AKTUALIZACE PO RZ19; O tomto víkendu se jede další podnik letošní sezony WRC, tentokrát v Portugalsku. Jedná se o další šotolinovou rally roku, jaké bude rozložení sil v této soutěži?
Po RZ19:Nejrychlejší čas ráno zajel překvapivě Hayden Paddon, který čistil trať. Tänak a Neuville obsadili další dvě příčky. Belgičan v barvách Hyundai přiznal, že není možné poslední den stáhnout na Ogiera 16s. Ogier označil první průjezd testem Fafe jako dobrý trénink na Power Stage.
RZ17 vyhrál Ogier před Neuvillem a Sordem (oba +3,3s). Hodiny dělali jezdci, kteří trať otevírali (Paddon a Meeke), polohodiny pak také třeba Latvala (i v důsledku této chyby se před něj dostali oba kolegové od Toyoty Hänninen a Lappi). Tänak po dosažení 4. času řekl, že má pro dnešek jiné cíle...
RZ18 opět vyhrál Paddon, který ukázal, že nebýt technických problémů svého vozu (elektrika v prvním dni, ve druhém dni posilovač řízení), mohl by zde bojovat o vítězství. Druhý čas zajel Kris Meeke, třetí byl Elfyn Evans. Čtvrtým časem se blýskl novic týmu Toyota - Esapekka Lappi.
RZ19 byla Power Stage, nejrychleji ji projel Tänak, který zřejmě celou sekci šetřil pneumatiky pro tuto zkoušku. Pěkné časy předvedli také Evans a Lappi - ten nakonec proklouzl do bodované TOP10, když na posledním testu havaroval vedoucí muž WRC2, Andreas Mikkelsen. Nor v barvách Škody na posledním testu trefil kámen v pravotočivé zatáčce a šel přes střechu. Díky tomu vyhrál WRC2 Tidemand (Škoda) před Suninenem (Ford).
Bonusové body na Power Stage:1) Ott Tänak +5 bodů2) Thierry Neuville +4 body3) Elfyn Evans +3 body4) Esapekka Lappi +2 body5) Sébastien Ogier +1 bod
Výsledky po RZ19
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC 3:42:55,7 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +15,6 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +1:01,7 4. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1:30,2 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:57,4 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +3:10,6 7. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +3:48,9 8. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +5:29,7 9. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +5:43,6 10. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +8:13,3Po RZ15:V sobotu odpoledne na posádky čekaly druhé průjezdy dopoledními třemi měřenými úseky. Nejlépe začal Thierry Neuville, který vyhrál RZ13. Druhý čas zajel Sébastien Ogier (+1s) a třetí byl Ott Tänak (+3,5s). Na této zkoušce se se soutěží musel rozloučit (alespoň pro zbytek soboty) Hayden Paddon, kterému na autě odešel posilovač řízení. Několik posádek (Al-Qassimi, Prokop anebo Lappi) ve stopce reportovalo, že čekalo, že zkoušky budou rozbitější, ale nakonec to nebylo tak hrozné.
RZ14 zvládl nejlépe Sébastien Ogier. Druhý čas zajel Thierry Neuville (+4,5s) a třetí byl Jari-Matti Latvala (+5s). V průběžném pořadí se ze šestého místa propadl až na osmé Juho Hänninen, který zajel až 25. čas se ztrátou 1:18 min. Za velkou ztrátou stály problémy s tlakem paliva a vynechávajícím motorem v jeho Yarisu.
RZ15 ovládl Thierry Neuville, druhý čas zajel Sébastien Ogier (+6,2s) a třetí byl Ott Tänak (+10,3s). Estonec se tímto časem posunul na průběžné čtvrté místo na úkor Craiga Breena, který zde zajel až desátý čas (+34,5s). Ir totiž dle svých slov špatně zvolil gumy na odpolední sekci, ty byly zničené a navíc udělal hodiny. Z TOP10 vypadl Esapekka Lappi, kterému v jedné úzké zatáčce trochu uklouzlo auto, trefil zídku a zničil zavěšení. Fin se propadl na 11. příčku.
Výsledky po RZ15
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC 2:15:24,6 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +16,8 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +51,3 4. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1:29,6 5. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1:32,4 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +3:01,8 7. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +3:29,8 8. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +5:16,6 9. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +5:32,7 10. A. Mikkelsen - A. JaegerŠkoda Fabia R5 +7:06,6Po RZ12:Sébastien Ogier hned ráno využil lepší startovní pozice a vyhrál RZ10 - podle Francouze je rozdíl oproti včerejšku, kdy musel čistit trať, značný. Ogier se díky tomu dostal na průběžné druhé místo před Sorda (pátý čas). Krok s ním držel Elfyn Evans (+0,2s) - posunul se před Breena na 5. příčku, třetí v cíli byl Thierry Neuville (+1,8s). Hyundai dokázal opravit vůz Paddona, dle jezdce tým vyměnil elektroniku za 2 hodiny!
Ott Tänak se rozhodl, že svoji kůži nedá lacino a RZ11 vyhrál o 5,2s před Sébastienem Ogierem. Třetí Neuville už ztrácel 9,9s. Belgičan s Hyundai díky tomu předstihl kolegu Sorda a dostal se na třetí místo. S defektem do cíle dojel Evans, který měl v jedné zatáčce krizovku a v další byl mimo trať (tam přišel k defektu). Jezdec DMACKu se díky tomu propadl na 7. příčku. Minutu ztratil Lappi, když mu zhasl motor a nechtěl naskočit.
V RZ12 se do čela soutěže dostal další jezdec (už 6.!), Sébastien Ogier profitoval ze svého tlaku. Ott Tänak byl širší v jedné ze zatáček, trefil břeh a lehce poškodil svůj Ford. Estonec ztratil 1:23 min a propadl se na 5. místo. Na čele se tak osamostatnil Ogier před dvojicí Hyundai. Jari-Matti Latvala se dokázal vrátit do TOP10.
Výsledky po RZ12
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC 2:26:29,2 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +19,5 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +25,0 4. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +46,2 5. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1:16,8 6. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +1:39,5 7. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +2:12,5 8. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +2:41,2 9. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +4:33,0 10. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +5:20,0Po RZ9:Napínavá soutěž pokračovala odpoledne na RZ5. Nejrychleji dokázal tento 27 kilometrový test projet Hayden Paddon, který se v Portugalsku vrátil do formy. Druhým časem se prezentoval Dani Sordo a třetí byl Kris Meeke. Brit v Citroënu díky tomu na čele vystřídal Latvalu. Většina jezdců vezla dvě náhrady (na tento test se hodila měkká směs, na další spíše tvrdá). Citroën v servisu dokázal dát do hromady C3 WRC Stéphana Lefebvra. Téměř tři a půl minuty nechal na trati Mads Ostberg - Nor měl defekt, který musel měnit na trati.
RZ6 přinesla vítězství Thierrymu Neuvilleovi. Belgičan pokořil o 0,4s Elfyna Evanse a 2s Otta Tänaka. Tovární jezdec M-Sportu se díky třetímu času dostal o 0,1s do vedení! Naopak až na 5. místo se propadl Kris Meeke, který dle svých slov šetřil pneumatiky na poslední pořádný test dne a do cíle dojel na pomalém defektu. Už na průběžně třetí místo poskočil odpoledne skvěle jedoucí Paddon. Díru do chladiče udělal novic v barvách Toyoty, Esapekka Lappi. Díky tomu neměl jeho Yaris WRC správný výkon motoru.
RZ7 byla klíčová pro další vývoj závodu - zavěšení poškodil Kris Meeke a musel odstoupit. Problémy s elektronikou opět potrápily Haydena Paddona, Novozélanďan opravoval na trati přes 10 minut, pak auto naskočilo... Kotrmelec s Toyotou udělal Latvala a ztratil téměř 5 minut. Podle Fina auto nezabrzdilo tak, jak by čekal, trefil břeh a šel přes střechu. Pak navíc zdržel Neuvillea (v cíli ztráta 7,5 vteřin), který jel za ním v prachu. S prasklým tlumičem do cíle dojel Craig Breen, který i tak udržel skvělé čtvrté místo průběžně.
Odpoledne zakončily dvě krátké (1,9 km) divácké speciálky - jednou se z vítězství radoval Ogier, podruhé Ostberg. Ve WRC vede o více než minutu po pátku Mikkelsen jedoucí s tovární Fabii R5, druhé je Suninen s továrně nasazenou Fiestou R5.
Výsledky po RZ9
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC 1:37:18,5 - - - 2. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +4,6 3. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +5,0 4. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +12,9 5. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +18,3 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +22,7 7. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +52,0 8. E. Lappi - J. FermToyota Yaris WRC +1:12,3 9. A. Mikkelsen - A. JaegerŠkoda Fabia R5 +3:17,8 10. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +3:50,0Po RZ4:Ráno v Portugalsku nejlépe začal Hayden Paddon, který vyhrál úvodní RZ2. Druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+1s) a třetí byl Kris Meeke (+1,2s). Zkouška měla takřka 27 km a rozestupy tedy byly hodně malé. Jezdci ve stopce po RZ reportovali hodně volné šotoliny na některých místech, na druhou stranu, takové zkoušky v Portugalsku bývají. Ogier jel dle svých slov na maximum, díky čištění ale zajel sedmý čas (5,6s). Hodně si v cíli pochvaloval svoje auto Breen ("Nikdy v životě jsem neřídil nic tak příjemného. Auto dělá přesně to, co chci.").
V RZ3 byl nejrychlejší Jari-Matti Latvala, který se díky tomu posunul do průběžného čela soutěže. Fin navíc přiznal, že ještě včera nevěděl, jestli do soutěže nastoupí, protože má potíže se zády. Druhý čas zajel Elfyn Evans (+1,3s) a třetí Ott Tänak (+1,9s). Problémy potkaly Haydena Paddona, kterému se na zkoušce zastavilo auto, Novozélanďan jej musel zresetovat a až pak mohl pokračovat. Nehoda na této zkoušce potkala Stéphana Lefebvra - Francouzovi v rychlém místě uklouzla zadní část auta, trefil břeh a šel přes střechu. Navíc prorazil dvě gumy a ve voze měl jen jedno náhradní kolo.
RZ4 měřila 27,5 kilometrů a na desetinu stejný nejrychlejší čas na ní zajeli hned tři jezdci! Byli to Craig Breen, Kris Meeke (oba C3 WRC) a Ott Tänak (Ford Fiesta WRC). Citroëny Meekea a Breena mají zatím velmi slušné tempo. To Estonec Tänak si pochvaloval drobnou změnu v nastavení, která ale hodně pomohla ovládání auta. Naopak Sordo anebo Paddon reportovali, že nejsou se svým nastavením úplně spokojeni. Zajímavou poznámku dodal Meeke, podle kterého je zde nevýhodou jet později v pořadí, protože už jsou tratě hodně rozbité. Dle jezdce Citroënu je lepší čistit trať jako Ogier.
Výsledky po RZ4
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC 48:07,1 - - - 2. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +0,5 3. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1,2 4. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +1,4 5. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +4,8 6. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupé WRC +10,2 7. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +10,3 8. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +10,7 9. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +16,4 10. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +18,3Po RZ1:RZ1 byl krátkou superspeciálkou, která otevřela soutěž. Rozestupy mezi jednotlivými jezdci jsou tak velmi malé.
Výsledky po RZ1
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC 2:36,6 - - - = M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +0,0 3. H. Paddon - S. MarshallHyundai i20 Coupé WRC +0,1 4. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +0,4 5. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +0,5 6. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +0,7 7. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1,5 8. S. Lefebvre - G. MoreauCitroën C3 WRC +1,5 9. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +1,8 10. C. Breen - S. MartinCitroën C3 WRC +2,0Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?