Ředitel ve FIA pro rally, Jarmo Mahonen, řekl, že vytrvalostní element ve World Rally Championship je už dávno pryč a podle jeho slov je budoucnost rally ve zkouškách dlouhých kolem 10 kilometrů.
Mahonen by ve WRC rád viděl návrat ke konvenčnějším itinerářům, kterou by tvořily dvě smyčky s několika krátkými měřenými úseky za den s tím, že mezi nimi by byl řádný polední servis. Tento návrh přichází po období, kdy byli pořadatelé jednotlivých soutěží naopak vyzýváni, aby svoje rally co možná nejvíce odlišovali.
Velké kritice se například dostalo Wales Rally GB. "Je mi líto, že to musím říci, ale v UK - jak dlouho bychom měli dovolit, aby formát diktovala soutěž. Ve Walesu jsme měli den se 140 kilometry a dlouhou dobu [bez servisu] a první den nebyl servis vůbec. Dali jsme organizátorům volnost, aby přišli se svými přednostmi a dělali rally tak, jak si je přejí mít, ale musím říci, že jsme selhali," říká Jarmo Mahonen pro britský Autosport.
"V některých případech to funguje, ale v některých ne, ale my pro soutěže potřebujeme standardizaci." A jak by tato standardizace měla vypadat? Především bychom se měli dočkat krátkých superspeciálek a neměla by se tak opakovat loňská 80 kilometrová zkouška z Mexika. "Moje osobní úvahy ohledně tohoto jsou, že byste měli 10 kilometrové zkoušky. Pak byste měli hodně zkoušek, které by generovaly hodně novinek pro sociální média."
"Vzpomeňte si, jak jsme vloni mluvili o 80 kilometrové zkoušce v Mexiku. Co se na té zkoušce stalo? Nic a lidé [televize] přepnuli, protože byli znudění. Stále jsou tu lidé, kteří si myslí, že potřebujeme 1000 kilometrů zkoušek [za soutěž]. Já říkám, že rally si prošla evolucí a nemůžeme se vracet ke starým časům. Rally tak, jak jsme bývali zvyklí jí znát, už neexistuje. Toto je závodění na šotolině. Pokud zde ztratíte 10 vteřin na první zkoušce, tak je po všem," pokračuje Mahonen.
"Ty dny, kdy jste si mohli myslet: 'Zaútočím ve druhém dni...', už neexistují. A tato auta nejsou na vytrvalost stavěná." Dle Jarmo Mahonena by také měly být více navštěvovány servisní parky. "Nejsem příznivcem vzdálených servisů. Musíme mít na paměti, že tento šampionát děláme pro výrobce a když jdete do servisního parku, tak výrobci investují miliony do svých hospitality, ale vy brzy ráno odjedete a vrátíte se pozdě večer.
Co můžete dělat s hosty? To je důvod, proč Hyundai v servisním parku postavil 'Terminal 5'. Pokud to chcete zničit, tak to z mého osobního pohledu můžete udělat jednoduše. Dnešní rally by měla být kompaktní a [lidé] potřebují slyšet srdce a to srdce je servisní park, kde je nabízena zábava."
Mahonen nakonec ještě pokáral pořadatele Wales Rally GB za délku přejezdů, když ze soutěže měřící asi 1 500 km bylo soutěžích jen 20,6 %. "Délka měřených úseků by měla tvořit 25 % z celkové délky soutěže. Vidíme ale některé soutěže, které se dostávají pod nebo blízko k 20 %, například v UK nebo ve Švédsku. A to se otáčí, to už není rally," zakončil Jarmo Mahonen.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.