AKTUALIZACE PO RZ20; Další zastávku světového šampionátu v rally hostí podnik v Portugalsku. Místní soutěž má dlouhou tradici a většinou je velmi slušně obsazená. Sledujte s námi letošní průběh Rally Portugal.
Průběh nedělní sekce Před RZ16 dostal Dani sordo za páteční prohřešek na divácké speciálce 10s penalizaci. Lappi byl navíc v neděli ráno nejrychlejší, a tak jezdec Hyundai přišel o jedno místo. 0,6s ztratil Teemu Suninen a 3,4s Jari-Matti Latvala.
RZ17 vyhrál Sébastien Ogier před Danim Sordem (+2,2s) a Lappim (3,3s). Dani šel díky tomu zpět na čtvrté místo před Esapekku. Dělilo je však pouze 0,7s. Spousta jezdců (Ogier, Mikkelsen a Evans) už si brousila zuby pouze na Power Stage. Naproti tomu Thiery Neuville jel na jistotu, když si vzal do vozu dvě rezervy. Breen hořekoval nad čištěním tratě - jako první jel už i v sobotu.
Máte rádi rally? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@rallyzone.cz a staňte se naším redaktorem.
V RZ18 se na prvních třech místech seřadili Finové v pořadí Latvala, Lappi, Suninen. Lappi se tak opět vrátil na čtvrté místo před Sorda. Před posledními dvěma zkouškami je dělilo 3,3. Další už ale viditelně šetřili pneumatiky na Power Stage - Ogier zde byl například až 16. za spoustou vozů R5, Mikkelsen 10.
Teemu Suninen odolával skvěle tlaku Esapekki Lappiho, když vyhrál RZ19 právě před svým protivníkem. Třetí byl Sordo (+2,5s). Ogier s Mikkelsenem opět šetřili pneumatiky na Power Stage (9. a 11. místo). S rozbitým oknem do cíle dojel Dani Sordo, Španěl trefil na trati kámen, který mu sklo rozbil.
V Power Stage se ale projevilo čištění tratě a ani Ogier ani Mikkelsen na body nedosáhli.
Výsledky Power Stage:1) Esapekka Lappi +5 bodů2) Thierry Neuville +4 body3) Dani Sordo +3 body4) Teemu Suninen +2 body5) Efyn Evans + 1 bod
Výsledky po RZ20
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC 3:49:46,6 - - - 2. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +40,0 3. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +47,3 4. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +54,7 5. D. Sordo - C. del BarrioHyundai i20 Coupe WRC +10s +1:00,9 6. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +3:33,5 7. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +5:23,0 8. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +14:10,8 9. L. Pieniazek - P. MazurŠkoda Fabia R5 +16:17,3 10. S. Lefebvre - G. MoreauCitroën C3 R5 +16:34,3Průběh sobotní odpolední sekceOdpoledne na posádky čekaly druhé průjezdy stejnými zkouškami jako ráno. V R13 nejlépe začal Elfyn Evans, druhý čas (1,5s) zajel Sébastien Ogier jedoucí rovněž s Fiestou RS WRC a pomyslné pódium na této zkoušce uzavřel Teemu Suninen (+5s) s poslední Fiestou M-Sportu. Fin se díky tomuto času posunul na průběžné třetí místo na úkor Daniho Sorda (7. čas na RZ).
RZ14 ovládl Jari-Matti Latvala, který tak ukazuje, že s Yarisem také umí jezdit rychle, jen jej vždy potká nějaká chyba nebo velká smůla... Druhý čas zajel průběžně vedoucí Thierry Neuville (+0,6s) a třetí byl Sébastien Ogier (+1,4s). Většina posádek se rozhodla pro tuto sekci pro tvrdé pneumatiky, které nebyly optimální pro první RZ, ale měly se vyplatit na dalších dvou, nicméně na RZ14 začalo pršet, a tak byla výhoda tvrdých gum pryč. To nachytalo Ostberga, který udělal hodiny a pak se v daném místě zachytil, díky čemuž v ztratil na vítěze takřka 1:10 min.
RZ15 projel v nejrychlejším čase Sébastien Ogier, druhý byl Thierry Neuville (+2,5s) a třetí byl Jari-Matti Latvala (+4s). Odstupy prvních tří jezdců byly vzhledem k délce zkoušky (37,6 km) velmi malé.
Výsledky po RZ15
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC 3:16:30,0 - - - 2. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +39,8 3. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +1:01,9 4. D. Sordo - C. del BarrioHyundai i20 Coupe WRC +10s +1:07,2 5. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:13,0 6. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +3:14,1 7. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +4:53,1 8. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +12:52,7 9. L. Pieniazek - P. MazurŠkoda Fabia R5 +14:12,1 10. S. Lefebvre - G. MoreauCitroën C3 R5 +15:00,4Průběh sobotní dopolední sekceSobotní dopoledne nabídlo účastníkům soutěže tři měřené úseky. RZ10 zvládl nejlépe Jari-Matti Latvala s Yarisem, druhý byl (+2,4s) Thierry Neuville s i20 a třetí čas (+2,6s) zajel Esapekka Lappi s Yarisem. Fin na Toyotě se díky tomu posunul v průběžném pořadí na páté místo před Madse Ostberga s C3 WRC. Zajímavé bylo, že ve stopce jak Sordo tak i Evans poukazovali na to, že tratě měly dnes menší přilnavost než včera.
RZ11 ovládl Elfyn Evans na Fiestě, druhý čas (+2,8s) zajel Dani Sordo s i20 a třetí byl Jari-Matti Latvala (+4,5s), který se do soutěže po včerejší smolné nehodě vrátil, ale už takříkajíc neměl o co jet. Španěl Sordo se díky tomuto výsledky průběžně posunul na třetí místo před Teemu Suninena jedoucím na třetím Fordu Fiesta od M-Sportu.
RZ12 projel nejrychleji Thierry Neuville, druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+6,6 vteřiny) a třetí byl Esapekka Lappi (+8,7 vteřiny). Cíl této zkoušky už neviděl do té doby na sedmém místě jedoucí Kris Meeke, který během zkoušky chyboval a dost tvrdě havaroval. Je štěstím, že se posádce nic nestalo. Zajímavý komentář ve stopce poskytl průběžně šestý Mads Ostberg, který má dle svých slov za cíl dojet a nehodlá se honit o nejlepší časy a riskovat chybu.
Výsledky po RZ12
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC 2:27:03,0 - - - 2. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +29,9 3. D. Sordo - C. del BarrioHyundai i20 Coupe WRC +34,9 4. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +54,6 5. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +59,4 6. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +1:22,4 7. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +3:42,4 8. S. Lefebvre - G. MoreauCitroën C3 R5 +10:07,0 9. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +10:56,4 10. L. Pieniazek - P. MazurŠkoda Fabia R5 +11:09,1Průběh páteční odpolední sekcePo obědě na RZ5 si připsal pomyslný double Citroën - Meeke vyhrál o 0,8s před Madsem Ostbergem. Třetí byl Teemu Suninen (+1,4s). Kris Meeke šel díky tomu do čela soutěže. Jezdci museli pomalu začít šetřit svoje vozy, protože na trať začaly vystupovat po prvních průjezdech velké kameny. Ze soutěže odstoupil Sébastien Ogier. Francouz po vlastní chybě skončil mezi stromy.
RZ6 vyhráli ve stejném čase Thierry Neuville a Craig Breen, 0,2s ztratil Teemu Suninen a 2,1s Elfyn Evans. Soutěž poznala nového vedoucího jezdce, kterým byl Hayden Paddon, Craig Breen poskočil na třetí místo. Meeke, který doposud vedl, totiž dojížděl na defektu, když se mu guma svlékla 3 km po startu. Lappimu (v testu 8. čas, +11s) praskl zadní tlumič. Do velkých problémů se dostal Mikkelsen, kterému odešel posilovač řízení. Nor ztratil 1:05 min. a propadl se na 10. místo.
RZ7 vyhrál Thierry Neuville, druhý čas zajel Elfyn Evans (+3,9 s) a třetí byl Kris Meeke (+9,7 s). Do průběžného vedení v soutěži se dostal Belgičan Neuville, který si tak rázem polepšil o tři místa. Z čela soutěže tak vypadl Hayden Paddon, který nezvládl svůj vůz a havaroval. To je velká škoda, protože soutěž měl po tříměsíční pauze moc pěkně rozjetou. Penalizaci 1:10 min. dostal Andreas Mikkelsen za pozdní příjezd do časové kontroly, Nor totiž na přejezdu opravoval posilovač, to se mu ale nepodařilo, a tak musel kvůli technice vzdát v průběhu testu. Zajímavé bylo, že v cíli jak Sordo tak i Neuville naříkali na opotřebeních svých gum.
RZ8 byla krátkou (1,95 km) superspeciálkou. Nejrychlejšího času dosáhl Thierry Neuville, druhý byl Dani Sordo (+0,4 s) a třetí byl Craig Breen (+4,4 s). Hodně ztratil Kris Meeke, který RZ8 i následnou RZ9 jel na zadním levém kole pouze na disku. Ze třetího místa se tak propadl až na sedmé.
RZ9, která byla druhým průjezdem stejné superspeciálky, zvládl nejlépe opět Thierry Neuville, druhý čas zajel Dani Sordo (+0,1 s) a třetí byl Craig Breen (+3 s).
Výsledky po RZ9
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC 48:02,4 - - - 2. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +17,7 3. D. Sordo - C. del BarrioHyundai i20 Coupe WRC +24,3 4. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +34,4 5. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +45,8 6. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +48,3 7. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +1:18,7 8. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +2:27,3 9. G. Greensmith - C. ParryFord Fiesta R5 +6:57,1 10. L. Pieniazek - P. MazurŠkoda Fabia R5 +7:31,4Průběh páteční dopolední sekce:Soutěž zahájila krátká divácká speciálka na rallycrossové trati. Tu projel nejrychleji Ott Tänak s Toyotou, sekundovali mu Sébastien Ogier (+0,4s) a Teemu Suninen (+0,4s).
Opravdová soutěž začala na RZ2, kde se nejrychlejším časem blýskl Hayden Paddon. Druhý byl Elfyn Evans (+2,3s) a třetí Kris Meeke (+3,2s). Velkou smůlu měl Tänak, který soutěž po čtvrteční speciálce vedl. Estonce totiž zradila technika hned v pátek ráno a jezdec musel odstoupit. Jezdci v cíli rychlostní zkoušky poukazovali na velké čištění, které znevýhodňovalo dříve startující jezdce.
RZ3 vyhrál Kris Meeke před Sébastienem Ogierem (1,1s) a Thierry Neuvillem (+1,2s). Na testu poškodil zavěšení Jari-Matti Latvala, což Fina vyřadilo z pátečních bojů a tudíž dobrého výsledku v celé soutěži. Mads Ostberg hořekoval nad Citroënem C3 WRC, ve kterém se dle svých slov necítil moc dobře. Hodiny dělal Evans.
Před obědem se jela RZ4, kterou vyhrál Hyundai v rukou Daniho Sorda. Za ním o 0,3s zaostal Andreas Mikkelsen, 1,8s na trati ztratil Sébastien Ogier. Francouz jel dle svých slov naprosto naplno. Dle později startujících jezdců to bylo na této rychlostní zkoušce, jako by jeli na pláži - trať byla pořád plná volného písku. Pořadí se opět promíchalo, v TOP10 jsme ale měli velmi malé rozdíly.
Výsledky po RZ4
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. D. Sordo - C. del BarrioHyundai i20 Coupe WRC 48:02,4 - - - 2. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +4,6 3. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupe WRC +4,8 4. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +7,3 5. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +9,4 6. A. Mikkelsen - A. Jæger Hyundai i20 Coupe WRC +10,5 7. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +14,8 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +20,3 9. T. Suninen - M. MarkkulaFord Fiesta WRC +23,0 10. M. Ostberg - T. EriksenCitroën C3 WRC +25,4Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.