Nová Škoda Octavia: Kráska, nebo netvor? Její tvůrce promluvil

Facelift Škody Octavia vzbudil vlnu negativních emocí. | foto: Škoda Auto

Omlazená Škoda Octavia rozdmýchala mezi laickou i odbornou veřejností poměrně velké vášně. Neexistuje snad nikdo, kdy by na novou přední část neměl názor, ten je navíc většinou kladný nebo záporný. Nic mezi tím. Podle designéra Jozefa Kabaně je to ale vlastně dobře.

Jozef Kabaň je člověk, stojící za aktuální tváří mladoboleslavských modelů. To on přišel s faceliftem Yetiho, třetí generací Octavie nebo novým Kodiaqem. A je to také on, kdo stojí za kontroverzním vzhledem nedávného faceliftu Octavie. Ten přinesl novou masku chladiče, přepracovaný nárazník a především rozdělená přední světla. Ze dvou jednolitých světlometů se tak staly čtyři menší reflektory, což v internetových diskuzích způsobilo mnohdy vyhrocené názory. Jeden tábor říká, že je toto řešení snad až příliš radikální, ba dokonce škaredé. Druhý tábor je o něco smířlivější a považuje facelift za tak nějak přijatelný.

To, že je facelift kontroverzní přiznal v rozhovoru pro Aktuálně.cz také sám Kabaň. Dodal ale, že je dobře, že se o designu omlazené Octavie dá diskutovat a společnost na něj nemusí přijímat pouze jeden univerzální názor. Zároveň ho zarazil fakt, že lidé vzhled hodnotí, aniž by ho kdy reálně viděli. Činí tak pouze z fotek, byť Kabaň přiznal, že první oficiální sada snímků asi nebyla nejšťastnější, a možná i proto lidi design tak rozdělil. Odmítá však kopírování předchozího Mercedesu třídy E, o němž se rovněž v souvislosti se čtyřmi světlomety mluví. „Spousta aut v minulosti měla nebo i má rozdělená světla, znamená to snad, že se kopírují?,“ řekl Kabaň pro Aktuálně.cz. Na druhou stranu uznal, že by asi každou značku potěšilo, kdyby její vozy lidé přirovnávali k modelům s trojcípou hvězdou. Kdo si chce každopádně udělat na novou přední část svůj názor, má poprvé šanci na právě probíhajícím vídeňském autosalonu, kde má omlazená Octavia světovou výstavní premiéru.

Kontroverze vzbudil design přední části. | foto: Škoda Auto

Zajímavé je, že takto zásadní modernizaci, ačkoliv ne přímo rozdělená přední světla, mohla dostat již předchozí Octavia. Nakonec ale od tohoto nápadu Škodovka upustila a výraznou změnu vzhledu v průběhu životního cyklu aplikovala až na současnou třetí generaci. Vedle něj pak v Mladé Boleslavi upravili rovněž nabídku multimediálních systémů, čítající nyní obrazovku s úhlopříčkou až 9,2 palce, nebo rozšířili standardní i příplatkovou výbavu. Nyní tak lze dostat full-LED světlomety, adaptivní tlumiče, přednárazový systém s detekcí chodců nebo asistent pro jízdu s přívěsem. Již tak velký prostor pro nohy zadních cestujících se během omlazovací kúry zvětšil o dalších 73 milimetrů.

Pod kapotou už nenajdeme dvanáctistovku TSI a nejslabší turbodiesel o výkonu 66 kW (90 k), zbytek motorů ale zůstal i po faceliftu nedotčen. Základ tak představuje litrový tříválec TSI o výkonu 85 kW (116 k). S ním Octavia startuje na 407 900 korunách, kombík je v základu o 30 tisíc korun dražší. Vrcholem standardní palety zůstává dvoulitrové TDI o výkonu 135 kW (184 k) v kombinaci s dvouspojkovým automatem DSG a pohonem všech kol. Taková Octavia, navíc ve výbavě Laurin & Klement, vychází až na 824 900 korun! Nechybí ani tradiční deriváty, Scout dostal pouze změnu vnějšího vzhledu, sportovní RS ale s dvoulitrovým TSI posílilo na 169 kW (230 k). Jejich ceny začínají na 751 900, respektive 696 900 korunách.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy