Při úvodní soutěži letošního seriálu FIA European Rally Championship na Azorských ostrovech debutovala posádka Erik Cais – Jindřiška Žáková se zbrusu novým vozem Ford Fiesta R2T. 19letý jezdec zvládl nástrahy specifické šotolinové tratě i proměnlivého počasí bez větších problémů. Obsadil pátou příčku v nabité kategorii ERC3 Junior jako nejrychlejší z trojlístku juniorů českého reprezentačního týmu ACCR.
Pro Erika Caise začala druhá sezona v rally ve znamení zásadních změn. Přesedlal z vozu s atmosférickým motorem do nově postaveného Fordu Fiesta R2T s přeplňovaným litrovým motorem a po jeho pravém boku usedla poprvé spolujezdkyně Jindřiška Žáková. Pod hlavičkou reprezentačního týmu Autoklubu České republiky navíc premiérově startoval v prestižním seriálu mistrovství Evropy. Na soutěži s nezpevněným povrchem jel teprve podruhé, přičemž na mokré šotolině nikdy předtím nestartoval. Naštěstí mohl využít zkušeností týmu Orsák Rally Sport, který na Azores Rallye uprostřed Atlantiku v minulosti třikrát úspěšně závodil.
Vstup do evropského šampionátu znamenal pro Erika Caise, jehož otec Miroslav patřil na přelomu století k české špičce produkčních vozů, ještě jednu změnu. Účastníci kategorie ERC3 Junior musí při třídenní soutěži vystačit pouze s 12 pneumatikami. To znamená, že do hry vstupuje strategie. „Bylo pro mě těžké pochopit pokyny týmu, který mě takticky brzdil, abych předčasně nezničil pneumatiky,“ přiznává talentovaný mladík. „Mohl jsem zrychlit až v poslední etapě. Nesmírně si cením hlavně toho, že jsem dokázal porazit o 3 sekundy Yohana Rossela, ačkoliv jsme po páteční etapě ztráceli půl minuty. Vrátil jsem mu tak loňskou porážku z francouzské Rallye d’Antibes.“
Po první etapě, čítající deset rychlostních zkoušek, byla česká posádka Cais – Žáková v konkurenci 11 startujících juniorských vozů průběžně klasifikována na šesté příčce. Jediným problémem byl defekt levé zadní pneumatiky při druhém průjezdu úseku Pico da Preca. Závěrečný den se fryštácký jezdec dokázal navzdory nevlídnému počasí o jednu pozici posunout vpřed na konečné páté místo.
„Rally byla mnohem náročnější, než jsem očekával, alebyl to pro mě neskutečný zážitek,“ usmívá Erik Cais. „Líbila se mi nejen ikonická trať Sete Cidades, vedoucí po okraji sopečného kráteru, ale i neuvěřitelná vložka Tronqueira, kde to vypadá jako v Jurském parku. Shodou okolností jsem ten film Stevena Spielberga viděl dva dny před startem a prostředí i počasí mně to úplně připomnělo. Zmínil jsem se o tom v cíli reportérovi, novináři se toho okamžitě chytili a začali to používat.“
„Všechno pro mě bylo nové, ale postupně jsem si na vůz zvykal. Rád bych poděkoval nejen své spolujezdkyni Jindřišce, ale také celému týmu a všem našim partnerům. Jardovi Orsákovi vděčím za zkušenosti a rady z jeho předchozích startů, Honza Chovanec dokázal během soutěže neskutečně posunout podvozek a trakci auta. Na srovnání peugeotu a nové fiesty je ještě příliš brzy. Musím odjet víc závodů na asfaltu i šotolině. Nejdříve mě však čekají státní maturity na Střední průmyslové škole polytechnické ve Zlíně, kvůli kterým musím vynechat druhou soutěž na Kanárských ostrovech. Tím bych chtěl zároveň poděkovat všem svým profesorům, kteří mi dlouhodobě vycházejí vstříc.“
Výsledky:
1. Llarena – Fernandez (E – Peugeot 208 R2) 3:06:18.8
2. Furuseth – Hjerpe (N – Peugeot 208 R2) + 58.8
3. Lundberg – Arhusiander (S – Opel Adam R2) + 1:40.8
4. Antunes – Lopes (P – Peugeot 208 R2) + 2:01.3
5. Cais – Žáková (CZ – Ford Fiesta R2T) + 3:30.0
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?