Technika: DSG převodovka

Martin Kovalčík, 16. října 2006, 20:32 Google+

Komfort řazení, jakého dosud nebylo dosaženo, nabízí inovační převodovka s dvojitou spojkou DSG od firmy Volkswagen, která ruší hranici mezi převodovkou s automatickým a s ručním řazením.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen

Volkswagen | foto: Volkswagen CR

Sdílejte článek

Jedná se o 6-ti stupňovou převodovku, která kombinuje sportovní charakter a nízkou spotřebu pohonných hmot mechanické převodovky s komfortem převodovky automatické. Zvláštností je řazení bez toho, že by docházelo k přerušení přenosu tažné síly. DSG disponuje u osobních vozů dvěma jízdními programy: normálním a sportovním režimem. Rychlostní stupně ovšem mohou být řazeny také manuálně prostřednictvím systému sekvenčního řazení. Obzvláště sportovního stylu jízdy lze dosáhnout pomocí ovládání umístěného na multifunkčním volantu.

Převodovka s dvojitou spojkou se v podstatě skládá ze dvou navzájem nezávislých převodovek. Pomocí dvojité spojky - dvou hydraulických spojek umístěných ve společném pouzdře - zajišťují obě převodovky pomocí dvou hnacích hřídelů v závislosti na rychlostním stupni střídavě přenos síly z motoru. Spojka č. 1 přitom obsluhuje u první převodovky 1., 3., 5. rychlostní stupeň a zpátečku, spojka č. 2 pak u druhé převodovky zajišťuje řazení 2., 4. a 6. stupně. Každé převodovce je přitom přirazen výstupní hřídel, který přenáší točivý moment pomocí diferenciálu na poháněná kola.

Díky použití dvojité spojky je stupeň účinnosti převodovky DSG výrazně vyšší než účinnost konvenční automatické převodovky s hydraulickým měničem točivého momentu. Tato vlastnost a také nízká hmotnost jsou vedle inteligentního ovládání převodovky předpokladem pro to, aby vozidla vybavená převodovkou s dvojitou spojkou vykazovala v závislosti na způsobu jízdy stejnou nebo dokonce nižší spotřebu pohonných hmot než mají vozy s mechanickou převodovkou.

Spojky i převodovky jsou ovládány hydraulicky. Za to zodpovídá mechatronika zabudovaná do převodovky DSG. Pojem "mechatronika" se skládá ze dvou slov: mechanika a elektronika. A mechatronika je rovněž stejně koncipována: elektronická řídicí jednotka převodovky, různé senzory a hydraulická řídicí jednotka vytvářejí kompaktní jednotku. Řídicí jednotka využívá mimo jiné informace týkající se otáček motoru, rychlosti jízdy, polohy plynového pedálu a jízdního programu k tomu, aby byl zvolen optimální rychlostní stupeň a aby byl určen moment, který je pro přeřazení nejvhodnější. Hydraulická řídicí jednotka provádí pokyny týkající se řazení jako komplexní soubor jednotlivých akcí, které jsou co nejpřesněji koordinovány.

V praxi to znamená, že jeden rychlostní stupeň je vždy zařazen a druhý je předvolen. Pokud má být tedy přeřazeno na jiný rychlostní stupeň, jedna spojka se během tří až čtyř setin sekundy rozevře, zatímco druhá se sepne. Mechatronika se přitom postará o to, aby to bylo provedeno tak rychle a přesně, jak by manuálně nebylo možné. Proces řazení je tedy realizován takovým způsobem, že jej řidič téměř nezaznamená a nedojde vůbec k přerušení přenosu tažné síly. O tom, který rychlostní stupeň má být zařazen jako další, rozhoduje řídicí jednotka na základě polohy plynového pedálu resp. na základě toho, jakým způsobem je pedál sešlápnut, a dále podle otáček motoru a rychlosti vozidla. Při sešlápnutí plynového pedálu a zrychlení je ještě předtím, než je dosaženo bodu, kdy je potřeba přeřadit, přednastaven nejbližší vyšší rychlostní stupeň. Pokud ovšem není plynový pedál sešlápnut a vozidlo tedy začne zpomalovat, pak zůstává předvolen nejbližší nižší rychlostní stupeň.

Zdroj: Volkswagen

Vytisknout

Diskuze: Technika: DSG převodovka

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

350Z GT-S

Nissan 350Z GT-S Concept 2006

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud