FIA sice předepsala při vypsání regulí pro tuto kategorii cenový limit na auto 180 000 EUR, ten se však v praxi nedodržuje. Výrobci totiž prodávají k vozům další balíčky, čímž jejich cenu zvýší až na 230 000 EUR. Konkurenceschopný vůz R5 tedy vyjde podstatně dráž, než bylo zamýšleno. I tak se jich ale ročně prodá stovky a jednotliví výrobci s nimi rozjeli velmi solidní obchod. R5 si můžete koupit od Fordu/M-Sportu, Škody, Hyundai, Citroënu, Peugeotu a od roku 2018 chce Polo R5 začít prodávat také Volkswagen.
Ford Fiesta R5 EVO2 M-Sport zkraje roku, přesně po vyrobení 200 kusů vozu Ford Fiesta R5, představil novou evoluci svého úspěšného komerčního vozu. O tom, že se M-Sport s tímto autem trefil do černého, není potřeba diskutovat. Ve druhém čtvrtletí přijde na trh již druhá evoluce tohoto vozu.
Hlavní předností nové evoluce je posílený čtyřválcový motor 1,6l s turbem. Změn se dočkala hlava válců, ventily a další části, což by mělo zajistit nárůst výkonu i točivého momentu. „Když se ohlédneme zpět do roku 2013, tak bychom si byli nikdy nepředstavili, že bude v roce 2017 po celém světě závodit již 200 těchto vozů. To ale ukazuje, jak velkým úspěchem tento projekt je,“ řekl Malcolm Wilson.
Škoda využije žolíka Zřejmě nejrychlejším vozem kategorie R5 však zatím stále zůstává Škoda Fabia R5. Také v Mladé Boleslavi se těší z velkého komerčního úspěchu tohoto projektu – Škoda již prodala přes 100 Fabii R5. Aby však vůz zůstal i nadále konkurenceschopný, rozhodli se v Boleslavi po dvou letech od homologace využít v první části roku jednoho vývojového žolíka (to udělají i u M-Sportu a PSA).
„S výkony vozů Škoda Fabia R5 můžeme být spokojeni. To se ukázalo v soutěžích a jednolivých soubojích. Žolíka však propadnout nenecháme. I když na Fabii R5 dojde k určitým změnám, nepůjde o nic zásadního. Vylepšení vidím spíše v oblasti spolehlivosti – v otázce mapování motorů beztak nejde pracovat bez využití žolíka,“ říká Michal Hrabánek, šéf Škody Motorsport. Podrobnosti však v Monaku neprozradil. V Monte Carlu se však zdálo, že tovární vozy již měly odlišný zvuk než jiné privátní Fabie.
PSA pracuje na ovladatelnosti U PSA mají ve srovnání s M-Sportem a Škodou Motorsport daleko větší obavy a více práce. Podle zákulisních informací, zatím nepotvrzených, se Francouzi snaží do začátku sezony 2018 připravit Citroën C3 R5. Paralelně se však pracuje na současných vozech koncernu, Peugeotu 208 T16 a Citroënu DS3 R5, které aktuálně na špičku kategorie R5 nestačí.
K 1. Březnu chce PSA homologovat nové servořízení pro oba stávající vozy, které je Achillovou patou obou speciálů. Díky nové servopumpě by se měla výrazně zlepšit odezva vozů na řízení a zpětná vazba řidiči. K tomu se navíc ve sportovním oddělení obou značek připravují změny na motoru. Na Monte Carlu měli problémy s motory jak vozy Peugeot tak Citroën.
„Pořádně si zanalyzujeme, co se tam stalo. Nenecháme naše zákazníky na holičkách. Mohou si být jistí, že nová vylepšení budou krok správným směrem,“ řekl šéf motorsportu u PSA, Jean Marc Finot, pod nímž jsou šéf Citroënu pro motorsport, Yves Matton, a šéf Peugeotu pro motorsport, Bruno Famin.
Hyundai vysílá továrního jezdce propagovat nový vůz Hyundai i20 R5 je zatím nejmladší přírůstek do rodiny vozů R5. Tovární tým však nepřipravil žádný souvislý program třeba ve WRC2, a tak jeho prezentaci pro zákazníky obstarává zatím pouze Kevin Abbring občasnými starty. Auto ale zatím žádné velké vítězství nevybojovalo (na Korsice Abbring odstoupil pro únik vody, ve Walesu havaroval a na Monte Carlu dojel až jako 13. v rámci RC2). Asi největším úspěchem tak zůstává podzimní vítězství na Rally du Var.
Hyundai Motorsport se rozhodl, že na slavnou Ypres Rally, která se však letos nepojede v rámci ME, pošle Thierryho Neuvillea. Je jasné, že domácí jezdec bude měřítkem pro všechny ostatní piloty – cílem Belgičana bude samozřejmě vítězství s i20 R5. Konkurence by se na Ypres měla sejít velmi solidní.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.