Jak by vypadalo lidové Porsche? Koncept z roku 1994 napoví

-mdo / AutoRoad.cz, 28. října 2018, 16:00 Google+

Porsche bylo vždy známé hlavně pro své ikonické sportovní modely a i když se v současné době jeho nabídka rozšířila i o auta s dalším párem dveří, rozhodně nenabízí nic, co by se dalo nazvat lidovým vozem. Přesto se v roce 1994 objevil koncept levného modelu právě od tohoto výrobce.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Porsche C88

Porsche C88 | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Čínská produkce na počátku 90. let byla omezená jen na pár modelů vyráběných v joint venture se západními výrobci, jako například VW Santana nebo Jeep Cherokee a několik menších výrobců v provincii Guangdong, montující auta z CKD kitů. Lokální značky tou dobou ještě nemohly zahraniční konkurenci vzdorovat, kromě užitkových vozidel se tehdy v Číně vyráběly jen omezené série lokálně vyvinutých osobních vozidel nevalné kvality.

V 1994 přišla čínská vláda s plánem vytvořit malé a levné osobní vozidlo pro čínskou rodinu. Toto zadání, známé jako China Family Car Project, dostalo 20 západních výrobců. Několik z nich se do projektu zapojilo, mimo jiné Chrysler, Fiat, Ford, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Opel, a Porsche. Kromě minimálních rozměrů bylo v zadání určeno také to, že vůz musí být levný, spolehlivý a nabídnout dostatek místa pro čínskou rodinu, sestávající z rodičů, jednoho dítěte a dvou prarodičů. Dle podmínek zadání se vítězný vůz musel vyrábět v joint venture s nejstarší čínskou státní automobilkou FAW.

img-responsive

Porsche C88 | foto: Nathanael Burton / Wikipedia

Jednou z automobilek, která dodala konkrétní model, bylo docela nečekaně německé Porsche, které na pekingském autosalonu v roce 1994 představilo model nazvaný C88. Název odkazuje na zadání projektu, C znamená Cheap, Chinese characteristics, Comfort and Clean, neboli levný, komfortní, čistý a s čínskými rysy. Číslo 88 bylo zvoleno kvůli významu osmičky jako šťastného čísla dle čínské tradice a odkazuje i na plánovanou cenu sériového vozidla, 88 tisíc juanů. Že šlo pro Porsche o důležitý projekt dokazuje i fakt, že tehdejší CEO Wendelin Wiedeking se pro prezentaci na autosalonu naučil svůj projev v čínštině.

Samotný vývoj vozu u Porsche Engineering trval pouhé čtyři měsíce. Pro německou automobilku ale nešlo o první projekt lidového vozu, už dříve se podílela mimo jiné na vývoji Lady Samara, faceliftu VAZu 2103 či první generace Seatu Ibiza. Aby lépe pochopili požadavky čínských řidičů, strávil tým Porsche nějaký čas v Číně, kde zpovídali místní obyvatele. Kromě toho se do Německa vydalo několik čínských techniků, aby se zapojili do vývoje.

img-responsive

Porsche C88 | foto: wheelsage.org

V tehdejších prohlášeních bylo C88 připodobňováno k VW Brouk, stejně jako on mělo i C88 motorizovat celý stát a stejně jako Brouk i čínské vozidlo muselo být jednoduché, robustní, prostorné a schopné provozu na nekvalitních cestách.

V případě úspěchu nemělo zůstat u jediného modelu, u Porsche měli naplánovanou produkci hned tří modelů vyvinutých pro Čínu. Kromě základního levného sedanu pro čtyři, za zhruba 45 tisíc juanů, měl přijít i o něco větší a dražší model se stejnou technikou v karosářských variantách sedan, kombi a pick-up za 60-65 tisíc juanů. Posledním modelem byl technicky vyspělejší a moderněji vypadající sedan pro pět pasažérů, vyvíjený i s ohledem na případný export mimo Čínu a splňující jak tehdejší emisní normy, tak podmínky pro nárazové testy. Pouze tento třetí model se však dostal do fáze funkčního prototypu, právě jako C88.

Produkci měla obstarávat nově postavená čínská továrna s roční kapacitou 300 – 500 tisíc vozidel, s plánem pro zvýšeni produkce v následujících letech. Čínští technici pracující v továrně měli projít ročním tréninkem přímo u Porsche v Německu, aby se dosáhlo požadované kvality C88.

img-responsive

Porsche C88 | foto: wheelsage.org

Přední kola C88 byla poháněna příčně uloženým 16 ventilovým čtyřválcem o objemu 1.1 litru s výkonem 67 koní a točivým momentem 105 Nm, převodovka byla pětistupňová manuální. Maximální rychlost 980 kg těžkého vozu byla 165 km/h, zrychlení z nuly na 100 km/h trvalo 16 sekund a kombinovaná spotřeba byla 5.8 litru benzínu na 100 km. Kromě toho měl v případě produkce do nabídky přijít i 1.6 litrový diesel o stejném výkonu. Design nepřipomínal nic z dosavadní produkce značky, v interiéru se však daly najít prvky sdílené se soudobými modely. Vůz měl mít na svou dobu a koncepci docela slušnou příplatkovou výbavu, mimo jiné i dva airbagy, ABS a automatickou převodovku.

Ačkoliv šlo o Porsche, nikde na voze se nenacházelo typické logo známé ze sportovních modelů značky. Místo něj bylo pro C88 vytvořeno nové, symbolizující čínskou rodinu. Trojúhelník s kruhy symbolizuje rodiče s jedním dítětem, vzhledem k tehdy platné politice jednoho dítěte. Té bylo přizpůsoben i další detail konceptu, úchyty na zadních sedačkách byly připravené pouze pro jednu dětskou sedačku.

Z celého projektu čínského rodinného auta však bez vysvětlení sešlo a žádné z vozidel se vyrábět nezačalo. Dle vyjádření z Porsche však cílem celého projektu zřejmě bylo pouze získat inspiraci a nápady pro čínské automobilky a některé prvky C88 se posléze začaly objevovat na vozech tamních značek. Porsche se ještě neúspěšně pokusilo prodat vůz některé z indických automobilek, po letech snažení však vůz skončil v německém muzeu značky, kde stojí dodnes.

img-responsive

Mercedes-Benz FCC | foto: wheelsage.org

Jediným dalším známým konceptem vzešlým z celého projektu byl Mercedes-Benz FCC, představený na stejném autosalonu roku 1994. Na rozdíl od sedanu C88 bylo FCC spíše vyšším hatchbackem, stejně jako Porsche však i Mercedes plánoval více karosářských verzí. Na rozdíl od Porsche C88 nebyly náklady na vývoj FCC úplně vyhozené peníze, spolu s dalším konceptem, nazvaným Mercedes-Benz Vision A 93, se stal předobrazem pro sériovou třídu A.

Vytisknout

Diskuze: Jak by vypadalo lidové Porsche? Koncept z roku 1994 napoví

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Škoda Hispano-Suiza. Na snímku první vyrobený vůz, převzatý prezidentem T. G. Masarykem.

Automobilový průmysl v Československu? Letitý pilíř národního hospodářství

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud