Zvýšení cel je součástí federálního rozpočtu indické vlády. Země, která je třetím největším automobilovým trhem světa, se před volbami plánovanými na příští rok snaží podpořit místní výrobu v souladu s kampaní Make in India (Vyrábějte v Indii). Tu podporuje premiér Naréndra Módí.
Všechna vozidla s pořizovací cenou do 40.000 dolarů (zhruba 872.000 Kč) budou podléhat 70procentnímu clu proti dřívějším 60 procentům, což by podle analytiků mohlo ovlivnit poptávku. Pořizovací cena zahrnuje cenu vozidla a také náklady na pojištění a na přepravu. Dovozní clo na všechny částečně zkompletované automobily, u kterých se hlavní díly dovážejí samostatně a konečné vozidlo se montuje v Indii, stoupne na 35 z nynějších 30 procent.
Cla na dovážené automobily v Indii patří k nejvyšším na světě, což vyvolává kritiku automobilek. Loni například americký výrobce elektromobilů Tesla kvůli vysokým clům odložil plán vstoupit na indický trh.
Psali jsme
Vedle zmíněné Škody Auto v Indii auta vyrábí a prodává i její mateřský koncern Volkswagen a dále například dceřiné společnosti automobilek Hyundai, Kia či Toyota. Škoda loni v indických provozech v Púně a v Aurangábádu vyrobila 56.000 vozů Kushaq, Slavia, Octavia, Kodiaq a Superb. Montážní sety se připravují v závodech v České republice.
Indie loni zaznamenala silné oživení poptávky po automobilech, prodej se zvýšil o 25 procent na 3,8 milionu. Růst byl vyšší u prémiových a luxusních vozů, rekordní prodej v Indii zaznamenaly automobilky Mercedes-Benz či BMW. Největším automobilovým trhem je Čína, kde loni maloobchodní prodej aut vzrostl o 1,9 procenta na 20,5 milionu.
Luxusní značka Lexus ze skupiny Toyota varovala, že na základě zvýšení cel v Indii bude možná muset "upravit ceny" některých svých modelů.