Ott Tänak sahal s Fordem Fiesta RS WRC minulý víkend po vítězství v Polsku. Mohl tak učinit hned dvojitý zápis do historie - mohl vyhrát svůj první závod ve WRC a také první závod pro pneumatiky DMACK. Též M-Sport s vozy Ford čeká na vítězství již více než 3,5 roku. Proč byly najednou v Polsku čínsko-britské pneumatiky tak konkurenceschopné, nad důvody se zamyslel server 'motorsport-total.com'.
Základní kámen byl pro tento úspěch položen vloni v září. Tehdy byl oznámen příchod Fiorenza Brivioa od Pirelli k DMACKu. Ten je považován všeobecně za nejlepšího a nejzkušenějšího pneumatikového inženýra ve WRC. Navíc byla výroba pneumatiky převedena z Číny do továrny ve Velké Briánii.
Díky tomu měl testovací tým pneumatiky, které Fiorenzo vyvinul, téměř okamžitě k dispozici pro testování. To nabídlo DMACKu při vývoji pneumatik pro sezonu 2016 velkou flexibilitu. Dick Cormac, šéf projektu DMACKu ve WRC, se také nechal slyšet, že jeho značka nechce ještě soupeřit s Michelinem na všech soutěžích. Svoji pozornost upřela na vývoj pneumatiky pro hrubý asfalt (DMG+2).
Měkké pneumatiky DMACKu jsou výrazně měkčí než ty od konkurence, což jim poskytuje výhodu za mokrých podmínek. Naopak tvrdá sada DMACKu je jen o trošku tvrdší než měkká sada Michelinu, což značku znevýhodňuje na tvrdé šotolině jako třeba na Sardinii (Tänak tam několikrát dojížděl na plátně). V Polsku měl ale Estonec víc stability a přilnavosti než konkurence.
Bude DMACK ještě někde takto rychlý?Finsko a Velká Británie jsou dvě soutěže, na kterých se musí s DMACKem počítat. Ve Finsku nejsou tratě tak měkké jako byly poslední den v Polsku, proto je pravděpodobnost, že by v kolejích sjela guma z ráfku a došlo k pomalému defektu, mnohem menší (než ve třetí etapě polské rally).
Teplotně bychom měli ve Finsku zažít podobnou situaci jako v Polsku - může být od 14 °C a pršet po 30 °C a svítit slunce. Na oba případy je DMACK dobře připraven.
We all feel very sorry for @OttTanak ... You would have deserved this one!Well done @AMikkelsenRally great speed! pic.twitter.com/lcakFNg6xD
— Sébastien Ogier (@SebOgier) 3. července 2016Ve Walesu jsou výchozí podmínky trošku horší, protože na ostrově je riziko defektu větší. Aby byly pneumatiky DMACK rychlejší, udělali technici značky boční část gum lehčí. Díky tomu trošku klesla stabilita ale také odolnost.
Jaký podíl měl na úspěchu Tänak?Tím, že s DMACKy nejede žádný jiný jezdec ze špičky WRC, lze tuto otázku jen těžko posoudit. Tänakovo tempo v Polsku by se ale nemělo podceňovat. Už vloni soutěž vedl, bojoval na čele s Volkswageny a mohl za určitých okolností dokonce vyhrát. Jezdecky na rychlých šotolinových tratích vyrostl.
Mělo startovní pořadí vliv?Určitě - jen se podívejte, kolik času ztratil Ogier, především v sobotních dlouhých rychlostních zkouškách. Startovat později bylo zcela jistě výhodné. Jak moc? O tom lze pouze spekulovat. Andreas Mikkelsen dokázal s Tänakem bojovat a to byl na trati jako třetí (tedy pět aut před Tänakem).
Co říká polský výsledek o konkurenceschopnosti Fordu?Bez debaty se ukázalo, že Ford Fiesta RS WRC je stále dost dobrý vůz na to, aby se s ním dalo vyhrávat i na nejvyšší úrovni. V Polsku potřebujete k dobrému času dvě věci - silný motor a dobrý podvozek (autu je totiž potřeba ve vysokých rychlostech věřit). M-Sport může nabídnout oboje.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.