AKTUALIZACE PO RZ19; O tomto víkendu se jede další podnik letošní sezony WRC, tentokrát v Portugalsku. Jedná se o další šotolinovou rally roku, jaké bude rozložení sil v této soutěži?
Po RZ19:Nejrychlejší čas ráno zajel překvapivě Hayden Paddon, který čistil trať. Tänak a Neuville obsadili další dvě příčky. Belgičan v barvách Hyundai přiznal, že není možné poslední den stáhnout na Ogiera 16s. Ogier označil první průjezd testem Fafe jako dobrý trénink na Power Stage.
RZ17 vyhrál Ogier před Neuvillem a Sordem (oba +3,3s). Hodiny dělali jezdci, kteří trať otevírali (Paddon a Meeke), polohodiny pak také třeba Latvala (i v důsledku této chyby se před něj dostali oba kolegové od Toyoty Hänninen a Lappi). Tänak po dosažení 4. času řekl, že má pro dnešek jiné cíle...
RZ18 opět vyhrál Paddon, který ukázal, že nebýt technických problémů svého vozu (elektrika v prvním dni, ve druhém dni posilovač řízení), mohl by zde bojovat o vítězství. Druhý čas zajel Kris Meeke, třetí byl Elfyn Evans. Čtvrtým časem se blýskl novic týmu Toyota - Esapekka Lappi.
RZ19 byla Power Stage, nejrychleji ji projel Tänak, který zřejmě celou sekci šetřil pneumatiky pro tuto zkoušku. Pěkné časy předvedli také Evans a Lappi - ten nakonec proklouzl do bodované TOP10, když na posledním testu havaroval vedoucí muž WRC2, Andreas Mikkelsen. Nor v barvách Škody na posledním testu trefil kámen v pravotočivé zatáčce a šel přes střechu. Díky tomu vyhrál WRC2 Tidemand (Škoda) před Suninenem (Ford).
Bonusové body na Power Stage:1) Ott Tänak +5 bodů2) Thierry Neuville +4 body3) Elfyn Evans +3 body4) Esapekka Lappi +2 body5) Sébastien Ogier +1 bod
Výsledky po RZ19
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC 3:42:55,7 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +15,6 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +1:01,7 4. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1:30,2 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:57,4 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +3:10,6 7. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +3:48,9 8. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +5:29,7 9. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +5:43,6 10. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +8:13,3Po RZ15:V sobotu odpoledne na posádky čekaly druhé průjezdy dopoledními třemi měřenými úseky. Nejlépe začal Thierry Neuville, který vyhrál RZ13. Druhý čas zajel Sébastien Ogier (+1s) a třetí byl Ott Tänak (+3,5s). Na této zkoušce se se soutěží musel rozloučit (alespoň pro zbytek soboty) Hayden Paddon, kterému na autě odešel posilovač řízení. Několik posádek (Al-Qassimi, Prokop anebo Lappi) ve stopce reportovalo, že čekalo, že zkoušky budou rozbitější, ale nakonec to nebylo tak hrozné.
RZ14 zvládl nejlépe Sébastien Ogier. Druhý čas zajel Thierry Neuville (+4,5s) a třetí byl Jari-Matti Latvala (+5s). V průběžném pořadí se ze šestého místa propadl až na osmé Juho Hänninen, který zajel až 25. čas se ztrátou 1:18 min. Za velkou ztrátou stály problémy s tlakem paliva a vynechávajícím motorem v jeho Yarisu.
RZ15 ovládl Thierry Neuville, druhý čas zajel Sébastien Ogier (+6,2s) a třetí byl Ott Tänak (+10,3s). Estonec se tímto časem posunul na průběžné čtvrté místo na úkor Craiga Breena, který zde zajel až desátý čas (+34,5s). Ir totiž dle svých slov špatně zvolil gumy na odpolední sekci, ty byly zničené a navíc udělal hodiny. Z TOP10 vypadl Esapekka Lappi, kterému v jedné úzké zatáčce trochu uklouzlo auto, trefil zídku a zničil zavěšení. Fin se propadl na 11. příčku.
Výsledky po RZ15
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC 2:15:24,6 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +16,8 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +51,3 4. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1:29,6 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:32,4 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +3:01,8 7. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +3:29,8 8. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +5:16,6 9. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +5:32,7 10. A. Mikkelsen - A. JaegerŠkoda Fabia R5 +7:06,6Po RZ12:Sébastien Ogier hned ráno využil lepší startovní pozice a vyhrál RZ10 - podle Francouze je rozdíl oproti včerejšku, kdy musel čistit trať, značný. Ogier se díky tomu dostal na průběžné druhé místo před Sorda (pátý čas). Krok s ním držel Elfyn Evans (+0,2s) - posunul se před Breena na 5. příčku, třetí v cíli byl Thierry Neuville (+1,8s). Hyundai dokázal opravit vůz Paddona, dle jezdce tým vyměnil elektroniku za 2 hodiny!
Ott Tänak se rozhodl, že svoji kůži nedá lacino a RZ11 vyhrál o 5,2s před Sébastienem Ogierem. Třetí Neuville už ztrácel 9,9s. Belgičan s Hyundai díky tomu předstihl kolegu Sorda a dostal se na třetí místo. S defektem do cíle dojel Evans, který měl v jedné zatáčce krizovku a v další byl mimo trať (tam přišel k defektu). Jezdec DMACKu se díky tomu propadl na 7. příčku. Minutu ztratil Lappi, když mu zhasl motor a nechtěl naskočit.
V RZ12 se do čela soutěže dostal další jezdec (už 6.!), Sébastien Ogier profitoval ze svého tlaku. Ott Tänak byl širší v jedné ze zatáček, trefil břeh a lehce poškodil svůj Ford. Estonec ztratil 1:23 min a propadl se na 5. místo. Na čele se tak osamostatnil Ogier před dvojicí Hyundai. Jari-Matti Latvala se dokázal vrátit do TOP10.
Výsledky po RZ12
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC 2:26:29,2 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +19,5 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +25,0 4. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +46,2 5. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1:16,8 6. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +1:39,5 7. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +2:12,5 8. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +2:41,2 9. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +4:33,0 10. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +5:20,0Po RZ9:Napínavá soutěž pokračovala odpoledne na RZ5. Nejrychleji dokázal tento 27 kilometrový test projet Hayden Paddon, který se v Portugalsku vrátil do formy. Druhým časem se prezentoval Dani Sordo a třetí byl Kris Meeke. Brit v Citroënu díky tomu na čele vystřídal Latvalu. Většina jezdců vezla dvě náhrady (na tento test se hodila měkká směs, na další spíše tvrdá). Citroën v servisu dokázal dát do hromady C3 WRC Stéphana Lefebvra. Téměř tři a půl minuty nechal na trati Mads Ostberg - Nor měl defekt, který musel měnit na trati.
RZ6 přinesla vítězství Thierrymu Neuvilleovi. Belgičan pokořil o 0,4s Elfyna Evanse a 2s Otta Tänaka. Tovární jezdec M-Sportu se díky třetímu času dostal o 0,1s do vedení! Naopak až na 5. místo se propadl Kris Meeke, který dle svých slov šetřil pneumatiky na poslední pořádný test dne a do cíle dojel na pomalém defektu. Už na průběžně třetí místo poskočil odpoledne skvěle jedoucí Paddon. Díru do chladiče udělal novic v barvách Toyoty, Esapekka Lappi. Díky tomu neměl jeho Yaris WRC správný výkon motoru.
RZ7 byla klíčová pro další vývoj závodu - zavěšení poškodil Kris Meeke a musel odstoupit. Problémy s elektronikou opět potrápily Haydena Paddona, Novozélanďan opravoval na trati přes 10 minut, pak auto naskočilo... Kotrmelec s Toyotou udělal Latvala a ztratil téměř 5 minut. Podle Fina auto nezabrzdilo tak, jak by čekal, trefil břeh a šel přes střechu. Pak navíc zdržel Neuvillea (v cíli ztráta 7,5 vteřin), který jel za ním v prachu. S prasklým tlumičem do cíle dojel Craig Breen, který i tak udržel skvělé čtvrté místo průběžně.
Odpoledne zakončily dvě krátké (1,9 km) divácké speciálky - jednou se z vítězství radoval Ogier, podruhé Ostberg. Ve WRC vede o více než minutu po pátku Mikkelsen jedoucí s tovární Fabii R5, druhé je Suninen s továrně nasazenou Fiestou R5.
Výsledky po RZ9
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC 1:37:18,5 - - - 2. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +4,6 3. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +5,0 4. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +12,9 5. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +18,3 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +22,7 7. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +52,0 8. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:12,3 9. A. Mikkelsen - A. JaegerŠkoda Fabia R5 +3:17,8 10. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +3:50,0Po RZ4:Ráno v Portugalsku nejlépe začal Hayden Paddon, který vyhrál úvodní RZ2. Druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+1s) a třetí byl Kris Meeke (+1,2s). Zkouška měla takřka 27 km a rozestupy tedy byly hodně malé. Jezdci ve stopce po RZ reportovali hodně volné šotoliny na některých místech, na druhou stranu, takové zkoušky v Portugalsku bývají. Ogier jel dle svých slov na maximum, díky čištění ale zajel sedmý čas (5,6s). Hodně si v cíli pochvaloval svoje auto Breen ("Nikdy v životě jsem neřídil nic tak příjemného. Auto dělá přesně to, co chci.").
V RZ3 byl nejrychlejší Jari-Matti Latvala, který se díky tomu posunul do průběžného čela soutěže. Fin navíc přiznal, že ještě včera nevěděl, jestli do soutěže nastoupí, protože má potíže se zády. Druhý čas zajel Elfyn Evans (+1,3s) a třetí Ott Tänak (+1,9s). Problémy potkaly Haydena Paddona, kterému se na zkoušce zastavilo auto, Novozélanďan jej musel zresetovat a až pak mohl pokračovat. Nehoda na této zkoušce potkala Stéphana Lefebvra - Francouzovi v rychlém místě uklouzla zadní část auta, trefil břeh a šel přes střechu. Navíc prorazil dvě gumy a ve voze měl jen jedno náhradní kolo.
RZ4 měřila 27,5 kilometrů a na desetinu stejný nejrychlejší čas na ní zajeli hned tři jezdci! Byli to Craig Breen, Kris Meeke (oba C3 WRC) a Ott Tänak (Ford Fiesta WRC). Citroëny Meekea a Breena mají zatím velmi slušné tempo. To Estonec Tänak si pochvaloval drobnou změnu v nastavení, která ale hodně pomohla ovládání auta. Naopak Sordo anebo Paddon reportovali, že nejsou se svým nastavením úplně spokojeni. Zajímavou poznámku dodal Meeke, podle kterého je zde nevýhodou jet později v pořadí, protože už jsou tratě hodně rozbité. Dle jezdce Citroënu je lepší čistit trať jako Ogier.
Výsledky po RZ4
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC 48:07,1 - - - 2. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +0,5 3. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1,2 4. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1,4 5. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +4,8 6. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupé WRC +10,2 7. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +10,3 8. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +10,7 9. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +16,4 10. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +18,3Po RZ1:RZ1 byl krátkou superspeciálkou, která otevřela soutěž. Rozestupy mezi jednotlivými jezdci jsou tak velmi malé.
Výsledky po RZ1
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC 2:36,6 - - - = M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +0,0 3. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupé WRC +0,1 4. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +0,4 5. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +0,5 6. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +0,7 7. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1,5 8. S. Lefebvre - G. MoreauCitroën C3 WRC +1,5 9. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +1,8 10. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +2,0Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.