Ott Tänak sahal s Fordem Fiesta RS WRC minulý víkend po vítězství v Polsku. Mohl tak učinit hned dvojitý zápis do historie - mohl vyhrát svůj první závod ve WRC a také první závod pro pneumatiky DMACK. Též M-Sport s vozy Ford čeká na vítězství již více než 3,5 roku. Proč byly najednou v Polsku čínsko-britské pneumatiky tak konkurenceschopné, nad důvody se zamyslel server 'motorsport-total.com'.
Základní kámen byl pro tento úspěch položen vloni v září. Tehdy byl oznámen příchod Fiorenza Brivioa od Pirelli k DMACKu. Ten je považován všeobecně za nejlepšího a nejzkušenějšího pneumatikového inženýra ve WRC. Navíc byla výroba pneumatiky převedena z Číny do továrny ve Velké Briánii.
Díky tomu měl testovací tým pneumatiky, které Fiorenzo vyvinul, téměř okamžitě k dispozici pro testování. To nabídlo DMACKu při vývoji pneumatik pro sezonu 2016 velkou flexibilitu. Dick Cormac, šéf projektu DMACKu ve WRC, se také nechal slyšet, že jeho značka nechce ještě soupeřit s Michelinem na všech soutěžích. Svoji pozornost upřela na vývoj pneumatiky pro hrubý asfalt (DMG+2).
Měkké pneumatiky DMACKu jsou výrazně měkčí než ty od konkurence, což jim poskytuje výhodu za mokrých podmínek. Naopak tvrdá sada DMACKu je jen o trošku tvrdší než měkká sada Michelinu, což značku znevýhodňuje na tvrdé šotolině jako třeba na Sardinii (Tänak tam několikrát dojížděl na plátně). V Polsku měl ale Estonec víc stability a přilnavosti než konkurence.
Bude DMACK ještě někde takto rychlý?Finsko a Velká Británie jsou dvě soutěže, na kterých se musí s DMACKem počítat. Ve Finsku nejsou tratě tak měkké jako byly poslední den v Polsku, proto je pravděpodobnost, že by v kolejích sjela guma z ráfku a došlo k pomalému defektu, mnohem menší (než ve třetí etapě polské rally).
Teplotně bychom měli ve Finsku zažít podobnou situaci jako v Polsku - může být od 14 °C a pršet po 30 °C a svítit slunce. Na oba případy je DMACK dobře připraven.
We all feel very sorry for @OttTanak ... You would have deserved this one!Well done @AMikkelsenRally great speed! pic.twitter.com/lcakFNg6xD
— Sébastien Ogier (@SebOgier) 3. července 2016Ve Walesu jsou výchozí podmínky trošku horší, protože na ostrově je riziko defektu větší. Aby byly pneumatiky DMACK rychlejší, udělali technici značky boční část gum lehčí. Díky tomu trošku klesla stabilita ale také odolnost.
Jaký podíl měl na úspěchu Tänak?Tím, že s DMACKy nejede žádný jiný jezdec ze špičky WRC, lze tuto otázku jen těžko posoudit. Tänakovo tempo v Polsku by se ale nemělo podceňovat. Už vloni soutěž vedl, bojoval na čele s Volkswageny a mohl za určitých okolností dokonce vyhrát. Jezdecky na rychlých šotolinových tratích vyrostl.
Mělo startovní pořadí vliv?Určitě - jen se podívejte, kolik času ztratil Ogier, především v sobotních dlouhých rychlostních zkouškách. Startovat později bylo zcela jistě výhodné. Jak moc? O tom lze pouze spekulovat. Andreas Mikkelsen dokázal s Tänakem bojovat a to byl na trati jako třetí (tedy pět aut před Tänakem).
Co říká polský výsledek o konkurenceschopnosti Fordu?Bez debaty se ukázalo, že Ford Fiesta RS WRC je stále dost dobrý vůz na to, aby se s ním dalo vyhrávat i na nejvyšší úrovni. V Polsku potřebujete k dobrému času dvě věci - silný motor a dobrý podvozek (autu je totiž potřeba ve vysokých rychlostech věřit). M-Sport může nabídnout oboje.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.