O srovnatelných účincích únavy a opilosti za volantem už jsme sice dříve psali, mnoho řidičů však toto téma neustále podceňuje, což se nejvíce projevuje v dobách letních dovolených. Web The Drive však upozornil na novou studii, která vznikla na objednávku australské vlády.
Pokud byste si chtěli prolistovat celou studii, bohužel v originále, můžete tak učinit zde. Tím nejdůležitějším pro nás je však skutečnost, že stav člověka po 17 hodinách bez spánku se dá srovnat se stavem člověka s 0.5 promile alkoholu v krvi. Oba tak budou méně ostražití, budou mít zhoršený úsudek o situaci a také značně zpomalené reakce.
A i když je v některých státech světa povolen limit alkoholu v krvi během řízení až 0.5 - 0.8 promile, i samotná ospalost se projevuje jako velký strašák. Například americká organizace AAA pro bezpečnost provozu odhaduje, že za 8.8 až 9.5 % nehod stojí právě ospalí či unavení řidiči.
Organizace NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) pak zase odhaduje, že jen za rok 2017 si ospalost vyžádala 795 životů na amerických silnicích. Nejčastěji se pak tento typ nehod odehrával v časovém rozmezí od půlnoci do 6 hodin ráno, případně během doby pozdního odpoledne.
Řada řidičů se přitom stále snaží potlačit únavu tím, že do sebe lijí kávu nebo energetické nápoje. Ty sice mohou na chvíli fungovat, zároveň ale zvyšují šanci na tzv. mikrospánek. Ten přitom není spánkem v klasické podobě, ale stavem, kdy člověk na chvíli zcela přestane vnímat či reagovat.
Takové stavy přitom mohou klidně trvat až pět sekund. Pokud by tedy řidič jel rychlostí 90 km/h (25 m/s), může během pěti sekund urazit vzdálenost až 125 sekund. Snad každému je přitom jasné, že riziko nehody je při takové události obrovské.
Pokud se tedy cítíte za volantem unavení, nesnažte se hrát hrdinu nebo potlačovat příznaky kávou či energetickými nápoji. Nejbezpečnější je najít si bezpečné místo, například na odpočívadle nebo u čerpací stanice, a na chvíli se propsat. Můžete tak zachránit život nejen sobě a své posádce, ale také ostatním lidem na silnici.