Pochmurné a málo známé období u Lamborghini

Lamborghini | foto: wikimedia.org

Když se řekne Lamborghini, tak i člověk, kterého automobily absolutně nezajímají, přesně ví, o čem je řeč. Neznám nikoho, kdo by neznal vzrušující supersporty této italské továrny na sny. Zasvěcenější čtenáři jistě znají legendu o tom, jak se výrobce traktorů nepohodl s Enzem Ferrari, a proto postavil konkurenční vůz, který započal éru nádherných automobilů, které zdobí zeď nejednoho chlapeckého pokoje. Dnes bych ale připomněl méně známé neveselé období, které malém ukončilo výrobu sportovních vozů s býkem ve znaku.

V roce 1987 se za částku 25 milionů USD stal Chrysler majitelem Lamborghini. Tehdejší ředitel Chrysleru měl s italskou firmou své plány. A rozhodně nešlo o to, aby konkurovala zavedeným výrobcům luxusních sportovních vozů. Jeho plány byly čistě pragmatické. Chtěl využít auru, která se vznášela nad touto značkou, a tím marketingově podpořit Chrysler. Plán spočíval v tom, že z Lamborghini bude pouze stupeň výbavy u Chrysleru. Stejně tak, jak u tuzemské značky Škoda, dobře známé vrcholné provedení Laurin & Klement.

Pověření pracovníci tímto úkolem nadšeni nebyli. Chtěli zachovat výrobu sportovních vozů a ne jen parazitovat na jejím jméně. Pod heslem ,, škodlivá poslušnost" proto navrhli automobil, který by si nikdo s kouskem soudnosti a dobrého vkusu nikdy nekoupil. Pro základ své přestavby použili Chrysler Imperial s nejdelším rozvorem a upravili ho podle svých představ tak, aby výsledek byl opravdu fiaskem.

Viper | foto: wheelsage.org

Sám ředitel Chrysleru při pohledu na výsledek musel uznat, že tudy cesta nevede, a tak přemýšlel, jak jinak může nabitou firmu využít. Shodou okolností se u Chrysleru zrovna pracovalo na duchovním nástupci Shelbyho Cobry. Jenže zvažovaný motor V10 8.0 l byl takřka nepoužitelný. Celolitinový agregát byl příliš těžký a kvůli velikosti ventilů nebylo možné z něj dostat výkon převyšující 300 koní. Naštěstí přišlo osvícení a motor putoval k inženýrům od Lamborghini, kteří si ho vzali do parády. Výsledkem byl na svůj obsah lehký hliníkový motor, který z chystaného Viperu udělal postupem času legendu.

Za dob kralování Chryslera se nakonec, i přes nesnadné počátky spolupráce, Lamborghini vyhouplo zpět do sedla. Úžasný, ale již velice letitý model Countach, byl nahrazen kultovním Diablem. Spolupráce byla ukončena v roce 1994, kdy Chrysler prodal Lamborghini indonéské finanční společnosti Megatech. O další 4 roky později Lamborghini opět změnilo majitele. Tím byla automobilka Audi. A to je již historie, kterou všichni dobře známe. Za více než dvě dekády pod křídly této německé značky vzniklo velké množství úžasných vozů a z Lamborghini se stala stabilní a zisková firma.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy