Britský motoristický magazín Auto Express dnes přinesl zprávu o poněkud netradičním výzkumu, podle kterého utrácí britští řidiči každoročně cca 96.5 miliardy korun za servisní úkony, které ale vůbec nepotřebují. Jak je to možné? Abychom situaci vysvětlili, budeme se muset podívat na rozdíl mezi českou STK a britskou MOT. Pod oběma zkratkami se ukrývá podobný proces kontrol, jejich průběh a místo konání je však výrazně odlišné.
Pokud se vydáváte na českou stanici technické kontroly, musíte mít vůz vzorně připravený, neboť zde proběhne pouze jeho kontrola. Pokud vůz projde, máte vyhráno. Pokud neprojde, dostanete určitou lhůtu, abyste závady odstranili a pak se vrátili.
V Británii řidiči absolvují podobný proces, který však nese zkratku MOT. Neprovádí ho však odborné stanice, ale přes 20 000 servisních garáží po britských ostrovech. Řidič tak může nechat opravy na zaměstnancích těchto garáží, kteří vůz současně prohlédnou a nakonec mu vystaví potvrzení o úspěšném absolvování kontroly.
Psali jsme
A právě tady se dostáváme k jádru problému. Podle průzkumu realizovaného organizací Green Flag totiž každý řidič utratí ročně v průměru 90 liber (2 500 Kč) za servis, který jeho automobil ale vlastně nepotřebuje. Ročně to pak představuje přeplatek cca 3.4 miliardy liber (cca 96.5 miliard korun) za mnohdy zbytečné servisní úkony, jako je výměna brzdové kapaliny, výměna nemrznoucí směsi nebo čistění palivového systému.
Zhruba 52 % britských řidičů například neví, na co všechno se MOT testy vztahují. Servisy tak mají možnost zneužít jejich nevědomosti. Výzkum společnosti Green Flag také poukázal, že 31 % dotázaných řidičů si myslí že nemá potřebné znalosti, aby mohli o ceně servisních úkonů s garážemi vyjednávat.
Čtyři z pěti mužů a devět z deseti žen navíc přiznává, že nevědí kolik by vlastně za servis vozů měli platit, přičemž 40 % z nich současně přiznává, že již v minulosti ceny za opravy vozu podcenili. Zcela nejzranitelnější skupinou se však ukazují být mladí řidiči ve věku 16 až 24 let, kteří postrádají jakékoliv znalosti o servisech a často si tak nechají vnutit další nákladné opravy či výměny.
Mezi nejčastějšími zbytečnými úkony servisu se vyskytuje:
- Výměna brzdové kapaliny
- Vypuštění a dolití nové chladící směsi
- Čištění olejového / palivového systému
- Výměna brzdových kotoučů a destiček dalece před jejich opotřebením
- Výměny stěračů
- Výměna baterie
- Dolívání oleje
- Výměny pneumatik, jejichž vzorek je ještě daleko před zákonným limitem
- Výměna pylového filtru
Nick Reid, šéf oddělení automobilových technologií v Green Flag, dodává, že přeplácení za práci v garážích bývá způsobeno častými změnami v procedurách MOT testů a nedostatkem sebevědomí a znalostí zákazníků při jednání se servisem. Motoristé se tak připravují o možnost získat nejlepší možné ceny.
Českých řidičů se naštěstí problémy s MOT týkat nemohou, přesto se vyplatí zamyslet nad tím, kolik vlastně za návštěvy v servisech platíte a zda úkony, které vám jsou nabízeny, váš vůz skutečně vyžaduje. Pokud například jezdíte na pravidelné servisní prohlídky jednou ročně, nebo po ujetí 15 000 kilometrů, zkuste se podívat do příručky / manuálu k vašemu vozu.
V kapitole servisních úkonů byste totiž měli najít tabulku, ve které jsou doporučené a předepsané úkony rozepsány podle pravidelných intervalů. Můžete se tak dozvědět, že místo výměny svíček má proběhnout jen jejich inspekce, atd.
Zatímco v dřívějších dobách měli řidiči znalosti o svých vozech a mnohdy si je dokázali opravit svépomocí, dnes se většina z motoristů plně vydává do rukou servisů, které mají nad jejich výdaji plnou moc. Neříkáme, že by snad čeští řidiči mohli být oškubávání stejně jako britští, avšak opatrnosti není nikdy nazbyt.