Je nástup elektromobilů unáhlený? Tohle říká tvůrce převratného hybridu

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 6. června 2018, 13:00 Aktualizováno 6.6.2018, 13:13 Google+

Dlouhé dobíjení baterií, nízká životnost a nedokonalá síť nabíjecích stanic, to všechno jsou důvody, proč je Toyota skeptická k masovému využití čistě elektrických automobilů. Naopak hybridní technologie kombinující elektrický pohon s benzínem je praktičtější. V rozhovoru pro CNBC to řekl Takeši Učijamada, tvůrce historicky prvního hybridního vozu, Toyoty Prius.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Takeši Učijamada, tvůrce historicky prvního hybridního vozu, Toyoty Prius.

Takeši Učijamada, tvůrce historicky prvního hybridního vozu, Toyoty Prius. | foto: Toyota

Sdílejte článek

Je dnešní Prius vozem, který jste si představoval před více než dvěma dekádami?

Hybridní technologie vnesla do automobilového světa totální převrat. Nabídli jsme zákazníkům nový parametr – ekologičnost provozu. To považuji za nejvýznamnější přínos modelu Prius.

Pokročila tato technologie nad rámec vašich očekávání?

Cítil jsem, že přijde změna, ale její tempo zdaleka předčilo naše očekávání. Prius nabídl správnou odpověď na to, co společnost chtěla.

Proč jste se rozhodli právě pro hybridní technologii?

Byli jsme si vědomi toho, že pokud se má hybridní technologie spojující pohon na benzín s elektřinou prosadit v masovém měřítku, je klíčové zajistit patřičné uživatelské pohodlí a co nejlepší zkušenosti z pohledu spotřebitele. Hybrid řidiče neomezil, naopak jim snížil četnost návštěv na čerpacích stanicích, protože spotřeboval méně paliva. V průběhu další práce jsme si uvědomili ještě něco dalšího: že elektrifikace je nevyhnutelná a vozidlo musí být vybaveno systémem dodávajícím elektřinu pro elektromotor.

Před několika lety jste vyjádřil svoji nedůvěru ohledně toho, zda zákazníci přijmou vozidla s čistě elektrickým pohonem. Máte stále stejný názor?

Toyota není a priori proti elektromobilům. Ale aby dnes elektromobil nabídl dlouhý dojezd, musí mít spoustu baterií, jejichž dobíjení je velmi zdlouhavé a řekněme si popravdě, životnosti baterií není dostačující. V dalších vývojových projektech, na nichž pracujeme, to bereme v potaz. Ale jsme skeptičtí k prudkému nástupu čistě elektrických automobilů, neboť musíme zohlednit otázku praktičnosti pro uživatele.

Uvažujeme-li o výzvách spojených se současnými technologiemi baterií, jsou baterie s pevným elektrolytem (solid-state) klíčem k tomu, aby se elektromobily prosadily v masovém měřítku?

Ano. Není to však otázka týkající se samotných elektromobilů, baterie budou klíčovou technologií dalšího vývoje. Pokud však vozidla mají být poháněna pouze za pomoci baterií, potřebujeme ještě dva nebo tři další technologické průlomy. Toyota se těmto otázkám věnuje a usiluje o maximální zlepšení vývoje baterií.

V jakém časovém horizontu uvede Toyota na trh čistý elektromobil poháněný bateriemi s pevným elektrolytem?

To upřímně řečeno stále nevíme. Lidé po celém světě pracují na vývoji nových baterií a vidíme, že se na trh uvádí lepší baterie za nižší cenu. Jakmile se vyřeší technologické problémy, lze očekávat, že se zvýší poptávka po elektromobilech.

Jak to vidíte s rozdělením trhu: Jaký podíl budou mít modely na palivové články a jaký podíl čisté elektromobily?

Toto bude nakonec záviset na rozhodnutí uživatelů, nikoli automobilek. Sám spotřebitel rozhodne, který systém je nejlepší, a který tedy ovládne trh. Další hybnou silou bude rozšíření potřebné infrastruktury. Ať již se jedná o elektřinu nebo vodík k pohonu elektromotoru, musí zde být zásobovací infrastruktura, jejíž rozvoj závisí na národní energetické politice. Bedlivě sledujeme její vývoj, abychom byli připraveni na ni okamžitě reagovat.

img-responsive

Takeši Učijamada, tvůrce historicky prvního hybridního vozu, Toyoty Prius. | foto: Toyota

Pro Toyotu pracujete bezmála 50 let a jste považován za otce Toyoty Prius. Myslíte, že máte ještě nějaká další esa v rukávu?

Jsou tři věci, které bych chtěl prosadit napříč celou Toyotou. Uvést do komerčního provozu vozidla na palivové články. Klimatické změny jsou velké téma a my musíme jednat, než bude příliš pozdě. Druhým cílem je vyvinout technologii autonomního řízení. Každoročně v automobilovém provozu kvůli nehodám přijde o život 1,25 milionu lidí, přičemž tato technologie by mohla pomoci životy chránit.

Uvedení aut s autonomním řízením na silnice však nestačí - data z vozidel je nutné monitorovat, aby nedocházelo k chybám. Při nasazování této technologie chceme zajistit, aby počet dopravních nehod poklesl. Třetím cílem je propojení vozidel s cloudem. Vůz se tak proměňuje v jakýsi senzor, který funguje v rámci širšího sociálního systému. Během jízdy shromažďuje informace a tato data pak slouží jeho majiteli.

Vytisknout

Diskuze: Je nástup elektromobilů unáhlený? Tohle říká tvůrce převratného hybridu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Rychlodobíjecí stojany a občerstvení. OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Škoda 935 Dynamic

Škoda 935 Dynamic: Vlivu aerodynamiky se nevšimli jen u Tatry

Hyundai i30 N

Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

Hyundai Nexo FCV

VELKÁ ZMĚNA. Vodíkové stojany v Česku už příští rok a víme kdo a kde je postaví

Peugeot 508 Sport Engineered

Peugeot představuje řadu Peugeot Sport Engineered: fastback 508 a kombi 508 SW

Ford Puma ST

První sportovní SUV značky Ford v Evropě: Nová Puma ST přináší emoce i praktičnost

Hyundai

Nový Hyundai i30 N přichází s novým designem a dvojspojkovou převodovkou

Toyota Land Cruiser Black Pack

Omlazený drsňák Land Cruiser zná české ceny. A nové zrychlení rozhodně zaujme

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Do detailu: Nové SUV Volkswagen ID.4 oficiálně představeno

Přední světlomet systému IQ.Light Volkswagenu ID.4

Pozoruhodný a nezaměnitelný: Přední světlomet systému IQ.Light ve výbavě Volkswagenu ID.4

Toyota Mirai

Elektřina slepou uličkou a vodík řešením. Co se mění?

Volkswagen ID.3 stanovil rekord v dojezdu. Na jedno nabití překonal vzdálenost 531 km

Volkswagen ID.3 je u prodejců a ceny jsou již známy. Raději si ale sedněte...

Ford Mustang Mach-E se za 10 minut nabije na 119 kilometrů

Zaslouží si Ford Mustang Mach-E nosit ikonický emblém Mustangu?

Škoda

Klasický nebo alternativní pohon chtějí zákaznící? Škoda promluvila

Ford zavádí v České republice bezkontaktní servis

Komentář: Pandemie, trh s ojetými vozy, budoucnost elektromobilů a forma prodeje

reklama

Doporučujeme

Nový Peugeot 508 SW

Splněné přání od Peugeotu? Nádherný fastback 508 dorazil ve verzi kombi

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

  2. Peugeot představuje řadu Peugeot Sport Engineered: fastback 508 a kombi 508 SW

  3. Pozoruhodný a nezaměnitelný: Přední světlomet systému IQ.Light ve výbavě Volkswagenu ID.4

  4. VELKÁ ZMĚNA. Vodíkové stojany v Česku už příští rok a víme kdo a kde je postaví

  5. Omlazený drsňák Land Cruiser zná české ceny. A nové zrychlení rozhodně zaujme

  6. Do detailu: Nové SUV Volkswagen ID.4 oficiálně představeno

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud