Když se řekne Avia, většina z nás si jistě vybaví nákladní vůz s modře zabarvenou kabinou, který už desítky let neúnavně asistuje u staveb, přepravuje zásoby, vozí dobrovolné hasiče k požárům a na soutěže a v neposlední řadě komplikuje dopravu stovkám řidičů denně. Ještě před výrobou licenčních náklaďáků však měla Avia mnohem pestřejší portfolio.
Společnost Avia, která vznikla už za první republiky, se původně orientovala na vývoj a výrobu v leteckém průmyslu, nicméně po druhé světové válce se výroba zaměřila na automobilový průmysl, kde si opět nevedla vůbec špatně. Její vůbec neznámější a pravděpodobně i nejhodnotnější stroj však nebyl čistě z její produkce.
1956 Avia 750 Mk III, jak zní celé označení tohoto závodního speciálu, totiž vznikl pod rukami šikovného závodníka jménem Miroslav Jurča, který měl s Avií velice dobré vztahy. Díky tomu se mu do rukou dostaly základy vozu Aero Minor, pro které tehdy Avia vyráběla karoserie a upravovala je na závodní speciály v kategorii do 650 ccm.
Jurča si chtěl ale postavit vůz, který mířil ještě o něco výš - konkrétně do německé závodní třídy "Kleinstrennwagen", která byla jakousi obdobou dnešní Formule 3. Za tím účelem vybavil Jurča vůz novou aerodnymickou karoserií ze slitiny hliníku a hořčíku, podvozek dostal plně nezávislé zavěšení a pod kapotou se ukryl motor z motocyklu BMW o objemu 750 ccm.
Výsledný vůz měl motor vpředu, převodovku s hnanými koly vzadu a jeho váha se pohybovala okolo pouhých 400 kg bez řidiče. Technologie, které Jurča při stavbě použil, údajně navíc předběhly konkurenci ve skupině o pěkných pár let. Web AutoBlog.com, který o voze před lety psal, zmiňuje například přední i zadní nezávislé zavěšení s klasickými hydraulickými tlumiči, pružinami a stabilizátory nebo lehké řízení vyrobené opět ze slitiny hliníku a hořčíku.
Jakých jízdních výkonů vůz dosahoval bohužel nevíme, nicméně podle všeho se mu na závodní dráze nedařilo vůbec špatně a v průběhu let si měl vůz připsat několik vítězství na závodech Ecce Homo. Žádný úspěch ani dobrý skutek však nesmí zůstat bez trestu a tak ke konci 50. let přišel trest v podobě zabavení vozidla stranou a Jurča už si nikdy vavříny z úspěšných závodů neužíval.
Ovšem zatímco Jurča dožíval v ústraní, vůz čekalo několik velkolepých cestu. Nikdo neví jak je to možné, ale v 80. letech se automobil objevil u sběratele v Německu, kde jej chybně označovali za BMW (pravděpodobně kvůli použitému motoru). V roce 1987 však vůz znovu změnil majitele a putoval do Los Angeles, odkud byl v roce 1996 převezen na Nový Zéland. Tady o voze dokonce vyšel článek v tamním motoristickém magazínu "Motorsport New Zealand", kde byl vůz poprvé téměř správně označen jako 1956 AVIA BMW 750 MKIII F3 Racecar.
Poté si automobil užil ještě něco málo cestování a renovací, aby se v roce 2010 objevil na aukčním webu eBay, kde se nakonec prodal za 149 000 dolarů. V roce 2010 to odpovídalo částce těsně nad 3 miliony Kč, při kurzu dnešní koruny by to pak bylo cca 3 047 000 Kč. V historii českého automobilového průmyslu se tak jedná bezpochyby o jeden z nejhodnotnějších exponátů.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?