V České republice platí povinnost rozsvítit světla v autě po celý den a po celý rok. Nařízení vychází z toho, že osvětlený vůz je na silnici vždycky lépe vidět. Navíc auto s nerozsvícenými světly je mezi těmi svítícími prakticky neviditelné. Je dobré vědět, že světla pro denní svícení osvětlují vůz jen zepředu, proto jakmile se začne šeřit, hustě prší nebo je mlha, je nutné zapnout také zadní světla.
Dálkovými světly ohrožujete ostatní
A pak jsou tu dálková světla, jejichž použití je jasně stanoveno zákonem. A zatímco přes den na silnicích zcela neosvětlené auto potkáte už jen málokdy, použití dálkových světel je stále velmi problematické. Řidiči totiž jednak neznají pravidla, a jednak si neuvědomují, že dálková světla mohou ostatní řidiče i další účastníky silničního provozu oslňovat, a stávají se tak nepříjemnými a nebezpečnými.
„Dálková světla nesmí být použita samozřejmě ve dne a pak také v případě, že je vozovka dostatečně a souvisle osvětlená, tedy například v obci. Dálkovými světly byste určitě neměli svítit nikdy, když hrozí, že oslníte protijedoucí vůz, řidiče před vámi, ale třeba také chodce, cyklisty, anebo také vlak,“ připomíná produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Václav Zikmund.
Svítíte-li dálkovými světly, měli byste být ostražití vždy, když se blížíte k zatáčce, do které nevidíte, případně k horizontu - ve chvíli, kdy se tam objeví auto, dálková světla ihned zhasněte. Je také dobré vědět, že když je opravdu hustá mlha nebo sněžení, dálkové svícení může být i v noci spíš na škodu - silné světlo se totiž od této bílé tmy spíše odráží, a tak zhoršuje viditelnost i vám samotným.
Pozor také na mlhovky
Řidiči v této souvislosti také často chybují při používání mlhových světel, která se zbytečně nadužívají. Měla by se zapínat v situaci, kdy je viditelnost jen několik metrů. Tehdy opravdu pomohou spatřit vůz před sebou výrazně snadněji. Ovšem jakmile se mlha rozpustí, nebo silné sněžení trochu ustane, mlhovky ihned vypněte. Dokáží totiž oslnit dokonce víc než dálková světla.