Kam se starými bateriemi? Toyota úspěšně řeší palčivý problém elektromobilů

Toyota usilovně pracuje na opětovném využití baterií ze starých hybridů a elektromobilů | foto: Toyota

Toyota a společnost Chubu Electric Power uzavřely dohodu o společné výstavbě systému skladování energie Storage Battery System na průmyslové úrovni. Budou zde opakovaně využity akumulátory z elektromobilů, hybridních vozů a plug-in hybridů značky Toyota. Baterie tak budou i po ukončení životnosti automobilu nadále užitečné a odpadne tak častá obava ohledně jejich pozdějšího využití.

Velké sady trakčních baterií z automobilů jde využít jako velkokapacitní sklady energie, a to dokonce i v případě, že po letech užívání ve vozidlech došlo ke snížení původní výkonnosti těchto akumulátorů.

Zapojení do energetického systému takovýchto skladů umožní účinně spravovat napětí v přenosových soustavách, což vyřeší otázku výkonnostních výkyvů slunečních a větrných elektráren, ale i kolísání odběru proudu uživateli v průběhu dne.

Toyota usilovně pracuje na opětovném využití baterií ze starých hybridů a elektromobilů | foto: Toyota

Sklady energie představují účinnější řešení těchto problémů než snahy manipulovat výkonem tepelných elektráren. Firmy budou spolupracovat rovněž na recyklaci baterií, které se již nedají nijak využít, mohou ovšem posloužit kupříkladu jako zdroj vzácných kovů.

Letos provedou Toyota a Chubu Electric Power testy systému Storage Battery System. Po ověření jeho funkčnosti partneři vybudují v roce 2020 instalaci o výkonu 10 000 kW. Na začátku v ní budou použity nikl-metal-hydridové baterie, jež se v současnosti masově využívají v hybridních vozech Toyoty.

Dodnes jich na silnice po celém světě vyjelo více než 11 milionů. Kolem roku 2030 začne Toyota v energetice využívat lithium-iontové akumulátory z elektrovozů a plug-in hybridů.

Fotovoltaické panely využívá třeba i yellowstoneský národní park

Podobný systém již několik let funguje v sídle ředitelství Národního parku Yellowstone v USA. Vedení parku nechalo nedaleko zástavby zabudovat fotovoltaické panely, které byly propojeny se soustavou částečně využitých trakčních baterií pocházejících z hybridních vozů Toyota Camry, které parku darovala společnost Toyota.

Instalace plně pokrývá potřeby parku, co se týče elektrické energie, a umožnila ředitelství zbavit se generátoru na motorovou naftu. Díky tomu sídlo vedení parku nevytváří žádné zplodiny a není třeba sem dovážet zásoby pohonných hmot.

Trakční baterie Toyoty jsou navrženy tak, aby sloužily po celou dobu životnosti automobilu. Potvrzují to zkušenosti majitelů prvních modelů Toyota Prius, kteří si je pořídili před více než deseti lety. Jejich vozy dodnes používají originální baterie.

Toyota využila staré baterie elektromobilů již při stavbě solární elektrárny v parku Yellowstone (2:27) | zdroj: youtube.com

Jak vypočítali analytici portálu iseecars.com, který zkoumá americký automobilový trh, téměř 15 procent prvních majitelů vozů Prius ve Spojených státech prodává vůz až po 15 letech nebo později. V tomto ohledu se jedná o model se čtvrtými nejlepšími výsledky v USA.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy