Když se řekne Avia, většina z nás si jistě vybaví nákladní vůz s modře zabarvenou kabinou, který už desítky let neúnavně asistuje u staveb, přepravuje zásoby, vozí dobrovolné hasiče k požárům a na soutěže a v neposlední řadě komplikuje dopravu stovkám řidičů denně. Ještě před výrobou licenčních náklaďáků však měla Avia mnohem pestřejší portfolio.
Společnost Avia, která vznikla už za první republiky, se původně orientovala na vývoj a výrobu v leteckém průmyslu, nicméně po druhé světové válce se výroba zaměřila na automobilový průmysl, kde si opět nevedla vůbec špatně. Její vůbec neznámější a pravděpodobně i nejhodnotnější stroj však nebyl čistě z její produkce.
1956 Avia 750 Mk III, jak zní celé označení tohoto závodního speciálu, totiž vznikl pod rukami šikovného závodníka jménem Miroslav Jurča, který měl s Avií velice dobré vztahy. Díky tomu se mu do rukou dostaly základy vozu Aero Minor, pro které tehdy Avia vyráběla karoserie a upravovala je na závodní speciály v kategorii do 650 ccm.
Jurča si chtěl ale postavit vůz, který mířil ještě o něco výš - konkrétně do německé závodní třídy "Kleinstrennwagen", která byla jakousi obdobou dnešní Formule 3. Za tím účelem vybavil Jurča vůz novou aerodnymickou karoserií ze slitiny hliníku a hořčíku, podvozek dostal plně nezávislé zavěšení a pod kapotou se ukryl motor z motocyklu BMW o objemu 750 ccm.
Výsledný vůz měl motor vpředu, převodovku s hnanými koly vzadu a jeho váha se pohybovala okolo pouhých 400 kg bez řidiče. Technologie, které Jurča při stavbě použil, údajně navíc předběhly konkurenci ve skupině o pěkných pár let. Web AutoBlog.com, který o voze před lety psal, zmiňuje například přední i zadní nezávislé zavěšení s klasickými hydraulickými tlumiči, pružinami a stabilizátory nebo lehké řízení vyrobené opět ze slitiny hliníku a hořčíku.
Jakých jízdních výkonů vůz dosahoval bohužel nevíme, nicméně podle všeho se mu na závodní dráze nedařilo vůbec špatně a v průběhu let si měl vůz připsat několik vítězství na závodech Ecce Homo. Žádný úspěch ani dobrý skutek však nesmí zůstat bez trestu a tak ke konci 50. let přišel trest v podobě zabavení vozidla stranou a Jurča už si nikdy vavříny z úspěšných závodů neužíval.
Ovšem zatímco Jurča dožíval v ústraní, vůz čekalo několik velkolepých cestu. Nikdo neví jak je to možné, ale v 80. letech se automobil objevil u sběratele v Německu, kde jej chybně označovali za BMW (pravděpodobně kvůli použitému motoru). V roce 1987 však vůz znovu změnil majitele a putoval do Los Angeles, odkud byl v roce 1996 převezen na Nový Zéland. Tady o voze dokonce vyšel článek v tamním motoristickém magazínu "Motorsport New Zealand", kde byl vůz poprvé téměř správně označen jako 1956 AVIA BMW 750 MKIII F3 Racecar.
Poté si automobil užil ještě něco málo cestování a renovací, aby se v roce 2010 objevil na aukčním webu eBay, kde se nakonec prodal za 149 000 dolarů. V roce 2010 to odpovídalo částce těsně nad 3 miliony Kč, při kurzu dnešní koruny by to pak bylo cca 3 047 000 Kč. V historii českého automobilového průmyslu se tak jedná bezpochyby o jeden z nejhodnotnějších exponátů.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.