Potvrzeno: Tlačítka předčí dotykové obrazovky v nových autech

Ford u svého Mustangu Mach-E zvolil v případě interiéru reduktivní přístup, všechny důležité ovládací prvky umístil do středové obrazovky | foto: Ford

Automobilky dnes hojně využívají k ovládání a zapínání jednotlivých funkcí ve vozidle dotykové obrazovky. Nahradily fyzická tlačítka, která jednotlivé funkce spínala, případně ovládala. Z tohoto důvodu jsme se zaměřili na testování 11 nových vozidel, která využívají dotykové obrazovky pro nastavení různých parametrů ve vozidle, jako jsou například teplota, klimatizace, vyhřívání sedadel, rádio a podobně.

Podle testů provedených švédským motoristickým časopisem trvá řidičům provádění běžných úkonů na dotykových obrazovkách ve vozidle mnohem déle než pomocí fyzických tlačítek a spínačů.

Magazín Vi Bilägare využil k testování dotykových obrazovek 11 moderních vozů od různých výrobců. V jeho rámci se měřil čas, za jaký řidič provedl různé základní úkony, jako je přeladění rádiové stanice nebo úprava teploty ve vozidle. Úkony se prováděly u testovaných aut v rychlosti 110 km/h na uzavřeném letišti. Pro srovnání a zjištění času bylo vybráno 17 let staré Volvo bez dotykové obrazovky.

Volvo V70 2.4 T5 (2005) | foto: Roman Havlín

Jaké úkony řidič prováděl?
Aktivoval vyhřívání sedadel, zvýšil teplotu o dva stupně a spustil odmrazování. Dále zapnul rádio a nastavil stanici na konkrétní kanál. Resetoval palubní počítač, snížil osvětlení přístrojů na nejnižší úroveň a vypnul středový displej.

Podle závěrů časopisu dopadlo nejlépe s velkou časovou rezervou Volvo V70 z roku 2005. Jeho ovládání bylo nejsnáze pochopitelné. Čtyři úkony řidič zvládnul za deset sekund, během kterých vůz ujel rychlostí 110 km/h vzdálenost 306 metrů. Na opačném konci žebříčku se umístil čínský elektromobil MG Marvel R. Řidič potřeboval na splnění všech úkonů 44,6 sekund, během nichž vůz ujel 1 372 metrů. To je  více než čtyřnásobek vzdálenosti ve srovnání se starým Volvem V70.

BMW iX a Seat Leon si vedly lépe, ale i tak jsou jejich infotainmenty, to znamená vizuální zpracování ovládání jejich dotykových obrazovek, příliš komplikované. Během doby potřebné ke splnění úkolu ujeli téměř jeden kilometr.

BMW iX s minimalistickým designem je představitelem průkopnické generace elektrických SAV z Mnichova | foto: BMW

Přestože vozidla Dacia Sandero a Volvo C40 disponovaly dotykovými obrazovkami, vedla si podle autorů z vybraných vozidel nejlépe – možná díky omezenější sadě funkcí a zjednodušenému vizuálnímu zpracování ovládání. Splnění úkonů v těchto vozidlech trvalo o třetinu déle než ve starém Volvu V70. Vozidlo Dacia Sandero ujelo 414 metrů a Volvo C40 potřebovalo na úkony 417metrů.

Výzkum Transport Research laboratory by UK´s ve Spojeném království v roce 2020 zjistil, že rozhraní mobilních telefonů pro dotykové obrazovky automobilů, známá jako Apple CarPlay a Android Auto, zkrátila reakční doby stejně jako řízení pod vlivem alkoholu nebo drog.

Fyzická tlačítka jsou v moderních automobilech stále vzácnější. Většina výrobců přechází na dotykové displeje, které v testu provedeném společností Vi Bilägare vykazují mnohem horší výsledky. Řidič v autě s nejhoršími výsledky potřebuje k nastavení jednoduchých úkonů čtyřikrát delší čas než ve vozidle s nejlepšími výsledky.

Obrazovky v moderních automobilech se stále zvětšují. Konstrukční týmy většiny výrobců automobilů se rády zbavují fyzických tlačítek a přepínačů, přestože bylo zjištěno, že tlačítka jsou z hlediska bezpečnosti mnohem lepší. Inspirací pro interiéry moderních automobilů s velkým množstvím obrazovek jsou chytré telefony a tablety. Designéři chtějí „čistý“ interiér s minimem spínacích přístrojů a finanční oddělení chce tímto návrhem snížit náklady. Namísto dlouhodobého vývoje, výroby a skladování fyzických tlačítek chtějí výrobci automobilů integrovat více funkcí do digitální obrazovky, kterou lze časem aktualizovat.

Americká automobilka Tesla vždy nabízela větší dotykové obrazovky než většina výrobců, které obsahovaly více funkcí k ovládání vozu. Dokonce i stěrače čelního skla se ovládají prostřednictvím dotykové obrazovky. BMW iX také nabízí dotykovou obrazovku, ale není tak velká jako ve vozidle Tesla, navíc má i více fyzických tlačítek a spínačů. To však není zárukou snadného ovládání systému. Systém BMW má spoustu funkcí, ale také jedno z nejsložitějších a nejkomplikovanějších uživatelských rozhraní.

Dalšího „hříchu“ se dopouští výrobci vozidel Volkswagen a Seat. Ve snaze ušetřit peníze nejsou dotykové ovladače klimatizace pod displejem v modelech ID.3 a Leon podsvícené, což způsobuje, že v noci nejdou vidět.

Seat Leon Sportstourer | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Hlasové ovládání u vozidel
Výrobci automobilů zdůrazňují, že mnoho funkcí lze nyní aktivovat hlasem. Systémy hlasového ovládání se však ne vždy snadno používají. Neumí ovládat všechny dostupné funkce a ne vždy fungují tak, jak je inzerováno. Proto nebyly v tomto experimentu testovány.

Testování 11 automobilů ukázaly velké rozdíly
Nejjednodušší na pochopení a ovládání má s velkým náskokem Volvo V70 z roku 2005. Čtyři úkony zvládne jeho řidič během rovných deseti sekund, během nichž ujede 306 metrů rychlostí 110 km/h.

Na opačném konci stupnice stojí čínský elektromobil MG Marvel R, který má největší, ale zdaleka nejhorší ovládání dotykové obrazovky a v hodnotícím testu si vedl nejhůře. Než řidič splní všechny testem stanovené úkony, spotřebuje 44,6 sekundy, během nichž vůz ujede 1 372 metrů. To je více než čtyřnásobek vzdálenosti ve srovnání se starým Volvem V70.

BMW iX a Seat Leon si vedou o něco lépe, ale oba mají příliš komplikované ovládání. Řidič potřebuje na splnění úkonů stanovených testem téměř kilometr. Za tu dobu se dění v reálném provozu a situace v dopravě může hodně změnit.

Z nových vozidel si v testu nejlépe vedli Dacia Sandero a Volvo C40. Přestože obě mají dotykovou obrazovku, nejsou jejich infotainmenty přeplněné funkcemi. Volvo navíc dokazuje, že dotyková obrazovka a její ovládání nemusí být složité.

V prováděném testu se dále měřil úhel, pod kterým se řidič musí dívat směrem dolů na dotykovou obrazovku, aby mohl ovládat jednotlivé prvky a provádět stanovené úkony. Fotografováním stejného řidiče ve všech vozech bylo zjištěno, že řidič musí snížit zorný úhel až o 56°, aby viděl na spodní část obrazovky. Nejlépe v hodnocení dopadl Mercedes GLB, jehož zorný úhel na obrazovku je 20°.

Výsledky jednotlivých vozidel v provedeném testu:
BMW iX - 30,4 s
Dacia Sandero - 13,5 s
Hyundai Ioniq 5 - 26,7 s
Mercedes GLB - 20,2 s
MG Marvel R - 44,9 s
Nissan Qashqai - 25,1 s
Seat Leon - 29,3 s
Subaru Outback - 19,4 s
Tesla Model 3 - 23,5 s
Volkswagen ID.3 - 25,7 s
Volvo C40 - 13,7 s
Volvo V70 (r.v. 2005) - 10,0 s

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy