Poslední hřebíček do rakve? Ani nové diesely nejsou moc ekologické

Ilustrační foto | foto: Bosch

Dieselové motory se v posledních letech staly kontroverzním tématem. Zatím co dříve se podle mnoha ekologů a státních úředníků jednalo o naprostou spásu pro všechny motoristy, dnes už s jistotou víme, že učinit dieselový motor ekologickým je téměř nemožné - a to navzdory stále přísnějším emisním normám limitům, kterými se Evropská unie snaží tlačit na automobilky.

Dieselové motory během praktických testů v reálném prostředí stále produkují příliš vysoké množství oxidů dusíku a to navzdory novým a přísnějším evropským regulacím emisních limitů.

Tak lze shrnout závěr vědců z Mezinárodní rady pro čistou dopravu (International Council on Clean Transportation / ICCT), nezávislé a nevýdělečné organizace sídlící v Berlíně, která zveřejnila první výsledky svých nových výzkumů, na kterých se podílela řada dalších organizací - například i FIA.

Iniciativa TRUE (The Real Urban Emissions Initiative) dnes podle webu Motor1.com zveřejnila zajímavou grafiku, která ukazuje skutečné emise oxidů dusíku během zkoušek v městském prostředí. Výsledky jsou řazeny dle barev zelená, žlutá červená s klasickým systémem dobré, průměrné a špatné.

Podle True prošlo testy na 4 850 modelů, které splňovaly ekologické normy od Euro 3 po Euro 6. Výsledky se pak nedají označit jinak než za překvapivě tragické. Všechny dieselové modely od Euro 3 po 5  a 91 % modelů Euro 6 získalo hodnocení špatné. Naproti tomu emise většiny benzínových automobilů v kategorii Euro 6 byly označeny za dobré, menší část pak za průměrné.

Studie dokonce zjistila, že modely čtyř skupin výrobců překračovaly limity Euro 6 až dvanáctinásobně. Nejhorší výsledek pak předvedla skupina automobilů / motorů, jejichž emise překračovaly limity až osmnáctinásobně. 

Testy 4850 automobilů ukazují tragické výsledky většiny dieselových motorů | foto: motor1.com

Nejhorší však je, že všechny automobily ze skupiny Euro 6 překonávaly během praktických zkoušet v městském režimu výrobcem udávané hodnoty NOx. Průzkum měl navíc zjistit, že benzínový automobil s nejvyššími emisemi ve skupině Euro 6 produkoval zhruba stejně NOx, jako nejekologičtější naftový automobil.

Ve skupině Euro 5 se navíc zjistilo, že většina dieselových modelů překračuje emise své skupiny minimálně dvojnásobně, přičemž nejhorší zástupce překračoval emise NOx až 18-násobně.

Na základě výsledků posledních testů dieselových motorů by se mohl zákaz vjezdu do centra měst rozšířit i na novější diesely | foto: youtube.com

„Pokud bych byl zákazník a viděl bych výsledky těchto testů, pravděpodobně bych se nerozhodl koupit si naftový automobil," pronesl Peter Mock z ICCT. „Dokonce ani automobily splňující Euro 6 nebyly schopny dodržet své sliby. Všem podobným automobilům by tak měl být vjezd do center měst zakázán."

Mike Hawes, generální ředitel společnosti výrobců a prodejců motorových vozidel (SMMT) pronesl: „Díky masivním investicím je každá generace automobilů pokročilejší než generace předešlá a samozřejmě nabízí nižší emise. To je ověřeno testy a zákazníci si mohou být jisti, že nové automobily jsou ty nejčistší vůbec a samozřejmě splňují emisní standardy nařízené EU.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy