Trocha historie
Vše odstartovalo na jaře roku 1998, kdy se světu vůbec poprvé představila druhá generace astry. Ta byla označována písmenem G a už v době premiéry to neměla lehké. Tehdejší trh totiž obohatil o něco dříve Golf čtvrté generace, Francie měla již nějakou dobu hodně dobrý Peugeot 306 a co hůř, v roce 1998 přišel dobře jezdící Ford Focus, jenž se další dva roky vyráběl s dosluhujícím modelem Escort. Málokdo asi tuší, že i přes premiéru dvojkové Astry se ta první vyráběla směle dál. Po zbytek svého života dostávala nálepku Classic a svou nedostatečnou výbavou, horší kvalitou a motory byla určena pro méně movité zákazníky. Oproti tomu nová Astra G se tehdy snažila konkurenci co nejvíc zdrtit, což se jí nakonec celkem dobře dařilo.
Opel chtěl s novinkou na trhu kompaktních hatchbacků oslovit co nejširší spektrum zákazníků a tak si připravil hned několik karosářských variant. Kromě klasického pětidvířka se představila verze se třemi dveřmi, sedan a kombi – Caravan. O rok později se představil také kabriolet. Jenže kabrio veřejnost neokouzlilo podle představ vedení Opelu, a tak v roce 2000 přišlo dvoudveřové čtyřmístné kupé. To je u hodně fanoušků značky považováno za dalšího a vlastně i na dlouhou dobu posledního nástupce kupé Calibra, ačkoliv to tak vlastně vůbec není.
Design
I když se vůz představil před více jak 18 lety a tehdejší konkurenti nedali Astře nic zadarmo, i tak je její vzhled stále pohledný. Podívejte se sami, je jasné, že vybledlý červený lak společně s „černými“ plasty už není to, co býval, jenže i tak se design dvojkové Astry stal lehce nadčasovým. Zatímco Golf IV dnes vypadá jako nudná krabice (až na verzi R32), Astra G je stále usměvavá, elegantní a při dobré péči a servisu se za ní nebudete muset stydět ani dnes.
Testované provedení Caravan disponuje délkou 4288 mm, šířkou 1709 mm a výškou 1465 mm. To není vůbec málo a je to znát především v kabině, kde je místa opravdu hodně. Navíc, dalším důkazem prostornosti je fakt, že už v roce 1998 se nová Astra oproti Golfu chlubila větším prostorem na zadních sedačkách. Bodovala i ve větším objemu zavazadlového prostoru a také v počtu karosářských variant. Výrobce dával dokonce i 12 let záruku na prorezivění karoserie, jenže jak jste si jistě všimli, náš červený kousek už rez pěkně požírá. Hold oboustranné pozinkování plechových částí není nesmrtelné a nevhodná péče o vůz může mít následky, které vidíte na snímcích.
V základu se do hatchbacku posadila pohodlně čtveřice cestujících a do kufru o nadprůměrném objemu 370 litrů se toho vešlo celkem dost. Ještě lepší to je u kombi Caravan. O tuhle variantu byl tehdy velký zájem, možná i proto, že základní objem kufru činí 480 litrů, což je jen o dvacet méně, než nabídne větší Vectra B Caravan.
Dost nás překvapil i moderní interiér. Ten je na dnešní dobu stále pohledný, přičemž zde ale platí opět pravidlo „čím lepší péče a údržba, tím lepší zachovalost“. Testovaný kus byl spíše v horším stavu, ošoupaný volant a hlavice řadící páky značí, že tahle Astra už za svůj život najela stovky tisíc kilometrů, což se následně potvrdilo díky počítadlu kilometrů na palubní desce. Sedadla vpředu jsou spíše gaučem a u naší červené Astry chybělo jakékoliv boční vedení. Navíc, stáří vozu se projevilo i tak, že sedadla celkem nepříjemně vrzala.
Přístrojová deska je překvapivě vyrobená z měkčeného plastu a vlastně… tvrdé plasty aby tady člověk hledal lupou. I v nové Octavii je tvrdších plastů víc, než u 18 let staré Astry. Na konci 90. let pak nebylo standardem ani elektrické ovládání předních oken či zrcátek, jenže testované provedení Edition 100 tohle nabízelo. K tomu zde je lepší autorádio anebo systém ABS.
A čistě pro zajímavost. Všechny Astry G prodávané na domácím trhu v Německu měly v sériové výbavě ABS a čtyři airbagy! To český trh v roce 1998 zahrnoval mnohem okrájenější verze. Standardem zde byl vlastně jen airbag řidiče a pár prvků další výbavy. V rámci lepší bezpečnosti pak Opel nabízel akční edice, nebo příplatky. Tehdy se prodával například paket s airbagem spolujezdce, bočními airbagy a systémem ABS v ceně 63 tisíc Kč. V případě manuální klimatizace musel každý Čech zaplatit dalších 44 600 Kč a tehdejší ceník Astry se v základu pohyboval okolo hranice 400 tisíc Kč. Náš exemplář ale v té době stál přibližně ještě o 200 tisíc víc.
TEST: Opel Astra ST 1,6 Turbo: Octavia má velký problém!
