AKTUALIZACE PO RZ19: O tomto víkendu se jede další díl letošního MS v rally. Po dvou zámořských závodech se WRC vrací zpět do Evropy a v Portugalsku se můžeme těšit na silné startovní pole, ve kterém je také náš Martin Prokop.
Po RZ19:Hned první ranní rychlostní zkouška sehrála dost podstanou roli v souboji o druhé místo. Vítězem se stal Andreas Mikkelsen s VW, který o 8,8s porazil Sébastiena Ogiera a posunul se na druhé místo. Francouz do cíle dojel na pomalém defektu, nemrzela jej ani tak ztráta, jako fakt, že měl pouze jednu rezervu. Tu vypotřeboval na defekt hned na první zkoušce, po zbytek sekce už musel být opatrný.
RZ17 opět vyhrál Andreas Mikkelsen před Sébastienem Ogierem. Nor si tak před opakovanými průjezdy nedělní dvojice rychlostních zkoušek vytvořil solidní, 8,1 vteřinový, náskok. Na známém skoku ulomil kolo u svého Mini John Cooper Works WRC Valeri Gorban.
Na RZ18 se ještě Ogier pokusil kontrovat, když zkoušku vyhrál, avšak Mikkelsen ztratil jen 1,2s. Problémy s nefunkční ruční brzdou potkaly Erica Camilliho s Fordem. Francouz ještě na závěrečné, RZ19, udělal hodiny. Následně nemohl svůj Ford rychle otočit, musel couvat a ztratil zhruba půl minuty. Latvala, který na Power Stage (RZ19) bral druhé místo, se za něj dostal na rozdíl 5,3s.
Power Stage:1) Sébastien Ogier +3 body2) Jari-Matti Latvala +2 body3) Andreas Mikkelsen +1 bod
Výsledky po RZ19:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC 3:59:01,0 - - - 2. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +29,7 3. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +34,5 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:37,1 5. E. Camilli - B. VeillaisFord Fiesta RS WRC +4:01,6 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +10s +4:06,9 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +6:53,6 8. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +10:24,1 9. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +11:45,2 10. N. Fuchs - F. MussanoŠkoda Fabia R5 +13:14,0Po RZ15:Odpoledne byly na programu tři měřené testy, jednalo se samozřejmě o druhé průjezdy dopoledními zkouškami. RZ13 vyhrál Andreas Mikkelsen s Volkswagenem, druhý byl Jari-Matti Latvala (+5,7 s) s druhým Polem R WRC a třetí Sébastien Ogier (+6,6 s) se třetím speciálem z dílem VW Motorsport. Zajímavou taktiku pro odpoledne zvolil Citroën. Kris Meeke zajel "až" čtvrtý čas (+11,7 s), v cíli ale prozradil, že mu tým auto záměrně zvýšil (nižší riziko poškození auta od kamenů) a že veze dvě rezervy místo jedné. Francouzi tak usoudili, že minutový náskok je dostatečný a budou už se soustředit na udržení vítězství.
RZ14 opět ovládl Mikkelsen, druhý byl Latvala (+3,6 s) a třetí Dani Sordo (+4,1 s). V cíli této i předcházející zkoušky reportoval svoji spokojenost s autem Mads Ostberg, který si "užil" dopolede pouze s předním pohonem. Ke změně na této zkoušce došlo na čele WRC2, když dosud vedoucí a celkově osmý Pontus Tidemand s tovární Škodou Fabia R5 dostal defekt a propadl se až za Nicoláse Fuchse s privátně nasazenou Fabií R5. O příčku si polepšil Martin Prokop.
RZ15 ovládl i přes nevýhodnou startovní pozici Sébastien Ogier, druhý čas zajel Andreas Mikkelsen (+2,6 s) a třetí Jari-Matti Latvala (+4,3 s). Volkswageny konkurenci vůbec ukázaly záda, když čtvrtý Dani Sordo ztrácel už 12,3 s. Na této zkoušce se do průběžného vedení ve WRC2 opět vrátil Tidemand.
Výsledky po RZ15:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC 3:16:11,4 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +45,3 3. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +48,4 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:20,0 5. E. Camilli - B. VeillaisFord Fiesta RS WRC +3:04,2 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +10s +4:07,8 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +6:32,8 8. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +8:11,8 9. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +9:54,2 10. N. Fuchs - F. MussanoŠkoda Fabia R5 +10:26,2Po RZ12:Hned ráno (RZ10) opět odstoupil Kevin Abbring se starší verzí i20 WRC. Holanďan se tedy zatím moc nesvezl. Problémy na úvodní vložce sobotní etapy zaznamenal také Stéphane Lefebvre, který u svého Citroënu DS3 WRC ulomil zavěšení pravého předního kola a musel vzdát. Nejrychlejší čas zajel Kris Meeke, který přiznal, že měl díky vymetené trati dobrou přilnavost. Druhý byl Mikkelsen a třetí Eric Camilli. Francouz v továrním Fordu po nepovedeném vstupu do sezony předvedl skvělou jízdu!
Na dalším testu se do problémů dotal také Mads Ostberg, který u svého Fordu Fiesta RS WRC přišel o pohon zadní nápravy. Nor tak musel absolvovat zbytek sekce s tímto handicapem, což jej stálo hodně času. Z vítězství na testu se opět radoval Kris Meeke před Andreasem Mikkelsenem, který dnes viditelně zrychlil a začal se zezadu tlačit na Daniho Sorda. Hyundai přišel na této zkoušce o další vůz, když Thierry Neuville musel zastavit pro nedostatek (už!) paliva.
Posledním testem dopolední sekce byla nejdelší rychlostní zkouška sekce (37,7 km). Třetí vítězství si dnes připsal Kris Meeke s Citroënem. Druhý čas ve zkoušce zaznamenal Jari-Matti Latvala, který se posunul o jednu příčku výše v průběžném pořadí. Fin však za svůj posun vděčí technickým problémům Madse Ostberga zmiňovaným výše. Čtvrtý čas na testu posunul na průběžné třetí místo Andrease Mikkelsena, který přeskočil Daniho Sorda. Ten v dopolední sekci se svým Hyundai nejel tak rychle jako včera.
Výsledky po RZ12:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC 2:22:26,4 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +1:02,9 3. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +1:15,7 4. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1:20,6 5. E. Camilli - B. VeillaisFord Fiesta RS WRC +2:42,3 6. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +10s +4:24,1 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +5:52,4 8. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +6:04,8 9. M. Prokop - J. TománekFord Fiesta RS WRC +6:27,2 10. N. Fuchs - F. MussanoŠkoda Fabia R5 +7:27,0Po RZ9:Odpoledne byly na programu druhé průjezdy dopoledních zkoušek a navíc dvojitý průjezd speciálkou v Portu.
Hned úvodní RZ5 ale dost promluvila do průběhu soutěže. Zkoušku vyhrál Kris Meeke o 5,2 vteřiny před Danim Sordem a 14,8 vteřiny ztratil Sébastien Ogier. Dani Sordo se díky tomu posunul na průběžné druhé místo na úkor Ogiera. Velké věci se ale děly dále, druhý na trati Hayden Paddon chyboval a po nehodě skončil mimo trať. Jeho auto navíc začalo hořet. Posádka by měla být v pořádku, ale auto kompletně shořelo. Ve stejném místě havaroval do té doby skvěle jedoucí Ott Tänak. Estonec měl velké štěstí, že od plamenů z auta Paddona nechytla také jeho Fiesta. Všem trablům jezdců ze špičky ale nebyl konec, během RZ totiž trefil jednu z děr Jari-Matti Latvala a přišel tak o posilovač řízení prakticky na začátku odpolední sekce. RZ tak byla po Jaroslavovi Melichárkovi (17. na trati) zastavena zbývajícím jezdcům byl přidělen čas právě Slováka Melichárka jedoucího s Fiestou RS WRC.
RZ6 se také stala kořistí Krise Meekea, druhý byl Dani Sordo (+2,8 s) a třetí Sébastien Ogier (+3,2 s). Velkou ztrátu samozřejmě nabíral Latvala jedoucí bez posilovače, Fin navíc dostal minutovou penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly. Zajímavé také bylo sledovat porovnání časů Meekea, který vyhrál dopolední RZ2 s časem 19:17,8 min. Odpoledne se ta stejná zkoška jela jako RZ5 a Meeke ji rovněž vyhrál, avšak s pomalejším čase 19:20,6 min. Naopak zrychlení můžeme vidět při srovnání RZ3 a RZ6, které obě vyhrál také Meeke (jeho čas na RZ3 10:35,3 min. vs jeho čas na RZ6 10:31,7 min.).
Také RZ7 se stala kořistí Krise Meekea, druhý byl Andreas Mikkelsen (+5,3 s) a třetí Sébastien Ogier (+5,7 s). Na této zkoušce dostal defekt levé přední gumy Dani Sordo (+16,4 s), a tak přišel o průběžné druhé místo na úkor Ogiera. Také Thierry Neuville dostal defekt a také levé přední gumy (+16,1 s). Belgičanovi navíc prasklá guma notně očesala přední část jeho Hyundai i20 WRC. Na této zkoušce navíc havaroval Henning Solberg.
RZ8 a RZ9 byly krátké speciálky v ulicích Porta. Meeke na ně už neměl měkké gumy, a tak musel jet na tvrdých. RZ8 vyhrál Thierry Neuville, druhý byl Sébastien Ogier (+0,1 s) a třetí Andreas Mikkelsen (+0,3 s). Hezkého šestého času dosáhl náš Martin Prokop (2,1 s). Také RZ9 vyhrál Neuville, tentokrát už s větším náskokem před Mikkelsenem (+1,1 s) a Ogierem (+1,2 s).
Výsledky po RZ9:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC 1:28:53,3 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +31,9 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +37,3 4. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +52,3 5. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +1:12,2 6. S. Léfebvre - G. MoreauCitroën DS3 WRC +1:33,5 7. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +1:46,0 8. E. Camilli - B. VeillaisFord Fiesta RS WRC +1:49,7 9. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +10s +3:50,9 10. P. Tidemand - J. AnderssonŠkoda Fabia R5 +3:52,0Po RZ4:Dnes dopoledne byly na programu tři měřené testy. Na úvodní RZ2 (Ponte de Lima 1) byl nejrychlejší Kris Meeke na Citroënu a ujal se tak průběžného veden. Severní Ir sice před soutěží řekl, že si nemyslí, že bude bojovat o podium, ale kvůli výhodné startovní pozici se čekalo, že bude bojovat o čelo. Druhý čas zajel se ztrátou 5,6 vteřiny Sébastien Ogier. Třetí byl Dani Sordo (+8,1 s). V cíli řekl Hayden Paddon (čtvrtý čas +8,3 s), že se mu zdá, že motor nemá výkon. Stěžoval si také Ostberg, který jel dle svých slov na maximum, ale i tak ztratil 27,6 vteřiny.
RZ3 vyhrál opět Severní Ir Kris Meeke s Citroënem DS3 WRC, druhý čas zajel opět Sébastien Ogier (+2,4 s) a třetí byl Ott Tänak na nových šotolinových pneumatikách DMACK (+3,8 s). Estonec se tak posunul na průběžné šesté místo. V cíli si stěžoval na problémy s podřazováním u svého Fordu Fiesta RS WRC Mads Ostberg. Už v RZ3 musel vzdát pro poškozené řízení u své i20 WRC loňské specifikace Kevin Abbring. Holanďan, jehož letošní hlavní prací je vývoj speciálu i20 R5 a následně pak i20 WRC 2017, se tedy moc nesvezl. Paddon si stěžoval na diferenciál ve svém speciálu. S nastavením auta nebyl ani na jedné z úvodních zkoušek spokojen Jari-Matti Latvala. Defekt, který jej dle svých slov připravil o 20 vteřin, zaznamenal Stéphane Lefebvre.
Pro RZ4 ale Fin problém asi dokázal vyřešit, protože zajel nejrychlejší čas. Druhý byl Kris Meeke (+0,2 s), třetí Dani Sordo (+0,6 s) a čtvrtý Ott Tänak (0,9 s). Tato zkouška přitom nebyla nikterak krátká (18,7 km). Latvala a Tänak měli po této zkoušce v celkovém pořadí na desetinu shodný čas! Nové gumy v cíli pochvaloval Tänak, s autem byl spokojen také Sordo, naopak u Paddona pokračovaly problémy s diferenciálem. Příjemné výkony předvádí Eric Camilli, který po dopolední sekci ztrácí na 11. místě na svého kolegu Ostberga jen 4,1 s.
Výsledky po RZ4:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC 44:03,6 - - - 2. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC +11,5 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +14,3 4. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +19,1 = O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +19,1 6. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +22,9 7. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +24,2 8. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +40,8 9. S. Léfebvre - G. MoreauCitroën DS3 WRC +48,9 10. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +54,7Po RZ1:Úvodní speciálku letošní Rally de Portugal obstaral známý úsek, na kterém se soutěž zahajovala i vloni. Nejrychlejšího času zde dosáhl Sébastien Ogier, který v přímém souboji (na trati se závodilo vždy po dvojicích) porazil Haydena Paddona. Nicméně Hyundai ukázal, že jeho nové i20 WRC jsou opravdu silné, když druhý byl Thierry Neuville a třetí Dani Sordo. Jednalo se samozřejmě pouze o krátký měřený úsek (3,36 km).
Výsledky po RZ1:
Pořadí po RZ Posádkavůz Celkový čas(penalizace) Ztráta na vedoucího 1. S. Ogier - J. IngrassiaVolkswagen Polo R WRC 2:41,1 - - - 2. T. Neuville - N. GilsoulHyundai i20 WRC +0,9 3. D. Sordo - M. MartíHyundai i20 WRC +1,2 4. A. Mikkelsen - A. JaegerVolkswagen Polo R WRC +1,7 5. J.-M. Latvala - M. AnttilaVolkswagen Polo R WRC +1,9 6. K. Meeke - P. NagleCitroën DS3 WRC +2,1 7. H. Paddon - J. KennardHyundai i20 WRC +2,6 8. O. Tänak - R. MolderFord Fiesta RS WRC +3,3 9. M. Ostberg - O. FloeneFord Fiesta RS WRC +3,4 10. S. Lefebvre - G. MoreauCitroën DS3 WRC +3,6Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.