AKTUALIZACE PO RZ17; Nová sezona WRC je tady. Kalendář MS v rally tradičně začíná již v lednu Rally Monte Carlo. Sledujte s námi průběh této soutěže, ve které na posádky čekají nevyzpytatelné podmínky.
Průběh nedělní sekce:V neděli byly na programu čtyři testy, jednalo se o dvojité průjezdy dvěma měřenými úseky. Ráno začal nejlépe Sébastien Ogier, když zajel RZ14 se svým Fordem Fiesta WRC v nejrychlejším čase. Druhý byl Thierry Neuville s Hyundai i20 Coupe WRC (+2,5s) a třetí Esapekka Lappi s Toyotou Yaris WRC (+7,8s). Posádky ve stopce po RZ hodně mluvily o tom, že trať klouzala, s čímž ve svých rozpisech moc nepočítaly a zprávy od špionů nebyl úplně přesné. Důvod tohoto faktu je jednoduchý - povětrnostní podmínky se mezi průjezdem špionů a závodních aut změnily.
RZ15 se stala kořistí továrního týmu Hyundai, když ji nejrychleji projeli Thierry Neuville a v závěsu za ním byl Andreas Mikkelsen (+3s). Třetí čas zajel Kris Meeke na Citroënu C3 WRC (+4,7s), který v cíli prohlásil, že zkouška byla o tom zůstat na trati. Neuville se tímto časem v průběžném pořadí přiblížil už na 8,7 vteřiny průběžně šestému Elfynu Evansovi. Mikkelsen, kterému po pátečním odstoupení z důvodu nefunkčního alternátoru už o celkový výsledek nešlo, přiznal, že si zkoušku hlavně chtěl osahat, protože její druhý průjezd se pojede jako Power Stage.
Také RZ16 projel nejrychleji Thierry Neuville s Huyndai i20 Coupe WRC, druhý čas zajel Elfyn Evans s Fordem Fiesta WRC (+1,5s) a třetí byl Craig Breen (+15,3s). V průběžném pořadí se Neuville sice Evansovi ještě o kousek přiblížil, ale na posun vpřed to nestačilo. Před Power Stage byla ale situace na místech 4, 5, 6 a 7 zajímavá. Čtvrtý Lappi měl náskok na pátého Meekea 18,6 vteřiny, Meeke měl k dobru na šestého Evanse pouze 1,2 vteřiny a Evans měl náskok na sedmého Neuvillea 7,2 vteřiny. 1:40 min na této zkoušce ztratil Bryan Bouffier, který měl mylné informace, že jedna ze zatáček už by neměla klouzat, ale nebylo tomu tak. Zpět na trať mu pomohli diváci. Ve stejném místě byl venku také Lappi, Fin ale neztratil tolik
Závěrečná Power Stage (RZ17) ještě dokázala zamíchat pořadím. Chyboval na ní totiž Lappi, který se propadl ze čtvrtého až na sedmé místo. O příčku si polepšil Meeke, o dvě Neuville (přeskočil Lappiho a Evanse) a Evans zůstal na stejné příčce, jen se za něj propadl zmiňovaný jezdec Toyoty. České fandy může těšit suverénní vítězství Jana Kopeckého v rámci WRC2 a 10. místo celkově.
Výsledky Power Stage:1) Kris Meeke +5 bodů2) Thierry Neuville +4 body3) Andreas Mikkelsen +3 body4) Jari-Matti Latvala +2 body5) Sébastien Ogier +1 bod
Výsledky po RZ17
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC 4:18:55,5 - - - 2. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC +58,3 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:52,0 4. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +4:43,1 5. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +4:53,8 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +4:54,8 7. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +4:57,5 8. B. Bouffier - X. PanseriFord Fiesta WRC +7:39,5 9. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +10s +9:06,7 10. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +16:43,0Průběh sobotní odpolední sekce:Odpolední sekci tvořily druhé průjezdy ranními zkouškami, pak byl krátký servis a ještě jedna zkouška. RZ11 zvládl nejlépe Ott Tänak, který ostatním pronásledovatelům se svoji Toyotou Yaris WRC nadělili minimálně čtvrt minuty. Druhý čas zaznamenal Sébastien Ogier na Fiestě WRC (+15,3s) a třetí byl Elfyn Evans rovněž na Fordu Fiesta WRC (+18,3s). Evans se díky tomu posunul na šesté místo na úkor Bouffiera. Kris Meeke sice zajel šestý čas, v průběžném pořadí ale povyskočil na čtvrté místo na úkor Esapekky Lappiho, který ztratil výměnou kola na RZ přes 3 minuty. Na této RZ bylo jedno zrádné místo s černým ledem, díky kterému vylétlo do pole hodně posádek - např. i Neuville, Meeke, Bouffier anebo Tänak.
RZ12 zvládl nejlépe Thierry Neuville, druhý čas zajel Ott Tänak (+2s) a třetí byl Esapekka Lappi (+2,6s). Zajímavý problém na startu potkal Elfyna Evanse, kterému vynechával interkom, jezdec tak dle svých slov slyšel od spolujezdce asi 40 % informací, i tak ale zajel pěkný 4. čas (+2,9s). Brit ale přiznal, že tuto zkoušku docela znal zpaměti.
Sobotu na Rally Monte Carlo uzavřela RZ13, která se jela poprvé ve čtvrtek večer jako RZ2. Nejrychlejší čas si zde připsal Thierry Neuville, druhý byl Elfyn Evans (+2,1s) a třetí byl Craig Breen (+2,2s). Díky čtvrtému času na RZ (+4,2s) se na čtvrté místo průběžně posunul zpět Esapekka Lappi na úkor Krise Meekea (7. čas na RZ). Neuville se díky svému vítězství posunul na průběžné sedmé místo na úkor Bryana Bouffiera.
Výsledky po RZ13
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC 3:30:30,9 - - - 2. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC +33,5 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:32,7 4. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +4:38,5 5. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +4:40,1 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +5:00,2 7. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +5:33,6 8. B. Bouffier - X. PanseriFord Fiesta WRC +5:43,4 9. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +10s +8:49,0 10. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +14:04,4Průběh sobotní dopolední sekce:Dnešní dopolední sekce obsahovala jen dva měřené úseky. RZ9 zvládl nejrychleji Andreas Mikkelsen s Hyundai i20 Coupe WRC. Druhý v cíli, Sébastien Ogier, ztratil 22,2 vteřiny a třetí v cíli, Jari-Matti Latvala, ztratil už 51,1 vteřiny. Tato RZ vystavila ale stopku do té doby pěkně jedoucímu Danimu Sordovi, jeho vůz skončil skončil po chybě mimo trať a Dani už nemohl pokračovat. Na třetí místo tak povyskočil Latvala, který se v průběžném pořadí posunul i před kolegu Esapekku Lappiho, na kterého po včerejšku ztrácel 0,2 vteřiny. Tato zkouška byla hodně ovlivněna čerstvým sněhem, když hodiny udělala spousta posádek (např. Meeke, Evans), Mikkelsen dokonce řekl, že udělal 3x hodiny na rovince.
RZ10 zvládl v nejlepším čase Ott Tänak s Toyotou Yaris WRC, který si ale v cíli stěžoval na nastavení svých tlumičů. Druhý byl Andreas Mikkelsen s Hyundai i20 Coupe WRC (+4,7s) a třetí byl Esapekka Lappi s dalším Yarisem WRC (+6,8s). Na této zkoušce panovaly odlišné podmínky, když její velká část se jela na asfaltu, posádky si tedy užívají ty pravé podmínky Rally Monte Carlo.
Výsledky po RZ10
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC 2:45:21,1 - - - 2. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC +1:03,4 3. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:41,1 4. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +2:06,6 5. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +4:29,8 6. B. Bouffier - X. PanseriFord Fiesta WRC +5:02,6 7. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +5:18,8 8. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +5:48,9 9. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +10s +8:37,1 10. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +11:09,8Průběh páteční odpolední sekce:Odpolední smyčku tvořily průjezdy třemi stejnými zkouškami jako dopoledne. Nejlépe po obědě začal Ott Tänak, druhý čas zajel Sébastien Ogier (+6,5s) a třetí byl Thierry Neuville (+6,7s). Povrch zkoušky byl více méně jen mokrý, když v jejím průběhu dost pršelo. Craig Breen si pochvaloval svoje opravené auto. Tato RZ byla konečnou pro Erica Camilliho, který do té doby sváděl pěkný souboj s Janem Kopeckým o vedení v rámci WRC2.
Na RZ7 zajel nejrychlejší čas Elfyn Evans s druhou tovární Fiestou WRC, druhý čas zajel Thierry Neuville (+1s) a třetí byl Ott Tänak, jehož ztráta už ale byla 20,3 vteřiny. Až sedmý čas zajel Sébastien Ogier (+34,9s), který byl po hodinách chvíli mimo trať a museli mu pomáhat diváci. Přiblížil se mu tak na 19,3 vteřiny druhý Ott Tänak. Problémy hlásili jak Neuville tak i Sordo, kterým se na jejich i20 Coupe WRC mlžila okna, což je za podmínek panujících na tratích letošní Rally Monte Carlo zvlášť nepříjemné.
Dnešní den uzavřela RZ8, na které byl nejrychlejší Thierry Neuville, druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+7,4s) a třetí byl Ott Tänak (+8,1s). Před zbývajícími dvěma dny jsou tedy na čele v minutě hned tři piloti různých značek.
Výsledky po RZ8
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC 2:07:15,4 - - - 2. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC +14,9 3. D. Sordo - C. Del BarrioHyundai i20 Coupe WRC +59,7 4. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:09,9 5. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:10,1 6. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +2:45,5 7. B. Bouffier - X. PanseriFord Fiesta WRC +3:34,6 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +4:01,7 9. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +4:04,1 10. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +10s +5:06,6Průběh páteční dopolední sekce:Ott Tänak si připsal hned v pátek ráno první vyhranou zkoušku v barvách týmu Toyota, když porazil na RZ3 Sébastiena Ogiera a Elfyna Evanse. Díky tomu se dostal v celkovém pořadí před kolegu Lappiho, ve zkoušce čtvrtý Sordo přeskočil doposud druhého Mikkelsena. Nor ztratil na trati, když přejel odbočku a musel couvat. Do problémů se dostal Breen (ztráta přes minutu), když na trati něco trefil a přišel o brzdy. Pomalý defekt zbrzdil Neuvillea.
Čtvrtou rychlostní zkoušku vyhrál Sébastien Ogier před Thierrym Neuvillem a Ottem Tänakem. Pořadí se opět promíchal, když z dosavadních stupňů vítězů vypadl Andreas Mikkelsen. Tovární Hyundai zůstal stát na trati z důvodu nefunkčního alternátoru. Hodně opět ztratil Breen (+47s), když na jeho autě nefungovaly zadní brzdy. V testu šestý Lappi poukázal na vytahané nečistoty od před ním jedoucích posádek.
Elfyn Evans vyhrál RZ5 o 3 desetiny před Ottem Tänakem a 7 desetin před Thierry Neuvillem. Skvěle jedoucí Tänak se tak propracoval během dopolední sekce až na druhé místo. Bouffier, Evans a Neuville zde poskočili před trápícího se Craiga Breena s nefunkčními brzdami.
Výsledky po RZ5
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC 1:21:56,3 - - - 2. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC +40,4 3. D. Sordo - C. Del BarrioHyundai i20 Coupe WRC +47,5 4. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:04,6 5. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:17,3 6. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +2:45,1 7. B. Bouffier - X. PanseriFord Fiesta WRC +2:58,8 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +4:24,4 9. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC +4:50,3 10. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +10s +5:08,4Průběh čtvrteční etapy:Rally Monte Carlo začíná tradičně již ve čtvrtek večer. RZ1 ovládl Sébastien Ogier s Fordem Fiesta WRC, druhý čas zajel Andreas Mikkelsen s Hyundai i20 WRC (+7,7s) a třetí byl Esapekka Lappi s Toyotou Yaris WRC (+19,4s). Na této zkoušce si ale vylámala zuby spousta posádek - už samotný Ogier se roztočil, ale přesto zkoušku projel v nejrychlejším čase. Mimo trať skončil Thierry Neuville s Hyundai i20 Coupe WRC a než se dostal zpět na cestu, tak nabral hned na úvod ztrátu 4:16 min. Lehce svoji Toyotu poškodil Ott Tänak, kterému v jedné ze zatáček vůz uklouzl do bariéry. Dvoje hodiny udělal Jari-Matti Latvala a pak auto ještě dvakrát zašlápl. Kolo po defektu přímo na RZ musel měnil Elfyn Evans. V příkopu byl také Kris Meeke s Citroënem C3 WRC (1:44 min.).
RZ2 již byla vyrovnanější, ale nejrychlejší byl opět Sébastien Ogier. Druhý čas zajel Thierry Neuville (1,4s) a třetí byl Ott Tänak (+4,5s). Deseti vteřinovou penalizaci dostal z důvodu pozdního příjezdu do časové kontroly (o minutu) Craig Breen jedoucí s druhou tovární C3 WRC. Celkově byla tato zkouška pro posádky jednodušší, když její povrch už nebyl ledový, ale jelo se převážně na suchém asfaltu.
Výsledky po RZ2
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC 38:09,8 - - - 2. A. Mikkelsen - A. JaegerHyundai i20 Coupe WRC +17,3 3. D. Sordo - C. Del BarrioHyundai i20 Coupe WRC +25,6 4. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +37,4 5. O. Tänak - M. JärveojaToyota Yaris WRC +42,4 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +55,4 7. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:02,3 8. B. Bouffier - X. PanseriFord Fiesta WRC +1:51,0 9. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +2:12,7 10. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta R5 +2:42,2Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.