odpovídající převodovkou. Jen v takovém případě svede motor převést točivý moment na silnici. BMW M nabízí v podobě této převodovky na celém světě jedinou sekvenční převodovku se sedmi stupni a funkcí Driverlogic. Ještě lépe než převodovka se šesti stupni umožňuje ruční řazení s velmi krátkými řadícími časy stejně jako komfortní jízdu při zařazené automatice. Řazení řidič provádí buď řadicí pákou, nebo páčkami na volantu. Ve srovnání s dřívějšími převodovkami SMG je řazení urychleno o 20 procent. A v neposlední řadě zvyšuje SMG akustické kouzlo motoru V10. Při podřazení do vysokých otáček elektronika vyvolá odezvu v krátkém a řízném meziplynu.
Maximální jízdní zážitek
Souhra motoru V10 a sedmistupňové převodovky SMG zaručuje řidiči BMW M6 Coupé maximální jízdní zážitek – sprint z nuly na 100 km/h se odehraje během 4,6 vteřin, na číslovku 200 km/h ukáže ručička rychloměru za asi 14 vteřin. Neustále zrychlování utne při tempu 250 km/h až elektronika. Tachometr dává tušit, kam by se až rychlost vyšplhala nebýt omezovače. Jeho škála končí na údaji 330 km/h.
Podvozek M: třešnička na dortu zvaném BMW řady 6
Už tak vynikající podvozek BMW řady 6 a jeho moderní asistenční systémy byly upraveny pro potřeby M6. Od podvozku BMW M5 se M6 liší v kratším rozvoru a ještě nižším těžišti, což zvyšuje agilnost. Uzávěrka diferenciálu M, která je variabilní a snímá otáčky, propůjčuje vozu vysokou jízdní stabilitu a optimální trakci především při výjezdu ze zatáček. Při kritických jízdních situacích zasahuje uzávěrka okamžitě a dodává odpovídající dostatek trakce k oběma kolům.
DSC se dvěma volitelnými programy jízdní dynamiky
BMW M6 dostává systém DSC (Dynamic Stability Control) nové generace. První stupeň DSC je zamřený na maximální bezpečí, zato M Dynamic Mode je stejně jako u M5 určen sportovně založeným řidičům. Systém DSC se vypíná tlačítkem poblíž řadicí páky.
EDC: od tvrdého sportovního svezení až po komfort
Elektronické řízení tlumičů EDC v BMW M6 umožňuje řidiči volbu mezi programy Komfort, Normal a Sport. Charakteristika podvozku se podle zvoleného programu mění od sportovně tvrdého odpružení až po komfortní nastavení.
Tlačítko Power mění volbu motorové charakteristiky
Po nastartování má řidič automaticky k dispozici komfortní výkonový program P400, tedy výkon 400 koní. Po stisknutí tlačítka Power poblíž řadicí páky se však výkon desetiválce zvýší na maximum. P500 nabízí nekompromisní sportovní zážitek.
Vysoce výkonné brzdy jako v motoristickém sportu
M6 je vybaveno velkolepě dimenzovanými vysoce výkonnými brzdami s vrtanými a lehkými kotouči. Z rychlosti 100 km/h se vůz zastaví po 36 metrech!
Rychlý atlet s krásným tělem
Už i BMW řady 6 uchvacuje svou krásou, BMW M6 rozvíjí tento dojem dalšími detaily. Ty podtrhují charakter výkonného a sportovního vozu, který působí zároveň nevtíravě a decentně. Nejpůsobivější částí je přední spoiler. Jako vždy u vozů řady M, i tady je na prvním místě funkčnost. Velké nasávací otvory vlevo a vpravo pod předním nárazníkem dovolují motoru M6 nasát více vzduchu k motoru a zároveň vedou vzduch k brzdám. Tvary otvorů zároveň podtrhují sportovní charakter novinky.
Výrazný práh pode dveřmi vyzdvihuje dynamiku sportovního kupé. Opticky protahuje Coupé do délky a to působí ještě plošším dojmem. Devatenáctipalcová hliníková kovaná kola dávají průhled na velké brzdové kotouče. Zadní spoiler s charakteristickými otvory difuzéru splňuje v první řadě aerodynamické nároky. Díky svému tvarování zlepšuje proudění vzduchu pod vozem a snižuje vztlak.
Karbonová střecha poprvé v sériové výrobě
Střecha z karbonu se poprvé objevila u vozu BMW M3 CSL. Po této malé sérii zavádí BMW M GmbH karbonovou střechu i u vozu M6 Coupé. Z motoristického sportu pocházející uhlíková vlákna znamenají ve srovnání s hliníkem a samozřejmě i s ocelí úsporu hmotnosti při nezměněné stabilitě a bezpečnosti při nárazu.
Interiér v kůži
BMW M6 se představuje ve srovnání se základním modelem s ještě hodnotnějšími koženými materiály Merino ve třech různých barevných provedeních. Za příplatek se nabízí i plně kožené vybavení, které splní i to nejposlednější přání.
Tím prvním ale asi pro většinu obdivovatelů vozů BMW bude, alespoň si tohoto krasavce poslechnout…
Foto: BMW Group
Zdroj: Tisková zpráva BMW Group