AKTUALIZACE PO RZ17; Rally Monte Carlo tradičně zahajuje nový ročník MS. Letos soutěž začíná dvěma nočními speciálkami ve čtvrtek, v pátek je pak na programu 6 rychlostních zkoušek. V sobotu na posádky čeká dalších 5 měřených testů a rally bude ukončena v neděli 4 zkouškami. Podle aktuálních podmínek se zdá, že by na nás mohla čekat opravdu sněhová rally.
Průběh nedělní sekce:Dnes ráno začal nejrycheji překvapivě Dani Sordo, který zajel nejrychlejší čas na RZ14. Druhý Jari-Matti Latvala ale ztratil jen 1,1s, třetí Ogier 1,4s. Test měřil pouze 5,5 kilometru. Technické problémy potkaly až doposud skvěle jedoucího Tänaka. U Jeho Fordu začal stávkovat motor. Agregát ve Fiestě běžel pouze na dva válce - posádka se na přejezdu pokusila o opravu, avšak to se ji nepodařilo. Hodiny na tomto testu udělal Lefebvre.
RZ15 byla fakticky testem na polední Power Stage. Zkoušku vedoucí přes legendární průsmyk Col de Turini vyhrál Stéphane Lefebvre na Citroënu C3 WRC. Druhý zde byl Dani Sordo (+1,5s) a třetí Elfyn Evans (+13,5s). Ott Tänak dostal 50 vteřin penalizace, protože jej oprava na přejezdu zdržela víc, než bylo dovolené (dojel o 5 minut později do časové kontroly). Díky tomu se Estonec propadl na 3. místo za Jariho-Mattiho Latvalu na Toyotě. Ottův motor jel stále jen na dva válce. Ogier svého kolegu politoval a prohlásil, že doufá, že dojede do cíle na "bedně". Jenže za jeho záda se dostal Sordo (+46,6s), který přeskočil Craiga Breena.
RZ16 byla zrušená.
RZ17 byla Power Stage. Fantastického času dosáhl druhý na trati, Thierry Neuville. Ten doslova rozdrtil konkurenci, když druhý Lefebvre ztratil 30s a třetí Hänninen 55s. Například Seb Ogier zajel až 11. čas a na Neuvillea ztratil na této zkoušce 1 minutu a 56 vteřin. Je třeba ale přiznat, že po průjezdu této trojice začalo ve druhé polovině hodně sněžit, takže ostatní to již měli těžší. Fantastický výkon předvedl Tänak. Ten na vrcholu Col de Turini již téměř zratil náskok 46,6s, které měl na Sorda, avšak po cestě z kopce do toho dal na sněhu absolutně vše a uhájil třetí místo! Svým druhým časem se posunul z jedenáctého na deváté místo Stéphane Lefebvre. Na desátou pozici se propadl Bryan Bouffier a z desítky tak vypadl Pontus Tidemand. České fanoušky může těšit moc pěkné osmé místo Jana Kopeckého.
Bonusové body na Power Stage:1) Thierry Neuville +5 bodů2) Stéphane Lefebvre +4 body3) Juho Hänninen +3 body4) Elfyn Evans +2 body5) Dani Sordo +1 bod
Výsledky po RZ17
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC 4:00:03,6 - - - 2. J. - M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +2:15,0 3. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +50s +2:57,8 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupe WRC +3:35,8 5. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +3:47,8 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +6:45,0 7. A. Mikkelsen - A. JaegerŠkoda Fabia R5 +9:32,7 8. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +12:58,1 9. S. Lefebvre - G. MoreauCitroën C3 WRC +14:43,8 10. B. Bouffier - D. GiraudetFord Fiesta R5 +16:09,4Průběh sobotní odpolední sekce:Po zastávce u mechaniků zajel nejrychlejší čas na RZ11 Sébastien Ogier. Ten v cíli přiznal, že chvíli potřeboval na to, než si na auto zvykl, ale teď už je vše v pořádku. Jeho kolega, Ott Tänak (5. čas, +20,8s) hlásil problémy s převodovkou a posilovačem - ty posléze na přejezdu opravil. Ogier na 31 kilometrech porazil o 2,1s Thierryho Neuvillea, třetí čas zajel Jari-Matti Latvala (+14,4s). Ten v servisu změnil nastavení diferenciálu a na asfaltové části zkoušky pošetřil pneumatiky, aby nepostrácel tolik hřebů jako v prvním průjezdu. Celkově se dnes vrazně lépe jedoucí Evans (zde 4. čas, +20,1s) dostal na 7. místo před Mikkelsena na Škodě Fabii R5. 50s penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly dostal Meeke.
RZ12 vyhrál Elfyn Evans s Fordem Fiesta WRC na pneumatikách DMACK. O 7,4s zaostal druhý Ogier - Francouz měl však štěstí, protože v jedné zatáčce vyletěl mimo trať. Naštěstí však bylo vedle pole, a tak nedošlo k poskození auta. Třetí čas zde zaznamenal Sordo, který na celkovém pátém místě poodskočil Breenovi, se kterým po celý den bojoval, už na 38,5s. Craig Breen přiznal, že zprávy od svých špionů (je jím Mikko Hirvonen) dostali až na poslední chvíli a tak tak si stačili poznamenat. Posádky po těchto dvou testech opět zamířili k mechanikům.
Po zastávce v servisní zoně následovala ještě RZ13. A v té se o šanci na vítězství připravil Thierry Neuville. Belgičan velmi dobře rozjetou soutěž zahodil, když byl na výjezdu z jedné zatáčky široký, jeho Hyundai i20 škrtl zadním kolem o něco, co bylo vedle trati. To poškodilo zavěšení a Neuville ztratil téměř 33 minut. Lítost nad tímto rozřešením souboje o první místo v cíli přiznali Ogier i Mikkelsen. Defekt hned po startu dostal také Juho Hänninen. Ten se na něm pokoušel dojet do cíle, avšak nakonec musel měnit kolo přímo na trati (+3:25 min). O posilovač řízení přišel Sordo (+1:12 min), proto se na konci etapy propadl zpět za Breena. Test vyhrál Evans o 1,7s před Ogierem a 7,9s před Meekem. Podle Elfyna pneumatiky DMACK na asfaltu fungují velmi dobře. Nepříjemný konec etapy zažil Meeke, který se na přejezdu do servisu srazil s jiným vozem a musel po této civilní nehodě odstoupit.
Výsledky po RZ13
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC 3:26:10,7 - - - 2. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +47,1 3. J. - M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +2:20,6 4. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +3:47,3 5. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupe WRC +4:03,2 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +7:27,2 7. A. Mikkelsen - A. JaegerŠkoda Fabia R5 +9:15,2 8. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +12:34,4 9. B. Bouffier - D. GiraudetFord Fiesta R5 +14:41,9 10. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +14:59,3Průběh sobotní dopolední sekce:Dnešní dopolední sekce na Monte Carlu obsahovala jen dvě zkoušky - Lardier et Valenca a La Batie Monsaleon. RZ9 zvládl nejrychleji Thierry Neuville na Hyundai i20 Coupe WRC a upevnil si tak svoje průběžné vedení. Ve stopce dokonce řekl, že zkraje sezony ještě nikdy neměl tak dobré auto. Druhý čas (+2,6 vteřiny) zajel Sébastien Ogier. Pěkného třetího času dosáhl Elfyn Evans (+5,8 vteřiny), který si v cíli pochvaloval relativně dost měkkého sněhu, což mu vyhovovalo. V průběžném pořadí se dostal na páté místo Craig Breen se starým Citroënem DS3 WRC (!) na úkor Daniho Sorda s aktuálním Hyundai i20 Coupe WRC. Na deváté místo poskočil Jan Kopecký na úkor Pontuse Tidemanda, který ale dostal 10 km před cílem zkoušky defekt. Do soutěže se vrátil Juho Hänninen, ale hned na této úvodní vložce trefil zadkem zídku a auto lehce poškodil, to Jari-Matti Latvala s druhým Yarisem WRC odrovnal hřeby z pneumatik na asfatové části a ty mu pak scházeli na ledu.
RZ10 ovládl Elfyn Evans s Fiestou WRC na pneuamatikách DMACK, pouze vteřinu na něj ztratil Thierry Neuville, vedoucí muž soutěže. Třetí čas zajel Dani Sordo (+5,4 vteřiny) a vrátil se tak na průběžné páté místo. Ott Tänak (pátý čas) reportoval už od včerejška trvající problémy s řazením dolů. Problémy měly Citroëny C3 WRC - Stéphane Lefebvre přišel o posilovač řízení a Kris Meeke měl technický probém a musel zastavit a napravit jej.
Výsledky po RZ10
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC 2:38:43,7 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +1:00,7 3. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +1:12,2 4. J. - M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +2:50,9 5. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupe WRC +3:26,5 6. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +3:38,5 7. A. Mikkelsen - A. JaegerŠkoda Fabia R5 +7:49,7 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +8:16,9 9. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +10:32,8 10. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +11:32,7Průběh páteční odpolední sekce:Po obědě, na RZ6, začal nejrychleji opět Thierry Neuville, který o 6,5 vteřiny překonal Otta Tänaka. Během poledne sníh roztál a na trati se utvořila břečka (alespoň místy). Posádky, které startovaly dříve v pořadí, tak odklízely tento roztátý sníh z ideální stopy. Poukazoval na to Sébastien Ogier, který zajel sice 3. čas, ale ztratil přes 13 vteřin. Problémy s přívodem paliva měl na přejezdu k rychlostní zkoušce Jari-Matti Latvala. Fin byl pak ve stresu a v jedné vracečce mu zhasl motor.
V RZ7 jako by se situace otočila a Ogier vyhrál s náskokem 14,9 vteřiny na týmového kolegu Otta Tänaka (toho přitom brzdil problém s podřazováním u svého Fordu). Hezkým třetím časem se prezentoval Jari-Matti Latvala - jezdec v cíli řekl, že auto má velký potenciál. Až čtvrtý čas zajel vedoucí Neuville, na Ogiera ztratil 19,6s. Belgičan si stěžoval na příliš pomalý rozpis, vzhledem k roztátému sněhu se dalo jet rychleji. Zajímavé výkony předvádí Craig Breen, který má k dispozici pouze starší DS3 WRC. Zde nejen že porazil kolegu Lefebvra, který jede v nové C3 WRC, ale celkově se také dostal před Daniho Sorda (i ten má nový vůz).
Na závěr dne se na RZ8 opět radoval Sébastien Ogier, druhý Thierry Neuville ztratil 7,5s. Jezdec Hyundai byl rád, že den končí, protože mu na konci testu odešlo turbo. Díky tomu mu ve vracečce také zhasl motor. Následně musela belgická posádka vůz resetovat. Francouz Ogier po této zkoušce poskočil na druhé místo před kolegu Tänaka (3. čas, +19,5s). Latvala i Breen udělali ve stejném místě hodiny. Breen tak přišel o cenný skalp Sorda v průběžném pořadí a spadl opět za jeho záda. Velké trápení zažíval celý den Elfyn Evans s třetím Fordem Fiesta WRC na pneumatikách DMACK. Ty v daných podmínkách vůbec nefungovaly a Welšan jezdil čas až za špičkou WRC2.
Výsledky po RZ8
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC 2:05:24,6 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +45,1 3. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +45,4 4. J. - M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +2:09,7 5. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupe WRC +2:57,8 6. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +3:04,1 7. A. Mikkelsen - A. JaegerŠkoda Fabia R5 +5:50,8 8. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +8:12,1 9. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +8:22,4 10. J. Kopecký - P. DreslerŠkoda Fabia R5 +8:38,2Průběh páteční dopolední sekce:V pátek ráno začal nejlépe na RZ3 Ott Tänak. Estonec byl s Fordem Fiesta WRC o 1,6 vteřiny rychlejší než průběžně vedoucí Thierry Neuville. Třetí čas zajel Kris Meeke (+2,3 vteřiny). Pěkné čtvrté a páté místo braly Toyoty v pořadí Latvala a Hänninen. Velkou ztrátu naopak nabral Sébastien Ogier (+43,2 vteřiny, 9. čas), Francouz totiž v jedné zatáčce chyboval, auto mu na černém ledu ujelo a zdržel se vyhrabáváním se z příkopu. Příkop na této zkoušce okusil také Elfyn Evans s další novou Fiestou WRC. Ve stopce si hodně jezdců naříkalo na četná ledová místa, Dani Sordo dokonce řekl, že jede jako na seznamovačkách.
