AKTUALIZACE PO RZ18; Světový šampionát v rally má o tomto víkendu na pořadu dne další soutěž. Tentokrát se jede v Německu v okolí města Trier. Dlouhá léta býval na této asfaltové soutěži zásluhou Sébastiena Loeba neporazitelný Citroën, kdo vyhraje letos? Sledujte s námi průběh závodního víkendu.
Po RZ18:První nedělní rychlostní zkouška, RZ16, řádně promluvila do celkového pořadí. Smůla potkala Jariho-Mattiho Latvalu, který musel odstoupit po technických problémech s transmisemi. Na tomto testu havaroval také Mads Ostberg na Citroënu. Dani Sordo s Hyundai vyletěl do vinice, do konce měřené zkoušky sice dojel, ale teplota jeho motoru byla poměrně vysoká. Zkoušku vyhrál Neuville před Ogierem (+5,4s) a Lappim (+6,4s). A právě Belgičan nejvíce vytěžil z těchto událostí, když postoupil na celkové druhé místo. Na třetí místo celkově postoupil Lappi.
Na RZ17 zajel nejrychlejší čas Sébastien Ogier před Thierry Neuvillem (+2,1s) a Craigem Breenem (+8,1s). Na přejezdu mezi RZ16 a RZ17 musel odstoupit na následky havárie Dani Sordo. Díky tomu se do TOP10 dostala i špička WRC - Kopecký a Rovanperä.
Výsledky Power Stage:1) Sébastien Ogier + 5 bodů2) Ott Tänak + 4 body3) Esapekka Lappi + 3 body4) Craig Breen + 2 body5) Thierry Neuville + 1 bod
Výsledky po RZ18
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC 3:03:36,9 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +39,2 3. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:00,9 4. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1:34,5 5. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +2:02,9 6. A. Mikkelsen - D. BarrittHyundai i20 Coupe WRC +2:13,8 7. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +2:39,1 8. M. Griebel - A. RathCitroën DS3 WRC +10:41,2 9. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +13:12,8 10. K. Rovanperä - J. HalttunenŠkoda Fabia R5 +13:16,6Po RZ15:Po obědě začal nejrychleji na RZ11 Dani Sordo, který předčil Sébastiena Ogiera o 0,2s a Otta Tänaka o 0,7s. Španěl díky tomu postoupil na čtvrté místo celkově před svého kolegu Thierryho Neuvillea. Belgičan byl dnes hodně nespokojen s nastavením svého auta, konkrétně s diferenciálem.
Legendární test Panzerplatte opět pořádně zamíchal pořadím. Defekt na trati udělal Sébastien Ogier. Francouz ztratil 1:43 min a propadl se až na deváté místo. Dle svých slov jel v závodní stopě, kámen tam musel vyhodit tedy někdo před ním. Jeho druhé místo převzal Sordo, který zkoušku vyhrál a celkově přeskočil Jariho-Mattiho Latvalu. Druhý čas (+0,2s) zajel Ott Tänak (výrazně se na čele osamostatnil) a třetí byl Thierry Neuville (+5,4s).
RZ14 vyhrál Sébastien Ogier před dvěma Toyotami - Latvalou a Lappim (obal +2,3s). Jezdec Fordu má co dohánět a tak okamžitě začal se stíhací jízdou. Na tomto testu se dostal před svého kolegu Teemu Suninena. Dle svých slov jel naplno. Stejně jako Latvala, který si užívá souboj s Danim Sordem o druhou příčku.
Závěr dne, RZ15, patřila Toyotam v pořadí Latvala, Lappi (+0,4s) a třetí místo bral Ogier (+0,5s). Pořadím v TOP10 zamíchala smůla Craiga Breena, který ujel na vytahaných nečistotách, ztratil 1:27 min a propadl se až na 10. pozici. Ott Tänak složil poklonu Sébastien Ogierovi, se kterým sváděl hodně vyrovnaný souboj. Francouz se nechal slyšet, že jede na hraně maximálního rizika, protože nemá co ztratit.
Výsledky po RZ15
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC 2:23:27,1 - - - 2. D. Sordo - C. Del BarrioHyundai i20 Coupe WRC +43,7 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +44,5 4. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +52,5 5. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +58,8 6. A. Mikkelsen - D. BarrittHyundai i20 Coupe WRC +1:50,7 7. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1:51,2 8. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +1:57,0 9. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +2:20,4 10. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +2:34,4Po RZ11:V sobotu ráno začal v Německu nejlépe Jari-Matti Latvala s Toyotou, který zajel na RZ Arena Panzerplatte nejrychlejší čas. Fin se díky tomu posunul v průběžném pořadí na čtvrté místo na úkor Elfyna Evanse. Druhý byl Dani Sordo s Hyundai (+0,1s) a třetí byl Craig Breen s Citroënem (+0,8s). Zajímavé bylo, že ve stopce si naříkali na spoustu vytahané šotoliny jak Tänak, tak i Ogier s Neuvillem. Tedy tři jezdci, kteří včera trať otevírali a měli tak asi nejvýhodnější podmínky. Nicméně na to, že asfalt je kluzký naříkal téměř každý.
Následovala legendární takřka 40 km dlouhá RZ Panzerplatte. Nejrychleji ji zvládl Dani Sordo s Hyundai, kterému úvod do druhého dne vycházel. Španěl si tak v průběžném pořadí polepšil hned o dvě místa na průběžnou čtvrtou příčku, když přeskočil jak Elfyna Evanse tak i Jariho-Mattiho Latvalu. Druhý čas zajel Ott Tänak s Toyotou (+0,6s) a třetí byl Sébastien Ogier s Fordem (+3,2s). Defekt bohužel potkal našeho Jana Kopeckého, který do té doby vedl klasifikaci v rámci WRC2.
V RZ10 byl nejlepší Lappi Esapekka s Yarisem, který byl o 1,3 vteřiny rychlejší než jeho kolega, Jari-Matti Latvala. Třetí Sébastien Ogier s Fiestou zaostal o 2,4 vteřiny. Lappi díky tomu poskočil na průběžné šesté místo na úkor Evanse, který navíc na zkoušce udělal hodiny. Elfyn Evans během sobotního dopoledne ztratil v průběžném pořadí už 3 místa a sobota mu vůbec nevycházela.
Dopolední sekci uzavřela RZ11, na které zajel nejrychlejší čas Craig Breen se svoji C3 WRC, tomu se po včerejším smolném startu do soutěže dnes dopoledne také docela dařilo. Druhý čas zajel Esapekka Lappi (+0,3s) a třetí byli ve shodném čase Mads Ostberg a Ott Tänak. Latvala s Toyotou Yaris WRC sice zajel pátý čas, ale i tomu stačilo na posun v průběžném pořadí před Hyundai Daniho Sorda (8. čas na RZ) i Thierryho Neuvillea (9. čas na RZ). Na této zkoušce navíc musel odstoupit Evans. Ogier ve stopce přiznal, že tlačí opravdu na plno, ale stejně vždy zajede nejrychlejší čas jedna z Toyot...
Výsledky po RZ11
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC 1:41:23,8 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +14,1 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +41,8 4. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +41,9 5. D. Sordo - C. Del BarrioHyundai i20 Coupe WRC +43,7 6. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +49,8 7. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:00,8 8. A. Mikkelsen - D. BarrittHyundai i20 Coupe WRC +1:24,6 9. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +1:42,4 10. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +1:49,0Po RZ7:Ott Tanak po obědě navázal na dopolední výkony, když o 0,3s vyhrál RZ5 před Sébastienem Ogierem a Thierry Neuvillem (+3,4s). Za jejich záda se v celkovém pořadí vyhoupl Elfyn Evans a Jari-Matti Latvala, Esapekka Lappi a Dani Sordo ztratili oba po dvou příčkách. Na osmé místo se dostal Craig Breen, na deváté se propadl Andreas Mikkelsen. Problémy s motorem hlásil Mads Ostberg.
RZ6 opět jako nejrychlejší ze všech projel Ott Tänak. Sébastien Ogier ztratil 1,6s a Jari-Matti Latvala 5,6s. Dani Sordo se dostal na celkové šesté místo před Esapekku Lappiho. Celkově o čtvrté místo ale svádí krásný souboj čtveřice jezdců - Evans, Latvala, Sordo a Lappi. Ostberga limitovaly problémy s motorem a vypadl z TOP10, do které se naopak dostal Teemu Suninen.
Tänak zakončil den vítězně na RZ7, druhý Lappi ztratil 2,1s a třetí Sordo 2,3s. S nastavením vozu celý den laboroval Andreas Mikkelsen. Norův styl nesedí na vůz i20 Coupé WRC, proto se jezdec rozhodl, že se pokusí změnit svůj jezdecký styl.
Výsledky po RZ7
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC 59:22,6 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +12,3 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +27,4 4. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +37,8 5. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +38,8 6. D. Sordo - C. Del BarrioHyundai i20 Coupe WRC +42,7 7. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +42,8 8. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +58,0 9. A. Mikkelsen - D. BarrittHyundai i20 Coupe WRC +59,0 10. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +1:21,4Po RZ4:Soutěž začala už ve čtvrtek večer krátkou (2,04 km) superspeciálkou. Nejrychlejšího času na ní dosáhl Ott Tänak se svým Yarisem WRC. Druhý byl Kalle Rovanperä se Škodou Fabia R5 a třetího času dosáhl Ole Christian Veiby s další Fabií R5.
V pátek ráno začal nejlépe Sébastien Ogier, který se svoji Fiestou WRC zajel nejrychlejší čas na RZ2. Druhého času dosáhl Thierry Neuville s i20 Coupe WRC (+1s) a třetí byl Ott Tänak (+1,7s).Vzhledem k tomu, že se jede na asfaltu, tak se vytrácí výhoda později startujících, což potvrdil třeba Ostberg, jenž si naříkal na spoustu vytahaných nečistot.
RZ3 zajel v nejrychlejším čase Ott Tänak, který se díky tomu posunul do průběžného čela soutěže. Druhý byl Sébastien Ogier (+5s) a třetí byl Thierry Neuville (7,3s). Některým posádkám na části zkoušky poměrně hodně zapršelo, což ve stopce poznamenával například Breen. Andreas Mikkelsen se svým i20 Coupe WRC udělal polo-hodiny. Obecně si hodně posádek ve stopce stěžovalo na malou přilnavost německého asfaltu.
RZ4 vyhrál opět Ott Tänak se svým Yarisem WRC, druhý čas (+1,8s) zajel Esapekka Lappi s druhým Yarisem a třetí byl Thierry Neuville s i20 Coupe. Zajímavou poznámku ve stopce pronesl Mikkelsen, který se letos s novým autem od Hyundai evidentně trápí, když řekl, že Hyundai vyžaduje úplně jiný jezdecký styl a on se tak musí pokusit adaptovat ten svůj na požadavky i20 Coupe WRC.
Výsledky po RZ4
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC 30:35,0 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +7,2 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +10,9 4. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +19,7 5. D. Sordo - C. Del BarrioHyundai i20 Coupe WRC +21,8 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +22,4 7. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +23,5 8. A. Mikkelsen - D. BarrittHyundai i20 Coupe WRC +34,7 9. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +36,2 10. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +40,3Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.