AKTUALIZACE PO RZ18; Na posádky čeká na Jihoamerickém kontinentu celkem 18 rychlostních zkoušek rozdělených tradičně do tří etap. Soutěž startuje ve čtvrtek večer krátkou speciálkou. V pátek je na programu přes 140 ostrých kilometrů (8 měřených testů). Čištěním bude postižen hlavně lídr šampionátu Ogier a druhý v pořadí Latvala. V sobotu se pak již pojede dle průběžných výsledků soutěže (TOP10 opačně) a na jezdce bude čekat 6 testů. V neděli, kde se vloni rozhodlo o prvním vítězství Paddona v MS, jsou na programu 3 zkoušky.
Nedělní etapa:Dnes na posádky v Argentině čekaly jen tři měřené testy, když RZ16 a závěrečná RZ18 byly tou samou velmi známou zkouškou El Condor. Všechny samozřejmě zajímalo, jak dopadne souboj o vítězství mezi Elfynem Evansem a dotírajícím Thierrym Neuvillem. Ráno začal nejlépe Ott Tänak, druhý čas zajel Thierry Neuville (+1,3s) a třetí Elfyn Evans (3,8s). Jezdec Fodu ve stopce reportoval problémy s brzdovým pedálem (prý jej měl až půlku zkoušky na podlaze a pak se vše vrátilo do normálu). Rozdíl mezi Evansem a Neuvillem tak byl 9 vteřin. Na desáté místo celkově poskočil na úkor Pontuse Tidemanda do soutěže navrátivší se Mads Ostberg.
RZ17 projel nejrychleji Thierry Neuville, druhý Elfyn Evans ztratil výrazných 8,4s. Oba dva borce tak dělilo už jen 0,6s. Třetí čas zajel Craig Breen (+11,7s). Ze soutěže musel kvůli převodovce odstoupit z pěkného osmého místa Lorenzo Bertelli. Ve stopce reportovalo hodně jezdců problémy - Hayden Paddon měl jen zadní pohon, Juho Hänninen vysokou teplotu oleeje a "další problémy" měl Evans, který odmítl další rozhovory.
Power Stage pak byla hodně napínavá, nakonec ji ovládl Neuville, druhý byl Evans (+1,3s). To ale Britovi nestačilo a o první vítězství v kariéře ve WRC prišel o 0,7s na úkor Neuvillea, který po smůle v úvodních soutěžích roku vyhrál druhou soutěž v řadě.
Bonusové body na Power Stage:1) Thierry Neuville +5 bodů2) Elfyn Evans +4 body3) Ott Tänak +3 body4) Sébastien Ogier +2 body5) Jari-Matti Latvala +1 bod
Výsledky po RZ18
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC 3:38:10,6 - - - 2. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +0,7 3. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +29,9 4. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1:24,7 5. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:48,1 6. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +1:10 min +7:42,7 7. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +11:16,9 8. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +14:44,1 9. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +15:11,3 10. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +17:32,1Sobotní odpoledne:Odpoledne na účastníky soutěže v Argentině čekaly druhé průjezdy třemi dopoledními zkouškami. RZ13 zvládl nejrychleji Ott Tänak, který se díky tomu posunul na průběžné třetí místo na úkor Madse Ostberga, který dnes již netěží z výhodné startovní pozice jako včera. Druhý čas zajel Sébastien Ogier (+1,2s) a třetí Kris Meeke (+1,8s). Ve stopce po RZ přiznal dvě velké krizovky Dani Sordo (9. čas na RZ, průběžně 11. místo).
Na takřka 39 km dlouhé RZ14 zajeli na desetinu shodně nejrychlejší čas Ott Tänak a Thierry Neuville. Třetí čas zajel Hayden Paddon (+2s) a stejně jako dopoledne (to se tato zkouška jela jako RZ11) byly rozestupy na této zkoušce mezi nejlepšími hodně malé. 4 km před cílem zkoušky ale chyboval a šel přes střechu Mads Ostberg (posádka by měla být v pořádku), což je škoda, protože po delší době za volantem předváděl sympatický výkon. 15 vteřin na Neuvillea a Tänak ztratil průběžně vedoucí Elfyn Evans a oba dva dříve zmiňovaní piloti se mu tak v průběžném pořadí docela přiblížili (30,4s respektive 38,8s).
RZ15 zvládl nejlépe Thierry Neuville, druhý čas zajel Ott Tänak (+6,9s) a třetí byl Hayden Paddon (+10,4s). Průběžně vedoucí muž, Elfyn Evans zajel až šestý čas a ztratil na Neuvillea dalších 18,9s, jeho vedení se tak před zítřkem dnes odpoledne rapidně snížilo. Ve stopce Evans přiznal, že se roztočil a že dnes během odpoledne nedokázal navázat na svůj dobrý rytmus.
Výsledky po RZ15
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC 2:53:45,7 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +11,5 3. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +26,8 4. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +49,9 5. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:24,6 6. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +1:10 min +4:26,7 7. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +9:34,3 8. L. Bertelli - S. ScattolinFord Fiesta WRC +12:10,0 9. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +13:26,8 10. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +13:57,5Sobotní dopoledne:Elfyn Evans dokázal v sobotu ráno navázat na svoje vystoupení z pátku a vyhrál RZ10 před Neuvillem (+0,8s) a Meekem (+2,1s). Neuville (trefil mez a měl velké štěstí, že do cíle dojel jenom s vyzutou pneumatikou) se díky tomu dostal na průběžné druhé místo před Madse Ostberga na privátním Fordu. Nora v barvách Jipocaru trápil problém s hydraulikou - konkrétně mu přestala fungovat ruční brzda a centrální diferenciál. Citroënu se podařilo do soutěže vrátit jen vůz Meekea. Breen se o to také pokusil, ale z vozu mu unikala kapalina. I přes velkou snahu mechaniků se to nepodařilo vyřešit a Ir musel vzdát. Ogiera zbrzdil pes na trati, Tänakovi "chíplo" auto na startu.
RZ11, 38,6 km dlouhá zkouška, znamenala vítězství pro Krise Meekea před Thierrym Neuvillem (+0,6s) a Ottem Tänakem (1,5s). Tänak se díky tomu dostal průběžně před týmového kolegu Ogiera. Evans zajel 'až' 6. nejrychlejší čas (+6,2s), protože jej potkal pomalý defekt pneumatiky. Juho Hänninen se s druhou tovární Toyotou Yaris WRC dostal na průběžné 8. místo před Lorenza Bertelliho.
Před obědem projel RZ12 nejrychleji opět Kris Meeke, tentokrát mu sekundoval (+1,1s) Mads Ostberg, třetí byl opět Ott Tänak (+1,8s) - Estonec udělal dvoje hodiny. Ostbergovi se mezi testy podařilo opravit ruční brzdu, diferenciál však stále nefungoval. Jenže to jej brzdilo hlavně v rychlých pasážích (předchozí test), tato zkouška byla pomalá a klikatá. Lídr Evans se dostal do dalších problémů, když se Daniel Barritt ztratil v poznámkách a posádka trefila břeh. Výsledkem byl další defekt a ztráta 14s na Meekea. Juho Hänninena potkal stejný problém jako včera s výkonem motoru - to Fina srazilo zpět na 9. místo.
Výsledky po RZ12
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC 2:09:35,6 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +44,1 3. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +53,0 4. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +57,1 5. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1:11,6 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:25,7 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +10s +3:42,1 8. L. Bertelli - S. ScattolinFord Fiesta WRC +6:28,1 9. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +6:55,2 10. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +10:37,0Páteční odpoledne:Odpolední sekce obsahovala čtyři měřené úseky, když se samozřejmě jednalo o druhé průjezdy dopoledních zkoušek. Po servisu začal nejlépe Elfyn Evans, který RZ6 zvládl v nejrychlejším čase. Druhý čas zajel Thierry Neuville (+8,7s) a třetí byl Mads Ostberg (+12s). Norský soutěžák, který se v MS objevuje letos po Švédsku teprve podruhé, se díky tomu posunul na průběžné druhé místo, o místo si tak pohoršil Jari-Matti Latvala. Z průběžně čtvrtého až na šesté místo se propadl Ott Tänak, o příčku si polepšili Seb Ogier a Thierry Neuville. Na deváté místo se posunul na úkor Pontuse Tidemanda jedoucího s tovární Fabií R5 Juho Hänninen s druhým Yarisem WRC. Problémy s přehřívajícím se motorem podobné těm z Mexika reportoval Latvala, který musel dle svých slov ubrat na tempu. Na druhou stranu podobné problémy zažíval i Thierry Neuville.
RZ7 ovládl opět Elfyn Evans, avšak tentokrát společně s Haydenem Paddonem, když oba zajeli 20,44 km v na desetinu stejném čase! Třetí Mads Ostberg ztratil 0,1s, čtvrtý Ott Tänak 0,4s a pátý Thierry Neuville 0,6s. Zkouška byla tedy velmi vyrovnaná. Ott Tänak se vrátil v průběžné klasifikaci ze šestého místa na čtvrté. O dvě příčky se propadl Sébastien Ogier, který dle svých slov jel úplně na maximum, jezdci na Fordech Fiesta WRC si ale i tak vyměnili pozice. Pátou příčku mezi nimi si podržel Neuville. Problémy z předchozí RZ dokázal vyřešit Jari-Matti Latvala.
RZ8 zvládl nejlépe Hayden Paddon, druhý čas zajel vedoucí muž průběžné klasifikace, Elfyn Evans (+4s) a třetí Thierry Neuville (+7,1s). Belgičan se díky tomuto času posunul z průběžně páté na třetí pozici. Seb Ogier poskočil z šesté na čtvrtou pozici a opět si tak prohodil místo s týmovým parťákem, Ottem Tänakem (7. čas, +13,7s), který byl po této zkoušce, na které dostal 10 km před cílem defekt, průběžně pátý. Ze třetího až na šesté místo se propadl Jari-Matti Latvala, který ztratil přes 38 vteřin, protože během zkoušky trefil kámen a dostal defekt. Svým nejrychlejším časem se posunul na průběžné osmé místo Hayden Paddon na úkor Lorenza Bertelliho jedoucího už také se speciálem Ford Fiesta WRC specifikace 2017. Seb Ogier reportoval, že za jedním z horizontů trefil kámen a ohnul řízení.
RZ9 krátká superspeciálka, kterou nejrychleji zvládl Thierry Neuville, druhý čas zajel Jari-Matti Latvala (+0,3s) a třetí byl Sébastien Ogier (+1,4s).
Výsledky po RZ9
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC 1:24:55,4 - - - 2. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +55,7 3. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +1:00,7 4. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1:06,7 5. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1:11,3 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:29,9 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +3:41,8 8. L. Bertelli - S. ScattolinFord Fiesta WRC +4:13,9 9. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +4:48,6 10. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +6:32,3Páteční dopoledne:V pátek ráno začal nejrychleji Elfyn Evans s Fordem Fiesta WRC na pneumatikách DMACK. Welšan však v cíli RZ2 připustil, že těží z lepší startovní pozice. Druhý čas zajel Kris Meeke (+4,6s) a třetí byl Dani Sordo (+6,9s). V malé rychlosti otočil svůj Hyundai i20 Coupé WRC Hayden Paddon. Novozélanďan tak ztratil 2:41 min. a je prakticky jasné, že svoje loňské vítězství tak téměř jistě neobhájí. Vůz poškozen zásadně není a Hayden může pokračovat. Technické problémy potkaly také Juho Hänninena s Toyotou. Fin neměl dostatečný výkon motoru (ztráta 45s). Latvala poukázal na velkou zrádnost letošní soutěže - seznamovací jízdy probíhaly za silného deště, teď je sucho.
RZ3 znamenala opět double pro Velkou Británii. Pořadí Evans 1. a Meeke 2. zůstalo též zachováno. Třetí čas zajel tentokrát Tänak, který mezi RZ2 a RZ3 měnil nastavení svého Fordu. Do velkých problémů (+11:25 minut) se dostal Dani Sordo - Španěl trefil velký kámen na trati, což zlomilo tyč řízení. Jezdec Hyundai musel zastavit a provést opravu. Hänninen pořád bojuje s nedostatečným výkonem motoru u své Toyoty Yaris WRC. Neuvilleovi praskl tlumič. Ogier i Latvala očesali aerodynamiku na svých autech.
Evans vyhrál i RZ4, avšak tentokrát se to neobešlo bez vzrušení před testem. Elfyn musel vůz tlačit, což se dle jeho slov podepsalo na jeho výkonu ve zkoušce samotné. Druhý čas zajel Latvala (+2,8s) a třetí Tänak (5,6s). V celkovém pořadí se tvrdě bojuje třetí příčku mezi Ostbergem, Tänakem a Ogierem. Zatím vypaluje rybník továrním Fordům Ostberg, který však těží z lepší pozice na trati. RZ4 byla pohromou pro Citroën - Kris Meeke ztratil 6:30 min a Craig Breen 5:09 min. Meekea nakopla jedna z děr, kterou neměl poznamenanou v rozpise, a vyletěl z tratě. Breenovi zůstal zaseknutý pátý rychlostní stupeň.
Dopoledne zakončila divácká speciálka. RZ5 vyhrál opět Elfyn Evans, který tak zakončil snové dopoledne, když vyhrál všechny měřené zkoušky. Na přejezdu k RZ5 musely odstoupit oba Citroëny - Meeke kvůli poškození auta a Breenovi selhala převodovka.
Výsledky po RZ5
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC 43:24,1 - - - 2. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +30,1 3. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +35,6 4. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +39,8 5. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +41,7 6. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +50,2 7. L. Bertelli - S. ScattolinFord Fiesta WRC +2:15,1 8. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +3:11,8 9. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +3:15,5 10. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +3:31,0Čtvrteční část první etapy:Ve čtvrtek večer místního času odstartovala soutěž speciálkou v Cordobě. Nejrychlejší čas zde zajel Ogier před Evansem a Sordem. Welšan a Španěl zajeli stejný čas. Do TOP10 se nevešel v Argentině poprvé startující Breen s Citroënem C3 WRC (11. čas).
Výsledky po RZ1
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC 1:53,8 - - - 2. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +0,9 = D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupé WRC +0,9 4. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupé WRC +1,6 5. J.-M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +2,1 6. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta WRC +2,4 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 Coupé WRC +2,5 8. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +2,7 9. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +3,1 10. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +3,8Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.