Automobilka Jaguar Land Rover nás v posledních měsících hned několikrát mile překvapila svými jedinečnými modely, odkazujícími na tradice a historii. Její poslední novinka z oddělení Jaguar Classic nás však zavede o neskutečných 62 let zpátky v čase, kdy byla předčasně ukončena výroba modelu D-Type.
Samotný název D-Type vám možná nic neříká, ovšem při pohledu na fotky jistě brzy zjistíte, že tohle auto už jste někdy viděli. Vzhledem k jeho elegantním křivkám a liniím je pak těžké uvěřit, že výrobě tohohle skvostu skončila před 62 lety. Možná ještě těžší je však uvěřit informaci, že zanedlouho po premiéře prototypu, která se bude konat dnes v Paříži na Salon Retromobile, bude výroba obnovena.
Sláva modelu D-Type nikdy nedosáhla rozměrů jako v případě modelu E-Type, nicméně své místo v historii si tento stroj zasloužil zejména díky závodům 24 hodin Le Mans, kde zvítězil v letech 1955, 1956 a 1957. Nejspíš i proto automobilka stále důvěřuje kvalitám jeho techniky, která bude u nových vozů úplně stejná jako před 62 lety, včetně šestiválcového motoru XK.
Zákazníci kteří se rozhodnou pro koupi stroje z novovýroby si budou moci vybrat rovnou ze dvou variant, buď "1955 Shortnose" nebo "1956 Longnose". Model na fotkách představuje právě druhou variantu, která se dá identifikovat díky delší kapotě, snadno vyměnitelným brzdovým destičkám a křídlu na zadní kapotě.
Produkce bude omezena na pouhých 25 kusů, nicméně k tomu má automobilka poměrně dobrý důvod. Již před více než půl stoletím totiž bylo zamýšleno postavit rovných 100 kusů modelu D-Type, ovšem ve skutečnosti se vyrobilo pouhých 75 kusů. Automobilka tak po více než 6 desetiletích dodrží své plány.
Tim Hanning, ředitel oddělení Jaguar Land Rover Classic, ve své tiskové zprávě uvedl, že "Jaguar D-Type je jedním z nejikoničtějších a nejkrásnějších závodních vozů všech dob, jehož kvality dokazují i úctyhodné výsledky v nejtěžších závodech světa. Možnost pokračovat ve výrobě modelu D-Type a dokončit tak produkční plán je tedy jedinečným projektem, který přední odborníci z Jaguar Land Rover Classic hrdě dotáhnou ke konci."
Na kolik nový Jaguar D-Type vyjde automobilka nezmínila, ovšem již nyní by měla přijímat poptávku od zákazníků.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.