Je nástup elektromobilů unáhlený? Tohle říká tvůrce převratného hybridu

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 6. června 2018, 13:00 Aktualizováno 6.6.2018, 13:13 Google+

Dlouhé dobíjení baterií, nízká životnost a nedokonalá síť nabíjecích stanic, to všechno jsou důvody, proč je Toyota skeptická k masovému využití čistě elektrických automobilů. Naopak hybridní technologie kombinující elektrický pohon s benzínem je praktičtější. V rozhovoru pro CNBC to řekl Takeši Učijamada, tvůrce historicky prvního hybridního vozu, Toyoty Prius.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Takeši Učijamada, tvůrce historicky prvního hybridního vozu, Toyoty Prius.

Takeši Učijamada, tvůrce historicky prvního hybridního vozu, Toyoty Prius. | foto: Toyota

Sdílejte článek

Je dnešní Prius vozem, který jste si představoval před více než dvěma dekádami?

Hybridní technologie vnesla do automobilového světa totální převrat. Nabídli jsme zákazníkům nový parametr – ekologičnost provozu. To považuji za nejvýznamnější přínos modelu Prius.

Pokročila tato technologie nad rámec vašich očekávání?

Cítil jsem, že přijde změna, ale její tempo zdaleka předčilo naše očekávání. Prius nabídl správnou odpověď na to, co společnost chtěla.

Proč jste se rozhodli právě pro hybridní technologii?

Byli jsme si vědomi toho, že pokud se má hybridní technologie spojující pohon na benzín s elektřinou prosadit v masovém měřítku, je klíčové zajistit patřičné uživatelské pohodlí a co nejlepší zkušenosti z pohledu spotřebitele. Hybrid řidiče neomezil, naopak jim snížil četnost návštěv na čerpacích stanicích, protože spotřeboval méně paliva. V průběhu další práce jsme si uvědomili ještě něco dalšího: že elektrifikace je nevyhnutelná a vozidlo musí být vybaveno systémem dodávajícím elektřinu pro elektromotor.

Před několika lety jste vyjádřil svoji nedůvěru ohledně toho, zda zákazníci přijmou vozidla s čistě elektrickým pohonem. Máte stále stejný názor?

Toyota není a priori proti elektromobilům. Ale aby dnes elektromobil nabídl dlouhý dojezd, musí mít spoustu baterií, jejichž dobíjení je velmi zdlouhavé a řekněme si popravdě, životnosti baterií není dostačující. V dalších vývojových projektech, na nichž pracujeme, to bereme v potaz. Ale jsme skeptičtí k prudkému nástupu čistě elektrických automobilů, neboť musíme zohlednit otázku praktičnosti pro uživatele.

Uvažujeme-li o výzvách spojených se současnými technologiemi baterií, jsou baterie s pevným elektrolytem (solid-state) klíčem k tomu, aby se elektromobily prosadily v masovém měřítku?

Ano. Není to však otázka týkající se samotných elektromobilů, baterie budou klíčovou technologií dalšího vývoje. Pokud však vozidla mají být poháněna pouze za pomoci baterií, potřebujeme ještě dva nebo tři další technologické průlomy. Toyota se těmto otázkám věnuje a usiluje o maximální zlepšení vývoje baterií.

V jakém časovém horizontu uvede Toyota na trh čistý elektromobil poháněný bateriemi s pevným elektrolytem?

To upřímně řečeno stále nevíme. Lidé po celém světě pracují na vývoji nových baterií a vidíme, že se na trh uvádí lepší baterie za nižší cenu. Jakmile se vyřeší technologické problémy, lze očekávat, že se zvýší poptávka po elektromobilech.

Jak to vidíte s rozdělením trhu: Jaký podíl budou mít modely na palivové články a jaký podíl čisté elektromobily?

Toto bude nakonec záviset na rozhodnutí uživatelů, nikoli automobilek. Sám spotřebitel rozhodne, který systém je nejlepší, a který tedy ovládne trh. Další hybnou silou bude rozšíření potřebné infrastruktury. Ať již se jedná o elektřinu nebo vodík k pohonu elektromotoru, musí zde být zásobovací infrastruktura, jejíž rozvoj závisí na národní energetické politice. Bedlivě sledujeme její vývoj, abychom byli připraveni na ni okamžitě reagovat.

img-responsive

Takeši Učijamada, tvůrce historicky prvního hybridního vozu, Toyoty Prius. | foto: Toyota

Pro Toyotu pracujete bezmála 50 let a jste považován za otce Toyoty Prius. Myslíte, že máte ještě nějaká další esa v rukávu?

Jsou tři věci, které bych chtěl prosadit napříč celou Toyotou. Uvést do komerčního provozu vozidla na palivové články. Klimatické změny jsou velké téma a my musíme jednat, než bude příliš pozdě. Druhým cílem je vyvinout technologii autonomního řízení. Každoročně v automobilovém provozu kvůli nehodám přijde o život 1,25 milionu lidí, přičemž tato technologie by mohla pomoci životy chránit.

Uvedení aut s autonomním řízením na silnice však nestačí - data z vozidel je nutné monitorovat, aby nedocházelo k chybám. Při nasazování této technologie chceme zajistit, aby počet dopravních nehod poklesl. Třetím cílem je propojení vozidel s cloudem. Vůz se tak proměňuje v jakýsi senzor, který funguje v rámci širšího sociálního systému. Během jízdy shromažďuje informace a tato data pak slouží jeho majiteli.

Vytisknout

Diskuze: Je nástup elektromobilů unáhlený? Tohle říká tvůrce převratného hybridu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

reklama

Doporučujeme

Nový Peugeot 508 SW

Splněné přání od Peugeotu? Nádherný fastback 508 dorazil ve verzi kombi

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud