Ott Tänak sahal s Fordem Fiesta RS WRC minulý víkend po vítězství v Polsku. Mohl tak učinit hned dvojitý zápis do historie - mohl vyhrát svůj první závod ve WRC a také první závod pro pneumatiky DMACK. Též M-Sport s vozy Ford čeká na vítězství již více než 3,5 roku. Proč byly najednou v Polsku čínsko-britské pneumatiky tak konkurenceschopné, nad důvody se zamyslel server 'motorsport-total.com'.
Základní kámen byl pro tento úspěch položen vloni v září. Tehdy byl oznámen příchod Fiorenza Brivioa od Pirelli k DMACKu. Ten je považován všeobecně za nejlepšího a nejzkušenějšího pneumatikového inženýra ve WRC. Navíc byla výroba pneumatiky převedena z Číny do továrny ve Velké Briánii.
Díky tomu měl testovací tým pneumatiky, které Fiorenzo vyvinul, téměř okamžitě k dispozici pro testování. To nabídlo DMACKu při vývoji pneumatik pro sezonu 2016 velkou flexibilitu. Dick Cormac, šéf projektu DMACKu ve WRC, se také nechal slyšet, že jeho značka nechce ještě soupeřit s Michelinem na všech soutěžích. Svoji pozornost upřela na vývoj pneumatiky pro hrubý asfalt (DMG+2).
Měkké pneumatiky DMACKu jsou výrazně měkčí než ty od konkurence, což jim poskytuje výhodu za mokrých podmínek. Naopak tvrdá sada DMACKu je jen o trošku tvrdší než měkká sada Michelinu, což značku znevýhodňuje na tvrdé šotolině jako třeba na Sardinii (Tänak tam několikrát dojížděl na plátně). V Polsku měl ale Estonec víc stability a přilnavosti než konkurence.
Bude DMACK ještě někde takto rychlý?Finsko a Velká Británie jsou dvě soutěže, na kterých se musí s DMACKem počítat. Ve Finsku nejsou tratě tak měkké jako byly poslední den v Polsku, proto je pravděpodobnost, že by v kolejích sjela guma z ráfku a došlo k pomalému defektu, mnohem menší (než ve třetí etapě polské rally).
Teplotně bychom měli ve Finsku zažít podobnou situaci jako v Polsku - může být od 14 °C a pršet po 30 °C a svítit slunce. Na oba případy je DMACK dobře připraven.
We all feel very sorry for @OttTanak ... You would have deserved this one!Well done @AMikkelsenRally great speed! pic.twitter.com/lcakFNg6xD
— Sébastien Ogier (@SebOgier) 3. července 2016Ve Walesu jsou výchozí podmínky trošku horší, protože na ostrově je riziko defektu větší. Aby byly pneumatiky DMACK rychlejší, udělali technici značky boční část gum lehčí. Díky tomu trošku klesla stabilita ale také odolnost.
Jaký podíl měl na úspěchu Tänak?Tím, že s DMACKy nejede žádný jiný jezdec ze špičky WRC, lze tuto otázku jen těžko posoudit. Tänakovo tempo v Polsku by se ale nemělo podceňovat. Už vloni soutěž vedl, bojoval na čele s Volkswageny a mohl za určitých okolností dokonce vyhrát. Jezdecky na rychlých šotolinových tratích vyrostl.
Mělo startovní pořadí vliv?Určitě - jen se podívejte, kolik času ztratil Ogier, především v sobotních dlouhých rychlostních zkouškách. Startovat později bylo zcela jistě výhodné. Jak moc? O tom lze pouze spekulovat. Andreas Mikkelsen dokázal s Tänakem bojovat a to byl na trati jako třetí (tedy pět aut před Tänakem).
Co říká polský výsledek o konkurenceschopnosti Fordu?Bez debaty se ukázalo, že Ford Fiesta RS WRC je stále dost dobrý vůz na to, aby se s ním dalo vyhrávat i na nejvyšší úrovni. V Polsku potřebujete k dobrému času dvě věci - silný motor a dobrý podvozek (autu je totiž potřeba ve vysokých rychlostech věřit). M-Sport může nabídnout oboje.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.