Při úvodní soutěži letošního seriálu FIA European Rally Championship na Azorských ostrovech debutovala posádka Erik Cais – Jindřiška Žáková se zbrusu novým vozem Ford Fiesta R2T. 19letý jezdec zvládl nástrahy specifické šotolinové tratě i proměnlivého počasí bez větších problémů. Obsadil pátou příčku v nabité kategorii ERC3 Junior jako nejrychlejší z trojlístku juniorů českého reprezentačního týmu ACCR.
Pro Erika Caise začala druhá sezona v rally ve znamení zásadních změn. Přesedlal z vozu s atmosférickým motorem do nově postaveného Fordu Fiesta R2T s přeplňovaným litrovým motorem a po jeho pravém boku usedla poprvé spolujezdkyně Jindřiška Žáková. Pod hlavičkou reprezentačního týmu Autoklubu České republiky navíc premiérově startoval v prestižním seriálu mistrovství Evropy. Na soutěži s nezpevněným povrchem jel teprve podruhé, přičemž na mokré šotolině nikdy předtím nestartoval. Naštěstí mohl využít zkušeností týmu Orsák Rally Sport, který na Azores Rallye uprostřed Atlantiku v minulosti třikrát úspěšně závodil.
Vstup do evropského šampionátu znamenal pro Erika Caise, jehož otec Miroslav patřil na přelomu století k české špičce produkčních vozů, ještě jednu změnu. Účastníci kategorie ERC3 Junior musí při třídenní soutěži vystačit pouze s 12 pneumatikami. To znamená, že do hry vstupuje strategie. „Bylo pro mě těžké pochopit pokyny týmu, který mě takticky brzdil, abych předčasně nezničil pneumatiky,“ přiznává talentovaný mladík. „Mohl jsem zrychlit až v poslední etapě. Nesmírně si cením hlavně toho, že jsem dokázal porazit o 3 sekundy Yohana Rossela, ačkoliv jsme po páteční etapě ztráceli půl minuty. Vrátil jsem mu tak loňskou porážku z francouzské Rallye d’Antibes.“
Po první etapě, čítající deset rychlostních zkoušek, byla česká posádka Cais – Žáková v konkurenci 11 startujících juniorských vozů průběžně klasifikována na šesté příčce. Jediným problémem byl defekt levé zadní pneumatiky při druhém průjezdu úseku Pico da Preca. Závěrečný den se fryštácký jezdec dokázal navzdory nevlídnému počasí o jednu pozici posunout vpřed na konečné páté místo.
„Rally byla mnohem náročnější, než jsem očekával, alebyl to pro mě neskutečný zážitek,“ usmívá Erik Cais. „Líbila se mi nejen ikonická trať Sete Cidades, vedoucí po okraji sopečného kráteru, ale i neuvěřitelná vložka Tronqueira, kde to vypadá jako v Jurském parku. Shodou okolností jsem ten film Stevena Spielberga viděl dva dny před startem a prostředí i počasí mně to úplně připomnělo. Zmínil jsem se o tom v cíli reportérovi, novináři se toho okamžitě chytili a začali to používat.“
„Všechno pro mě bylo nové, ale postupně jsem si na vůz zvykal. Rád bych poděkoval nejen své spolujezdkyni Jindřišce, ale také celému týmu a všem našim partnerům. Jardovi Orsákovi vděčím za zkušenosti a rady z jeho předchozích startů, Honza Chovanec dokázal během soutěže neskutečně posunout podvozek a trakci auta. Na srovnání peugeotu a nové fiesty je ještě příliš brzy. Musím odjet víc závodů na asfaltu i šotolině. Nejdříve mě však čekají státní maturity na Střední průmyslové škole polytechnické ve Zlíně, kvůli kterým musím vynechat druhou soutěž na Kanárských ostrovech. Tím bych chtěl zároveň poděkovat všem svým profesorům, kteří mi dlouhodobě vycházejí vstříc.“
Výsledky:
1. Llarena – Fernandez (E – Peugeot 208 R2) 3:06:18.8
2. Furuseth – Hjerpe (N – Peugeot 208 R2) + 58.8
3. Lundberg – Arhusiander (S – Opel Adam R2) + 1:40.8
4. Antunes – Lopes (P – Peugeot 208 R2) + 2:01.3
5. Cais – Žáková (CZ – Ford Fiesta R2T) + 3:30.0
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.