Pneumatiky jsou jedinou kontaktní plochou mezi automobilem a povrchem silnice. Přesto jsou mnoha řidiči přehlíženy a pozornosti se dočkávají až v okamžiku, kdy je pozdě.
Přitom ke kontrole pneumatik stačí opravdu málo. Buď vám poslouží obyčejný manometr, který koupíte na většině benzínových pump či objednáte z internetu za cca 200 Kč, nebo použijete manometr na kompresoru u čerpací stanice. Na zhodnocení nahuštění pneumatik od pohledu nespoléhejte, na nízký tlak přijdete většinou až v momentě, kdy je pneumatika takřka prázdná.
Pokud nevíte, na jaký tlak mají být vaše pneumatiky nahuštěné, zkuste se podívat do uživatelské příručky. Pokud jí ve voze nemáte, podívejte se na B sloupek na straně řidiče nebo pod víčko palivové nádrže. Pokud odpověď nenaleznete ani zde, zkuste se podívat na internet. Ačkoliv každý výrobce doporučuje jiný tlak, u většiny osobních automobilů se jedná o hodnoty okolo 2,2 baru. Pokud hodláte ve voze převážet objemnější náklad, není na škodu pneumatiky přihustit.
Správný interval kontroly tlaku v pneumatikách by měl být cca 1x za 14 dnů. Je ale pochopitelné, že tolik času svému vozu třeba věnovat nemůžete, proto se doporučuje kontrolovat tlak alespoň jednou měsíčně nebo před dlouhou cestou. Při kontrole tlaku nezapomínejte na rezervu. Prázdná vám totiž bude k ničemu.
Pokud kontrolu tlaku v pneumatikách dlouhodobě zanedbáváte, pravděpodobně jsou vaše pneumatiky podhuštěné. V tomto případě dochází k ohýbání středu pneumatiky dovnitř, ztrátě adheze a nadměrnému sjíždění okrajů pneumatik.Pokud naopak pneumatiky přehustíte, středová část se vyvalí ven a pneumatika se bude vozovky dotýkat jen velmi malou plochou. Následkem je opět nadměrné sjíždění části pneumatik.
V obou případech ale dochází ke zhoršení jízdních vlastností vozu, snižuje se komfort, prodlužuje se brzdná dráha a roste pravděpodobnost smyku. S nesprávně nahuštěnými pneumatikami také roste riziko aquaplaningu.
Nesprávné nahuštění pneumatiky má také vliv na spotřebu automobilu a životnost pneumatik. Spotřeba totiž může vzrůst až o 6%, zatímco životnost pneumatik se může zkrátit až o 50%. Pokud tedy používáte kvalitní pneumatiky větších rozměrů, může vás zanedbání jejich údržby přijít pěkně draho.
Na trhu už ale existují zařízení, která dokáží monitorovat tlak v pneumatikách za vás. Tento systém má zkratku TPMS (Tire Pressure Monitoring System) a nová vozidla jsou jím vybavena již z výroby. Majitelé starších vozidel si mohou své vozy systémem TPMS dovybavit. Instalace je velice snadná a ceny se pohybují okolo 2.000 Kč.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?