Pneumatiky jsou jedinou kontaktní plochou mezi automobilem a povrchem silnice. Přesto jsou mnoha řidiči přehlíženy a pozornosti se dočkávají až v okamžiku, kdy je pozdě.
Přitom ke kontrole pneumatik stačí opravdu málo. Buď vám poslouží obyčejný manometr, který koupíte na většině benzínových pump či objednáte z internetu za cca 200 Kč, nebo použijete manometr na kompresoru u čerpací stanice. Na zhodnocení nahuštění pneumatik od pohledu nespoléhejte, na nízký tlak přijdete většinou až v momentě, kdy je pneumatika takřka prázdná.
Pokud nevíte, na jaký tlak mají být vaše pneumatiky nahuštěné, zkuste se podívat do uživatelské příručky. Pokud jí ve voze nemáte, podívejte se na B sloupek na straně řidiče nebo pod víčko palivové nádrže. Pokud odpověď nenaleznete ani zde, zkuste se podívat na internet. Ačkoliv každý výrobce doporučuje jiný tlak, u většiny osobních automobilů se jedná o hodnoty okolo 2,2 baru. Pokud hodláte ve voze převážet objemnější náklad, není na škodu pneumatiky přihustit.
Správný interval kontroly tlaku v pneumatikách by měl být cca 1x za 14 dnů. Je ale pochopitelné, že tolik času svému vozu třeba věnovat nemůžete, proto se doporučuje kontrolovat tlak alespoň jednou měsíčně nebo před dlouhou cestou. Při kontrole tlaku nezapomínejte na rezervu. Prázdná vám totiž bude k ničemu.
Pokud kontrolu tlaku v pneumatikách dlouhodobě zanedbáváte, pravděpodobně jsou vaše pneumatiky podhuštěné. V tomto případě dochází k ohýbání středu pneumatiky dovnitř, ztrátě adheze a nadměrnému sjíždění okrajů pneumatik.Pokud naopak pneumatiky přehustíte, středová část se vyvalí ven a pneumatika se bude vozovky dotýkat jen velmi malou plochou. Následkem je opět nadměrné sjíždění části pneumatik.
V obou případech ale dochází ke zhoršení jízdních vlastností vozu, snižuje se komfort, prodlužuje se brzdná dráha a roste pravděpodobnost smyku. S nesprávně nahuštěnými pneumatikami také roste riziko aquaplaningu.
Nesprávné nahuštění pneumatiky má také vliv na spotřebu automobilu a životnost pneumatik. Spotřeba totiž může vzrůst až o 6%, zatímco životnost pneumatik se může zkrátit až o 50%. Pokud tedy používáte kvalitní pneumatiky větších rozměrů, může vás zanedbání jejich údržby přijít pěkně draho.
Na trhu už ale existují zařízení, která dokáží monitorovat tlak v pneumatikách za vás. Tento systém má zkratku TPMS (Tire Pressure Monitoring System) a nová vozidla jsou jím vybavena již z výroby. Majitelé starších vozidel si mohou své vozy systémem TPMS dovybavit. Instalace je velice snadná a ceny se pohybují okolo 2.000 Kč.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).