Ředitel ve FIA pro rally, Jarmo Mahonen, řekl, že vytrvalostní element ve World Rally Championship je už dávno pryč a podle jeho slov je budoucnost rally ve zkouškách dlouhých kolem 10 kilometrů.
Mahonen by ve WRC rád viděl návrat ke konvenčnějším itinerářům, kterou by tvořily dvě smyčky s několika krátkými měřenými úseky za den s tím, že mezi nimi by byl řádný polední servis. Tento návrh přichází po období, kdy byli pořadatelé jednotlivých soutěží naopak vyzýváni, aby svoje rally co možná nejvíce odlišovali.
Velké kritice se například dostalo Wales Rally GB. "Je mi líto, že to musím říci, ale v UK - jak dlouho bychom měli dovolit, aby formát diktovala soutěž. Ve Walesu jsme měli den se 140 kilometry a dlouhou dobu [bez servisu] a první den nebyl servis vůbec. Dali jsme organizátorům volnost, aby přišli se svými přednostmi a dělali rally tak, jak si je přejí mít, ale musím říci, že jsme selhali," říká Jarmo Mahonen pro britský Autosport.
"V některých případech to funguje, ale v některých ne, ale my pro soutěže potřebujeme standardizaci." A jak by tato standardizace měla vypadat? Především bychom se měli dočkat krátkých superspeciálek a neměla by se tak opakovat loňská 80 kilometrová zkouška z Mexika. "Moje osobní úvahy ohledně tohoto jsou, že byste měli 10 kilometrové zkoušky. Pak byste měli hodně zkoušek, které by generovaly hodně novinek pro sociální média."
"Vzpomeňte si, jak jsme vloni mluvili o 80 kilometrové zkoušce v Mexiku. Co se na té zkoušce stalo? Nic a lidé [televize] přepnuli, protože byli znudění. Stále jsou tu lidé, kteří si myslí, že potřebujeme 1000 kilometrů zkoušek [za soutěž]. Já říkám, že rally si prošla evolucí a nemůžeme se vracet ke starým časům. Rally tak, jak jsme bývali zvyklí jí znát, už neexistuje. Toto je závodění na šotolině. Pokud zde ztratíte 10 vteřin na první zkoušce, tak je po všem," pokračuje Mahonen.
"Ty dny, kdy jste si mohli myslet: 'Zaútočím ve druhém dni...', už neexistují. A tato auta nejsou na vytrvalost stavěná." Dle Jarmo Mahonena by také měly být více navštěvovány servisní parky. "Nejsem příznivcem vzdálených servisů. Musíme mít na paměti, že tento šampionát děláme pro výrobce a když jdete do servisního parku, tak výrobci investují miliony do svých hospitality, ale vy brzy ráno odjedete a vrátíte se pozdě večer.
Co můžete dělat s hosty? To je důvod, proč Hyundai v servisním parku postavil 'Terminal 5'. Pokud to chcete zničit, tak to z mého osobního pohledu můžete udělat jednoduše. Dnešní rally by měla být kompaktní a [lidé] potřebují slyšet srdce a to srdce je servisní park, kde je nabízena zábava."
Mahonen nakonec ještě pokáral pořadatele Wales Rally GB za délku přejezdů, když ze soutěže měřící asi 1 500 km bylo soutěžích jen 20,6 %. "Délka měřených úseků by měla tvořit 25 % z celkové délky soutěže. Vidíme ale některé soutěže, které se dostávají pod nebo blízko k 20 %, například v UK nebo ve Švédsku. A to se otáčí, to už není rally," zakončil Jarmo Mahonen.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.