AKTUALIZACE PO RZ14; V Irsku se jede tento víkend druhá soutěž ERC. Asfaltové tratě severní části ostrova nabízejí celkem 14 rychlostních zkoušek rozdělených do dvou etap. Pořadatelé evidují velmi četné startovní pole - soutěž je zařazena do ERC, britského i irského šampionátu.
Průběh druhé etapy:Craigu Breenovi se podařilo na Circuit of Ireland zopakovat svoje loňské vítězství. Ir však musel v závěrečné etapě soutěže o svoje vítězství tvrdě bojovat, když dopoledne špatně zvolil pneumatiky a odpoledne měl defekt. V cíli (po 209,56 kilometrech) měl jezdec Citroënu náskok pouze 10,6 s na úřadujícího mistra ERC, Kajetana Kajetanowicze na Fordu.
"Chci poděkovat všem, kteří mi to [start a vítězství] umožnili. Jsem opravu moc šťastný a ještě tomu nemohu pořád uvěřit. Sami jsme si ztížili život, ale chtěli jsme zde bezpodmínečně vyhrát. Dnes dopoledne jsem si myslel, že mi vítězství uteklo mezi prsty. Museli jsme do toho dát opravdu vše," líčil v cíli šťastný Craig Breen.
Do sobotní etapy startoval s náskokem 25,1 s - po třech úvodních testech se jeho náskok snížil na 8,4 s. Craig zvolil super měkkou směs pneumatik Michelin, ty se však na téměř suchém asfaltu velmi rychle opotřebovaly. Odpoledne za proměnlivých podmínek a občasného deště se už jezdec trefil lépe při volbě pneumatik, jenže dvě zkoušky před cílem dostal defekt.
Co se stalo? "Někdo musel na trať vyhodit obrovský kámen a já ho trefil. Uprostřed tratě byl opravdu velký kámen a já ho trefil." Náskok na Kajetanowicze se zmenšil na 5,2 vteřiny. Dvěma nejrychlejšími časy však atak Poláka odrazil a v cíli se radoval Breen z vítězství.
Druhé místo posunulo Kajetana Kajetanowicze do čela ERC, protože vítěz z Kanárských ostrovů, Alexej Lukjanuk, musel po nehodě na testech před soutěží start v Severním Irsku vzdát. Třetí místo na podium získal Brit Alastair Fisher (Ford). Hostující Elfyn Evans (Ford), kterého v pátek zradila technika, se dnes do soutěže vrátil a třemi nejrychlejšími časy ukázal svoji rychlost (v RZ12 však opět odstoupil).
Vlastní chyby může litovat dobře jedoucí Švéd Fredrik Ahlin s Fordem, ten v RZ10 vyjel do příkopu, poškodil řízení a musel vzdát. Velmi sympatický výkon podal v Irsku Jaromír Tarabus se Škodou Fabia R5 týmu Kresta Racing. Český zástupce byl 5., ale na poslední zkoušce soutěže zastavil a do cíle nedojel. Další soutěží je řecká Acropolis.
Výsledky v cíli:01. Craig Breen (Citroën DS3 R5) - 1:54:16.1 hod02. Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5) +10,6 s03. Alastair Fisher (Ford Fiesta R5) +56,4 s04. Josh Moffett (Ford Fiesta R5) +1:40,1 min05. Jonathan Greer (Citroën DS3 R5) +2:07,0 min06. David Bogie (Škoda Fabia R5) +2:55,6 min07. Tom Cave (Ford Fiesta R5) +3:51,1 min08. Stephen Wright (Ford Fiesta R5) +4:36,1 min09. Joseph McGonigle (Škoda Fabia S2000) +4:52,2 min10. Jaroslaw Koltun (Ford Fiesta R5) +6:26,6 min
Průběh první etapy:Po prvním dnu vede soutěž loňský vítěz, Craig Breen, který letos jede v Citroënu DS3 R5. Jeho náskok na druhého Kajetana Kajetanowicze (Ford) je už přes 25 vteřin. Elfyn Evans (Ford), který včera suvereně opanoval kvalifikaci a v úvodu také soutěž vedl, musel už ve třetím testu pro techniké problémy odstoupit.
Loňský tovární jezdec M-Sportu vyhrál za proměnlivého počasí obě úvodní zkoušky dnešního dne. Na konci RZ2 už ale hlásil problémy se servořízením. Na RZ3 se u Fiesty R5 přehřál motor poté. co se Welšanovi uvolnil klínový řemen a také mu odešla vodní pumpa. V sobotu by se ale měl na tratě vrátit.
Díky tomu se do čela dostal Craig Breen (po RZ2 +12,4 s na Evanse). Jezdec Citroënu vyhrál RZ 3,4 i 5. V poslední, divácké speciálce, však udělal hodiny a ztratil na Kajetanowicze asi 10 vteřin. O druhé místo po dnešku svádějí těsný souboj právě Kajetan Kajetanowicz s Alastairem Fisherem. Oba jezdce na Fordech dělí jen 2,5 vteřiny.
Evans nebyl jediným, kdo odpadl už v první etapě. Už v kvalifikaci havaroval Robert Consani, jeho mechanici dali Citroën DS3 R5 sice dohromady, jenže už v RZ1 jej vyřadila stávkující převodovka. Keith Cronin (Citroën) nezvládl hned první zatáčku soutěže a poškodil chladič, což znamenalo konec. Pěkný výkon hlavně odpoledne podal Jaromír Tarabus se Škodou Fabia R5.
Výsledky po páteční etapě:01. Craig Breen (Citroën DS3 R5) 47:51.3 min.02. Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5) +25,1 s03. Alastair Fisher (Ford Fiesta R5) +27,6 s 04. Martin McCormack (Škoda Fabia S2000) +58,1 s 05. Jaromír Tarabus (Škoda Fabia R5) +1:05,1 min.06. Fredrik Ahlin (Ford Fiesta R5) +1:18,5 min.07. David Bogie (Škoda Fabia R5) +1:27,4 min.08. Jonathan Greer (Citroën DS3 R5) +1:40,0 min.09. Tim Cave (Ford Fiesta R5) +2:32,1 min.10. Joseph McGonigle (Škoda Fabia S2000) +2:37,8 min.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.