Pneumatiky v letních vedrech: Je vážně nutné upouštět tlak?

Ilustrašní foto | foto: pneumatiky.cz

Mnoho řidičů, a bohužel i některé pneuservisy, stále zastávají myšlenku, že v horku je třeba v pneumatikách významně upustit vzduch, aby nedošlo k nadměrnému zvýšení tlaku a následnému defektu. Jde o zbytečně rozšířený mýtus, který nemá s realitou nic společného. Jediným ukazatelem nahuštění by stále měl být výhradně údaj předepsaný výrobcem vozu.

Teploty v současných dnech vysoce překračují 30 stupňů Celsia, proto se někteří řidiči obávají defektu pneumatiky zaviněného příliš vysokým tlakem. Zcela zbytečně, protože letní pneumatiky homologované pro provoz v EU jsou na takové teploty připraveny.

„Pokud na boku pneumatiky vidíte písmeno E, jde o homologovanou pneumatiku pro provoz v Evropské unii. To znamená i Španělsko, Řecko nebo Itálii, kde jsou extrémní výkyvy teplot mnohem častější a žádný řidič zde vzduch  z bezpečnostních důvodů neupouští,“ vysvětluje ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Horko samotné může za absolutní minimum defektů, a to v drtivé většině případů, kdy se navíc jedná o nekvalitní pláště čínské produkce nebo pneumatiky zakoupené „z druhé ruky“ a s nejasnou historií. I tak mnohem častěji stojí za defektem takové pneumatiky průpich ostrým předmětem, necitlivé najetí na obrubník, nebo nečekaný výmol na silnici.

Správný tlak v pneumatikách není žádná věda

Jediný správný údaj o tlaku v pneumatikách je ten udávaný výrobcem auta. Najdete ho v návodu k obsluze vozu, často také na sloupku dveří u řidiče, na pojistkové skříňce nebo na vnitřní straně krytu palivové nádrže. Nejčastěji se udávají dvě hodnoty – pro standardní jízdní podmínky a pro případ velkého zatížení vozu. V tomto rozmezí je nutné tlak v pneumatikách udržovat.

Ilustrašní foto | foto: pixabay.com

„Někteří řidiči upouští tlak i proto, aby zvýšili styčnou plochu pneumatiky s vozovkou. Ať už kvůli zvýšení přilnavosti, tak kvůli lepší průchodnosti terénem – v obou případech jde o neopodstatněný a riskantní krok. Dochází totiž k uzavírání vzorku a pneumatika přestává fungovat na 100 % například při odvodu vody nebo při brždění,“ dodává za Pneumatiky.cz Schwangmaier.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy