Rally Turecko: Tänak slaví třetí vítězství v řadě a vrací se do boje o titul

Estonec Ott Tänak si připisuje třetí vítězství v řadě
Estonec Ott Tänak si připisuje třetí vítězství v řadě, foto: Joel Martin, RallyZone.cz
-haj 14. září 2018 21:28 17. září 2018 21:17
Sdílej:

AKTUALIZACE PO RZ17; Kolotoč WRC se po dlouhé době vrací do Turecka. Naposledy se zde jelo v roce 2010 a tehdy slavil Sébastien Loeb. Soutěž ale mezitím změnila svojí bází, a tak na týmy i jezdce čekají úplně nové šotolinové tratě, které představují velkou výzvu. Navíc jsou hodně rozbité.

Po RZ17:V neděli byly v Turecku na programu poslední čtyři měřené testy. Nejlépe na RZ14 začal Thierry Neuville, který se do soutěže navrátil v rámci Rally 2. Druhý čas (+2,4 vteřiny) zajel Mads Ostberg s Citroënem C3 WRC a třetí (+4,9s) byl Sébastien Ogier. Spousta jezdců ve stopce po této zkoušce přiznávala, že jejich cílem je dnešek jen projet (Mikkelsen, Paddon anebo Evans). Zajímavý komentář poskytl Ogier, který přiznal, že včera udělal hloupou chybu. 

RZ15 zajel v nejlepším čase Sébastien Ogier. Druhý byl Mads Ostberg (+0,4 vteřiny) a třetí byl Ott Tänak (+3,2 vteřiny). V rámci TOP10 nedošlo k žádným změnám, i když tou dobou průběžně 12. Ogier se už docela dost přiblížil průběžně 11. Kajetanu Kajetanowiczovi. Po této zkoušce byl rozdíl už jen 23,5 vteřiny.

RZ16 vyhrál Sébastien Ogier. Druhý byl Mads Ostberg (+1,1 vteřiny) a třetí byl Ott Tänak (+4,9 vteřiny). Nejzajímavější novinkou této zkoušky byla jednoznačně zpráva, že Elfyn Evans na pokyn týmu záměrně přijel předčasně do časové kontroly tak, aby obdržel 5 minutovou penalizaci a propadl se tak až za Ogiera, který se díky tomu a přeskočení Kajetanowicze dostal na 10. místo celkově. Brit k tomu v cíli RZ jen řekl, že je o to tým požádal. 

Power Stage byla jednoznačně soubojem mezi Neuvillem a Ogierem. Oba dva jeli naplno, což přiznali také ve stopce, a bylo se tak na co dívat.  Výsledky byly následující.

Výsledky Power Stage:1) Thierry Neuville +5 bodů2) Sébastien Ogier +4 body3) Ott Tänak +3 body4) Jari-Matti Latvala +2 body5) Elfyn Evans +1 bod

Výsledky po RZ17

Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC 3:59:24,5 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC   +22,3 3. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC   +1:46,3 4. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC   +4:10,9 5. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupe WRC +3:20 min.  +7:11,7 6. H. Solberg - I. MinorŠkoda Fabia R5   +13:40,6 7. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +18:25,2 8. S. Tempestini - S. ItuCitroën C3 R5 +20s +19:37,1 9. Ch. Ingram - R. WhittockŠkoda Fabia R5   +20:21,3 10. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1 min.  +20:51,2

Po RZ13:Po obědě vyhrál RZ11 Ott Tänak o 9,5s před Elfynem Evansem a 10,9s ztratil Jari-Matti Latvala. 34 kilometrů dlouhý test přinesl několik zásadních momentů pro další průběh soutěže. Z čela odpadl Andreas Mikkelsen, který přišel o pohon přední nápravy. Nor ztratil na trati 1:43 min. Ze sobotní etapy po nehodě musel odstoupit Sébastien Ogier. S hodně kouřícím autem do cíle dojel Craig Breen. Problém s hydraulikou brzdil Jariho-Mattiho Latvalu.

Na přejezdu na RZ12 shořela na popel Craigu Breenovi jeho C3 WRC. Velkou penalizaci (3:20 min.) obdržel Andreas Mikkelsen za pozdní příjezd do časové kontroly. Nor se zpozdil o 20 minut, když na přejezdu opravoval svůj Hyundai i20 Coupé WRC. Oprava se mu ale nepovedla a na trati ztratil další 1:18 min. Test vyhrál Jari-Matti Latvala před Evansem a Tänakem. 

V závěrečné zkoušce byl nejrychlejší Ott Tänak, 2,1s ztratil Evans a Latvala 5,1s. Ti jezdci, které nepostihli žádné problémy, přiznávali úlevu z úspěšně absolvované etapy a jejich cílem bylo dovést auta do cíle na pozicích, které aktuálně drží. Latvala měl na poslední test dne horší (víc opotřebované) pneumatiky než Tänak, což se projevilo v čase. 

Výsledky po RZ13

Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC 3:34:22,5 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC   +13,1 3. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC   +1:10,5 4. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC   +3:22,2 5. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupe WRC +3:20 min.  +6:25,4 6. H. Solberg - I. MinorŠkoda Fabia R5   +11:55,5 7. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +10s +16:49,0 8. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +17:05,9 9. S. Tempestini - S. ItuCitroën C3 R5   +17:50,4 10. Ch. Ingram - R. WhittockŠkoda Fabia R5   +18:38,2

Po RZ10:Dopolední sekci v Turecku tvořily tři měřené testy, které ale pořádně zamíchaly pořadím. Ráno úvodní zkoušku Yeşilbelde 1 doslova ovládl Sébastien Ogier, který na 34 km nadělil druhému Ottu Tänakovi 22,5 vteřiny a třetímu Andreasi Mikkelsenovi 23,2 vteřiny. Velkou časovou ztrátu (+3,5 minuty) nabral Thierry Neuville, kterému zkolabovalo zavěšení. Z prvního místa se tedy poroučel a do další RZ už ani neodstartoval. Vedení tedy převzal Ogier. Přes 1,5 minuty ztratil Craig Breen, který přeslechl rozpis, špatně zatočil a musel couvat.

RZ9 ovládl Andreas Mikkelsen. Druhý čas (1,8s) zajel Ott Tänak a třetí (+4,5 vteřiny) byl Jari-Matti Latvala. Na této zkoušce potkaly problémy Sébastiena Ogiera, kterému praskla tyč řízení. Francouz sice ztratil na 10 kilometrové zkoušce jen 18 vteřin, ale bylo jasné, že na přejezdu bude muset opravovat, protože následující měřený test měl 20 ostrých km.

RZ10 zajel nejrychleji Sébastien Ogier, kterému se na přejezdu podařilo opravit prasklou tyč řízení, ale za cenu minutové penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly na startu RZ10. To jej srazilo na průběžné čtvrté místo. S opravou mu pomáhal také Elfyn Evans, který už byl po pátku bez šance na dobré umístění. On dostal za pozdní příjezd do ČK penalizaci 10 vteřin. Druhý čas na zkoušce zajel Andreas Mikkelsen (+6,4 vteřiny), který se posunul do průběžného vedení, a třetí byl Ott Tänak (+11,8 vteřiny). Z šestého místa musel po havárii vzdát Esapekka Lappi. 

