Emergency Assist
V případě ztráty vědomí řidiče ze zdravotních důvodů přichází ke slovu druhá generace asistenta pro stav nouze. „Emergency Assist“ funguje následovně: Jakmile senzory rozpoznají, že řidič po definovanou dobu neovládá pedály plynu a brzdy, ani volant, začne soubor systému podnikat příslušná opatření. Řidič je nejprve upozorněn akustickými, vizuálními a haptickými signály (trhnutí přibrzděním), aby byl „vyburcován“ k akci. Pokud však nereaguje, zahájí „Emergency Assist“ proces výše uvedeného nouzového zastavení.
Přitom se automaticky zapnou výstražná světla. Kromě toho začne Arteon prostřednictvím komponentů systémů „Park Assist“ a „Lane Assist“ (kamerové rozpoznávání jízdních pruhů) mírně měnit směr, aby řidiče v okolí upozornil na nebezpečnou situaci. ACC umožní automatické brzdění a díky radarovému senzoru na přídi zabrání nárazu do vpředu jedoucího vozidla. Novinkou systému „Emergency Assist 2.0“ v modelu Arteon je funkce řízeného přejetí až do jízdního pruhu zcela vpravo na víceproudých silnicích. Systém „Side Assist“ přitom svými radarovými senzory sleduje provoz za vozidlem, aby minimalizoval riziko kolize při změně jízdního pruhu.
Systém preventivní ochrany cestujících
Takový scénář je zlým snem každého řidiče: Stojí na červenou před semaforem, pohlédne do zpětného zrcátka a v něm vidí, jak se zezadu přibližuje vozidlo příliš vysokou rychlostí – náraz zezadu je nevyhnutelný. V takových situacích nyní pomůže v rámci svých systémových limitů nový „systém preventivní ochrany cestujících“. Pokud se rozpoznané vozidlo přibližuje příliš rychle, vypočte systém na základě polohy a rychlosti jízdy obou automobilů pravděpodobnost kolize. Pokud systém rozpozná bezprostřední riziko, nový přednárazový asistenční systém na nastalou situaci reaguje.
Systém aktivuje výstražná světla s rychlou frekvencí přerušovaného svícení. Zároveň uzavře veškerá okna (efektivnější opora pro hlavové airbagy vpředu) a posuvné střešní okno s ponecháním malé mezery. Předpínače současně přitáhnou bezpečnostní pásy vpředu.
Adaptivní tempomat ACC
Zdokonalený systém „ACC“ poprvé zohledňuje mimo jiné omezení rychlosti jízdy. Tento asistenční systém dosud udržoval pouze řidičem nastavenou rychlost jízdy a zachovával bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. Zkušenosti však ukazují, že si řidiči při používání systému „ACC“ často přejí, aby byl systém ještě inteligentnější a zohledňoval také zatáčky a omezení rychlosti jízdy, čímž by přispěl k dalšímu zvýšení komfortu. Přesně to nyní dokáže Arteon – jako první Volkswagen. V rámci systémových limitů reaguje při automatické regulaci rychlosti jízdy i na zatáčky a omezení rychlosti jízdy.
Zároveň je aktivní „asistent pro průjezd zatáčkou“. Vůz dokáže v rámci systémových limitů rozpoznávat svou polohu na základě dat navigačního systému o průběhu trasy, a předvídavě tak přizpůsobovat rychlost jízdy před zatáčkami, kruhovými objezdy a křižovatkami. Systém rozpoznává také značky začátku a konce obce. Do systému „ACC“ je za všech okolností integrován systém sledování překážek před vozidlem „Front Assist“ s „funkcí nouzového brzdění City“. V kombinaci s automatickou převodovkou DSG se Arteon s „ACC“ také automaticky rozjede, například v popojíždějící dopravě.
Adaptivní světlomety ALS
Arteon nabízí jako první Volkswagen adaptivní světlomety s novou předvídavou funkcí svícení do zatáček. Dvojité světlomety LED osvětlují zatáčku až s dvousekundovým předstihem, než do ní řidič zatočí. Nový osvětlovací systém modelu Arteon disponuje těmito „jasnovidnými“ schopnostmi díky síťovému propojení přední kamery a navigačního systému.
„Active Lighting System“ používá dvojité světlomety LED s projekční technikou a zahrnuje mimo jiné dynamicky řízenou funkci trvale zapnutých dálkových světel „Dynamic Light Assist“ a „dynamické svícení do zatáček“. Poslední uvedená funkce osvětluje zatáčky prostřednictvím variabilně ovládaných modulů světlometů v souladu s úhlem otočení volantu. Novinkou je přitom skutečnost, že osvětlení zatáčky je nyní v případě Arteonu aktivováno, nezávisle na úhlu otočení volantu, také předvídavě na základě obrazů z přední kamery a dat navigačního systému o průběhu trasy. Díky tomu dokáže Arteon osvětlit průběh zatáčky ještě dřív, než do ní řidič zatočí.