Klasickou faceliftovanou Octavii, ze které námi testovaný vůz vychází, netřeba představovat. Na její z počátku kontroverzní design si již všichni zvykli a diskuze o "škaredém čtyřočku" dávno utichly. Octavia se tak vrátila do starých dobrých kolejí a zastává roli rodinného univerzálu, jehož koupí neuděláte chybu. Zvláště v čechách je pak Octavia spolu s ostatními modely domácí automobilky autem, kterému média i zákazníci věnují velkou pozornost. Dá se to pochopit, vždyť každý správný Čech by měl být taky trochu patriot, o tom ale tento článek není…
Právě všednost jednoho z nejprodávanějších aut může některé zákazníky odradit. Důvodů je několik a nehraje roli, zda se chcete jen odlišit (a přitom nešlápnout vedle), anebo máte specifické požadavky. Právě pro takové zákazníky Škoda nabízí verze typu RS a Scout. Důležité je říci, že se nemá jednat jen o obyčejné karosářské pakety, ale plnohodnotné modifikace. Vyplatí se tedy připlatit si za "Scouta" a kolik vlastně stojí ve srovnání s běžnou Octávií?
Právě všednost jednoho z nejprodávanějších aut může některé zákazníky odradit. Důvodů je několik a nehraje roli, zda se chcete jen odlišit (a přitom nešlápnout vedle), anebo máte specifické požadavky. Právě pro takové zákazníky Škoda nabízí verze typu RS a Scout. Důležité je říci, že se nemá jednat jen o obyčejné karosářské pakety, ale plnohodnotné modifikace. Vyplatí se tedy připlatit si za "Scouta" a kolik vlastně stojí ve srovnání s běžnou Octávií?
Octavia Scout vs. běžná Octavia 4x4
Při pohledu do ceníku Scoutu narážíme na problém, námi testovaný motor o výkonu 110 kW zde již nenalezneme. Zájemce má nyní na výběr pouze z dvojice pohonných jednotek, kterou tvoří silnější naftový dvoulitr o výkonu 135 kW a zážehová alternativa v podobě motoru 1,8 TSI 132 kW. Pokusíme se tedy v ceníku běžné Octavie combi nalézt právě tyto motory. Z hlediska dostupné výbavy se zaměříme na verzi Style, která je verzi Scout nejblíže.
Při pohledu do ceníku Scoutu narážíme na problém, námi testovaný motor o výkonu 110 kW zde již nenalezneme. Zájemce má nyní na výběr pouze z dvojice pohonných jednotek, kterou tvoří silnější naftový dvoulitr o výkonu 135 kW a zážehová alternativa v podobě motoru 1,8 TSI 132 kW. Pokusíme se tedy v ceníku běžné Octavie combi nalézt právě tyto motory. Z hlediska dostupné výbavy se zaměříme na verzi Style, která je verzi Scout nejblíže.
Výsledek posuďte sami: běžnou Octavii combi s motorem 1,8 TSI 4x4 pořídíte za 740 000 Kč, verzi 2,0 TDI 4x4 za 785 000 Kč. Ceny Octavie Scout (ve stejném pořadí) činí 782 000 Kč a 826 000 Kč. Tím se dostáváme k jedné z nejčastějších otázek: "Co dostanu za těch 42 000 Kč? Jiné nárazníky a plech pod motorem? Stojí to za to?"
Pro odpověď pojďme počítat. Pokud pomineme loga Scout a cenu odlišných nárazníků, u běžné Octavie bychom si museli připlatit za ochranu podvozku proti kamenům (700 Kč) a paket pro špatné cesty (5500 Kč). Scout v základní verzi nabízí také volič jízdních režimů, za který bychom si u běžné Octavie museli připlatit 25 400 Kč. Čísla tedy říkají, že se koupě Scouta finančně nevyplatí. Pokud však chcete znát názor motoristického novináře, pak vězte, že vyplatí. Rozhodně vyplatí!
Co je na Scoutu skvělé?
Scout totiž nabízí i další benefity, které se nedají vyjádřit v penězích. Těmi jsou vyšší světlá výška (o 33 mm) a lepší nájezdové úhly, které sice nejsou nijak výrazné, v některých situacích však oproti běžné Octavii mohou být rozhodující. Tím nejdůležitějším je však naladění podvozku a jízdní vlastnosti.
Pro odpověď pojďme počítat. Pokud pomineme loga Scout a cenu odlišných nárazníků, u běžné Octavie bychom si museli připlatit za ochranu podvozku proti kamenům (700 Kč) a paket pro špatné cesty (5500 Kč). Scout v základní verzi nabízí také volič jízdních režimů, za který bychom si u běžné Octavie museli připlatit 25 400 Kč. Čísla tedy říkají, že se koupě Scouta finančně nevyplatí. Pokud však chcete znát názor motoristického novináře, pak vězte, že vyplatí. Rozhodně vyplatí!
Co je na Scoutu skvělé?
Scout totiž nabízí i další benefity, které se nedají vyjádřit v penězích. Těmi jsou vyšší světlá výška (o 33 mm) a lepší nájezdové úhly, které sice nejsou nijak výrazné, v některých situacích však oproti běžné Octavii mohou být rozhodující. Tím nejdůležitějším je však naladění podvozku a jízdní vlastnosti.
