K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Avia 750 Mk III? Zapomenutý skvost československého závodníka

-mao / AutoRoad.cz, 7. února 2018, 15:28 Aktualizováno 7.2.2018, 18:33 Google+

Když se řekne Avia, většina z nás si jistě vybaví nákladní vůz s modře zabarvenou kabinou, který už desítky let neúnavně asistuje u staveb, přepravuje zásoby, vozí dobrovolné hasiče k požárům a na soutěže a v neposlední řadě komplikuje dopravu stovkám řidičů denně. Ještě před výrobou licenčních náklaďáků však měla Avia mnohem pestřejší portfolio.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
1956 Avia 750 Mk III

1956 Avia 750 Mk III | foto: eBay

Sdílejte článek

Společnost Avia, která vznikla už za první republiky, se původně orientovala na vývoj a výrobu v leteckém průmyslu, nicméně po druhé světové válce se výroba zaměřila na automobilový průmysl, kde si opět nevedla vůbec špatně. Její vůbec neznámější a pravděpodobně i nejhodnotnější stroj však nebyl čistě z její produkce.

1956 Avia 750 Mk III, jak zní celé označení tohoto závodního speciálu, totiž vznikl pod rukami šikovného závodníka jménem Miroslav Jurča, který měl s Avií velice dobré vztahy. Díky tomu se mu do rukou dostaly základy vozu Aero Minor, pro které tehdy Avia vyráběla karoserie a upravovala je na závodní speciály v kategorii do 650 ccm.

Jurča si chtěl ale postavit vůz, který mířil ještě o něco výš - konkrétně do německé závodní třídy "Kleinstrennwagen", která byla jakousi obdobou dnešní Formule 3. Za tím účelem vybavil Jurča vůz novou aerodnymickou karoserií ze slitiny hliníku a hořčíku, podvozek dostal plně nezávislé zavěšení a pod kapotou se ukryl motor z motocyklu BMW o objemu 750 ccm.

Výsledný vůz měl motor vpředu, převodovku s hnanými koly vzadu a jeho váha se pohybovala okolo pouhých 400 kg bez řidiče. Technologie, které Jurča při stavbě použil, údajně navíc předběhly konkurenci ve skupině o pěkných pár let. Web AutoBlog.com, který o voze před lety psal, zmiňuje například přední i zadní nezávislé zavěšení s klasickými hydraulickými tlumiči, pružinami a stabilizátory nebo lehké řízení vyrobené opět ze slitiny hliníku a hořčíku.

Jakých jízdních výkonů vůz dosahoval bohužel nevíme, nicméně podle všeho se mu na závodní dráze nedařilo vůbec špatně a v průběhu let si měl vůz připsat několik vítězství na závodech Ecce Homo. Žádný úspěch ani dobrý skutek však nesmí zůstat bez trestu a tak ke konci 50. let přišel trest v podobě zabavení vozidla stranou a Jurča už si nikdy vavříny z úspěšných závodů neužíval.

Ovšem zatímco Jurča dožíval v ústraní, vůz čekalo několik velkolepých cestu. Nikdo neví jak je to možné, ale v 80. letech se automobil objevil u sběratele v Německu, kde jej chybně označovali za BMW (pravděpodobně kvůli použitému motoru). V roce 1987 však vůz znovu změnil majitele a putoval do Los Angeles, odkud byl v roce 1996 převezen na Nový Zéland. Tady o voze dokonce vyšel článek v tamním motoristickém magazínu "Motorsport New Zealand", kde byl vůz poprvé téměř správně označen jako 1956 AVIA BMW 750 MKIII F3 Racecar.

img-responsive

1956 Avia 750 Mk III | foto: eBay

Poté si automobil užil ještě něco málo cestování a renovací, aby se v roce 2010 objevil na aukčním webu eBay, kde se nakonec prodal za 149 000 dolarů. V roce 2010 to odpovídalo částce těsně nad 3 miliony Kč, při kurzu dnešní koruny by to pak bylo cca 3 047 000 Kč. V historii českého automobilového průmyslu se tak jedná bezpochyby o jeden z nejhodnotnějších exponátů.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Avia 750 Mk III? Zapomenutý skvost československého závodníka

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

První oficiální fotografie nové generace Suzuki Jimny

Suzuki odhalila novou generaci modelu Jimny, odvážný prcek chce dobývat divočinu jako před lety

Snímky z nové výrobní linky společnosti Tesla

Výroba aut ve stanu? Tesla se snaží nahnat produkci nevídanými způsoby

První snímky nové generace Audi A1

Nová generace Audi A1? Automobilka neuhlídala oficiální snímky, tady jsou

Japonská policie obdržela darem sportovní Nissan GT-R

Godzilla v policejních garážích? Kriminálníci teď nebudou mít šanci

Ford Escort papeže Jana Pavla II.

Zapomenutý vůz zbožňovaného světce? Stařičký Ford Jana Pavla II. míří do aukce

New BMW 8-series

Tady je specifikace nového BMW řady 8. Jedna věc však mnohé zklamala

reklama
reklama

Doporučujeme

Chorvatští dobrodruzi se vypravili na závod Budapešť-Bamako v Tesle Model X. Stali se prvními, kdo překonal Saharu v elektromobilu

První elektromobil překonal Saharskou poušť, podíl na tom mají i Češi

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Co ukrývala garáž Václava Havla? Nádherné vozy mu pořádně komplikovaly život

  2. Úchvatný off-road Škoda 973? Babeta chtěla do světa, ale z Moskvy přišlo ne

  3. Čelní srážka s kamionem? Volvo opět ukázalo, jak neuvěřitelně bezpečná auta umí postavit

  4. My se Zdeňkovi Svěrákovi smáli. Jemu by se tohle určitě nestalo...

  5. Jak se stát celosvětovou celebritou za pár hodin? Tahle slečna našla unikátní způsob

  6. Japonská kopie legendárního Humvee? Mega Cruiser je dodnes největším SUV Toyoty

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud