Dlouhé dobíjení baterií, nízká životnost a nedokonalá síť nabíjecích stanic, to všechno jsou důvody, proč je Toyota skeptická k masovému využití čistě elektrických automobilů. Naopak hybridní technologie kombinující elektrický pohon s benzínem je praktičtější. V rozhovoru pro CNBC to řekl Takeši Učijamada, tvůrce historicky prvního hybridního vozu, Toyoty Prius.
Je dnešní Prius vozem, který jste si představoval před více než dvěma dekádami?
Hybridní technologie vnesla do automobilového světa totální převrat. Nabídli jsme zákazníkům nový parametr – ekologičnost provozu. To považuji za nejvýznamnější přínos modelu Prius.
Pokročila tato technologie nad rámec vašich očekávání?
Cítil jsem, že přijde změna, ale její tempo zdaleka předčilo naše očekávání. Prius nabídl správnou odpověď na to, co společnost chtěla.
Proč jste se rozhodli právě pro hybridní technologii?
Byli jsme si vědomi toho, že pokud se má hybridní technologie spojující pohon na benzín s elektřinou prosadit v masovém měřítku, je klíčové zajistit patřičné uživatelské pohodlí a co nejlepší zkušenosti z pohledu spotřebitele. Hybrid řidiče neomezil, naopak jim snížil četnost návštěv na čerpacích stanicích, protože spotřeboval méně paliva. V průběhu další práce jsme si uvědomili ještě něco dalšího: že elektrifikace je nevyhnutelná a vozidlo musí být vybaveno systémem dodávajícím elektřinu pro elektromotor.
Před několika lety jste vyjádřil svoji nedůvěru ohledně toho, zda zákazníci přijmou vozidla s čistě elektrickým pohonem. Máte stále stejný názor?
Toyota není a priori proti elektromobilům. Ale aby dnes elektromobil nabídl dlouhý dojezd, musí mít spoustu baterií, jejichž dobíjení je velmi zdlouhavé a řekněme si popravdě, životnosti baterií není dostačující. V dalších vývojových projektech, na nichž pracujeme, to bereme v potaz. Ale jsme skeptičtí k prudkému nástupu čistě elektrických automobilů, neboť musíme zohlednit otázku praktičnosti pro uživatele.
Uvažujeme-li o výzvách spojených se současnými technologiemi baterií, jsou baterie s pevným elektrolytem (solid-state) klíčem k tomu, aby se elektromobily prosadily v masovém měřítku?
Ano. Není to však otázka týkající se samotných elektromobilů, baterie budou klíčovou technologií dalšího vývoje. Pokud však vozidla mají být poháněna pouze za pomoci baterií, potřebujeme ještě dva nebo tři další technologické průlomy. Toyota se těmto otázkám věnuje a usiluje o maximální zlepšení vývoje baterií.
V jakém časovém horizontu uvede Toyota na trh čistý elektromobil poháněný bateriemi s pevným elektrolytem?
To upřímně řečeno stále nevíme. Lidé po celém světě pracují na vývoji nových baterií a vidíme, že se na trh uvádí lepší baterie za nižší cenu. Jakmile se vyřeší technologické problémy, lze očekávat, že se zvýší poptávka po elektromobilech.
Jak to vidíte s rozdělením trhu: Jaký podíl budou mít modely na palivové články a jaký podíl čisté elektromobily?
Toto bude nakonec záviset na rozhodnutí uživatelů, nikoli automobilek. Sám spotřebitel rozhodne, který systém je nejlepší, a který tedy ovládne trh. Další hybnou silou bude rozšíření potřebné infrastruktury. Ať již se jedná o elektřinu nebo vodík k pohonu elektromotoru, musí zde být zásobovací infrastruktura, jejíž rozvoj závisí na národní energetické politice. Bedlivě sledujeme její vývoj, abychom byli připraveni na ni okamžitě reagovat.
Pro Toyotu pracujete bezmála 50 let a jste považován za otce Toyoty Prius. Myslíte, že máte ještě nějaká další esa v rukávu?
Jsou tři věci, které bych chtěl prosadit napříč celou Toyotou. Uvést do komerčního provozu vozidla na palivové články. Klimatické změny jsou velké téma a my musíme jednat, než bude příliš pozdě. Druhým cílem je vyvinout technologii autonomního řízení. Každoročně v automobilovém provozu kvůli nehodám přijde o život 1,25 milionu lidí, přičemž tato technologie by mohla pomoci životy chránit.
Uvedení aut s autonomním řízením na silnice však nestačí - data z vozidel je nutné monitorovat, aby nedocházelo k chybám. Při nasazování této technologie chceme zajistit, aby počet dopravních nehod poklesl. Třetím cílem je propojení vozidel s cloudem. Vůz se tak proměňuje v jakýsi senzor, který funguje v rámci širšího sociálního systému. Během jízdy shromažďuje informace a tato data pak slouží jeho majiteli.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.