Circuit of Ireland: Napínavý souboj v Irsku vyhrál Breen

Breen jede letos s Citroënem
Breen jede letos s Citroënem, foto: Citroën Racing
iM2 8. dubna 2016 22:22 9. dubna 2016 21:13
Sdílej:

AKTUALIZACE PO RZ14; V Irsku se jede tento víkend druhá soutěž ERC. Asfaltové tratě severní části ostrova nabízejí celkem 14 rychlostních zkoušek rozdělených do dvou etap. Pořadatelé evidují velmi četné startovní pole - soutěž je zařazena do ERC, britského i irského šampionátu.

Průběh druhé etapy:Craigu Breenovi se podařilo na Circuit of Ireland zopakovat svoje loňské vítězství. Ir však musel v závěrečné etapě soutěže o svoje vítězství tvrdě bojovat, když dopoledne špatně zvolil pneumatiky a odpoledne měl defekt. V cíli (po 209,56 kilometrech) měl jezdec Citroënu náskok pouze 10,6 s na úřadujícího mistra ERC, Kajetana Kajetanowicze na Fordu.

"Chci poděkovat všem, kteří mi to [start a vítězství] umožnili. Jsem opravu moc šťastný a ještě tomu nemohu pořád uvěřit. Sami jsme si ztížili život, ale chtěli jsme zde bezpodmínečně vyhrát. Dnes dopoledne jsem si myslel, že mi vítězství uteklo mezi prsty. Museli jsme do toho dát opravdu vše," líčil v cíli šťastný Craig Breen. 

Do sobotní etapy startoval s náskokem 25,1 s - po třech úvodních testech se jeho náskok snížil na 8,4 s. Craig zvolil super měkkou směs pneumatik Michelin, ty se však na téměř suchém asfaltu velmi rychle opotřebovaly. Odpoledne za proměnlivých podmínek a občasného deště se už jezdec trefil lépe při volbě pneumatik, jenže dvě zkoušky před cílem dostal defekt.

Co se stalo? "Někdo musel na trať vyhodit obrovský kámen a já ho trefil. Uprostřed tratě byl opravdu velký kámen a já ho trefil." Náskok na Kajetanowicze se zmenšil na 5,2 vteřiny. Dvěma nejrychlejšími časy však atak Poláka odrazil a v cíli se radoval Breen z vítězství.

Druhé místo posunulo Kajetana Kajetanowicze do čela ERC, protože vítěz z Kanárských ostrovů, Alexej Lukjanuk, musel po nehodě na testech před soutěží start v Severním Irsku vzdát. Třetí místo na podium získal Brit Alastair Fisher (Ford). Hostující Elfyn Evans (Ford), kterého v pátek zradila technika, se dnes do soutěže vrátil a třemi nejrychlejšími časy ukázal svoji rychlost (v RZ12 však opět odstoupil).

Vlastní chyby může litovat dobře jedoucí Švéd Fredrik Ahlin s Fordem, ten v RZ10 vyjel do příkopu, poškodil řízení a musel vzdát. Velmi sympatický výkon podal v Irsku Jaromír Tarabus se Škodou Fabia R5 týmu Kresta Racing. Český zástupce byl 5., ale na poslední zkoušce soutěže zastavil a do cíle nedojel. Další soutěží je řecká Acropolis.

Výsledky v cíli:01. Craig Breen (Citroën DS3 R5) - 1:54:16.1 hod02. Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5) +10,6 s03. Alastair Fisher (Ford Fiesta R5) +56,4 s04. Josh Moffett (Ford Fiesta R5) +1:40,1 min05. Jonathan Greer (Citroën DS3 R5) +2:07,0 min06. David Bogie (Škoda Fabia R5) +2:55,6 min07. Tom Cave (Ford Fiesta R5) +3:51,1 min08. Stephen Wright (Ford Fiesta R5) +4:36,1 min09. Joseph McGonigle (Škoda Fabia S2000) +4:52,2 min10. Jaroslaw Koltun (Ford Fiesta R5) +6:26,6 min

Průběh první etapy:Po prvním dnu vede soutěž loňský vítěz, Craig Breen, který letos jede v Citroënu DS3 R5. Jeho náskok na druhého Kajetana Kajetanowicze (Ford) je už přes 25 vteřin. Elfyn Evans (Ford), který včera suvereně opanoval kvalifikaci a v úvodu také soutěž vedl, musel už ve třetím testu pro techniké problémy odstoupit. 

Loňský tovární jezdec M-Sportu vyhrál za proměnlivého počasí obě úvodní zkoušky dnešního dne. Na konci RZ2 už ale hlásil problémy se servořízením. Na RZ3 se u Fiesty R5 přehřál motor poté. co se Welšanovi uvolnil klínový řemen a také mu odešla vodní pumpa. V sobotu by se ale měl na tratě vrátit.

Díky tomu se do čela dostal Craig Breen (po RZ2 +12,4 s na Evanse). Jezdec Citroënu vyhrál RZ 3,4 i 5. V poslední, divácké speciálce, však udělal hodiny a ztratil na Kajetanowicze asi 10 vteřin. O druhé místo po dnešku svádějí těsný souboj právě Kajetan Kajetanowicz s Alastairem Fisherem. Oba jezdce na Fordech dělí jen 2,5 vteřiny.

Evans nebyl jediným, kdo odpadl už v první etapě. Už v kvalifikaci havaroval Robert Consani, jeho mechanici dali Citroën DS3 R5 sice dohromady, jenže už v RZ1 jej vyřadila stávkující převodovka. Keith Cronin (Citroën) nezvládl hned první zatáčku soutěže a poškodil chladič, což znamenalo konec. Pěkný výkon hlavně odpoledne podal Jaromír Tarabus se Škodou Fabia R5.

Výsledky po páteční etapě:01. Craig Breen (Citroën DS3 R5) 47:51.3 min.02. Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5) +25,1 s03. Alastair Fisher (Ford Fiesta R5) +27,6 s 04. Martin McCormack (Škoda Fabia S2000) +58,1 s 05. Jaromír Tarabus (Škoda Fabia R5) +1:05,1 min.06. Fredrik Ahlin (Ford Fiesta R5) +1:18,5 min.07. David Bogie (Škoda Fabia R5) +1:27,4 min.08. Jonathan Greer (Citroën DS3 R5) +1:40,0 min.09. Tim Cave (Ford Fiesta R5) +2:32,1 min.10. Joseph McGonigle (Škoda Fabia S2000) +2:37,8 min.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.