Snad každý, kdo už někdy zvedal auto pomocí heveru, někdy pocítil strach z jeho selhání. Ostatně není se čemu divit, vždyť hevery jsou poměrně malá zařízení, která musí zvednout a udržet vozy o hmotnosti převyšující jednu tunu. Jak moc se jim tedy dá věřit? To prověřil YouTuber z populárního kanálu Hydraulic Press Channel.
Do svého testu zahrnul nejpopulárnější typy zvedáků, tedy obyčejný nůžkový, hydraulický pojízdný (v zahraničí označován jako „floor jack") a hydraulický hever "panenka." Na závěr pak otestoval i podstavec pod auto, který by měl být při jakékoliv práci pod vozem samozřejmostí.
Dobrou zprávou je, že všechny zvedáky prošly bez zaváhání a jejich kolaps nastal až při více jak dvojnásobném zatížení. První zkolaboval hever nůžkový, jehož výrobce uvádí maximální nosnost 2 tuny. Hever ale nakonec zkolaboval až při zatížení cca 4.4 tuny. Již dlouho předtím ale začal vydávat dost nepříjemné zvuky.
Následoval hydraulický pojízdný hever, který patří k nejpopulárnějším na trhu. Mezi testovanými zvedáky byl nejdražší a jeho kapacita měla být podle výrobce maximálně 2 tuny. Zvedák nakonec zkolaboval při zatížení cca 4.8 tuny, přičemž současně došlo k ohýbání rámu a úniku hydraulické kapaliny.
Největší odolnost předvedl hydraulický hever "panenka," který při nejnižší ceně nabízel nejvyšší kapacitu 6 tun. Nakonec však zkolaboval až při zatížení 12 tun.
Třešničkou na závěr se pak stal test podstavce pod auto, který podle nálepky sliboval nosnost 5 tun. Následný pozoruhodný test, během kterého byla podpěra nejprve rozpárána a poté zmačkána, ukázal maximální nosnost 25 tun. Selhání podstavce přitom bylo pozvolné a dobře viditelné.
Ať už tedy v garáži využíváte jakýkoliv hever, vždy při práci pod autem využívejte i bezpečnostní podstavce. Místa na jejich správné umístění většinou naleznete v uživatelském manuálu, nebo servisní příručce.