Test: BMW X3 2.0d - šetřete sportovně

Jiří Kaloč, 3. února 2006, 18:31 Google+

Základní model BMW X3 pohání čtyřválec 2,0 l pracující na principu vynálezu Rudolfa Diesela, což může být na první pohled považováno za prvek, který není této značky hoden.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
X3

X3 | foto: Jiří Kaloč

Sdílejte článek

Nenechte se ale mýlit, s jmenovaným vozidlem si totiž dobře zajezdíte, a navíc můžete na většinu obsluh čerpacích stanic dělat „dlouhý nos”, protože naftu nebude muset doplňovat často.

Menší vůz z nabídky mnichovských čtyřkolek již dávno překonal v prodejích svého většího a také staršího „bratra”, což je samozřejmě logické a odpovídá to postavení obou automobilů na trhu. X3 má navíc tu výhodu, že ve svém segmentu kompaktních terénních čtyřkolek nemá v podstatě odpovídající konkurenci. Jelikož Mercedes-Benz, Audi a možná Volkswagen žádný podobný automobil zatím nenabízejí, hledají si u BMW konkurenci sami, mohli bychom říci při pohledu na základní model nabídky s čtyřválcovým turbodieselem 2,0 l. Svými parametry totiž tato varianta přímo útočí na současné japonské vládce kompaktních SUV, které pohání naftové srdce – Nissan X-Trail 2.2 dCi (100 kW) a Honda CR-V 2.2 CDTi (103 kW). Japonské bestsellery jsou však cenově „trochu jinde“, a také jejich image se od automobilů s modrobílou roztočenou vrtulí trochu odlišuje. Posledním srovnatelným automobilem je pak Alfa Romeo Crosswagon Q4 1.9 JTD (110 kW), ovšem toto stylové terénní kombi pomalu končí svou poměrně krátkou kariéru kvůli nástupu nové modelové řady 159.

Automobilka BMW si získala prestiž výrobou modelů se sportovním duchem, i když se jednalo o luxusní sedan. V poslední době ale dostávají mnichovští motoráři nejrůznější ocenění především za pohonné jednotky na naftu, která byla dříve považována za palivo vhodné maximálně pro kamna, lokomotivy, traktory a nákladní vozy. Jenže časy se mění, vždyť například vznětový třílitrový šestiválec v sedanu BMW 535d dosahuje největšího výkonu 200 kW a točivého momentu 560 N.m a při akceleraci nezůstává o pozadu za sportovní verzí M5. Dvoulitr v této verzi X3 je pochopitelně skromnější. Díky nové generaci přímého vstřikování common-rail, turbodmychadlu výfukových plynů s chladičem stlačeného vzduchu a relativně nízkému stupni komprese 17:1 dosahuje tento čtyřválec největšího výkonu 110 kW a točivého momentu 330 N.m. To je sice o 10 kW, respektive 10 N.m méně, než u motorů v sedanech a kombi nové trojkové řady, nicméně i tak jde o solidní parametry, které agilnímu SUV umožňují dosahovat velmi dobrých výkonů na silnici při zachování příznivé spotřeby. Není problém (a netrvá to ani příliš dlouho) rozhýbat X3 na rychlost okolo 200 km/h (podle údajů rychloměru), přičemž spotřeba se při tomto tempu jen pomalu přehupuje přes 10 l na 100 km. Pokud však dodržujete rychlostní limity a jezdíte plynule, pohybuje se spotřeba mezi 7,5 až 8 l na 100 km. Svůj díl zásluh na celkových jízdních výkonech má zcela jistě šestistupňová ručně řazená převodovka, jejíž odstupňování podporuje dynamiku (v nižších převodových stupních) i hospodárnost (ve vyšších stupních) provozu. Řídit uvedené BMW je samozřejmě radost. Radost máte z toho, jak přesné a pohotové jsou řízení, respektive reakce vozu na vaše pokyny, jak se chová brzdný systém, a vůbec, jak se automobil projevuje celkově na silnici. I když to samozřejmě nelze srovnávat s trojkovou řadou (přece jen leží těžiště X3 o několik centimetrů výše), najdeme v kategorii SUV jen stěží něco lepšího, pokud opomineme zmiňované kombi Alfa Crosswagon, které ovšem vzniklo úpravou sportovního sedanu. X3 se navíc chová jako pravý „bavorák“, což má na svědomí pohon všech kol xDrive, neboť ten umožňuje, aby ve standardním režimu proudila všechna síla na zadní kola.

Systém xDrive dnes patrně představuje to „nej“, co se v oblasti samočinně přiřaditelného pohonu všech kol podařilo vymyslet, a hlavně vyrobit. Lamelová spojka v olejové lázni znamenala revoluci v systémech 4WD, které postupně pronikly z „čistokrevných“ off-roadů až do převodných ústrojí silničních vozů. Dnes je tento dříve podceňovaný systém zcela rovnoprávný s trvalými pohony všech kol s mezinápravovým diferenciálem, jež dnes reprezentují značky Mercedes-Benz, Audi či Subaru. U BMW dokonce tvrdí, že reakce na proklouznutí zadních kol trvá několik milisekund, respektive je okamžitá. V praxi to samozřejmě nepoznáte, nicméně právě čas rozhoduje o tom, že připojení pohonu všech kol se nemine účinkem. Neméně důležitou součástí systémů pohonu jsou ovšem také trakční pomůcky a také zde představuje X3 špičku ve své kategorii. Jelikož přední ani zadní diferenciál nemají žádnou brzdu, která by je omezovala v jejich přirozeném chování, kdy točivý moment proudí na kolo s menším odporem, pomáhá si „bavorák“ brzdami, které umožňují, aby se síla dostala na ta kola, která mají možnost záběru. Kromě toho je X3, stejně jako všechny čtyřkolky BMW a Land Rover, vybaven systémem HDC (Hill Descent Control), jenž na stejném principu přibržďování jednotlivých kol umožňuje kontrolované sjíždění extrémních srázů odpovídající rychlostí bez použití nožních pedálů. Vzhledem k výkonům a použití X3 není tato výbava určena pro terénní expedice, ostatně tomuto vozu chybí vyšší světlá výška či terénní redukce. Na horách v zimních podmínkách bude tento „bavorák“ velmi dobrým společníkem a „ve štychu“ vás rozhodně jen tak nenechá.

Kromě toho, že nemám výhrady vůči jízdním výkonům ani vlastnostem, musím pochválit i karoserii. Každé BMW bylo, je a bude automobilem, který řidiče potěší; z praktických hledisek (například při přepravování zavazadel) mu nebylo také nikdy možné nic vytknout. X3 je v tomto ohledu stejnou výjimkou. Objem zavazadlového prostoru dosahuje v základním uspořádání téměř půl kubíku, zavazadlový prostor má rovnou podlahu a praktická oka, v prostoru pro cestující, které se zavazadelníkem spojuje otvor pro lyže v opěradle zadní lavice, pak najdete užitečné odkládací prostory, a dokonce držáky na nápoje.

BMW X3 je další z řady rodinných ideálů. Rozumnou velikostí, přiměřenými výkony či malou spotřebou se důrazně hlásí o pozici domácího miláčka, cenou však zůstává pro většinu z nás nedosažitelným. I když všechno je relativní, protože u BMW patří právě tato verze mezi nejlevnější.

Foto: Jiří Kaloč

Vytisknout

Diskuze: Test: BMW X3 2.0d - šetřete sportovně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Leon

Rozšířený Seat Leon

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud