Dvoutakt nebo čtyřtakt? Časem možná oboje

Marek Litzman, 26. března 2008, 07:01 Google+

Automobilky a jejich vývojové týmy se přirozeně snaží vyvíjet co možná nejvychytanější motory. Mezi mnoha koncepty se čas od času objeví i nějaký zajímavý. Jedním z nich je i model, který se umí chovat jako čtyřtakt i jako dvoutakt.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
motor 2/4SIGHT

motor 2/4SIGHT | foto: Ricardo

Sdílejte článek

Zajímavý motor postavila společnost Ricardo a pojmenovala ho 2/4SIGHT. Jak funguje?

Díky speciálním vačkám dokáže motor pracovat ve dvou režimech. Řekněme základním modem je čtyřtakt. Od toho je celá technologie odvozena. Proto dokáže pracovat právě v tomto režimu beze změn.

Zajímavější je dvoutaktní režim. Při něm se v první fázi otevírají oba ventily, které jsou ale umístěny na rozdíl od klasického dvoutaktu v hlavě motoru. Čerstvý vzduch vytlačí zplodiny ven a nastává klasický dvoutaktní cyklus, tedy sání a komprese v první době a zážeh a výfuk v druhé době.

Každá technologie má svá pro a proti a proto je jejich spojení výhodou. Dvoutaktní motor má výhodu především v tom, že má pracovní každou druhou svoji fázi, kdežto čtyřdobý motor pracuje až každou čtvrtou fázi. Tím pádem jsou menší ztráty, na druhou stranu je zde větší problém s únikem nespálených pohonných hmot do výfuku. To ale dnes řeší přímé vstřikování.

Laděním technologií dospěli vývojáři k motoru o trochu nezvyklé konstelaci V6 2,1 litru. Téměř od volnoběhu poskytuje točivý moment 150 Nm a při otáčkách 2500 za minutu dosáhne točivý moment již 230 Nm, tyto hodnoty ale platí na každý litr objemu, takže pro testovaný motor je třeba je vynásobit dvěma. Výkonová špička zveřejněna nebyla

Oproti motoru 3,5 V6 o podobném výkonu má 2/4SIGHT o 27% lepší spotřebu, což znamená snížení emisí CO2 z 260 g/km na 190.

Motor je konstrukčně velmi vyspělý a to dokonce tak, že každý válec je řízen samostatně. Složité variabilní časování a další pokročilé technologie znamenají to, že do výroby to ještě chvilku potrvá, ale na budoucnost se zkrátka již blýská.

Vytisknout

Diskuze: Dvoutakt nebo čtyřtakt? Časem možná oboje

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Challenger

Dodge Challenger SE

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud