Dlouhé dobíjení baterií, nízká životnost a nedokonalá síť nabíjecích stanic, to všechno jsou důvody, proč je Toyota skeptická k masovému využití čistě elektrických automobilů. Naopak hybridní technologie kombinující elektrický pohon s benzínem je praktičtější. V rozhovoru pro CNBC to řekl Takeši Učijamada, tvůrce historicky prvního hybridního vozu, Toyoty Prius.
Je dnešní Prius vozem, který jste si představoval před více než dvěma dekádami?
Hybridní technologie vnesla do automobilového světa totální převrat. Nabídli jsme zákazníkům nový parametr – ekologičnost provozu. To považuji za nejvýznamnější přínos modelu Prius.
Pokročila tato technologie nad rámec vašich očekávání?
Cítil jsem, že přijde změna, ale její tempo zdaleka předčilo naše očekávání. Prius nabídl správnou odpověď na to, co společnost chtěla.
Proč jste se rozhodli právě pro hybridní technologii?
Byli jsme si vědomi toho, že pokud se má hybridní technologie spojující pohon na benzín s elektřinou prosadit v masovém měřítku, je klíčové zajistit patřičné uživatelské pohodlí a co nejlepší zkušenosti z pohledu spotřebitele. Hybrid řidiče neomezil, naopak jim snížil četnost návštěv na čerpacích stanicích, protože spotřeboval méně paliva. V průběhu další práce jsme si uvědomili ještě něco dalšího: že elektrifikace je nevyhnutelná a vozidlo musí být vybaveno systémem dodávajícím elektřinu pro elektromotor.
Před několika lety jste vyjádřil svoji nedůvěru ohledně toho, zda zákazníci přijmou vozidla s čistě elektrickým pohonem. Máte stále stejný názor?
Toyota není a priori proti elektromobilům. Ale aby dnes elektromobil nabídl dlouhý dojezd, musí mít spoustu baterií, jejichž dobíjení je velmi zdlouhavé a řekněme si popravdě, životnosti baterií není dostačující. V dalších vývojových projektech, na nichž pracujeme, to bereme v potaz. Ale jsme skeptičtí k prudkému nástupu čistě elektrických automobilů, neboť musíme zohlednit otázku praktičnosti pro uživatele.
Uvažujeme-li o výzvách spojených se současnými technologiemi baterií, jsou baterie s pevným elektrolytem (solid-state) klíčem k tomu, aby se elektromobily prosadily v masovém měřítku?
Ano. Není to však otázka týkající se samotných elektromobilů, baterie budou klíčovou technologií dalšího vývoje. Pokud však vozidla mají být poháněna pouze za pomoci baterií, potřebujeme ještě dva nebo tři další technologické průlomy. Toyota se těmto otázkám věnuje a usiluje o maximální zlepšení vývoje baterií.
V jakém časovém horizontu uvede Toyota na trh čistý elektromobil poháněný bateriemi s pevným elektrolytem?
To upřímně řečeno stále nevíme. Lidé po celém světě pracují na vývoji nových baterií a vidíme, že se na trh uvádí lepší baterie za nižší cenu. Jakmile se vyřeší technologické problémy, lze očekávat, že se zvýší poptávka po elektromobilech.
Jak to vidíte s rozdělením trhu: Jaký podíl budou mít modely na palivové články a jaký podíl čisté elektromobily?
Toto bude nakonec záviset na rozhodnutí uživatelů, nikoli automobilek. Sám spotřebitel rozhodne, který systém je nejlepší, a který tedy ovládne trh. Další hybnou silou bude rozšíření potřebné infrastruktury. Ať již se jedná o elektřinu nebo vodík k pohonu elektromotoru, musí zde být zásobovací infrastruktura, jejíž rozvoj závisí na národní energetické politice. Bedlivě sledujeme její vývoj, abychom byli připraveni na ni okamžitě reagovat.
Pro Toyotu pracujete bezmála 50 let a jste považován za otce Toyoty Prius. Myslíte, že máte ještě nějaká další esa v rukávu?
Jsou tři věci, které bych chtěl prosadit napříč celou Toyotou. Uvést do komerčního provozu vozidla na palivové články. Klimatické změny jsou velké téma a my musíme jednat, než bude příliš pozdě. Druhým cílem je vyvinout technologii autonomního řízení. Každoročně v automobilovém provozu kvůli nehodám přijde o život 1,25 milionu lidí, přičemž tato technologie by mohla pomoci životy chránit.
Uvedení aut s autonomním řízením na silnice však nestačí - data z vozidel je nutné monitorovat, aby nedocházelo k chybám. Při nasazování této technologie chceme zajistit, aby počet dopravních nehod poklesl. Třetím cílem je propojení vozidel s cloudem. Vůz se tak proměňuje v jakýsi senzor, který funguje v rámci širšího sociálního systému. Během jízdy shromažďuje informace a tato data pak slouží jeho majiteli.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.