Jak se na silnici správně vyhnout sanitce, policii a hasičům?

-mao / AutoRoad.cz, 24. srpna 2017, 16:56 Aktualizováno 24.8.2017, 16:58 Google+

Záchranáři se na našich silnicích stále častěji setkávají s řidiči, kteří nejsou schopni vytvářet v kolonách tzv. záchrannou uličku. Když se jim pak v zrcátku objeví vůz záchranného sboru s rozsvícenými majáky, začnou zmatkovat a záchranáři ztrácí drahé vteřiny, které by mohly věnovat záchraně zdraví nebo životů. Jak se tedy chovat v případě, kdy stojíte v koloně a za vámi se objeví vůz s právem přednosti v jízdě?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 24.08. 21:30) Napište svůj názor
Záchranná ulička v praxi

Záchranná ulička v praxi | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Předně řečeno, na vytváření záchranné uličky by řidiči měli myslet již v době, kdy se blíží k zácpě na dálnici nebo silnici. Jakmile totiž zastavíte a nenecháte si kolem sebe dostatek prostoru, bude se vám manévrovat již velmi špatně.

Zákon silničním provozu  § 41 odstavec 8 přímo říká: Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. 

Základním pravidlem pro vytváření záchranné uličky na silnicích v ČR je tedy vytvoření záchranného pruhu vždy mezi pravým a ostatními levými pruhy. V případě dvouproudé silnice je to tedy jasné, vozidla v pravém pruhu sjíždí na krajnici/ odstavný pruh, zatímco řidiči v levém pruhu sjíždí ke středovým svodidlům silnice/ dálnice. Mezi těmito řadami vozidel by pak měl vzniknout průjezd o šířce 3 metrů, kterým projedou policisté a sanitní či hasičské vozy.

V případě tří a víceproudých silnic se situace pro mnoho řidičů komplikuje, neboť nevědí k jaké straně mají sjet. Stále však platí, že záchranný pruh se vytváří mezi pravým a ostatními levými pruhy, takže vozidla jedoucí v pravém pruhu opět sjíždí na odstavný pruh/ krajnici, zatímco vozidla v levých pruzích se semknou k sobě a co nejvíce najedou ke středovým svodidlům. Mezi pravým a levým pruhem pak opět musí vzniknout průjezd široký 3 metry, aby jím mohly projet záchranné vozy.

img-responsive

Správné řazení v pruzích | foto: Pozary.cz

Je důležité připomenout, že povinnost vytvořit záchrannou uličku platí už v momentě, kdy vůz s právem přednosti v jízdě dojíždí ke stojící koloně. V případě popojíždějící kolony je to pak doporučeno.

A jaká pravidla platí na území EU?

V Rakousku platí povinnost vytvářet záchrannou uličku mezi levým a ostatními pruhy vpravo ještě před příjezdem vozidel záchranné služby ke stojící nebo pomalu jedoucí koloně. Za nedodržování této povinnosti pak hrozí vysoké pokuty, přesahující i 2000 Euro.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Německo, Slovinsko, Švýcarsko

V těchto zemích platí podobná pravidla jako v Rakousku, tedy v případě dvouproudé silnice se záchranná ulička o šíři 3 metrů vytváří uprostřed, v případě tří a více-proudé silnice pak mezi levým a ostatními pruhy vpravo. Pouze v Německu je nezbytné, pro vytvoření záchranného pruhu, zastavení vozidla. Je tedy důležité dodržovat bezpečnou vzdálenost.

Ve Francii a Španělsku platí podobný princip jako v Rakousku, ovšem zákon stanovuje, že záchranná ulička se vytváří pro "záchranná a další vozidla".

Naopak pro Itálii a Nizozemsko neplatí žádné zvláštní předpisy.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jak se na silnici správně vyhnout sanitce, policii a hasičům?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 24.08.2017 21:30 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

nehoda vzácného Ferrari F12 TDF (cena přes milion $, jen 799 kusů)

Smutný pohled na vzácné Ferrari F12 TDF, které jinak zvládne dvoustovku za 7,9 s

Ty to zvládneš

Mají chodci absolutní přednost?

Tesla Model 3

Proč si Tesla škodí? Automobilka záměrně podhodnocuje zásadní údaje

Crash test nového kompaktního SUV Volvo XC40

Připadáte si v práci zbyteční? Pak si představte, že někdo musel dělat Crash Test nového Volva XC40

Seat 600 Abarth TCR

Seat 600 Abarth TCR: Unikátní španělský sportovec s italským rodokmenem

Škoda Favorit

30 let od premiéry Favoritu: Muzeum Škoda připravilo v rámci oslav zajímavou výstavu

Desetitisíce automobilů poškozených hurikánem Harvey čekají na sešrotování (Instagram:  texasaerials)

Statisíce automobilů poškozených hurikánem Harvey už čekají na sešrotování, ten pohled je tragický

reklama
reklama

Doporučujeme

Omlazené Maserati Ghibli

Maserati omladilo Ghibli, ve hře je i autonomní řízení

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Čerství majitelé ojeté Škody zbystřete! Automobilka má pro vás jedinečnou nabídku

  2. Chtěli byste něco výjimečného? Tenhle "muscle pickup" si v jednom dealerství vyrobili sami!

  3. Čeká nás nejlepší Land Rover všech dob! Discovery SVX je offroadové monstrum s šíleným motorem

  4. První testy zimních pneumatik: Hned dva premianti pochází z České republiky

  5. Nejrevolučnější auto, o kterém jste zřejmě nikdy neslyšeli, slaví 50. narozeniny

  6. Řidič schovaný v sedadle? Podívejte se, co tím automobilka Ford sleduje

reklama

Zprávy odjinud