AKTUALIZACE PO RZ14; V Irsku se jede tento víkend druhá soutěž ERC. Asfaltové tratě severní části ostrova nabízejí celkem 14 rychlostních zkoušek rozdělených do dvou etap. Pořadatelé evidují velmi četné startovní pole - soutěž je zařazena do ERC, britského i irského šampionátu.
Průběh druhé etapy:Craigu Breenovi se podařilo na Circuit of Ireland zopakovat svoje loňské vítězství. Ir však musel v závěrečné etapě soutěže o svoje vítězství tvrdě bojovat, když dopoledne špatně zvolil pneumatiky a odpoledne měl defekt. V cíli (po 209,56 kilometrech) měl jezdec Citroënu náskok pouze 10,6 s na úřadujícího mistra ERC, Kajetana Kajetanowicze na Fordu.
"Chci poděkovat všem, kteří mi to [start a vítězství] umožnili. Jsem opravu moc šťastný a ještě tomu nemohu pořád uvěřit. Sami jsme si ztížili život, ale chtěli jsme zde bezpodmínečně vyhrát. Dnes dopoledne jsem si myslel, že mi vítězství uteklo mezi prsty. Museli jsme do toho dát opravdu vše," líčil v cíli šťastný Craig Breen.
Do sobotní etapy startoval s náskokem 25,1 s - po třech úvodních testech se jeho náskok snížil na 8,4 s. Craig zvolil super měkkou směs pneumatik Michelin, ty se však na téměř suchém asfaltu velmi rychle opotřebovaly. Odpoledne za proměnlivých podmínek a občasného deště se už jezdec trefil lépe při volbě pneumatik, jenže dvě zkoušky před cílem dostal defekt.
Co se stalo? "Někdo musel na trať vyhodit obrovský kámen a já ho trefil. Uprostřed tratě byl opravdu velký kámen a já ho trefil." Náskok na Kajetanowicze se zmenšil na 5,2 vteřiny. Dvěma nejrychlejšími časy však atak Poláka odrazil a v cíli se radoval Breen z vítězství.
Druhé místo posunulo Kajetana Kajetanowicze do čela ERC, protože vítěz z Kanárských ostrovů, Alexej Lukjanuk, musel po nehodě na testech před soutěží start v Severním Irsku vzdát. Třetí místo na podium získal Brit Alastair Fisher (Ford). Hostující Elfyn Evans (Ford), kterého v pátek zradila technika, se dnes do soutěže vrátil a třemi nejrychlejšími časy ukázal svoji rychlost (v RZ12 však opět odstoupil).
Vlastní chyby může litovat dobře jedoucí Švéd Fredrik Ahlin s Fordem, ten v RZ10 vyjel do příkopu, poškodil řízení a musel vzdát. Velmi sympatický výkon podal v Irsku Jaromír Tarabus se Škodou Fabia R5 týmu Kresta Racing. Český zástupce byl 5., ale na poslední zkoušce soutěže zastavil a do cíle nedojel. Další soutěží je řecká Acropolis.
Výsledky v cíli:01. Craig Breen (Citroën DS3 R5) - 1:54:16.1 hod02. Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5) +10,6 s03. Alastair Fisher (Ford Fiesta R5) +56,4 s04. Josh Moffett (Ford Fiesta R5) +1:40,1 min05. Jonathan Greer (Citroën DS3 R5) +2:07,0 min06. David Bogie (Škoda Fabia R5) +2:55,6 min07. Tom Cave (Ford Fiesta R5) +3:51,1 min08. Stephen Wright (Ford Fiesta R5) +4:36,1 min09. Joseph McGonigle (Škoda Fabia S2000) +4:52,2 min10. Jaroslaw Koltun (Ford Fiesta R5) +6:26,6 min
Průběh první etapy:Po prvním dnu vede soutěž loňský vítěz, Craig Breen, který letos jede v Citroënu DS3 R5. Jeho náskok na druhého Kajetana Kajetanowicze (Ford) je už přes 25 vteřin. Elfyn Evans (Ford), který včera suvereně opanoval kvalifikaci a v úvodu také soutěž vedl, musel už ve třetím testu pro techniké problémy odstoupit.
Loňský tovární jezdec M-Sportu vyhrál za proměnlivého počasí obě úvodní zkoušky dnešního dne. Na konci RZ2 už ale hlásil problémy se servořízením. Na RZ3 se u Fiesty R5 přehřál motor poté. co se Welšanovi uvolnil klínový řemen a také mu odešla vodní pumpa. V sobotu by se ale měl na tratě vrátit.
Díky tomu se do čela dostal Craig Breen (po RZ2 +12,4 s na Evanse). Jezdec Citroënu vyhrál RZ 3,4 i 5. V poslední, divácké speciálce, však udělal hodiny a ztratil na Kajetanowicze asi 10 vteřin. O druhé místo po dnešku svádějí těsný souboj právě Kajetan Kajetanowicz s Alastairem Fisherem. Oba jezdce na Fordech dělí jen 2,5 vteřiny.
Evans nebyl jediným, kdo odpadl už v první etapě. Už v kvalifikaci havaroval Robert Consani, jeho mechanici dali Citroën DS3 R5 sice dohromady, jenže už v RZ1 jej vyřadila stávkující převodovka. Keith Cronin (Citroën) nezvládl hned první zatáčku soutěže a poškodil chladič, což znamenalo konec. Pěkný výkon hlavně odpoledne podal Jaromír Tarabus se Škodou Fabia R5.
Výsledky po páteční etapě:01. Craig Breen (Citroën DS3 R5) 47:51.3 min.02. Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5) +25,1 s03. Alastair Fisher (Ford Fiesta R5) +27,6 s 04. Martin McCormack (Škoda Fabia S2000) +58,1 s 05. Jaromír Tarabus (Škoda Fabia R5) +1:05,1 min.06. Fredrik Ahlin (Ford Fiesta R5) +1:18,5 min.07. David Bogie (Škoda Fabia R5) +1:27,4 min.08. Jonathan Greer (Citroën DS3 R5) +1:40,0 min.09. Tim Cave (Ford Fiesta R5) +2:32,1 min.10. Joseph McGonigle (Škoda Fabia S2000) +2:37,8 min.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?