Novinky 2017 – Vyšší střední třídě a luxusním vozům již řadu let dominuje německá trojice Audi, BMW a Mercedes-Benz, k nimž se relativně nedávno přidalo i Porsche se svou Panamerou. A právě na čtveřici německých automobilek se letos zaměří pozornost většiny automobilového světa, v plánu je totiž řada vskutku zajímavých novinek.
Velký návrat, o němž se ale mluví už řadu posledních měsíců, připravuje Alfa Romeo. Teritorium vyšší střední třídy kdysi obývala s mnoha lepšími či horšími modely, po neúspěchu řady 166 se ale z těchto vod stáhla. Nyní se má vrátit s velkým sedanem, lákajícím na pohon zadních kol a italskou duši. Podle Auto Expressu pak dojde i na sportovní Quadrifoglio. Ještě více práce budou mít u Audi, kde obmění celou paletu mezi modely vyšších tříd. Nejmenší z nich je A6, která celkem logicky musí pokrýt hrozby v podobě nových generací BMW řady 5 a Mercedesu třídy E. Design bude spíše evolucí stávajících tvarů, technicky ale bude A6 napěchovaná až po střechu, a to včetně částečně autonomního řízení. Použitím platformy MLB se povede konstruktérům ušetřit nějakých 100 kilogramů, proto je dobrou zprávou, že stejný základ dostane taky nová A7 Sportback. Ta bude sportovnější než doposud, technika bude podobná jako u A6. A pozor, dojde i na plug-in hybrid. Nejluxusnější ale stejně zůstane A8, designově vycházející z konceptu Prologue. Mnohem důležitější ale bude technika, podle Auto Expressu dojde na druhou generaci virtuálního přístrojového štítu, poslední vývojové stádium autonomního řízení a více obrazovek (Auto Bild informuje o použití laserových světel). Zkrátka technicky nejlepší auto svého segmentu.
Úhlavní rival od BMW si premiéru nové řady 5 naplánoval ještě na konec minulého roku, letos však přijde s mnoha deriváty. Příklad? Sportovní M5, která bude díky variantě M550i xDrive mnohem silnější a rychlejší než doposud. Poprvé v historii modelu ale také dojde na pohon všech kol. To kombi pořídíte i jako zadokolku, jeho hlavní doménou pak bude vnitřní prostor. Auto Bild odhaduje kufr na základní objem 580 litrů! Jedním z hlavních rivalů se stane Jaguar XF Sportbrake, poprvé anoncovaný na loňském pařížském autosalonu. Oproti sedanu se nedají čekat převratné technické nebo stylistické inovace, to znamená například rozsáhlé použití hliníku. Kufr pak podle Němců dosáhne maximálně 1700 litrů. Kdo potřebuje generační obměnu jako sůl, to je Lexus LS. A letos se jí dočkáme, co letos, už za pár hodin! V americkém Detroitu se odehraje světová premiéra limuzíny, jejíž design tak nějak všichni dokážeme odhadnout, pod kabátkem se však objeví nová platforma GA-L. Dojde také na hybridní pohon.
Mercedes půjde sportovní cestou, v listopadu představenou třídu E 63 a 63 S od AMG doplní brzy praktické kombi. Technika se nezmění, to znamená dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec o výkonu 420 kW (571 k) nebo 450 kW (612 k). Pro někoho zajímavější novinkou bude facelift luxusní třídy S, jenž přinese nejen nejnovějších technická a multimediální řešení, ale také nová full-LED přední světla. V motorovém prostoru dojde na hybrid i dvakrát přeplňovanou V8 u AMG. Již nějakou dobu je jasné, že druhé Porsche Panamera přijede také v praktičtější variantě Sport Turismo. A bude to nejhezčí verze v dosavadní existenci modelové řady! Praktičnost sice vzroste, chataři ale raději pořád zamíří jinam. Stylu bude mít kombi nicméně na rozdávání. Ještě z vyššího patra automobilového luxusu pochází Rolls-Royce Phantom, který se ve své první generaci, vyráběné do roku 2003, rozloučil teprve loni. Nástupce se ale předvede ještě letos, nejspíš na IAA ve Frankfurtu. Kabina nabídne všechno, co od takového vozu očekáváte, pod dlouhou kapotou bude dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec. A prodloužená varianta bude mít přes šest metrů! Český trh obohatí mimo nového BMW řady 5 a některých výše zmíněných modelů především Mercedes-Benz. Nepůjde jen o AMG E 63, ale i terénní kombi E All-Terrain. Přímým proti němu vyšle Volvo V90 Cross Country.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?