Když se řekne Avia, většina z nás si jistě vybaví nákladní vůz s modře zabarvenou kabinou, který už desítky let neúnavně asistuje u staveb, přepravuje zásoby, vozí dobrovolné hasiče k požárům a na soutěže a v neposlední řadě komplikuje dopravu stovkám řidičů denně. Ještě před výrobou licenčních náklaďáků však měla Avia mnohem pestřejší portfolio.
Společnost Avia, která vznikla už za první republiky, se původně orientovala na vývoj a výrobu v leteckém průmyslu, nicméně po druhé světové válce se výroba zaměřila na automobilový průmysl, kde si opět nevedla vůbec špatně. Její vůbec neznámější a pravděpodobně i nejhodnotnější stroj však nebyl čistě z její produkce.
1956 Avia 750 Mk III, jak zní celé označení tohoto závodního speciálu, totiž vznikl pod rukami šikovného závodníka jménem Miroslav Jurča, který měl s Avií velice dobré vztahy. Díky tomu se mu do rukou dostaly základy vozu Aero Minor, pro které tehdy Avia vyráběla karoserie a upravovala je na závodní speciály v kategorii do 650 ccm.
Jurča si chtěl ale postavit vůz, který mířil ještě o něco výš - konkrétně do německé závodní třídy "Kleinstrennwagen", která byla jakousi obdobou dnešní Formule 3. Za tím účelem vybavil Jurča vůz novou aerodnymickou karoserií ze slitiny hliníku a hořčíku, podvozek dostal plně nezávislé zavěšení a pod kapotou se ukryl motor z motocyklu BMW o objemu 750 ccm.
Výsledný vůz měl motor vpředu, převodovku s hnanými koly vzadu a jeho váha se pohybovala okolo pouhých 400 kg bez řidiče. Technologie, které Jurča při stavbě použil, údajně navíc předběhly konkurenci ve skupině o pěkných pár let. Web AutoBlog.com, který o voze před lety psal, zmiňuje například přední i zadní nezávislé zavěšení s klasickými hydraulickými tlumiči, pružinami a stabilizátory nebo lehké řízení vyrobené opět ze slitiny hliníku a hořčíku.
Jakých jízdních výkonů vůz dosahoval bohužel nevíme, nicméně podle všeho se mu na závodní dráze nedařilo vůbec špatně a v průběhu let si měl vůz připsat několik vítězství na závodech Ecce Homo. Žádný úspěch ani dobrý skutek však nesmí zůstat bez trestu a tak ke konci 50. let přišel trest v podobě zabavení vozidla stranou a Jurča už si nikdy vavříny z úspěšných závodů neužíval.
Ovšem zatímco Jurča dožíval v ústraní, vůz čekalo několik velkolepých cestu. Nikdo neví jak je to možné, ale v 80. letech se automobil objevil u sběratele v Německu, kde jej chybně označovali za BMW (pravděpodobně kvůli použitému motoru). V roce 1987 však vůz znovu změnil majitele a putoval do Los Angeles, odkud byl v roce 1996 převezen na Nový Zéland. Tady o voze dokonce vyšel článek v tamním motoristickém magazínu "Motorsport New Zealand", kde byl vůz poprvé téměř správně označen jako 1956 AVIA BMW 750 MKIII F3 Racecar.
Poté si automobil užil ještě něco málo cestování a renovací, aby se v roce 2010 objevil na aukčním webu eBay, kde se nakonec prodal za 149 000 dolarů. V roce 2010 to odpovídalo částce těsně nad 3 miliony Kč, při kurzu dnešní koruny by to pak bylo cca 3 047 000 Kč. V historii českého automobilového průmyslu se tak jedná bezpochyby o jeden z nejhodnotnějších exponátů.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.