Proč je důležité mít správně nahuštěné pneumatiky?

Správně nahuštěné pneumatiky vám ušetří finance i starosti
Správně nahuštěné pneumatiky vám ušetří finance i starosti, foto: pneumatiky.cz
AutoRoad.cz 25. dubna 2017 15:36
Sdílej:

Pneumatiky jsou jedinou kontaktní plochou mezi automobilem a povrchem silnice. Přesto jsou mnoha řidiči přehlíženy a pozornosti se dočkávají až v okamžiku, kdy je pozdě.

Přitom ke kontrole pneumatik stačí opravdu málo. Buď vám poslouží obyčejný manometr, který koupíte na většině benzínových pump či objednáte z internetu za cca 200 Kč, nebo použijete manometr na kompresoru u čerpací stanice. Na zhodnocení nahuštění pneumatik od pohledu nespoléhejte, na nízký tlak přijdete většinou až v momentě, kdy je pneumatika takřka prázdná.

Pokud nevíte, na jaký tlak mají být vaše pneumatiky nahuštěné, zkuste se podívat do uživatelské příručky. Pokud jí ve voze nemáte, podívejte se na B sloupek na straně řidiče nebo pod víčko palivové nádrže. Pokud odpověď nenaleznete ani zde, zkuste se podívat na internet. Ačkoliv každý výrobce doporučuje jiný tlak, u většiny osobních automobilů se jedná o hodnoty okolo 2,2 baru. Pokud hodláte ve voze převážet objemnější náklad, není na škodu pneumatiky přihustit.

Správný interval kontroly tlaku v pneumatikách by měl být cca 1x za 14 dnů. Je ale pochopitelné, že tolik času svému vozu třeba věnovat nemůžete, proto se doporučuje kontrolovat tlak alespoň jednou měsíčně nebo před dlouhou cestou. Při kontrole tlaku nezapomínejte na rezervu. Prázdná vám totiž bude k ničemu.

Pokud kontrolu tlaku v pneumatikách dlouhodobě zanedbáváte, pravděpodobně jsou vaše pneumatiky podhuštěné. V tomto případě dochází k ohýbání středu pneumatiky dovnitř, ztrátě adheze a nadměrnému sjíždění okrajů pneumatik.Pokud naopak pneumatiky přehustíte, středová část se vyvalí ven a pneumatika se bude vozovky dotýkat jen velmi malou plochou. Následkem je opět nadměrné sjíždění části pneumatik.

V obou případech ale dochází ke zhoršení jízdních vlastností vozu, snižuje se komfort, prodlužuje se brzdná dráha a roste pravděpodobnost smyku. S nesprávně nahuštěnými pneumatikami také roste riziko aquaplaningu.

Nesprávné nahuštění pneumatiky má také vliv na spotřebu automobilu a životnost pneumatik. Spotřeba totiž může vzrůst až o 6%, zatímco životnost pneumatik se může zkrátit až o 50%. Pokud tedy používáte kvalitní pneumatiky větších rozměrů, může vás zanedbání jejich údržby přijít pěkně draho.

Na trhu už ale existují zařízení, která dokáží monitorovat tlak v pneumatikách za vás. Tento systém má zkratku TPMS (Tire Pressure Monitoring System) a nová vozidla jsou jím vybavena již z výroby. Majitelé starších vozidel si mohou své vozy systémem TPMS dovybavit. Instalace je velice snadná a ceny se pohybují okolo 2.000 Kč.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.