Při úvodní soutěži letošního seriálu FIA European Rally Championship na Azorských ostrovech debutovala posádka Erik Cais – Jindřiška Žáková se zbrusu novým vozem Ford Fiesta R2T. 19letý jezdec zvládl nástrahy specifické šotolinové tratě i proměnlivého počasí bez větších problémů. Obsadil pátou příčku v nabité kategorii ERC3 Junior jako nejrychlejší z trojlístku juniorů českého reprezentačního týmu ACCR.
Pro Erika Caise začala druhá sezona v rally ve znamení zásadních změn. Přesedlal z vozu s atmosférickým motorem do nově postaveného Fordu Fiesta R2T s přeplňovaným litrovým motorem a po jeho pravém boku usedla poprvé spolujezdkyně Jindřiška Žáková. Pod hlavičkou reprezentačního týmu Autoklubu České republiky navíc premiérově startoval v prestižním seriálu mistrovství Evropy. Na soutěži s nezpevněným povrchem jel teprve podruhé, přičemž na mokré šotolině nikdy předtím nestartoval. Naštěstí mohl využít zkušeností týmu Orsák Rally Sport, který na Azores Rallye uprostřed Atlantiku v minulosti třikrát úspěšně závodil.
Vstup do evropského šampionátu znamenal pro Erika Caise, jehož otec Miroslav patřil na přelomu století k české špičce produkčních vozů, ještě jednu změnu. Účastníci kategorie ERC3 Junior musí při třídenní soutěži vystačit pouze s 12 pneumatikami. To znamená, že do hry vstupuje strategie. „Bylo pro mě těžké pochopit pokyny týmu, který mě takticky brzdil, abych předčasně nezničil pneumatiky,“ přiznává talentovaný mladík. „Mohl jsem zrychlit až v poslední etapě. Nesmírně si cením hlavně toho, že jsem dokázal porazit o 3 sekundy Yohana Rossela, ačkoliv jsme po páteční etapě ztráceli půl minuty. Vrátil jsem mu tak loňskou porážku z francouzské Rallye d’Antibes.“
Po první etapě, čítající deset rychlostních zkoušek, byla česká posádka Cais – Žáková v konkurenci 11 startujících juniorských vozů průběžně klasifikována na šesté příčce. Jediným problémem byl defekt levé zadní pneumatiky při druhém průjezdu úseku Pico da Preca. Závěrečný den se fryštácký jezdec dokázal navzdory nevlídnému počasí o jednu pozici posunout vpřed na konečné páté místo.
„Rally byla mnohem náročnější, než jsem očekával, alebyl to pro mě neskutečný zážitek,“ usmívá Erik Cais. „Líbila se mi nejen ikonická trať Sete Cidades, vedoucí po okraji sopečného kráteru, ale i neuvěřitelná vložka Tronqueira, kde to vypadá jako v Jurském parku. Shodou okolností jsem ten film Stevena Spielberga viděl dva dny před startem a prostředí i počasí mně to úplně připomnělo. Zmínil jsem se o tom v cíli reportérovi, novináři se toho okamžitě chytili a začali to používat.“
„Všechno pro mě bylo nové, ale postupně jsem si na vůz zvykal. Rád bych poděkoval nejen své spolujezdkyni Jindřišce, ale také celému týmu a všem našim partnerům. Jardovi Orsákovi vděčím za zkušenosti a rady z jeho předchozích startů, Honza Chovanec dokázal během soutěže neskutečně posunout podvozek a trakci auta. Na srovnání peugeotu a nové fiesty je ještě příliš brzy. Musím odjet víc závodů na asfaltu i šotolině. Nejdříve mě však čekají státní maturity na Střední průmyslové škole polytechnické ve Zlíně, kvůli kterým musím vynechat druhou soutěž na Kanárských ostrovech. Tím bych chtěl zároveň poděkovat všem svým profesorům, kteří mi dlouhodobě vycházejí vstříc.“
Výsledky:
1. Llarena – Fernandez (E – Peugeot 208 R2) 3:06:18.8
2. Furuseth – Hjerpe (N – Peugeot 208 R2) + 58.8
3. Lundberg – Arhusiander (S – Opel Adam R2) + 1:40.8
4. Antunes – Lopes (P – Peugeot 208 R2) + 2:01.3
5. Cais – Žáková (CZ – Ford Fiesta R2T) + 3:30.0
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.