Automobilka Jaguar Land Rover nás v posledních měsících hned několikrát mile překvapila svými jedinečnými modely, odkazujícími na tradice a historii. Její poslední novinka z oddělení Jaguar Classic nás však zavede o neskutečných 62 let zpátky v čase, kdy byla předčasně ukončena výroba modelu D-Type.
Samotný název D-Type vám možná nic neříká, ovšem při pohledu na fotky jistě brzy zjistíte, že tohle auto už jste někdy viděli. Vzhledem k jeho elegantním křivkám a liniím je pak těžké uvěřit, že výrobě tohohle skvostu skončila před 62 lety. Možná ještě těžší je však uvěřit informaci, že zanedlouho po premiéře prototypu, která se bude konat dnes v Paříži na Salon Retromobile, bude výroba obnovena.
Sláva modelu D-Type nikdy nedosáhla rozměrů jako v případě modelu E-Type, nicméně své místo v historii si tento stroj zasloužil zejména díky závodům 24 hodin Le Mans, kde zvítězil v letech 1955, 1956 a 1957. Nejspíš i proto automobilka stále důvěřuje kvalitám jeho techniky, která bude u nových vozů úplně stejná jako před 62 lety, včetně šestiválcového motoru XK.
Zákazníci kteří se rozhodnou pro koupi stroje z novovýroby si budou moci vybrat rovnou ze dvou variant, buď "1955 Shortnose" nebo "1956 Longnose". Model na fotkách představuje právě druhou variantu, která se dá identifikovat díky delší kapotě, snadno vyměnitelným brzdovým destičkám a křídlu na zadní kapotě.
Produkce bude omezena na pouhých 25 kusů, nicméně k tomu má automobilka poměrně dobrý důvod. Již před více než půl stoletím totiž bylo zamýšleno postavit rovných 100 kusů modelu D-Type, ovšem ve skutečnosti se vyrobilo pouhých 75 kusů. Automobilka tak po více než 6 desetiletích dodrží své plány.
Tim Hanning, ředitel oddělení Jaguar Land Rover Classic, ve své tiskové zprávě uvedl, že "Jaguar D-Type je jedním z nejikoničtějších a nejkrásnějších závodních vozů všech dob, jehož kvality dokazují i úctyhodné výsledky v nejtěžších závodech světa. Možnost pokračovat ve výrobě modelu D-Type a dokončit tak produkční plán je tedy jedinečným projektem, který přední odborníci z Jaguar Land Rover Classic hrdě dotáhnou ke konci."
Na kolik nový Jaguar D-Type vyjde automobilka nezmínila, ovšem již nyní by měla přijímat poptávku od zákazníků.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?