AKTUALIZACE PO RZ14; V Irsku se jede tento víkend druhá soutěž ERC. Asfaltové tratě severní části ostrova nabízejí celkem 14 rychlostních zkoušek rozdělených do dvou etap. Pořadatelé evidují velmi četné startovní pole - soutěž je zařazena do ERC, britského i irského šampionátu.
Průběh druhé etapy:Craigu Breenovi se podařilo na Circuit of Ireland zopakovat svoje loňské vítězství. Ir však musel v závěrečné etapě soutěže o svoje vítězství tvrdě bojovat, když dopoledne špatně zvolil pneumatiky a odpoledne měl defekt. V cíli (po 209,56 kilometrech) měl jezdec Citroënu náskok pouze 10,6 s na úřadujícího mistra ERC, Kajetana Kajetanowicze na Fordu.
"Chci poděkovat všem, kteří mi to [start a vítězství] umožnili. Jsem opravu moc šťastný a ještě tomu nemohu pořád uvěřit. Sami jsme si ztížili život, ale chtěli jsme zde bezpodmínečně vyhrát. Dnes dopoledne jsem si myslel, že mi vítězství uteklo mezi prsty. Museli jsme do toho dát opravdu vše," líčil v cíli šťastný Craig Breen.
Do sobotní etapy startoval s náskokem 25,1 s - po třech úvodních testech se jeho náskok snížil na 8,4 s. Craig zvolil super měkkou směs pneumatik Michelin, ty se však na téměř suchém asfaltu velmi rychle opotřebovaly. Odpoledne za proměnlivých podmínek a občasného deště se už jezdec trefil lépe při volbě pneumatik, jenže dvě zkoušky před cílem dostal defekt.
Co se stalo? "Někdo musel na trať vyhodit obrovský kámen a já ho trefil. Uprostřed tratě byl opravdu velký kámen a já ho trefil." Náskok na Kajetanowicze se zmenšil na 5,2 vteřiny. Dvěma nejrychlejšími časy však atak Poláka odrazil a v cíli se radoval Breen z vítězství.
Druhé místo posunulo Kajetana Kajetanowicze do čela ERC, protože vítěz z Kanárských ostrovů, Alexej Lukjanuk, musel po nehodě na testech před soutěží start v Severním Irsku vzdát. Třetí místo na podium získal Brit Alastair Fisher (Ford). Hostující Elfyn Evans (Ford), kterého v pátek zradila technika, se dnes do soutěže vrátil a třemi nejrychlejšími časy ukázal svoji rychlost (v RZ12 však opět odstoupil).
Vlastní chyby může litovat dobře jedoucí Švéd Fredrik Ahlin s Fordem, ten v RZ10 vyjel do příkopu, poškodil řízení a musel vzdát. Velmi sympatický výkon podal v Irsku Jaromír Tarabus se Škodou Fabia R5 týmu Kresta Racing. Český zástupce byl 5., ale na poslední zkoušce soutěže zastavil a do cíle nedojel. Další soutěží je řecká Acropolis.
Výsledky v cíli:01. Craig Breen (Citroën DS3 R5) - 1:54:16.1 hod02. Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5) +10,6 s03. Alastair Fisher (Ford Fiesta R5) +56,4 s04. Josh Moffett (Ford Fiesta R5) +1:40,1 min05. Jonathan Greer (Citroën DS3 R5) +2:07,0 min06. David Bogie (Škoda Fabia R5) +2:55,6 min07. Tom Cave (Ford Fiesta R5) +3:51,1 min08. Stephen Wright (Ford Fiesta R5) +4:36,1 min09. Joseph McGonigle (Škoda Fabia S2000) +4:52,2 min10. Jaroslaw Koltun (Ford Fiesta R5) +6:26,6 min
Průběh první etapy:Po prvním dnu vede soutěž loňský vítěz, Craig Breen, který letos jede v Citroënu DS3 R5. Jeho náskok na druhého Kajetana Kajetanowicze (Ford) je už přes 25 vteřin. Elfyn Evans (Ford), který včera suvereně opanoval kvalifikaci a v úvodu také soutěž vedl, musel už ve třetím testu pro techniké problémy odstoupit.
Loňský tovární jezdec M-Sportu vyhrál za proměnlivého počasí obě úvodní zkoušky dnešního dne. Na konci RZ2 už ale hlásil problémy se servořízením. Na RZ3 se u Fiesty R5 přehřál motor poté. co se Welšanovi uvolnil klínový řemen a také mu odešla vodní pumpa. V sobotu by se ale měl na tratě vrátit.
Díky tomu se do čela dostal Craig Breen (po RZ2 +12,4 s na Evanse). Jezdec Citroënu vyhrál RZ 3,4 i 5. V poslední, divácké speciálce, však udělal hodiny a ztratil na Kajetanowicze asi 10 vteřin. O druhé místo po dnešku svádějí těsný souboj právě Kajetan Kajetanowicz s Alastairem Fisherem. Oba jezdce na Fordech dělí jen 2,5 vteřiny.
Evans nebyl jediným, kdo odpadl už v první etapě. Už v kvalifikaci havaroval Robert Consani, jeho mechanici dali Citroën DS3 R5 sice dohromady, jenže už v RZ1 jej vyřadila stávkující převodovka. Keith Cronin (Citroën) nezvládl hned první zatáčku soutěže a poškodil chladič, což znamenalo konec. Pěkný výkon hlavně odpoledne podal Jaromír Tarabus se Škodou Fabia R5.
Výsledky po páteční etapě:01. Craig Breen (Citroën DS3 R5) 47:51.3 min.02. Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5) +25,1 s03. Alastair Fisher (Ford Fiesta R5) +27,6 s 04. Martin McCormack (Škoda Fabia S2000) +58,1 s 05. Jaromír Tarabus (Škoda Fabia R5) +1:05,1 min.06. Fredrik Ahlin (Ford Fiesta R5) +1:18,5 min.07. David Bogie (Škoda Fabia R5) +1:27,4 min.08. Jonathan Greer (Citroën DS3 R5) +1:40,0 min.09. Tim Cave (Ford Fiesta R5) +2:32,1 min.10. Joseph McGonigle (Škoda Fabia S2000) +2:37,8 min.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.