Výsledky po RZ10

Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupe WRC 2:43:17,5 - - - 2. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC   +36,3 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC   +38,4 4. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1 min.  +46,1 5. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC   +1:12,0 6. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC   +2:40,3 7. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +3:01,0 8. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +8:33,5 9. H. Solberg - I. MinorŠkoda Fabia R5   +9:50,4 10. Ch. Ingram - R. WhittockŠkoda Fabia R5   +14:12,2

Po RZ7:Odpolední sekce byla tvořena druhými průjezdy zkoušek, které se jely už ráno. Na úvodní RZ5 zajel nejrychlejší čas Sébastien Ogier, druhý byl Teemu Suninen (+2,7s) a třetí byl Jari-Matti Latvala (+9,2s). Velký moment zažil Mads Ostberg, navíc při něm poškodil svůj C3 WRC a do cíle zkoušky dojel se ztrátou 24,8 vteřiny. Nor se tak v průběžném pořadí propadl ze třetího na páté místo. I druhý tovární Citroën potkala smůla, když Mads Ostberg udělal defekt a propadl se tak z druhého až na osmé místo. Velká smůla na této zkoušce potkala Honzu Kopeckého, když musel měnit obě přední kola zaráz. Po první dopolední zkoušce tak už neměl ani jednu rezervu.

RZ6 vyhrál Thierry Neuville, druhý čas zajel Esapekka Lappi (+8,7s) a třetí byl Sébastien Ogier (+8,8s). Tato zkouška vystavila stopku hned dvěma jezdcům ze špičky - Madsi Ostbergovi a Elfynu Evansovi. Oba dva na trati poškodili na svých speciálech zavěšení a musel vzdát. Na této zkoušce musel vzdát navíc i Khalid Al-Qassimi. Citroën tak nezažil povedený vstup do odpolední sekce. 

RZ7 se stala kořistí Toyot, když nejrychlejší čas zajel Ott Tänak, druhý byl Esapekka Lappi (+2,6s) a třetí byl Sébastien Ogier (+6,1s). Změnilo před zítřkem ale také průběžné pořadí. Do průběžného vedení se díky čtvrtému času (+6,9s) na RZ dostal Thierry Neuville, na druhé místo poskočil Seb Ogier a na třetí příčku z první poklesl Andreas Mikkelsen. První tři piloty ale dělí jen 2,6 vteřiny. 

Výsledky po RZ7

Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC 1:52:28,2 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC   +0,3 3. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupe WRC   +2,6 4. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC   +16,3 5. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC   +31,9 6. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC   +35,1 7. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +36,8 8. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +50,1 9. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC   +1:02,9 10. H. Solberg - I. MinorŠkoda Fabia R5   +6:52,0

Po RZ4:Soutěž odstartovala ve čtvrtek večer diváckou speciálkou, kterou "opanoval" rozdílem 2,5 s Andreas Mikkelsen před Craigem Breenem a Ottem Tänakem.

To pravé závodění ale začalo až v pátek ráno, když pořadatelé na jezdce připravili 38 kilometrů dlouhou RZ2. Z vítězství se zde radoval Craig Breen, který převzal i vedení v soutěží. Ir porazil o 4,8s Haydena Paddona a 7,3s ztratil Andreas Mikkelsen. Spousta jezdců (Evans, Latvala, Ogier, Mikkelsen, Lappi a Tänak) si stěžovali na prach, který se držel nad tratí po dříve jedoucím voze. 

RZ3 vyhrál Thierry Neuville s náskokem 2,1s na Madse Ostberga a 2,6s na Sébastiena Ogiera. Do cíle zkoušky dojel s technickým problémem na svém Fordu Elfyn Evans, dvojka Fordu ztratila přes půl minuty. Paradoxem bylo, že na tomto testu nebyl prach takovým handicapem. 

Posledním testem dopolední sekce byla RZ4 - tu vyhrál Andreas Mikkelsen a vrátil se do čela před Craiga Breena. Desetinu ztratil Sébastien Ogier a Thierry Neuville zaostal o 2,6s. Dle Paddona v Turecku, i přesto že se jede na šotolině, není první pozice nevýhodná - trať se zde moc nečistí. Elfyn Evans jel pouze s náhonem dvou kol a ztratil 1:44 min. 

Výsledky po RZ4

Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupe WRC 57:33,2 - - - 2. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC   +6,3 3. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC   +8,2 4. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC   +13,1 5. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC   +20,4 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC   +23,2 7. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +23,6 8. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +32,6 9. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC   +33,4 10. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC   +48,1
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.