Co ovlivňuje amortizaci aut? V Česku drží auta cenu lépe než ve zbytku Evropy.

AutoRoad.cz, 22. března 2017, 11:59 Google+

V České republice udržují automobily cenu v prvních třech letech provozu lépe než ve většině ostatních evropských zemí. Ukázal to průzkum LeasePlan Car Cost Index, který na konci loňského roku proběhl ve 24 státech Evropy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Octavia RS přichází na český trh.

Škoda Octavia RS přichází na český trh. | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Studie srovnávala celkové náklady na provoz osobních aut z kategorií malá vozidla a nižší střední třída, kam patří vozy jako Renault Clio, Volkswagen Polo, Opel Corsa, Volkswagen Golf, Ford Focus, ale i Škoda Octavia.

Tak zvaná amortizace neboli odpisy, tedy postupná ztráta hodnoty v průběhu životnosti vozidla, má na celkových nákladech největší podíl. V rámci Evropy tento podíl činí 37 %, s odstupem pak následují další položky: silniční daň a DPH s 20 %, palivo se 16 %, pojištění se 13 %, servis včetně zimních pneumatik s 9 % a úroky v případě leasingu či úvěru s 5 %.

Vůz s podobnou kupní cenou může v různých zemích ztrácet na ceně odlišnou rychlostí. Podle průzkumu činí průměrná výše měsíční amortizace u benzinových modelů 132 eur (3600 korun) a u dieselových modelů 151 eur (4100 korun). Těchto průměrných hodnot dosahují v Belgii a blíží se jim ve Velké Británii, Španělsku, Irsku anebo v Itálii. Nejvíce ztrácejí na hodnotě vozidla v Dánsku, kde u obou motorizací činí výše odpisů během prvních třech let provozu více než 160 % průměrné evropské úrovně. Naopak nejlépe vozy drží ceny v Turecku s přibližně 50 % průměrné hodnoty. V České republice se výše odpisů u benzinových vozů pohybuje zhruba na 70 % evropského průměru, u dieselových na 75 %. Menší pokles hodnoty vozidel vykázaly kromě Turecka už jen Rusko a Maďarsko.

Na výši amortizace mají vliv specifické tržní podmínky, například struktura a výše silniční daně. Bude-li potenciální majitel čelit vysoké silniční dani, ojeté auto bude pro něj méně atraktivní a bude mít tedy i nižší zůstatkovou hodnotu. Mezi další faktory, které určují odpisy, patří i značka vozu, konkrétní model, ale třeba také barva. Obecně lze říci, že je snazší prodat rodinný vůz se čtyřmi dveřmi v stříbrné metalíze než žlutý kabriolet.

Přímá úměra mezi pořizovací cenou vozu a jeho zůstatkovou hodnotou ale neexistuje. Přestože pořizovací cena může být u konkrétního vozidla vyšší, v důsledku rozdílných nákladů na servis, údržbu, palivo a další položky mohou být celkové náklady příznivější než u automobilu s nižší počáteční cenou. Před výběrem vozu je tedy vhodné posoudit všechny faktory, které se na celkových nákladech podílejí.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Co ovlivňuje amortizaci aut? V Česku drží auta cenu lépe než ve zbytku Evropy.

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen T-Cross Breeze ukazuje, jak bude vypadat SUV na základech malého Pola.

VW Polo jako SUV? Termín možného představení je stejně překvapivý

Alfa Romeo G1 z roku 1921

První produkční Alfa Romeo. Je původní, krásná, rychlá. Jaká je asi cena?

Motor Mugen-Honda V10 pro formule F1

Chcete pořádný motor do vašeho projektu? Máme pro vás skvělý tip!

Porsche 911 Carrera T

Nové Porsche 911 Carrera T: Konečně puristický model pro masy?

Ford F-150

Tento Ford F-150 Shelby mají pouze v Tennessee. Má 750 koní a vypadá úžasně

Toyota, Kobe Steel

Ocel z Kobe Steel sice nebyla prvotřídní, stále však splňuje bezpečnostní normy, tvrdí Toyota

Golf GTE

Volkswagen předal vozidlo s pořadovým číslem 150 000 000. Tipnete si, jaké bylo motorizace?

reklama
reklama

Doporučujeme

Jaguar F-Type dostal v rámci modernizace lepší interiér a novou verzi 400 Sport.

Jaguar chce opět zaútočit na světové okruhy. Co si pro nás připravuje?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Československá Tatra 805 "kačena"? Dnes budí rozruch v Kanadě

  2. Cena STK je nesmyslně přemrštěná! Proč platíme víc než naši sousedé?

  3. Desatero pro bezpečnou jízdu v zimě od profesionálního závodníka. Na co si dát pozor?

  4. Luxusní BMW M550i neujelo ani kilometr. Proč ho nikdo nechce ani za 23 tisíc?

  5. Nový Hummer má za sebou silniční premiéru, vypadá absolutně famózně

  6. Mohl si za to koupit druhé auto, místo toho investoval do výfuku. Stálo to za to?

reklama

Zprávy odjinud