Situace v automobilovém průmyslu za velikou louží zdá se býti poměrně dramatická. Snad každý týden přinese zprávu o další zavřené továrně nebo o propouštění. Nyní je na řadě GM.
GM je tradiční výrobce velkých vozů a tato tradice mu dnes dělá vrásky jako nikdy dříve. Nezájem o vozy, které žerou i trávu kolem cesty (a teď nemyslím na biopaliva) je značný a poměrně skokový stejně jak skokově roste cena benzínu, které jsem se věnoval ve dřívějším článku.
Mamutí koncern nemá na výběr. Musí škrtat, škrtat a škrtat tak, aby se vrátil alespoň na dohled černým číslům. Za celý loňský rok prohospodařili neskutečných téměř 600 miliard korun (38,7 miliard dolarů - více jak polovina našeho státního rozpočtu), ztráta za první čtvrtletí je tři a čtvrt miliardy, tedy nějakých 50 miliard korun. Ztrátě za minulý rok jsem se věnoval v únoru.
Proto je třeba šetřit. Zavírání továren je naplánováno již z dřívejška, nyní přišla na řadu administrativa. Ta bude muset zhubnout o celých 15%, tedy asi o 5000 zaměstnanců. GM v současné době zaměstnává asi 280 tisíc zaměstnanců, přičemž prodeje klesaly asi o 15%, výrobu je třeba snížit o více než 300 tisíc aut. O snižování výroby SUV a pickupů si přečtěte tento článek.