Únik chladící kapaliny? Toto bývají nejčastější příčiny louží pod motorem

Starší motor | foto: pixabay.com

Přišli jste ráno k vozu a nelezli jste pod přední částí zvláštní barevnou louži, kterou netvoří olej? Pak máte nejspíš problém s únikem chladící kapaliny, která je pro správnou funkci motoru naprosto nezbytnou. Každý takový problém proto vyžaduje náležitou a hlavně neodkladnou pozornost, která vás ušetří podstatně větších starostí i nákladů.

O problémech spojených s nefunkčním chlazením jsme psali již mnohokrát, přesto se vyplatí si připomenout, že v případě problémů s chlazením dochází k přehřívání motoru, což může mít pro motor fatální následky. Pokud si tedy všimnete jakýchkoliv problémů s únikem chladící kapaliny, začněte je řešit co nejrychleji. Ušetříte si totiž větší a hlavně nákladnější starosti.

Ilustrační foto | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

K větším únikům chladící kapaliny vedou nejčastěji tři hlavní příčiny, přičemž tou první bývají poškozené hadice. U všech chladících okruhů nalezneme několik hadic, které přivádí vodu z motoru do chladiče a následně ji vrací. Vlivem času a vysokých teplot však materiály hadic ztrácí své vlastnosti a postupem dochází k jejich praskání. Nejprve se objevují jen drobné prasklinky, ty se však mohou postupem času zvětšovat, až nakonec dojde k pořádnému maléru.

Pokud tedy pod autem vidíte loužičky chladící kapaliny, pravděpodobně bude na vině některá z hadic. Jejich výměny nebývají ničím náročným, přesto raději doporučujeme navštívit servis, kde mohou kromě výměny hadice i celý systém propláchnout a po dolití nové kapaliny ho i odvzdušní.

Častý problém představuje také špatné víčko chladiče. Chladící systémy totiž pracují s tlakem, s jehož udržením víčko pomáhá. Pokud ale není správně dotažené, nebo je poškozené, začne kapalina v místech poškození unikat.

Zřejmě tou nejhorší variantou může být poškozené těsnění pod hlavou motoru. To má totiž mimo jiné i zabraňovat úniku chladící směsi, ovšem vlivem velké plochy a extrémního střídání teplot dochází k tvorbě malých prasklin.a úniků. Chladící směs pak může začít unikat například i přes sání nebo výfuk.

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Pokud začne chladivo unikat díky poškozenému těsnění, je potřeba začít jednat rychle. Praskliny se totiž budou už jen zvětšovat. Pokud máte podezření na únik přes těsnění, vyplatí se sledovat ukazatel teploty chladící směsi a barvu kouře vycházejícího z výfuku. Bílá totiž vždy naznačuje úniky chladiva a s tím spojené problémy.

Ať už ale bývají příznaky jakékoliv, v případě mizející chladící kapaliny se rozhodně co nejdříve objednejte do servisu a dopřejte vozu pořádnou prohlídku. Zanedbání kontroly chladiva je přesně ten problém, který povede jen k dalším potížím. A ty mohou být pro váš motor i fatální.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy