Ředitel ve FIA pro rally, Jarmo Mahonen, řekl, že vytrvalostní element ve World Rally Championship je už dávno pryč a podle jeho slov je budoucnost rally ve zkouškách dlouhých kolem 10 kilometrů.
Mahonen by ve WRC rád viděl návrat ke konvenčnějším itinerářům, kterou by tvořily dvě smyčky s několika krátkými měřenými úseky za den s tím, že mezi nimi by byl řádný polední servis. Tento návrh přichází po období, kdy byli pořadatelé jednotlivých soutěží naopak vyzýváni, aby svoje rally co možná nejvíce odlišovali.
Velké kritice se například dostalo Wales Rally GB. "Je mi líto, že to musím říci, ale v UK - jak dlouho bychom měli dovolit, aby formát diktovala soutěž. Ve Walesu jsme měli den se 140 kilometry a dlouhou dobu [bez servisu] a první den nebyl servis vůbec. Dali jsme organizátorům volnost, aby přišli se svými přednostmi a dělali rally tak, jak si je přejí mít, ale musím říci, že jsme selhali," říká Jarmo Mahonen pro britský Autosport.
"V některých případech to funguje, ale v některých ne, ale my pro soutěže potřebujeme standardizaci." A jak by tato standardizace měla vypadat? Především bychom se měli dočkat krátkých superspeciálek a neměla by se tak opakovat loňská 80 kilometrová zkouška z Mexika. "Moje osobní úvahy ohledně tohoto jsou, že byste měli 10 kilometrové zkoušky. Pak byste měli hodně zkoušek, které by generovaly hodně novinek pro sociální média."
"Vzpomeňte si, jak jsme vloni mluvili o 80 kilometrové zkoušce v Mexiku. Co se na té zkoušce stalo? Nic a lidé [televize] přepnuli, protože byli znudění. Stále jsou tu lidé, kteří si myslí, že potřebujeme 1000 kilometrů zkoušek [za soutěž]. Já říkám, že rally si prošla evolucí a nemůžeme se vracet ke starým časům. Rally tak, jak jsme bývali zvyklí jí znát, už neexistuje. Toto je závodění na šotolině. Pokud zde ztratíte 10 vteřin na první zkoušce, tak je po všem," pokračuje Mahonen.
"Ty dny, kdy jste si mohli myslet: 'Zaútočím ve druhém dni...', už neexistují. A tato auta nejsou na vytrvalost stavěná." Dle Jarmo Mahonena by také měly být více navštěvovány servisní parky. "Nejsem příznivcem vzdálených servisů. Musíme mít na paměti, že tento šampionát děláme pro výrobce a když jdete do servisního parku, tak výrobci investují miliony do svých hospitality, ale vy brzy ráno odjedete a vrátíte se pozdě večer.
Co můžete dělat s hosty? To je důvod, proč Hyundai v servisním parku postavil 'Terminal 5'. Pokud to chcete zničit, tak to z mého osobního pohledu můžete udělat jednoduše. Dnešní rally by měla být kompaktní a [lidé] potřebují slyšet srdce a to srdce je servisní park, kde je nabízena zábava."
Mahonen nakonec ještě pokáral pořadatele Wales Rally GB za délku přejezdů, když ze soutěže měřící asi 1 500 km bylo soutěžích jen 20,6 %. "Délka měřených úseků by měla tvořit 25 % z celkové délky soutěže. Vidíme ale některé soutěže, které se dostávají pod nebo blízko k 20 %, například v UK nebo ve Švédsku. A to se otáčí, to už není rally," zakončil Jarmo Mahonen.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.