RZ4 zvládl nejrychleji Thierry Neuville s Hyundai i20 Coupe WRC i přesto, že mu v jedné z vraceček zhasl motor. Druhý Seb Ogier zaostal o 4,9 vteřiny a třetí Ott Tänak o 8 vteřin. Estonec se tak posunul na druhé místo celkově, Belgičan měl ale tou dobou náskok 25,8 vteřin. Tato zkouška vystavila stopku Krisi Meekeovi, který chyboval v jedné z rychlých levých zatáček, trefil skálu a poničil zavěšení. Hodně si posádky v cíli stěžovali na chybějící grip, Romain Dumas, kterého jsme mohli nedávno sledovat také na Dakaru, dokonce řekl, že by diváci mohli běžet rychleji než oni jedou.
RZ5, poslední zkoušku před poledním servisem, zvládl nejrychleji Thierry Neuville. Druhý čas zajel Sébastien Ogier (+4,8 vteřiny) a třetí Ott Tänak (+5,9 vteřiny). Během dopolední sekce to tedy vypadalo, že o vítězství na Rally Monte Carlo budou bojovat tito tři jezdci - jeden Hyundai i20 Coupe WRC a dva Fordy Fiesta WRC. Z po RZ4 průběžně třetího, a pro Toyotu moc pěkného, místa se musel po své chybě poroučet Juho Hänninen, který poškodil zavěšení levého předního kola a musel vzdát. Defekt dostal náš Jan Kopecký, který byl do té doby druhý (za Andreasem Mikkelsenem) ve WRC2.
Výsledky po RZ5
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC 1:11:24,6 - - - 2. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +31,7 3. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +59,1 4. J. - M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +1:21,4 5. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupe WRC +1:41,1 6. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +1:52,2 7. A. Mikkelsen - A. JaegerŠkoda Fabia R5 +3:35,1 8. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +4:57,8 9. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +5:15,7 10. B. Bouffier - D. GiraudetFord Fiesta R5 +5:19,3Průběh čtvrteční etapy:RZ1 byla bohůžel po nehodě Haydena Paddona zrušena. Její výsledky byly anulovány (do cíle stihli dojet pouze Ogier a Neuville), protože při této nehodě došlo k usmrcení jednoho diváka. Paddon byl lehce širší v jedné z posledních zatáček úvodní zkoušky MS 2017, najel na černý led a jeho auto narazilo do skály. Po nárazu došlo k převrácení Hyundai i20 WRC na střechu. Bohůžel na skále, do které Paddon narazil, stál jeden divák. Ten po nárazu ze skály spadl. Přivolaní záchranáři už mu nedokázali pomoci.
Druhá rychlostní zkouška už naštěstí proběhla bez problémů. Nejrychlejší čas zajel Thierry Neuville (byl rychlejší než Ogier také na RZ1) a ujal se tak vedení. Do problémů se dostal Stéphane Lefebvre, který neudržel svoji C3 WRC na trati (Francouz byl lehce širší a na vnějšku byl sníh, který jej stáhl mimo trať). Při výletu mimo trať došlo u Citroënu k poškození převodovky a Lefebvre tak čtvrteční etapu nedokončil. Přijemně překvapil třetím časem Hänninen, který debutuje s Toyotou Yaris WRC.
Výsledky po RZ2
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 Coupe WRC 27:11,3 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaFord Fiesta WRC +8,5 3. J. Hänninen - K. LindströmToyota Yaris WRC +15,7 4. K. Meeke - P. NagleCitroën C3 WRC +16,5 5. O. Tänak - M. JärveojaFord Fiesta WRC +20,1 6. E. Evans - D. BarrittFord Fiesta WRC +21,7 7. C. Breen - S. MartinCitroën DS3 WRC +26,1 8. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 Coupe WRC +27,3 9. J. - M. Latvala - M. AnttilaToyota Yaris WRC +29,1 10. A. Mikkelsen - A. JaegerŠkoda Fabia R5 +59,1Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.