Na zimních pneumatikách i v létě? Zákon říká tohle

AutoRoad.cz, 10. dubna 2017, 19:39 Aktualizováno 11.4.2017, 15:57 Google+

Jízdu na zimních pneumatikách ani po posledním březnu zákon nezakazuje. Řidiči by však v takovém případě měli počítat s některými nevýhodami či nebezpečími.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 30.03. 18:47) Napište svůj názor
Continental Wintercontact TS 850P

Continental Wintercontact TS 850P | foto: AutoMotorSport

Sdílejte článek

Posledním březnovým dnem pro řidiče automobilů končí povinnost za stanovených podmínek používat zimní pneumatiky. Řada z nich se rozhodne nepřezout na letní pneumatiky ani po tomto termínu. Průzkumy naznačují, že v České republice pětina řidičů jezdí i v létě na zimních či celoročních pláštích. Za zimních podmínek je zákonem požadovaná minimální hloubka dezénu zimních plášťů osobních vozidel 4 milimetry. Má tedy ještě daleko do obecně požadovaných 1,6 milimetru. Škoda nevyužít ty zbývající více než dva milimetry…? 

Zimní a letní pneumatiky mají rozdílné složení směsi, ze které jsou vyrobeny. Ty zimní musí zajistit dobrou ovladatelnost automobilu za drsného mrazivého počasí. „Zato teploty vyšší než +7 0C jim příliš nesvědčí. Jsou příliš měkké až houbovité. Jejich vysoká elasticita je výhodou na ledu a sněhu, zásadní slabinou na teplém povrchu silnice,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nicméně jezdit na zimních pneumatikách za teplého počasí není protizákonné. S čím by však měli motoristé dojíždějící zimní obutí i po pominutí zimních podmínek počítat? 

Prodlužuje se brzdná dráha vozidla

Na suchém povrchu a při teplotě vzduchu nad +15 0C zastavíme na letních pláštích z rychlosti 100 km/h na 36,6 metrech. Celoroční pneumatiky (na boku označené M+S) zastaví vozidlo na 41,9 metru a čistokrevné zimní (označené na boku tzv. alpským symbolem) budou potřebovat 44,1 metru. Za mokra se podaří zastavit na letních pneumatikách na 51,3 metru, na zimních na 57,3 metru. Rozdíl brzdných drah může činit významných 20 procent. Nicméně za vysokých letních teplot okolo +30 stupňů Celsia to může být téměř jedna třetina.

Zhoršuje se ovladatelnost vozidla

V případě potřeby provést náhlý razantní úhybný manévr automobil hůře reaguje na pokyny řidiče. Podle údajů zveřejněných výrobcem pneumatik Bridgestone může být automobil o 8 procent méně ochotný reagovat na pokyny řidiče. Při řešení nouzových situací to může rozhodnout o tom, zda se podaří střetu zabránit či nikoliv.

Zvyšuje se spotřeba paliva

Zimní pneumatika má za tepla vyšší valivý odpor. To se projeví její vyšší hlučností, zvýšeným opotřebováním jejího dezénu a samozřejmě i vyšší spotřebou paliva. Rozdíl u osobních automobilů může být i několik desetin litru na 100 kilometrů.

Za tepla při vysokých dálničních rychlostech hrozí, že zimní pneumatika extrémní tepelnou zátěž nevydrží

Hrozí její roztržení, což může být pro posádku automobilu a případně i další účastníky silničního provozu velmi nebezpečné

Po odeznění zimních podmínek je nejlépe přezout na letní pneumatiky. Jen ty mohou při teplotách vyšších než plus sedm stupňů Celsia zajistit tu nejlepší možnou přilnavost k povrchu silnice, za sucha i za deště. „Oproti zimním pneumatikám se v případě nouze významně zkrátí brzdná dráha a zvýší ovladatelnost automobilu. Navíc poklesne i spotřeba paliva. Jezdit v létě na letních kolech se vyplatí,“ uzavírá Roman Budský.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Na zimních pneumatikách i v létě? Zákon říká tohle

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 30.03.2017 18:47 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Záchrana převrácené Tatry během závodů Rally Dakar 2018

Jak se tahá Tatra z písku? Video vše odhalilo

Model 3 americké automobilky Tesla Motors

Je čas dát sbohem volantu a pedálům? Tesla Model 3 bude brzy poslouchat řidiče na slovo

Obytná náklaďák International Cabover

Nevíte co se starým náklaďákem? Šikovný kutil si z něj postavil dům na kolech, včetně garáže

Nové mladoboleslavské SUV Škoda Kamiq

Škoda ukázala fotky laciného SUV pro čínský trh. Tamní novináři už ho stihli zkritizovat

Kia Forte

Kia Forte jako předzvěst nového C'eed? Tohle bychom si taky nechali líbit

Karosa NO 80

Karosa NO 80 vedla dvojí život. Ráno a večer přepravovala lidi, přes poledne náklad

reklama
reklama

Doporučujeme

Společnost Uber je alternativou klasických taxislužeb

Taxislužba Uber končí. Takhle se podnikat v jedné evropské zemi nesmí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. VIDEO: Nejbrutálnější "embéčko" na světě! Nahání strach na dálku

  2. Karosa NO 80 vedla dvojí život. Ráno a večer přepravovala lidi, přes poledne náklad

  3. Znáte Tatru AM 50? Stometrový most vám postaví na počkání

  4. Bertone překvapil celý svět. Lancia Stratos Zero měla naprosto unikátní design

  5. Investoři do Bitcoinu zažívají zlaté časy, nejdražší vozy skupují za "pár korun"

  6. Kdy musíte pustit chodce na přechodu a kdy můžete projet bez zastavení?

reklama