AKTUALIZACE PO RZ21; Světový šampionát rally pokračuje o tomto víkendu po letní pauze v Německu. Jedná se o asfaltovou soutěž ve vinicích v okolí města Trier. Legendární jsou také zkoušky ve vojenském prostoru Baumholder.
Po RZ21:Juho Hänninen se v neděli ráno rozhodl vzít zpět čtvrtou pozici, kterou v sobotu před poškozením tlumiče, již jednou držel. Fin vyhrál RZ18 a za svá záda odsunul Elfyna Evanse. Welšan navíc během testu probrzdil jednu odbočku a zhasl mu motor jeho Fordu - výsledkem byl až 10. čas. Druhý čas (0,2s) zajel Andreas Mikkelsen a třetí byli Breen s Tänakem (+3,1s).
RZ19 vyhrál Lappi před Latvalou (++2,2s) a Mikkelsenem (+2,7s). Vítěz Finské rally přiznal, že včera večer s týmem hodně analyzoval, kde a proč ztrácí na špičku soutěže a dnes se radami týmu řídil. Elfyn Evans (tentokrát až 11. čas) hořekoval nad volbou měkké sady pneumatik, k jezdci DMACKu se zezadu začal přibližovat Craig Breen na Citroënu.
Severní Ir, který letos táhne tým Citroën svými pravidelnými výkony, vycítil šanci předstihnout Elfyna Evanse a RZ20 vyhrál. Breen ztrácel před poslední vložkou na páté místo již jen 1,7s. 0,3s ztratil Hayden Paddon a 0,9s Jari-Matti Latvala. Na poli byl Lappi, jezdec přiznal, že šel pozdě na brzdy.
V RZ21 Breen předstihl Evanse, Power Stage vyhrál Sordo. Latvala v cíli hodně smutnil, protože si část zkoušky myslel, že má defekt, i tak byl ale třetí.
Výsledky Power Stage:1) Dani Sordo +5 bodů2) Esapekka Lappi +4 body3) Jari-Matti Latvala +3 body4) Sébastien Ogier +2 body5) Craig Breen +1 bod
Výsledky po RZ21
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC 2:57:31,7 - - - 2. A. Mikkelsen - A. JaegerCitroën C3 WRC +16,4 3. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +30,4 4. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +1:49,2 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +2:01,5 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +2:03,4 7. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +3:58,2 8. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +4:32,4 9. A. Kremer - P. Winklhofer Ford Fiesta WRC +10s +10:19,4 10. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta R5 +10:44,3Po RZ17:Odpolední sekci zahájil dvojitý průjezd 2,87 km dlouhým testem Arena Panzerplatte - oba měřené úseky vyhrál Dani Sordo. Rozdíly však byly na tak krátkém úseku opravdu minimální. Na RZ13 došlo k výměně pozic mezi Juhou Hänninenem a Craigem Breenem, když se na čtvrtou pozici dostal Fin.
RZ15 už byl průjezd plnohodnotným testem Panzerplatte, který měří 42 kilometrů. Nejrychlejší byl opět Dani Sordo s Hyundai. O 1,8s byl pomalejší Andreas Mikkelsen a třetí byl Ott Tänak (+3,3s). Na 30. kilometru testu musel zastavovat Jari-Matti Latvala, který dostal defekt a rozhodl se pro výměnu na trati. Tlumič poškodil Juho Hänninen. Ze soutěže odstoupil Kris Meeke, protože u jeho Citroënu začala svítit kontrolka teploty motoru. Defekt měl i Lappi nebo Kopecký, který tím přišel o vedení ve WRC2.
RZ16 projel nejrychleji Sébastien Ogier s Fordem Fiesta WRC, druhý čas zajel Jari-Matti Latvala s Toyotou Yaris WRC (+0,4s) a třetí byl Andreas Mikkelsen s Citroënem C3 WRC (+0,7s). Nor v cíli přiznal, že jede absolutně na plno a dle jeho názoru je na tom stejně také Seb Ogier. Francouz řekl, že nehodlá bláznit, ale chce tlačit. Elfyn Evans zajel sice devátý čas, ale i to mu stačilo na posun v průběžném pořadí na čtvrté místo před Juhu Hänninena (10. čas na RZ). Fin měl ale problém s jedním z jeho tlumičů, který nefungoval.
RZ17 zvládl nejlépe Jari-Matti Latvala, který je průběžně sedmý. Druhý čas zajel Andreas Mikkelsen (+0,9s) a třetí byl Sébastien Ogier (+2,1s). Menší výlet na pole na této zkoušce předvedl Craig Breen. Po sobotě tedy je tedy vše otevřené v boji o druhé místo mezi Mikkelsenem a Ogierem a pak o čtvrté mezi Evansem a Hänninenem. Našemu Janu Kopeckému patří po defektech 11. místo (druhé v rámci WRC2 za vedoucím Camillim).
Výsledky po RZ17
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC 2:31:32,2 - - - 2. A. Mikkelsen - A. JaegerCitroën C3 WRC +21,4 3. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +29,6 4. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +1:48,3 5. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +1:52,5 6. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +2:06,7 7. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +4:04,9 8. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +4:31,3 9. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta R5 +8:41,9 10. A. Kremer - P. Winklhofer Ford Fiesta WRC +10s +8:54,5Po RZ12:Sobotní dopoledne obnášelo čtyři měřené testy, mezi kterými byla asi největší legenda soutěže, zkouška Panzerplatte. Úvodní RZ9 ovládl Ott Tänak, před Sébastienem Ogierem (+0,4s) a Andreasem Mikkelsenem (+0,6s). Hned ráno ale ze soutěže vypadl Thierry Neuville - Belgičan ulomil čep levého zadního kola u svého Hyundai i20 WRC. Posádka se pokusila o opravu, ale musel vzdát. Podle jezdce k poškození došlo v levotočivé zatáčce, kterou cuttoval.
RZ10 byla legendární Panzerplatte, kterou vyhrál Juho Hänninen na Toyotě. Fin porazil Sébastiena Ogiera 0 2,4s a Otta Tänaka o 2,8s. Hänninen tak výrazně stáhl Craiga Breena, kterého ke konci testu zpomalila rozpadající se guma. Defekt udělal Hayden Paddon, posádka měnila gumu na trati a ztratil cca 1:45 min.
Ott Tänak podstatně navýšil svoje vedení na RZ11, kde najel na Andrease Mikkelsena 10,4s. Příčinou byly hodiny Nora, navíc mu pak jeho Citroën 'chcípl'. Tänakovi zde sekundovali Ogier (+0,4s) a Paddon (+1,1s). Jezdec Hyundai zvolil jako jediný ze špičky tvrdé gumy, což se mu v závěru sekce začalo vyplácet. Na poli byli Latvala i Breen, Lappi dokonce dvakrát. Vítěz Finské rally přiznal, že o blátě na trati neměl žádnou poznámku v rozpisu...
RZ12 vyhrál Andreas Mikkelsen před Haydenem Paddonem (+1s) a Sébastienem Ogierem (+1,6s). Jezdec Citroënu se nechal slyšet, že svoji druhou příčku nechce nechat Sébastienu Loebovi bez boje. Velmi těsný souboj probíhá také o čtvrté místo mezi Elfynem Evansem a Juhou Hänninenem. Ruční brzda přestala fungovat Jarimu-Mattimu Latvalovi.
Výsledky po RZ12
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC 1:49:07,5 - - - 2. A. Mikkelsen - A. JaegerCitroën C3 WRC +23,0 3. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +29,9 4. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +1:16,3 5. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +1:17,1 6. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:53,9 7. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +2:10,9 8. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +4:17,9 9. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +6:04,3 10. E. Camilli - B. VeillasFord Fiesta R5 +6:16,8Po RZ8:Páteční odpolední sekce byla v Německu tvořena třemi měřenými testy. Po startu začal nejlépe Nejlépe po servisu začal Ott Tänak, když byl na 22 kilometrové zkoušce Mittelmosel o 3,2 vteřiny rychlejší než Andreas Mikkelsen. Třetí čas zajel Sébastien Ogier (+5,1s). Na průběžné čtvrté místo poskočil Thierry Neuville na úkor Elfyna Evanse. Zajímavostí je, že Ott Tänak dokázal zkoušku vyhrát i přesto, že byl krátce ve vinici, když mu auto v jedné zatáčce ujelo.
Také na RZ7 byl nejrychlejší Ott Tänak s Fiestou RS WRC, který se díky tomu dostal do průběžného vedení v soutěži, když přeskočil Andrease Mikkelsena na Citroënu C3 WRC. A to Estonec v cíli prohlásil, že s těmito gumami ještě nikdy nejel. Druhý čas zajel Thierry Neuville (+3,2s) a třetí byl Sébastien Ogier (+3,3s). Tato zkouška byla konečnou pro vítěze minulé soutěže, Esapekku Lappiho, který něco trefil a poškodil přední zavěšení.
Na poslední RZ dne byl nejrychlejší Jari-Matti Latvala s Yarisem WRC. Druhý čas zajel Thierry Neuville (+0,4s) a třetí byl Sébastien Ogier (+0,8s). V průběžném pořadí se posunul na třetí místo Neuville s Hyundai i20 Coupe WRC na úkor Sébastiena Ogiera, který zajel až 14. čas (+21,5s), který udělal hodiny a v cíli řekl, že se mu dnes nepodařilo najít optimální nastavení.
Výsledky po RZ8
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC 1:07:23,0 - - - 2. A. Mikkelsen - A. JaegerCitroën C3 WRC +5,7 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +28,2 4. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +30,6 5. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +52,1 6. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +1:14,7 7. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:24,5 8. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:54,7 9. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +2:29,5 10. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +3:36,2Po RZ5:Do soutěže nejlépe v pátek ráno vyrazil Dani Sordo s Hyundai i20 Coupé WRC. Španěl vyhrál RZ2 o 1,7s před týmovým kolegou, Thierry Neuvillem, třetí byl Jari-Matti Latvala (+2,6s). Pořadí v TOP10 se, ve srovnání se včerejším výsledkem, kompletně promíchalo, nicméně šlo o teprve o první ostré kilometry. Jezdce trápilo proměnlivé počasí, dle Breena byl výběr gum loterií, ve které si mohl hodit mincí. Rozdílnou volbu gum zvolili Ogier a Neuville.
V RZ3 byl nejrychlejší Ott Tänak, druhý byl Sébastien Ogier a třetí Andreas Mikkelsen. Tato trojice se posunula i do čela soutěže v pořadí Tänak, Mikkelsen a Ogier. Jezdci Citroënu, Meeke a Mikkelsen, kteří jedou vzadu, poukazovali na velké množství vytahaných nečistot. Lappi a Hänninen byli bez zásadních časových ztrát se svými Toyotami ve vinicích. Krizovku měl Elfyn Evans, Hayden Paddon poškodil auto, když nedobrzdil do šikany a trefil balík slámy. Přední nárazník a lízátko poškodil výletem do vinic také Thierry Neuville.
RZ4 přinesla radost do táboru Citroënu, když zkoušku vyhrál Andreas Mikkelsen. Nor šel díky tomu do vedení v soutěži. 7,4s ztratil druhý Esapekka Lappi, třetí Sébastien Ogier 7,8s. Z páteční etapy musel odstoupit Dani Sordo, který se svým Hyundai sklouzl ze stráně - vůz sice nebyl zásadně poškozen, ale nebylo jej možné dostat zpět na trať. Na defektu musel ujet asi 10 kilometrů Hayden Paddon (ztratil téměř minutu), levou přední gumu poškodil také Latvala, když trefil obrubník.
Poslední v dopolední sekci byla RZ5, kterou vyhrál Thierry Neuville před Sébastienem Ogierem (+0,3s) a Ottem Tänakem (+2,8s). Téměř 1:30 min. ztratil na 9,3 kilometrech Jari-Matti Latvala, u jehož Toyoty zřejmě došlo k problému s motorem. Fin byl navíc lehce mimo trať.
Výsledky po RZ5
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. A. Mikkelsen - A. JaegerCitroën C3 WRC 36:36,3 - - - 2. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC +4,1 3. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +5,6 4. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +14,8 5. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +17,5 6. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +29,2 7. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +31,5 = C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +31,5 9. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +1:18,6 10. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:36,8Po RZ1:Ve čtvrtek byla v Německu na programu pouze krátká superspeciálka, kterou fantasticky ovládl Jan Kopecký s Fabií R5. Smůla potkala Krise Meekea, který na speciálce trefil betonovou zídku a silně poškodil závěs pravého předního kola, v cíli na Kopeckého ztratil deset minut. Na body tak může pomýšlet leda ze závěrečné Power Stage.
Výsledky po RZ1
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J. Kopecký - P. DreslerVolkswagen Polo R WRC 2:05,9 - - - 2. O. Tänak - R. MölderFord Fiesta RS WRC +0,3 3. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1,3 4. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1,9 5. A. Mikkelsen - A. JaegerCitroën C3 WRC +1,9 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +2,2 7. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +2,4 8. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +2,5 9. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +2,7 10. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +2,8Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?