Ott Tänak sahal s Fordem Fiesta RS WRC minulý víkend po vítězství v Polsku. Mohl tak učinit hned dvojitý zápis do historie - mohl vyhrát svůj první závod ve WRC a také první závod pro pneumatiky DMACK. Též M-Sport s vozy Ford čeká na vítězství již více než 3,5 roku. Proč byly najednou v Polsku čínsko-britské pneumatiky tak konkurenceschopné, nad důvody se zamyslel server 'motorsport-total.com'.
Základní kámen byl pro tento úspěch položen vloni v září. Tehdy byl oznámen příchod Fiorenza Brivioa od Pirelli k DMACKu. Ten je považován všeobecně za nejlepšího a nejzkušenějšího pneumatikového inženýra ve WRC. Navíc byla výroba pneumatiky převedena z Číny do továrny ve Velké Briánii.
Díky tomu měl testovací tým pneumatiky, které Fiorenzo vyvinul, téměř okamžitě k dispozici pro testování. To nabídlo DMACKu při vývoji pneumatik pro sezonu 2016 velkou flexibilitu. Dick Cormac, šéf projektu DMACKu ve WRC, se také nechal slyšet, že jeho značka nechce ještě soupeřit s Michelinem na všech soutěžích. Svoji pozornost upřela na vývoj pneumatiky pro hrubý asfalt (DMG+2).
Měkké pneumatiky DMACKu jsou výrazně měkčí než ty od konkurence, což jim poskytuje výhodu za mokrých podmínek. Naopak tvrdá sada DMACKu je jen o trošku tvrdší než měkká sada Michelinu, což značku znevýhodňuje na tvrdé šotolině jako třeba na Sardinii (Tänak tam několikrát dojížděl na plátně). V Polsku měl ale Estonec víc stability a přilnavosti než konkurence.
Bude DMACK ještě někde takto rychlý?Finsko a Velká Británie jsou dvě soutěže, na kterých se musí s DMACKem počítat. Ve Finsku nejsou tratě tak měkké jako byly poslední den v Polsku, proto je pravděpodobnost, že by v kolejích sjela guma z ráfku a došlo k pomalému defektu, mnohem menší (než ve třetí etapě polské rally).
Teplotně bychom měli ve Finsku zažít podobnou situaci jako v Polsku - může být od 14 °C a pršet po 30 °C a svítit slunce. Na oba případy je DMACK dobře připraven.
We all feel very sorry for @OttTanak ... You would have deserved this one!Well done @AMikkelsenRally great speed! pic.twitter.com/lcakFNg6xD
— Sébastien Ogier (@SebOgier) 3. července 2016Ve Walesu jsou výchozí podmínky trošku horší, protože na ostrově je riziko defektu větší. Aby byly pneumatiky DMACK rychlejší, udělali technici značky boční část gum lehčí. Díky tomu trošku klesla stabilita ale také odolnost.
Jaký podíl měl na úspěchu Tänak?Tím, že s DMACKy nejede žádný jiný jezdec ze špičky WRC, lze tuto otázku jen těžko posoudit. Tänakovo tempo v Polsku by se ale nemělo podceňovat. Už vloni soutěž vedl, bojoval na čele s Volkswageny a mohl za určitých okolností dokonce vyhrát. Jezdecky na rychlých šotolinových tratích vyrostl.
Mělo startovní pořadí vliv?Určitě - jen se podívejte, kolik času ztratil Ogier, především v sobotních dlouhých rychlostních zkouškách. Startovat později bylo zcela jistě výhodné. Jak moc? O tom lze pouze spekulovat. Andreas Mikkelsen dokázal s Tänakem bojovat a to byl na trati jako třetí (tedy pět aut před Tänakem).
Co říká polský výsledek o konkurenceschopnosti Fordu?Bez debaty se ukázalo, že Ford Fiesta RS WRC je stále dost dobrý vůz na to, aby se s ním dalo vyhrávat i na nejvyšší úrovni. V Polsku potřebujete k dobrému času dvě věci - silný motor a dobrý podvozek (autu je totiž potřeba ve vysokých rychlostech věřit). M-Sport může nabídnout oboje.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.