AKTUALIZACE PO RZ17; Kolotoč WRC se po dlouhé době vrací do Turecka. Naposledy se zde jelo v roce 2010 a tehdy slavil Sébastien Loeb. Soutěž ale mezitím změnila svojí bází, a tak na týmy i jezdce čekají úplně nové šotolinové tratě, které představují velkou výzvu. Navíc jsou hodně rozbité.
Po RZ17:V neděli byly v Turecku na programu poslední čtyři měřené testy. Nejlépe na RZ14 začal Thierry Neuville, který se do soutěže navrátil v rámci Rally 2. Druhý čas (+2,4 vteřiny) zajel Mads Ostberg s Citroënem C3 WRC a třetí (+4,9s) byl Sébastien Ogier. Spousta jezdců ve stopce po této zkoušce přiznávala, že jejich cílem je dnešek jen projet (Mikkelsen, Paddon anebo Evans). Zajímavý komentář poskytl Ogier, který přiznal, že včera udělal hloupou chybu.
RZ15 zajel v nejlepším čase Sébastien Ogier. Druhý byl Mads Ostberg (+0,4 vteřiny) a třetí byl Ott Tänak (+3,2 vteřiny). V rámci TOP10 nedošlo k žádným změnám, i když tou dobou průběžně 12. Ogier se už docela dost přiblížil průběžně 11. Kajetanu Kajetanowiczovi. Po této zkoušce byl rozdíl už jen 23,5 vteřiny.
RZ16 vyhrál Sébastien Ogier. Druhý byl Mads Ostberg (+1,1 vteřiny) a třetí byl Ott Tänak (+4,9 vteřiny). Nejzajímavější novinkou této zkoušky byla jednoznačně zpráva, že Elfyn Evans na pokyn týmu záměrně přijel předčasně do časové kontroly tak, aby obdržel 5 minutovou penalizaci a propadl se tak až za Ogiera, který se díky tomu a přeskočení Kajetanowicze dostal na 10. místo celkově. Brit k tomu v cíli RZ jen řekl, že je o to tým požádal.
Power Stage byla jednoznačně soubojem mezi Neuvillem a Ogierem. Oba dva jeli naplno, což přiznali také ve stopce, a bylo se tak na co dívat. Výsledky byly následující.
Výsledky Power Stage:1) Thierry Neuville +5 bodů2) Sébastien Ogier +4 body3) Ott Tänak +3 body4) Jari-Matti Latvala +2 body5) Elfyn Evans +1 bod
Výsledky po RZ17
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC 3:59:24,5 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +22,3 3. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC +1:46,3 4. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +4:10,9 5. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupe WRC +3:20 min. +7:11,7 6. H. Solberg - I. MinorŠkoda Fabia R5 +13:40,6 7. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +18:25,2 8. S. Tempestini - S. ItuCitroën C3 R5 +20s +19:37,1 9. Ch. Ingram - R. WhittockŠkoda Fabia R5 +20:21,3 10. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1 min. +20:51,2Po RZ13:Po obědě vyhrál RZ11 Ott Tänak o 9,5s před Elfynem Evansem a 10,9s ztratil Jari-Matti Latvala. 34 kilometrů dlouhý test přinesl několik zásadních momentů pro další průběh soutěže. Z čela odpadl Andreas Mikkelsen, který přišel o pohon přední nápravy. Nor ztratil na trati 1:43 min. Ze sobotní etapy po nehodě musel odstoupit Sébastien Ogier. S hodně kouřícím autem do cíle dojel Craig Breen. Problém s hydraulikou brzdil Jariho-Mattiho Latvalu.
Na přejezdu na RZ12 shořela na popel Craigu Breenovi jeho C3 WRC. Velkou penalizaci (3:20 min.) obdržel Andreas Mikkelsen za pozdní příjezd do časové kontroly. Nor se zpozdil o 20 minut, když na přejezdu opravoval svůj Hyundai i20 Coupé WRC. Oprava se mu ale nepovedla a na trati ztratil další 1:18 min. Test vyhrál Jari-Matti Latvala před Evansem a Tänakem.
V závěrečné zkoušce byl nejrychlejší Ott Tänak, 2,1s ztratil Evans a Latvala 5,1s. Ti jezdci, které nepostihli žádné problémy, přiznávali úlevu z úspěšně absolvované etapy a jejich cílem bylo dovést auta do cíle na pozicích, které aktuálně drží. Latvala měl na poslední test dne horší (víc opotřebované) pneumatiky než Tänak, což se projevilo v čase.
Výsledky po RZ13
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC 3:34:22,5 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +13,1 3. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC +1:10,5 4. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +3:22,2 5. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupe WRC +3:20 min. +6:25,4 6. H. Solberg - I. MinorŠkoda Fabia R5 +11:55,5 7. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +10s +16:49,0 8. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +17:05,9 9. S. Tempestini - S. ItuCitroën C3 R5 +17:50,4 10. Ch. Ingram - R. WhittockŠkoda Fabia R5 +18:38,2Po RZ10:Dopolední sekci v Turecku tvořily tři měřené testy, které ale pořádně zamíchaly pořadím. Ráno úvodní zkoušku Yeşilbelde 1 doslova ovládl Sébastien Ogier, který na 34 km nadělil druhému Ottu Tänakovi 22,5 vteřiny a třetímu Andreasi Mikkelsenovi 23,2 vteřiny. Velkou časovou ztrátu (+3,5 minuty) nabral Thierry Neuville, kterému zkolabovalo zavěšení. Z prvního místa se tedy poroučel a do další RZ už ani neodstartoval. Vedení tedy převzal Ogier. Přes 1,5 minuty ztratil Craig Breen, který přeslechl rozpis, špatně zatočil a musel couvat.
RZ9 ovládl Andreas Mikkelsen. Druhý čas (1,8s) zajel Ott Tänak a třetí (+4,5 vteřiny) byl Jari-Matti Latvala. Na této zkoušce potkaly problémy Sébastiena Ogiera, kterému praskla tyč řízení. Francouz sice ztratil na 10 kilometrové zkoušce jen 18 vteřin, ale bylo jasné, že na přejezdu bude muset opravovat, protože následující měřený test měl 20 ostrých km.
RZ10 zajel nejrychleji Sébastien Ogier, kterému se na přejezdu podařilo opravit prasklou tyč řízení, ale za cenu minutové penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly na startu RZ10. To jej srazilo na průběžné čtvrté místo. S opravou mu pomáhal také Elfyn Evans, který už byl po pátku bez šance na dobré umístění. On dostal za pozdní příjezd do ČK penalizaci 10 vteřin. Druhý čas na zkoušce zajel Andreas Mikkelsen (+6,4 vteřiny), který se posunul do průběžného vedení, a třetí byl Ott Tänak (+11,8 vteřiny). Z šestého místa musel po havárii vzdát Esapekka Lappi.
Výsledky po RZ10
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupe WRC 2:43:17,5 - - - 2. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC +36,3 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +38,4 4. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1 min. +46,1 5. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC +1:12,0 6. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +2:40,3 7. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +3:01,0 8. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +8:33,5 9. H. Solberg - I. MinorŠkoda Fabia R5 +9:50,4 10. Ch. Ingram - R. WhittockŠkoda Fabia R5 +14:12,2Po RZ7:Odpolední sekce byla tvořena druhými průjezdy zkoušek, které se jely už ráno. Na úvodní RZ5 zajel nejrychlejší čas Sébastien Ogier, druhý byl Teemu Suninen (+2,7s) a třetí byl Jari-Matti Latvala (+9,2s). Velký moment zažil Mads Ostberg, navíc při něm poškodil svůj C3 WRC a do cíle zkoušky dojel se ztrátou 24,8 vteřiny. Nor se tak v průběžném pořadí propadl ze třetího na páté místo. I druhý tovární Citroën potkala smůla, když Mads Ostberg udělal defekt a propadl se tak z druhého až na osmé místo. Velká smůla na této zkoušce potkala Honzu Kopeckého, když musel měnit obě přední kola zaráz. Po první dopolední zkoušce tak už neměl ani jednu rezervu.
RZ6 vyhrál Thierry Neuville, druhý čas zajel Esapekka Lappi (+8,7s) a třetí byl Sébastien Ogier (+8,8s). Tato zkouška vystavila stopku hned dvěma jezdcům ze špičky - Madsi Ostbergovi a Elfynu Evansovi. Oba dva na trati poškodili na svých speciálech zavěšení a musel vzdát. Na této zkoušce musel vzdát navíc i Khalid Al-Qassimi. Citroën tak nezažil povedený vstup do odpolední sekce.
RZ7 se stala kořistí Toyot, když nejrychlejší čas zajel Ott Tänak, druhý byl Esapekka Lappi (+2,6s) a třetí byl Sébastien Ogier (+6,1s). Změnilo před zítřkem ale také průběžné pořadí. Do průběžného vedení se díky čtvrtému času (+6,9s) na RZ dostal Thierry Neuville, na druhé místo poskočil Seb Ogier a na třetí příčku z první poklesl Andreas Mikkelsen. První tři piloty ale dělí jen 2,6 vteřiny.
Výsledky po RZ7
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC 1:52:28,2 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +0,3 3. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupe WRC +2,6 4. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +16,3 5. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC +31,9 6. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC +35,1 7. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +36,8 8. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +50,1 9. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +1:02,9 10. H. Solberg - I. MinorŠkoda Fabia R5 +6:52,0Po RZ4:Soutěž odstartovala ve čtvrtek večer diváckou speciálkou, kterou "opanoval" rozdílem 2,5 s Andreas Mikkelsen před Craigem Breenem a Ottem Tänakem.
To pravé závodění ale začalo až v pátek ráno, když pořadatelé na jezdce připravili 38 kilometrů dlouhou RZ2. Z vítězství se zde radoval Craig Breen, který převzal i vedení v soutěží. Ir porazil o 4,8s Haydena Paddona a 7,3s ztratil Andreas Mikkelsen. Spousta jezdců (Evans, Latvala, Ogier, Mikkelsen, Lappi a Tänak) si stěžovali na prach, který se držel nad tratí po dříve jedoucím voze.
RZ3 vyhrál Thierry Neuville s náskokem 2,1s na Madse Ostberga a 2,6s na Sébastiena Ogiera. Do cíle zkoušky dojel s technickým problémem na svém Fordu Elfyn Evans, dvojka Fordu ztratila přes půl minuty. Paradoxem bylo, že na tomto testu nebyl prach takovým handicapem.
Posledním testem dopolední sekce byla RZ4 - tu vyhrál Andreas Mikkelsen a vrátil se do čela před Craiga Breena. Desetinu ztratil Sébastien Ogier a Thierry Neuville zaostal o 2,6s. Dle Paddona v Turecku, i přesto že se jede na šotolině, není první pozice nevýhodná - trať se zde moc nečistí. Elfyn Evans jel pouze s náhonem dvou kol a ztratil 1:44 min.
Výsledky po RZ4
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupe WRC 57:33,2 - - - 2. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +6,3 3. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +8,2 4. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +13,1 5. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC +20,4 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +23,2 7. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +23,6 8. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +32,6 9. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC +33,4 10. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +48,1V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.