Když se řekne Avia, většina z nás si jistě vybaví nákladní vůz s modře zabarvenou kabinou, který už desítky let neúnavně asistuje u staveb, přepravuje zásoby, vozí dobrovolné hasiče k požárům a na soutěže a v neposlední řadě komplikuje dopravu stovkám řidičů denně. Ještě před výrobou licenčních náklaďáků však měla Avia mnohem pestřejší portfolio.
Společnost Avia, která vznikla už za první republiky, se původně orientovala na vývoj a výrobu v leteckém průmyslu, nicméně po druhé světové válce se výroba zaměřila na automobilový průmysl, kde si opět nevedla vůbec špatně. Její vůbec neznámější a pravděpodobně i nejhodnotnější stroj však nebyl čistě z její produkce.
1956 Avia 750 Mk III, jak zní celé označení tohoto závodního speciálu, totiž vznikl pod rukami šikovného závodníka jménem Miroslav Jurča, který měl s Avií velice dobré vztahy. Díky tomu se mu do rukou dostaly základy vozu Aero Minor, pro které tehdy Avia vyráběla karoserie a upravovala je na závodní speciály v kategorii do 650 ccm.
Jurča si chtěl ale postavit vůz, který mířil ještě o něco výš - konkrétně do německé závodní třídy "Kleinstrennwagen", která byla jakousi obdobou dnešní Formule 3. Za tím účelem vybavil Jurča vůz novou aerodnymickou karoserií ze slitiny hliníku a hořčíku, podvozek dostal plně nezávislé zavěšení a pod kapotou se ukryl motor z motocyklu BMW o objemu 750 ccm.
Výsledný vůz měl motor vpředu, převodovku s hnanými koly vzadu a jeho váha se pohybovala okolo pouhých 400 kg bez řidiče. Technologie, které Jurča při stavbě použil, údajně navíc předběhly konkurenci ve skupině o pěkných pár let. Web AutoBlog.com, který o voze před lety psal, zmiňuje například přední i zadní nezávislé zavěšení s klasickými hydraulickými tlumiči, pružinami a stabilizátory nebo lehké řízení vyrobené opět ze slitiny hliníku a hořčíku.
Jakých jízdních výkonů vůz dosahoval bohužel nevíme, nicméně podle všeho se mu na závodní dráze nedařilo vůbec špatně a v průběhu let si měl vůz připsat několik vítězství na závodech Ecce Homo. Žádný úspěch ani dobrý skutek však nesmí zůstat bez trestu a tak ke konci 50. let přišel trest v podobě zabavení vozidla stranou a Jurča už si nikdy vavříny z úspěšných závodů neužíval.
Ovšem zatímco Jurča dožíval v ústraní, vůz čekalo několik velkolepých cestu. Nikdo neví jak je to možné, ale v 80. letech se automobil objevil u sběratele v Německu, kde jej chybně označovali za BMW (pravděpodobně kvůli použitému motoru). V roce 1987 však vůz znovu změnil majitele a putoval do Los Angeles, odkud byl v roce 1996 převezen na Nový Zéland. Tady o voze dokonce vyšel článek v tamním motoristickém magazínu "Motorsport New Zealand", kde byl vůz poprvé téměř správně označen jako 1956 AVIA BMW 750 MKIII F3 Racecar.
Poté si automobil užil ještě něco málo cestování a renovací, aby se v roce 2010 objevil na aukčním webu eBay, kde se nakonec prodal za 149 000 dolarů. V roce 2010 to odpovídalo částce těsně nad 3 miliony Kč, při kurzu dnešní koruny by to pak bylo cca 3 047 000 Kč. V historii českého automobilového průmyslu se tak jedná bezpochyby o jeden z nejhodnotnějších exponátů.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?