Co dělat po nehodě v Chorvatsku? Postup se od Česka liší

-mao / AutoRoad.cz, 6. srpna 2017, 12:48 Google+

Ačkoliv je Chorvatskou členským státem EU, jeho dopravní předpisy se, podobně jako v řadě jiných zemí, od těch našich výrazně liší. Jedna věc v něm však platí stejně, jako takřka kdekoliv jinde na světě - v případě dopravní nehody musí mít motorista z cizí země záznam o dopravní nehodě, který mu vystaví místní policie. Tím je dáno, že když se český motorista stane účastníkem nehody, musí předně zavolat policii. A to na čísle 192.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Nechejme v první chvíli stranou, co potřebujete pro svoji pojišťovnu, jestliže dojde ke srážce vašeho vozidla na Jadranu s jiným nebo k jiné nehodě. Držme se nejdříve toho, co vyžadují předpisy dané země. Ty mluví jasně, že bez potvrzení o nehodě nesmíte vycestovat z Chorvatska. Tudíž, první je zvednout telefon a volat na číslo 192, a vyčkat příjezdu policie. Samozřejmě, pokud je nezbytné hýbat s vozidlem, vzhledem k zablokování dopravy, je ne místě vyznačit na vozovce polohu vozidel. Také je vhodné vše nafotit například na mobilní telefon.

Za to, že vozidlo překáží po havárii provozu, hrozí pokuta ve výši 500 HRK (asi 66 euro). Ovšem až desetkrát tolik - od 2 000 do 5 000 HRK (do 658 euro) - hrozí tomu, kdo nechce poskytnout informace pro dalšího účastníka nehody o sobě nebo vozidle, případně nechce vyplnit Evropskou správu o nehodě. Pokud došlo k újmě na zdraví, je vždy povinnost zavolat policii. Pro zahraniční motoristy v zásadě taková nutnost vyplývá i v případě havárie jen s poškozením auta. Cizinec totiž pro odjezd ze země musí mít potvrzení od policie o dané havárii.

Je na místě si pamatovat, že chorvatská policie nevystavuje záznam o dopravní nehodě (zapisnik o očevidu) na místě. Ten vystaví jen policie na příslušném policejním oddělení, a za to je účtován správní poplatek 20 HRK.

Jiná pravidla, na rozdíl od českých, platí také v případě, že nejste ochoten zaplatit na místě pokutu za přestupek, kterou vám stanovila chorvatská policie, která vás zadržela. Pokud zaplatíte na místě, je obvykle pokuta snížena na polovinu. Neplést si to s tím, že máte báječnou vyřídilku, že nás Čechy mají Chorvaté rádi, a tak podobně. Je to prostě běžná praxe.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Zcela jinak je tomu, když odmítnete zaplatit. V tom případě může policie cizinci zadržet cestovní doklad a o případu telefonicky informuje územně příslušný Přestupkový soud. Ten stanoví datum a čas konání o vašem přestupku, což vám na místě sdělí policie. Obvykle je to následující první pracovní den po spáchání přestupku.

Přestupkový soud rozhodne o daném přestupku cizince a teprve následně, po zaplacení stanovené sankce, policie vrátí cizinci průkaz totožnosti. Jestliže takovou částku na místě motorista nemá, je mu určena lhůta, do kdy je třeba částku uhradit. Pokud se tak nestane, je automaticky peněžitý trest změněn na trest odnětí svobody. Ten v případě přítomnosti v Chorvatsku musí cizinec nastoupit okamžitě. Pokud již odcestoval, bude trest vyžadován při možné příští návštěvě a kontrole policejními nebo jinými státními orgány. Naopak, když stanovenou částku uhradí motorista ve stanovené lhůtě, považuje se za uhrazenou celá částka, i když budou zaplaceny její dvě třetiny.

Odborníci ÚAMK znovu upozorňují na fakt, že předpisy spojené s dopravními nehodami, vymáhání pokut a další okolnosti se liší i v Chorvatsku, byť je součástí EU. Pamatujme si i pravdu, že ani cizince neznalost přepisů neomlouvá.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Co dělat po nehodě v Chorvatsku? Postup se od Česka liší

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Koncept Deep Orange 7

Budoucnost MINI v podání studentů: Technika úchvatná, ale co ten design?

Polestar 1

Polestar 1 odhalen! Skandinávský hybrid nabídne 600 koní a kvality Volva

V současné době zažívá závod Škoda Auto v Kvasinách největší modernizaci a rozšíření ve své historii.

Od Superbu po Karoq, Škoda slaví 70 let výroby automobilů v Kvasinách

Mazda Mx-5 upravená pro jízdu mimo zpevněné silnice

Ve stylu Mad Max přestavěl Mazdu MX-5. Ze skvělého sporťáku je nebojácný off-road

McLaren F1

Svůj McLaren F1 za 20 let ani nerozbalil, teď ho prodává

Hyundai Kona

Hyundai Kona jako elektromobil? První odhady mluví hned o dvou variantách

Tesla Model 3

Kde vázne výroba Tesly Model 3? Na vině je nejspíš žalostná nepřipravenost

reklama
reklama

Doporučujeme

Ferrari Testarossa

Ferrari ztratilo práva na označení Testarossa. Nový majitel pod ním chce…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Přezouváte auto sami? Investujte do momentového klíče, ať se vám nestane něco podobného

  2. Halogen, xenon, LED, jejich výhody a nevýhody. Co ve finále rozhoduje u kupujících?

  3. Jen to majitel zkouší nebo má jeho BMW skutečně takovou hodnotu? Za 32 let není ani zajeté

  4. Cena STK je nesmyslně přemrštěná! Proč platíme víc než naši sousedé?

  5. Není kolo jako kolo, na tom od BMW se totiž ani nezapotíte

  6. Desatero pro bezpečnou jízdu v zimě od profesionálního závodníka. Na co si dát pozor?

reklama

Zprávy odjinud