Exteriér
Hyundai Santa Fe současné generace působí dojmem velkého SUV jakými jsou třeba VW Touareg nebo Jeep Grand Cherokee. Ale pojetím i rozměry spadá spíše na vrchol segmentu středně velkých SUV.
Na přídi zaujme kombinace velké masky a úzkých hlavních světlometů denního svícení. U tmavě modrého testovaného vozu také vyniká velká chromová lišta táhnoucí se od spodní části LED světlometů denního svícení přes celou příď Hyundaie.
Z bočního pohledu vůz vypadá o poznání konzervativněji než při pohledu zepředu. Na svalnatosti přidávají vytažené lemy blatníků s 18" litými koly, obutými do pneumatik o rozměrech 235/60 R18. Na zádi vozu zaujme poměrně velká dvojitá koncovka výfuku a zajímavý prolis pátých dveří.
Interiér
Interiér Hyundaie Santa Fe ve výbavě Premium je opravdu prémiový. Poslední dobou jsem jezdil velkým množstvím i poměrně drahých vozů, ale interiér testovaného Santa Fe mi přišel ze všech nejluxusnější. Přední kožená sedadla jsou nejen vyhřívaná, ale i ventilovaná. Sedadlo řidiče se pro snadnější nastupování a vystupování z vozu automaticky odsune. Obě boční sedadla v druhé řadě jsou též vyhřívána, což není zvykem ani u skutečně prémiových vozů.
Krom sedadel nadchne přístrojový štít kombinující analogové ukazatele a 7" TFTL LCD displej. Dominantou středového tunelu je 8" dotykový displej infotainmentu s tlačítky a otočnými ovladači po stranách. Chválím také ovládání automatické klimatizace oddělené od infotinmentu, které je intuitivní a snadné. Výtky nemám ani k použitým materiálům. Palubní deska je obšita kůží, a téměř veškeré použité plasty jsou měkčené a příjemné na dotek.
Interiér celkově působí vzdušně a s místem v prvních dvou řadách sedadel nebudou mít problém ani urostlejší pasažéři. Třetí řada výklopných sedadel je spíše nouzová. Ale bylo to první 7 místné SUV, kde bych dobrovolně pár kilometrů strávil. U ostatních jsem to při pohledu na miniaturní výklopná sedadla raději ani nezkoušel.
Pohonná jednotka
Vrcholnou pohonnou jednotkou v Santa Fe je přeplňovaný vznětový čtyřválec. Agregát o objemu 2199 ccm je naladěn na výkon 147 kW (200 koní) ve 3800 ot./min. Točivý moment vrcholí hodnotou 440 N.m. v rozmezí 1750 až 2750 ot./min. Pomocí 8 stupňové automatické převodovky jsou poháněna všechna čtyři kola s aktivním rozdělováním točivého momentu mezi přední a zadní nápravu.
Jízda
Jako první věc, kterou v jakémkoliv testovaném voze po usednutí a seřízení sedačky udělám, je párování pomocí bluetooth mé "chytré" zařízení s vozem. Je to už můj 4. Hyundai a musím uznat, že nejlépe se mi pracuje právě s ním. Párování a následné přehrávání playlistu funguje bezvadně. V případě testovaného Santa Fe jsem si navíc užíval skvělou akustiku audio systému Kreli 10 s reproduktory včetně subwooferu a zesilovače.
Při jízdě se mi velmi líbil head-up displej, který v mém zorném poli promítal veškeré důležité informace o jízdě. Na přístrojový štít jsem se během týdenního testu podíval jen párkrát. Veškeré ovládací prvky jsou ergonomicky a intuitivně rozmístěny. Neměl jsem problém napoprvé i po tmě během chvíle najít příslušné tlačítko či knoflík.
Celkem nepříjemné pro mě bylo, že po každém nastartování se automaticky zapne aktivní udržování v jízdním pruhu. Prvních pár minut jsem o této funkci nevěděl, a tak jsem se hrozně divil, že se se mnou chce auto neustále prát o volant. Jízda po městě s velkým SUV má své klady i zápory. Plusem je skvělý výhled ven z vozu. Díky vyšší pozici za volantem máte dobrý přehled o dění okolo vozu. Negativem je parkování. Bydlím na sídlišti a nejednou se mi stalo, že jsem musel chvíli kroužit po okolí, než jsem našel místo kam bych Santa Fe vtěsnal.
Pokud jde o samotnou jízdu, je Santa Fe velmi dobře odhlučněné a pohodlné auto. Neměl jsem problém na jeden zátah ujet 300 km a po 4 hodinách vystoupit z auta poměrně svěží a neunavený. Vůz se angažuje dobře při jízdě po dálnici i okresních silnicích.
Velkému SUV vyhovuje klidná jízda, se snahou o nějaké sportování se dobrý dojem z vozu vytrácí. Motor sice příjemně táhne v každé rychlosti, ale při razantnější jízdě je v řízení cítit velká váha vozu. Dříve testovaný Peugeot 5008 úžasně maskoval svou velikost a za jeho volantem jsem si připadal, jako bych řídil malý hatchback. V Santa Fe to bylo spíše jako krotit valící se tank. Přilnavost kol byla slušná, ale pocit z řízení moc příjemný nebyl. Neustále jsem cítil, jak se vůz naklání a velká váha vozu putuje z jednoho kola na druhé.
Spotřeba
Na spotřebě Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi se negativně podepsaly vlivy jako jsou váha vozu, téměř 2 tuny, náhon na všechna čtyři kola a okolní teplota během testu, která byla lehce pod bodem mrazu.
Ve městě jsem s velkým SUV jezdil při mírném provozu v průměru za 7,6 litru, a když jsem s vozem "poskakoval" v ranní špičce, vyšplhala se průměrná spotřeba až ke 14 litrům na 100 ujetých kilometrů.
Jízda na dálnici není tolik závislá na okolních vlivech jako při jízdě po městě. Při tachometrových 130 km/h jsem jezdil v průměru za 7,8 litru. Při rychlém dálničním přesunu se spotřeba zvedala nepatrně. Po německých dálnicích se s Hyundaiem dá jezdit za působivých 8,2 litrů na 100 km.
Ježdění po okresních silnicích z nádrže odčerpá v průměru 6,7 litru na 100 km. Když jsem se snažil o Eco jízdu, dostal jsem se na velmi slušných průměrných 5,6 litru na 100 km.
Celkově jsem během týdenního testu jezdil v průměru za 7,9 litrů na 100 km. Věřím, že kdybych často nezkoušel dynamický potenciál vozu a jezdil při teplotách jako jsou nyní, nebyl by problém jezdit se Santa Fe v průměru okolo 7,5 litru. Což je na auto takovýchto rozměrů a s výkonným motorem velmi slušná hodnota.
Cena
Hyundai Santa Fe je nyní prodáván s akční slevou 50 000 Kč. Nejméně zaplatíte za benzínový motor 2,4 GDI 136 kW (185 koní), s náhonem na všechna čtyři kola a 6 stupňovou automatickou převodovkou. Tento motor v základní výbavě Confidence pořídíte za 799 990 Kč. Námi testované provedení je na druhém konci cenového spektra. Vrcholné provedení ve výbavě Premium, s motorem 2,2 CRDi 147 kW (200 koní) a 8 stupňovou automatickou převodovkou stojí 1 149 990 Kč.
Závěr
Hyundai Santa Fe ve své třídě boduje především velkým vnitřním prostorem, hodnotným interiérem a povedeným naftovým motorem. Ten nemá moc práce ani s 2 tuny vážícím autem a dokáže jezdit překvapivě úsporně. Hodí se jak na klidné okreskové ježdění, tak i na rychlé dálniční přesuny, kde předvádí sebejistou jízdní stabilitu v přímém směru.
Plusy:
- kvalitní interiér
- velký vnitřní prostor
- komfortní jízda
- silný a úsporný motor
Mínusy:
- odtažité řízení
- těžkopádnost při svižné jízdě v zatáčkách
- automatické zapínání aktivního udržování v jízdním pruhu
Typ motoru: |
přeplňovaný R4 |
Palivo: |
nafta |
Zdvihový objem: |
2199 ccm |
Výkon: |
147 Kw (200 koní) |
Točivý moment: |
440 N.m. |
Převodovka: |
A - 8 |
Poháněná kola: |
4x4 |
Délka: |
4770 mm |
Šířka: |
1890 mm |
Výška: |
1680 mm |
Rozvor: |
2765 mm |
Zavazadlový prostor: |
547 litrů |
Provozní hmotnost: |
1970 kg |
V-max: |
203 km/h |
0-100 km/h: |
9,4 s |
Spotřeba: |
7,4 / 5,4 / 6,2 l/100 km |