Na zimních pneumatikách i v létě? Zákon říká tohle

AutoRoad.cz, 10. dubna 2017, 19:39 Aktualizováno 11.4.2017, 15:57 Google+

Jízdu na zimních pneumatikách ani po posledním březnu zákon nezakazuje. Řidiči by však v takovém případě měli počítat s některými nevýhodami či nebezpečími.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 30.03. 18:47) Napište svůj názor
Continental Wintercontact TS 850P

Continental Wintercontact TS 850P | foto: AutoMotorSport

Sdílejte článek

Posledním březnovým dnem pro řidiče automobilů končí povinnost za stanovených podmínek používat zimní pneumatiky. Řada z nich se rozhodne nepřezout na letní pneumatiky ani po tomto termínu. Průzkumy naznačují, že v České republice pětina řidičů jezdí i v létě na zimních či celoročních pláštích. Za zimních podmínek je zákonem požadovaná minimální hloubka dezénu zimních plášťů osobních vozidel 4 milimetry. Má tedy ještě daleko do obecně požadovaných 1,6 milimetru. Škoda nevyužít ty zbývající více než dva milimetry…? 

Zimní a letní pneumatiky mají rozdílné složení směsi, ze které jsou vyrobeny. Ty zimní musí zajistit dobrou ovladatelnost automobilu za drsného mrazivého počasí. „Zato teploty vyšší než +7 0C jim příliš nesvědčí. Jsou příliš měkké až houbovité. Jejich vysoká elasticita je výhodou na ledu a sněhu, zásadní slabinou na teplém povrchu silnice,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nicméně jezdit na zimních pneumatikách za teplého počasí není protizákonné. S čím by však měli motoristé dojíždějící zimní obutí i po pominutí zimních podmínek počítat? 

Prodlužuje se brzdná dráha vozidla

Na suchém povrchu a při teplotě vzduchu nad +15 0C zastavíme na letních pláštích z rychlosti 100 km/h na 36,6 metrech. Celoroční pneumatiky (na boku označené M+S) zastaví vozidlo na 41,9 metru a čistokrevné zimní (označené na boku tzv. alpským symbolem) budou potřebovat 44,1 metru. Za mokra se podaří zastavit na letních pneumatikách na 51,3 metru, na zimních na 57,3 metru. Rozdíl brzdných drah může činit významných 20 procent. Nicméně za vysokých letních teplot okolo +30 stupňů Celsia to může být téměř jedna třetina.

Zhoršuje se ovladatelnost vozidla

V případě potřeby provést náhlý razantní úhybný manévr automobil hůře reaguje na pokyny řidiče. Podle údajů zveřejněných výrobcem pneumatik Bridgestone může být automobil o 8 procent méně ochotný reagovat na pokyny řidiče. Při řešení nouzových situací to může rozhodnout o tom, zda se podaří střetu zabránit či nikoliv.

Zvyšuje se spotřeba paliva

Zimní pneumatika má za tepla vyšší valivý odpor. To se projeví její vyšší hlučností, zvýšeným opotřebováním jejího dezénu a samozřejmě i vyšší spotřebou paliva. Rozdíl u osobních automobilů může být i několik desetin litru na 100 kilometrů.

Za tepla při vysokých dálničních rychlostech hrozí, že zimní pneumatika extrémní tepelnou zátěž nevydrží

Hrozí její roztržení, což může být pro posádku automobilu a případně i další účastníky silničního provozu velmi nebezpečné

Po odeznění zimních podmínek je nejlépe přezout na letní pneumatiky. Jen ty mohou při teplotách vyšších než plus sedm stupňů Celsia zajistit tu nejlepší možnou přilnavost k povrchu silnice, za sucha i za deště. „Oproti zimním pneumatikám se v případě nouze významně zkrátí brzdná dráha a zvýší ovladatelnost automobilu. Navíc poklesne i spotřeba paliva. Jezdit v létě na letních kolech se vyplatí,“ uzavírá Roman Budský.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Na zimních pneumatikách i v létě? Zákon říká tohle

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 30.03.2017 18:47 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mitsubishi Outlander

Máte zájem, aby vám elektromobil přinášel peníze do rozpočtu? Mitsubishi už na tom pracuje

Platforma iStream Carbon z dílny Gordon Murray Design

Konstruktér legendárního McLarenu založil vlastní automobilku. Máme se rozhodně na co těšit!

Faceliftovaný Ford Mustang GT nabídne díky Performance Pack 2 zcela nové jízdní zážitky

Nový Ford Mustang dostal upravený Performance Pack. Řezat zatáčky teď bude ještě snadnější

Alfa Romeo G1 z roku 1921

První produkční Alfa Romeo? Původní, krásná, rychlá a...

Lamborghini Aventador S Roadster 50th Anniversary Japan

Lamborghini oslavilo 50 let na japonském trhu velkolepě, došlo i na speciální limitovanou edici

Volkswagen T-Cross Breeze ukazuje, jak bude vypadat SUV na základech malého Pola.

VW Polo jako SUV? Termín možné premiéry je stejně překvapivý

Motor Mugen-Honda V10 pro formule F1

Chcete pořádný motor do vašeho projektu? Máme pro vás skvělý tip!

reklama
reklama

Doporučujeme

Společnost Uber je alternativou klasických taxislužeb

Taxislužba Uber končí. Takhle se podnikat v jedné evropské zemi nesmí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. V roce 1972 si koupil nádhernou Corvettu, ujel 1.556 km a zavřel ji v garáži. Důvod je těžké pochopit

  2. Luxusní BMW M550i neujelo ani kilometr. Proč ho nikdo nechce ani za 23 tisíc?

  3. Nový Hummer má za sebou silniční premiéru, vypadá absolutně famózně

  4. Vyzkoušeli jsme novou Škodu Karoq. Tady jsou první dojmy z pravého českého SUV

  5. Mohl si za to koupit druhé auto, místo toho investoval do výfuku. Stálo to za to?

  6. Mercedes testuje sestavu monstrózních pluhů. Mají speciální určení a jediného řidiče

reklama