Motorizace
Astra G se vyráběla s nespočtem pohonných jednotek, ale vlastně jen náš kousek s benzinovou atmosférickou jednašestkou se šestnácti ventily byl tím nejlepším. V případě generace G má výkon sto koní, tedy 74 kW. Jenže tenhle motor se původně dával i do Vectry B, kde měl špatnou ovalitu pístů, vysokou spotřebu oleje a další časté poruchy. Proto Opel na motoru zapracoval a do druhé generace Astry instaloval vylepšenou verzi. Jenže i ten po více jak 18 letech ukazuje, kde jsou jeho slabiny. Spotřeba neklesající pod sedm litrů v průměru není pro každého, průměrná dynamika a nedej bože, když auto naložíte pěti lidmi a zavazadly.
Naopak rozhodně byste neměli kupovat Astru s motorem 1,7 TD s výkonem 50 kW. První dva roky výroby jsou s tímhle motorem doslova čekající peklo na majitele. Hrozí zde totiž selhání rozvodového řemene a prasknutí hlavy válců. A vězte, že díky vidině nízké spotřeby se vám tenhle motor určitě nevyplatí kupovat. Dobrou volbou je až druhá generace tohoto jednotky, kterou je verze 1,7 16V DTI s výkonem 55 kW. Ta přišla na trh na konci roku 1999 a nabízí lepší spolehlivost, přímé vstřikování radiálním čerpadlem a pozor si musíte dát snad jen na časté úniky oleje. Pokud pak budete mít štěstí a najdete zachovalou úspornou verzi Eco4, vystačíte si i ve verzi Caravan se spotřebou 5,4 litru na 100 km. Musíte ale dbát na pravidelnou výměnu oleje a filtrů a každých 150 tisíc km vyměnit rozvodový řemen.
A na co si dát pozor, když už chcete koupit ojetou dvojkovou astru? Podle různých zkušeností majitelů a zpráv od nich je potřeba předně zkontrolovat stav výfukového potrubí. To totiž s radostí rezlo už po třech letech provozu. Dalším problémem jsou zadní tlumiče, jenž často vytékají. To se běžně dělo už po 30 tisících km a je otázkou, jak na tom budou exempláře s desetinásobným nájezdem. Určitě je potřeba zkontrolovat i silentbloky stabilizátorů a do zásoby si nakupte přední žárovky typ H7, protože velice rády praskají. K zabránění tohoto problému by mělo pomoct přidání odporového drátu zamezujícího jejich ničení přepětím elektrické soustavy, což je další problém, který Astru G provází. Občas se lze setkat s nedopisujícími palubními displeji nebo opotřebenými ložisky kol. Časté jsou i vůle v čepech přední nápravy nebo poruchy centrálního zamykání.
Když si zvyknete na horší řazení, hlučnější motory a horší zpracování některých dílů v kabině, pak by se mohla pořádně prověřená ojetina typu Opel Astra G vyplatit. Konkurence je však velká a tak je potřeba pořádně vybírat. Každá koruna navíc se totiž může hodit při následné opravě a servisu. Právě otázka servisu je další důležitá informace pro případné zájemce. Podle výsledků průzkumu společnosti TÜV Autoreport z roku 2005 byly poslední Astry G na německé STK jen mírně podprůměrnými vozy co se týče spolehlivosti. Celých 7,5 % vozů tehdy přijelo do servisu s vážnou závadou a ve věkové skupině čtyř až pětiletých vozů byla Astra těsně nad průměrem třídy s 11,1 % vozů s vážnou závadou. Ve srovnání s německým Volkswagenem Golf IV se ale Astra umístila jen lehce pod ním, což je celkem překvapivé.
KLADY
- pohodlné odpružení
- hezký design
- vnitřní prostor
- živé a úsporné zážehové motory
- odolné a úsporné diesely (vyjma jednotky 1,7 TD)
- nabídka karosářských variant
- volant nastavitelný podélně i výškově (za příplatek)
ZÁPORY
- nepřesné a ztuha jdoucí řazení
- výraznější hlučnost menších zážehových a všech vznětových motorů
- horší dílenské zpracování
- praskající žárovky H7
Historie Astry generace G
- 1998: Představena druhá generace modelu. Motory 1,4i 16V (66 kW), 1,6i 16V (74 kW), 1,8i 16V (85 kW), 2,0i 16V (100 kW) a 1,7 TD (50 kW).
- 1999: Představena verze kabriolet a nové turbodiesely s přímým vstřikováním - 1,7 16V DTI (55 kW) a 2,0 16V DTI (60 kW).
- 2000: Nové motory 1,2i 16V (55 kW) a 1,6i 8V (62 kW). Výkonnější verze 2,0 16V DTI (74 kW). Příchod verze Astra Coupe.
- 2001: Drobná modernizace. Motor 1,8i 16V nyní s výkonem 92 kW, 2,0i 16V nahrazen novým 2,2i 16V (108 kW).
- 2002: Nový turbodiesel 2,2 16V DTI (92 kW), motor 1,4i 16V (66 kW) byl vyřazen z nabídky.
- 2003: Motor 1,7 DTI (55 kW) nahrazen novým 1,7 CDTI (59 kW)
- 2004: Příchod nové generace, původní byla vyráběna nadále pod názvem Astra Classic 2. Produkce přesunuta do polské továrny v Gliwicích.