Proč je důležité mít správně nahuštěné pneumatiky?

AutoRoad.cz, 25. dubna 2017, 15:36 Google+

Pneumatiky jsou jedinou kontaktní plochou mezi automobilem a povrchem silnice. Přesto jsou mnoha řidiči přehlíženy a pozornosti se dočkávají až v okamžiku, kdy je pozdě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Správně nahuštěné pneumatiky vám ušetří finance i starosti

Správně nahuštěné pneumatiky vám ušetří finance i starosti | foto: pneumatiky.cz

Sdílejte článek

Přitom ke kontrole pneumatik stačí opravdu málo. Buď vám poslouží obyčejný manometr, který koupíte na většině benzínových pump či objednáte z internetu za cca 200 Kč, nebo použijete manometr na kompresoru u čerpací stanice. Na zhodnocení nahuštění pneumatik od pohledu nespoléhejte, na nízký tlak přijdete většinou až v momentě, kdy je pneumatika takřka prázdná.

Pokud nevíte, na jaký tlak mají být vaše pneumatiky nahuštěné, zkuste se podívat do uživatelské příručky. Pokud jí ve voze nemáte, podívejte se na B sloupek na straně řidiče nebo pod víčko palivové nádrže. Pokud odpověď nenaleznete ani zde, zkuste se podívat na internet. Ačkoliv každý výrobce doporučuje jiný tlak, u většiny osobních automobilů se jedná o hodnoty okolo 2,2 baru. Pokud hodláte ve voze převážet objemnější náklad, není na škodu pneumatiky přihustit.

Správný interval kontroly tlaku v pneumatikách by měl být cca 1x za 14 dnů. Je ale pochopitelné, že tolik času svému vozu třeba věnovat nemůžete, proto se doporučuje kontrolovat tlak alespoň jednou měsíčně nebo před dlouhou cestou. Při kontrole tlaku nezapomínejte na rezervu. Prázdná vám totiž bude k ničemu.

Pokud kontrolu tlaku v pneumatikách dlouhodobě zanedbáváte, pravděpodobně jsou vaše pneumatiky podhuštěné. V tomto případě dochází k ohýbání středu pneumatiky dovnitř, ztrátě adheze a nadměrnému sjíždění okrajů pneumatik.Pokud naopak pneumatiky přehustíte, středová část se vyvalí ven a pneumatika se bude vozovky dotýkat jen velmi malou plochou. Následkem je opět nadměrné sjíždění části pneumatik.

V obou případech ale dochází ke zhoršení jízdních vlastností vozu, snižuje se komfort, prodlužuje se brzdná dráha a roste pravděpodobnost smyku. S nesprávně nahuštěnými pneumatikami také roste riziko aquaplaningu.

Nesprávné nahuštění pneumatiky má také vliv na spotřebu automobilu a životnost pneumatik. Spotřeba totiž může vzrůst až o 6%, zatímco životnost pneumatik se může zkrátit až o 50%. Pokud tedy používáte kvalitní pneumatiky větších rozměrů, může vás zanedbání jejich údržby přijít pěkně draho.

Na trhu už ale existují zařízení, která dokáží monitorovat tlak v pneumatikách za vás. Tento systém má zkratku TPMS (Tire Pressure Monitoring System) a nová vozidla jsou jím vybavena již z výroby. Majitelé starších vozidel si mohou své vozy systémem TPMS dovybavit. Instalace je velice snadná a ceny se pohybují okolo 2.000 Kč.

Vytisknout

Diskuze: Proč je důležité mít správně nahuštěné pneumatiky?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Zabavený McLaren 570S

Policie zabavila na dálnici tři luxusní sportovní vozy. Důvod? Takový jste…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud