AKTUALIZACE PO RZ23; Letní přestávka v šampionátu WRC je u konce a soutěžní týmy se sjeli do Finska, kde se uskuteční tradiční soutěž "1 000 jezer". Šotolinové tratě mají extrémně rychlý charakter a soutěž patří společně se Švédskem k nejrychlejším v šampionátu. Thierry Neuville do Finska přijíždí v roli obhájce vedoucí příčky průběžného pořadí. Vloni zde ale uspěl tým Toyota.
Po RZ23:V sobotu ráno havaroval na RZ20 Esapekka Lappi. Mladý Fin poškodil svoji Toyoty natolik, že už nebyl schopen pokračovat a ze soutěže musel odstoupit. Jeho skvělá stíhací jízda po nepovedeném pátku se tak nedočkala odměny. RZ20 vyhrál Mads Ostberg před Jarim-Mattim Latvalou (+0,9s) a Ottem Tänakem (+2,9s).
V RZ21 Latvala najel na Ostberga 1,2s, třetí byl Hadyen Paddon (+3,2s). Souboj o druhou pozici tak gradoval. Jezdec Toyoty však musí myslet na to, že Lappi odstoupil, a tak právě on bude bodovat pro tým - to také Jari-Matti v cíli přiznal.
Na RZ22 vyhrál Latvala o 2,6s před Ostbergem. Do závěrečného testu tak šli s rozdílem pouze 2,5s v souboji o druhé místo, navrch měl Ostberg. Třetí příčku na této zkoušce obsadili Paddon a Tänak (+3,7s). Teemu Suninen si nechal dám úmyslně 20s penalizaci za o 2 min. pozdní příjezd do časové kontroly a pustil tak před sebe Ogiera, který bojuje o titul.
Výsledky Power Stage:1) Ott Tänak +5 bodů2) Mads Ostberg +4 body3) Jari-Matti Latvala +3 body4) Thierry Neuville +2 body5) Craig Breen +1 bod
Výsledky po RZ23
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC 2:35:18,1 - - - 2. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +32,7 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +35,5 4. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupé WRC +1:35,6 5. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +2:15,0 6. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +20s +2:19,2 7. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +2:29,5 8. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +3:08,4 9. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +3:51,8 10. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupé WRC +40s +8:37,4Po RZ19:Odpolední sobotní sekce čítala čtyři testy, když se jednalo o druhé průjezdy dopoledních zkoušek. Nejlépe po servisu začala dvojice pilotů Toyoty, Jari-Matti Latvala a Ott Tänak, když oba zajeli shodný nejrychlejší čas. Třetí byl Esapekka Lappi s posledním Yarisem WRC, který byl o 0,9 s pomalejší. Fin se díky tomuto třetímu času přiblížil v průběžném pořadí na 12,6 vteřiny Paddonovi a ve stopce po RZ přiznal, že je jeho cílem Novozélanďana ve službách Hyundai překonat. Latvala zase o něco stáhl Ostberga, ale dle svých slov s dostižením Nora moc nepočítal.
RZ17 se také stala kořistí továrních Toyot, když nejrychlejší byl Esapekka Lappi, druhý čas (+2,0 s) zajel Jari-Matti Latvala a třetí byl (+2,4 s) byl Ott Tänak. Ten si stěžoval na drobné problémy s posilovačem řízení svého speciálu. Tovární tým japonské značky je na tuto soutěž dobře připraven a místní tratě jim svědčí. Je třeba dodat, že Yarisi WRC jsou vyvíjeny a stavěny ve Finsku.
Také RZ18 se stala kořistí pilotů na Toyotách, tentokrát v následujícím pořadí - Lappi, Latvala (+5,7 s), Tänak (+7,2 s). Vítěz RZ se díky tomuto času posunul na průběžné čtvrté místo na úkor Haydena Paddona, který je o tomto víkendu jednoznačně nejlepším pilotem s i20 Coupe WRC. Na druhou stranu těží z výhodné startovní pozice. Většina posádek si ve stopce po RZ naříkala na opotřebované gumy na svých speciálech, Ostberg navíc vezl dvě rezervy.
RZ19 se stala jedinou zkouškou sobotní odpolední sekce, na které první tři místa neobsadili jezdci továrního týmu Toyota Gazoo Racing. Pořadí bylo následující - Lappi, Tänak (+0,8s) a Paddon (+1,7s).
Výsledky po RZ19
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC 2:13:18,2 - - - 2. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +39,0 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +44,4 4. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:20,6 5. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupé WRC +1:29,6 6. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +1:45,1 7. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +2:07,6 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +2:17,9 9. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +2:56,4 10. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +3:34,5Po RZ15:V sobotu dopoledne byly ve Finsku na programu čtyři měřené testy. RZ12 ovládl Ott Tänak před Jarim-Mattim Latvalou a Madsem Ostbergem, když jak pilot Toyoty tak i Citroënu zajeli na desetinu shodný čas. Díky čtvrtému času na RZ poskočil na průběžné šesté místo Lappi. O dvě příčky s pohoršil Ogier, který se díky devátému času na RZ propadl z průběžně šestého na osmé místo.
RZ13 vyhrál Ott Tänak, druhý čas zajel Mads Ostberg (+4,7s) a třetí byl Jari-Matti Latvala (+5,4s). Jezdec Toyoty si tím vybudoval v celkovém pořadí náskok už 20s. Přitom Ott nejede dle svých slov naplno. V podobném duchu se vyjadřoval i Mads. Latvala přiznal, že Tänak si jede svoji vlastní soutěž.
Naprosto stejné pořadí platilo v TOP3 i v RZ14. Sébastien Ogier (7. nejrychlejší čas) se v celkovém pořadí posunul na taktéž 7. místo, když za svá záda odsunul Elfyna Evanse. Francouz ale také prohlásil, že po každé zkoušce musí upravovat nastavení a že si zatím není moc jistý, jak jet vzhledem k nové aerodynamice svého Fordu.
RZ15 vyhrál Tänak před Latvalou a Ostbergem. Čtvrtý čas zajel Lappi, který se dostal před svého krajana Suninena na průběžné páté místo. Esapekka byl po včerejší etapě až 8. a sobotní dopolední sekce mu vyšla perfektně. Ostberg v cíli přiznal, že si spíše hlídá Latvalu, protože na Tänaka už nemá. Zajímavý komentář poskytl Craig Breen, který jel tuhle RZ v roce 2016 se starými WRC a dle jeho slov s nimi skákal víc.
Výsledky po RZ15
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC 1:38:54,0 - - - 2. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +23,7 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +44,6 4. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupé WRC +1:16,5 5. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:30,1 6. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +1:33,8 7. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1:52,7 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +1:54,6 9. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +2:24,8 10. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +3:09,2Po RZ11:Odpolední RZ6 zvládl v nejrychlejší čas Mads Ostberg s Citroënem C3 WRC, druhý čas (+1,2s) zajel jeho největší rival, Ott Tänak s Yarisem WRC. Nor se tak posunul do průběžného vedení v soutěži o 0,1s. Třetí čas (+3,8s) zajel Teemu Suninen, který se díky tomu vyhoupl na průběžně třetí místo na úkor Latvaly (průběžně čtvrtý) a Paddona (průběžně pátý). Do časové kontroly přijel pozdě o 4 minuty Andreas Mikkelsen, jehož mechanici museli opravovat jeho poničený i20 Coupe WRC. Nor si tak připsal penalizaci 40 vteřin.
RZ7 projeli na desetinu shodně v nejrychlejším čase Ott Tänak i Mads Ostberg, zkouška přitom měřila 20 km! Třetí čas (+2,2s) zajel Jari-Matti Latvala s Yarisem WRC, který se tak o 2,4 vteřiny posunul na průběžné třetí místo na úkor Teemu Suninena. Po dopolední nehodě udělal na svém autě nějaké změny Andreas Mikkelsen, který ve stopce řekl, že mu konečně začíná trochu věřit.
RZ8 vyhrál Craig Breen před Esapekkou Lappim (+0,1s) a Jarim-Mattim Latvalou (+1,5s). Lappi si pochvaloval svoje auto, které na této rozbité zkoušce dobře fungovalo. Někteří ostatní jezdci si na rozbitost trati naopak naříkali. Mads Ostberg například řekl, že v rozbitých místech záměrně ubíral, protože věděl, že jeho rival v boji o čelo soutěže zkoušku nezajel dobře. Estonci totiž v jednom z odbočení zhasl motor.
RZ9 se stala kořistí továrního týmu Toyota. Nejrychlejší čas zajel Ott Tänak, druhý byl Esapekka Lappi (+1,8s) a třetí Jari-Matti Latvala (+2,6s). Vzhledem k tomu, že Ostberg zajel čtvrtý čas (+2,9s) na Tänaka, tak se Ott posunul do průběžného vedení v soutěži. Všechny posádky si ve stopce po RZ stěžovali na rozbitost trati a velké vyjeté koleje.
RZ10 ovládl opět Ott Tänak, druhý čas (+0,7s) zajel Jari-Matti Latvala a třetí (+1,6s) byl Hayden Paddon. Novozélanďan se tak průběžně posunul na čtvrté místo celkově na úkor Teemu Suninena. Na průběžnou šestou příčku poskočil díky týmové režii na úkor svého týmového kolegy, Elfyna Evanse, Sébastien Ogier. Evans před cílem jednoduše trochu ubral, aby se propadl za Ogiera. Rozdíl mezi nimi před tímto testem byl 3,8 vteřiny. Zajímavý komentář podal Mads Ostberg - ten dle svých slov mohl jet odpoledne naplno jen dvě zkoušky a pak musel začít šetřit gumy.
RZ11 byla krátkou diváckou superspeciálkou. Nejrychlejší čas na ní zajel Sébastien Ogier, druhý čas (+0,2s) zajeli shodně Thierry Neuville a Ott Tänak. Problémy před startem této RZ ale museli řešit tovární piloti Citroënu, Craig Breen a Khalid Al-Qassimi. Na obou jejich C3 WRC zlobily palivové ventily a jezdci se obávali, zda vůbec budou moci odstartovat. Ostbergovi se problém naštěstí vyhnul.
Výsledky po RZ11
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC 1:04:14,9 - - - 2. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +5,8 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +23,1 4. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupé WRC +36,4 5. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +46,1 6. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +58,9 7. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +1:01,1 8. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:01,4 9. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:34,1 10. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +1:57,7Po RZ5:Soutěž začala ve čtvrtek večer diváckou speciálkou, po které se ujal vedení Ott Tänak před Thierry Neuvillem.
V pátek ráno jezdci odstartoval do klasické finské rychlostní zkoušky, kterou opět vyhrál Ott Tänak, na paty mu ale šlapal (+1,3s) Mads Ostberg a třetí byl Teemu Suninen (+6,6s). Velkou smůlu zde zaznamenal Craig Breen, který udělal defekt po 6 kilometrech. Ir ztratil téměr 50 vteřin. Citroën si hodně věřil poté, co s oběma vozy vyhrál shakedown.
RZ3 znamenala vítězství pro Jariho-Mattiho Latvalu a jeho posun na celkové třetí místo. O 0,8s za ním zaostal Craig Breen a 1,1 ztratil Ott Tänak. Loňského vítěze Lappiho trápil zhasínající motor u jeho Toyoty, po dvou klasických testech už ztrácel 41s...
RZ4 přinesla změnu na čele, když se z vítězství na měřeném testu radoval Mads Ostberg, o 3,2s byl pomalejší Latvala a Tänak ztratil 4,8s. Nor převzal vedení soutěže, celkově byl o 0,5s rychlejší než Estonec. Na bok položil svůj Hyundai v RZ4 Andreas Mikkelsen. Nor tak samozřejmě ztratil všechny šance na dobrý výsledek, ztratil 3:15 min a vypadl mimo body.
Ott Tänak si před obědem vzal vedení v soutěži zpět od Madse Ostberga. V RZ5 sekundovali Tänakovi Hayden Paddon (+0,9s) a Ostberg (1,6s). Paddon díky druhému času poskočil celkově na čtvrté místo, když za svoje záda odsunul nejrychlejší Ford v rukou Sunninena (byl mimo trať). Thierry Neuville se zde propadl až na 10. místo (přeskočili jej Lappi a Breen). Belgičan na trati nechal téměř 30 vteřin, když přejel odbočku poté, co přeslechl rozpis. Přitom lehce trefil zadní částí vozu strom.
Výsledky po RZ5
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC 27:22,2 - - - 2. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +1,1 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +10,8 4. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupé WRC +14,8 5. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +16,4 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +25,7 7. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +28,7 8. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +49,1 9. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +54,0 10. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +1:07,5Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.