Automobilka Jaguar Land Rover nás v posledních měsících hned několikrát mile překvapila svými jedinečnými modely, odkazujícími na tradice a historii. Její poslední novinka z oddělení Jaguar Classic nás však zavede o neskutečných 62 let zpátky v čase, kdy byla předčasně ukončena výroba modelu D-Type.
Samotný název D-Type vám možná nic neříká, ovšem při pohledu na fotky jistě brzy zjistíte, že tohle auto už jste někdy viděli. Vzhledem k jeho elegantním křivkám a liniím je pak těžké uvěřit, že výrobě tohohle skvostu skončila před 62 lety. Možná ještě těžší je však uvěřit informaci, že zanedlouho po premiéře prototypu, která se bude konat dnes v Paříži na Salon Retromobile, bude výroba obnovena.
Sláva modelu D-Type nikdy nedosáhla rozměrů jako v případě modelu E-Type, nicméně své místo v historii si tento stroj zasloužil zejména díky závodům 24 hodin Le Mans, kde zvítězil v letech 1955, 1956 a 1957. Nejspíš i proto automobilka stále důvěřuje kvalitám jeho techniky, která bude u nových vozů úplně stejná jako před 62 lety, včetně šestiválcového motoru XK.
Zákazníci kteří se rozhodnou pro koupi stroje z novovýroby si budou moci vybrat rovnou ze dvou variant, buď "1955 Shortnose" nebo "1956 Longnose". Model na fotkách představuje právě druhou variantu, která se dá identifikovat díky delší kapotě, snadno vyměnitelným brzdovým destičkám a křídlu na zadní kapotě.
Produkce bude omezena na pouhých 25 kusů, nicméně k tomu má automobilka poměrně dobrý důvod. Již před více než půl stoletím totiž bylo zamýšleno postavit rovných 100 kusů modelu D-Type, ovšem ve skutečnosti se vyrobilo pouhých 75 kusů. Automobilka tak po více než 6 desetiletích dodrží své plány.
Tim Hanning, ředitel oddělení Jaguar Land Rover Classic, ve své tiskové zprávě uvedl, že "Jaguar D-Type je jedním z nejikoničtějších a nejkrásnějších závodních vozů všech dob, jehož kvality dokazují i úctyhodné výsledky v nejtěžších závodech světa. Možnost pokračovat ve výrobě modelu D-Type a dokončit tak produkční plán je tedy jedinečným projektem, který přední odborníci z Jaguar Land Rover Classic hrdě dotáhnou ke konci."
Na kolik nový Jaguar D-Type vyjde automobilka nezmínila, ovšem již nyní by měla přijímat poptávku od zákazníků.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.