Je neuvěřitelné, s jakým klidem a rozvahou Scout polyká nerovnosti polních cest a rozbitých silnic. I přes obutá příplatková 18" kola poskytuje příjemnou a pohodlnou jízdu. Nepokoušejte však sportovní vlastnosti - v případě příliš rychlého nájezdu do zatáčky vám tento vůz svoji výškou i váhou ihned připomene, že na toto není stavěný. Pokud však potřebujete často překonávat dlouhé vzdálenosti, nový Scout vás příjemně překvapí.
Co není skvělé?
Námi testovaný model tvoří zároveň ukázkový příklad toho, kam až se může výsledná cena vyšplhat. K základní ceně vozu tak přibyla příplatková výbava v hodnotě 270 000 Kč, díky které se celková cena zastavila až na částce 1 073 600 Kč. Pravdou je, že některé testované vozy fungují jako prezentace možností a schopností automobilky a obsahují takový výčet mimořádné výbavy, kterou si běžný smrtelník dopřeje zcela výjimečně. Abyste ale získali lepší přehled o možnostech a cenách, uvedeme si některé příklady:
Vyhřívané čelní sklo - 5 400 Kč, panoramatická posuvná střecha – 32 000 Kč, nezávislé přídavné topení s dálkovým ovládáním – 25 900 Kč, tažné zařízení s odnímatelnou hlavicí – 12 400 Kč, el. nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí – 18 400 Kč, zadní parkovací kamera – 8 100 Kč, el. otevírání zadních dveří – 10 000 Kč.
Nejedná se o kompletní výčet, vybrali jsme však takové prvky, které z našeho úhlu považujeme za užitečné a často poptávané.
Co je zbytečné?
Za zcela zbytečné lze považovat jízdní režimy Sport a Eco. Ve sportovním režimu se díky naftové motorizaci a manuální převodovce nezmění takřka nic – odezva na plynový pedál je stále stejná, nastavení podvozku se nemění (Scout nenabízí adaptivní tlumiče DCC) a zvuk motoru zůstává také stejný, za což jsme ovšem rádi. Je to rozhodně lepší varianta než používání umělých zvuků z reproduktoru. Jediná změna, kterou tedy řidič zaznamená, je ztuhnutí řízení. Režim Eco je pak díky svému houbovitému pedálu bez odezvy vyloženě nepříjemný. Nejlepší službu vám tedy poskytnou jízdní režimy Normal a Comfort, při zhoršených podmínkách režim Offroad.
Co je zbytečné?
Za zcela zbytečné lze považovat jízdní režimy Sport a Eco. Ve sportovním režimu se díky naftové motorizaci a manuální převodovce nezmění takřka nic – odezva na plynový pedál je stále stejná, nastavení podvozku se nemění (Scout nenabízí adaptivní tlumiče DCC) a zvuk motoru zůstává také stejný, za což jsme ovšem rádi. Je to rozhodně lepší varianta než používání umělých zvuků z reproduktoru. Jediná změna, kterou tedy řidič zaznamená, je ztuhnutí řízení. Režim Eco je pak díky svému houbovitému pedálu bez odezvy vyloženě nepříjemný. Nejlepší službu vám tedy poskytnou jízdní režimy Normal a Comfort, při zhoršených podmínkách režim Offroad.
Hodnocení
Závěrem je nutno říci, že předchozí dva odstavce jsou zanedbatelné ve srovnání s tím, co poslední verze Scoutu nabízí. Z rodinného univerzálu běžné Octavie dělá tato modifikace vůz, se kterým se nebudete muset bát opustit kvalitní asfalt. Nastavení podvozku oceníte na typických českých okreskách. Díky pohonu všech kol i vyšší světlé výšce jsou limity průjezdnosti ve zhoršených podmínkách i lehkém terénu hodně vysoko, a jen málokterý majitel Scoutu se dostane na jeho „hranu“.
Dobře rozmyslet si však budete muset konfiguraci příplatkové výbavy, která dokáže cenu vozu posunout za hranici konkurenceschopnosti. S rozpočtem těsně pod hranicí 1 100 000 Kč se zájemci naskytne otázka, zda své peníze raději neutratit například za vůz Audi A4 allroad, který díky image značky a pohonu quattro může být pro některé zajímavější volbou.
Pohonné ústrojí: | |||
---|---|---|---|
Typ motoru | 2,0 TDI | ||
Palivo | diesel | ||
Zdvihový objem | 1968 cm3 | ||
Max. výkon v kW @ ot./min. | 110 kW / ??? | ||
Max. točivý moment v Nm @ ot./min. | 340 Nm / 1750 - 3000 | ||
Typ pohonu | 4x4 | ||
Převodovka | 6-stup. manuální | ||
Jízdní výkony: | |||
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,1 s | ||
Maximální rychlost | 207 km/h | ||
Spotřeba paliva v l/100 km: | |||
Město / mimo město / kombinovaná | 5,8 / 4,5 / 5,0 | ||
Rozměry: | |||
Délka | 4687 mm | ||
Výška | 1463 mm | ||
Šířka | 1814 mm | ||
Hmotnost (provozní) | 1526 - 1686 kg | ||
Zavazadlový prostor: | |||
Základní objem / sklopená sedadla | 610 / 1740 l | ||
Cena testovaného vozu | 1 073 600 Kč |
Škoda Auto