Mäkinen o Toyotě: Kolik vozů nasadí? Kdy začnou testy? V jakém stádiu je Yaris WRC? Jakou roli má TMG?

Toyota Yaris WRC
Toyota Yaris WRC, foto: Toyota Motorsport GmbH
iM2 4. prosince 2015 12:05
Sdílej:

Dnes konečně přišly dobré zprávy z Finska - Tommi Mäkinen a jeho zatím 40 členný tým je připraven začít s projektem Toyoty Yaris WRC. Bývalý mistr světa to dnes potvrdil v rozhovoru.

O: Začala už stavba vozu Yaris WRC?TM: Momentálně jsme ve fázi designování auta. Naši inženýři a designeři neúnavně pracují s dodavateli, aby dodrželi časový plán. Cílem je vyvinout auto, které bude konkurenceschopné. Samotná stavba prvního Yarisu WRC začne brzy.

O: Je ještě stále do projektu zapojená TMG (Toyota Motorsport GmbH)?TM: Ano, TMG je pro nás důležitý partner. Jsou zodpovědní za stavbu a vývoj motoru. Hodně těsně spolupracujeme na tom, aby byl Yaris WRC velkolepé auto.

O: Kde bude tým sídlit?TM: Příhlásíme se jako japonský tým se sídlem ve Finsku. Výrobní hala i vývojové centrum je zatím v Puuppola, kde sídlí také Tommi Mäkinen Racing. Naši kolegové z Japonska jezdí do Finska pravidelně, aby se ujistili, že vývoj probíhá správným směrem. Jsme hrdí na to, že se takový projekt přesídlil do země, kde je rally národním sportem. Je to ideální místo, protože je zde spousta vývojových a testovacích tratí. Prověřujeme aktuálně další možnosti, abychom týmu pro rok 2017 zajistili všechno potřebné vybavení a našli nové sídlo před úvodní sezonou.

O: Co Vám pomůže k úspěchu?TM: I přesto, že je Toyota největším výrobcem aut na světě, je známá svoji štíhlou a efektivní produkcí. Na tomto základě chceme vyvinout i náš tým. Chci mít stejný pocit, jako jsem měl tehdy v našem malém týmu Mitsubishi. Není zapotřebí mít největší rozpočet, abyste vyhrávali. Nejdůležitější je mít pro projekt zapálení. Všem chceme ukázat, že auta milujeme a že nás společná práce baví.

O: Kdy začnete s testy?TM: Předpoklad je zkraje roku 2016 [některé zdroje uvádějí jaro]. Rozsáhlý časový plán už máme připravený, abychom mohli s testy ve Finsku a po celém světě začít.

O: Je tým již kompletní?TM: Náš tým se pozvolna vyvíjí. Některé pozice ještě musíme obsadit. Hledáme lidi, kteří budou připraveni tvrdě pracovat na tomto projektu. Chceme lidi, kteří tým posílí, kteří zde vytvoří něco jako rodinu.

O: Kým jste obsadil klíčové posty?TM: Lauri Riipinen odpovídá za každodenní provoz (s Mäkinenem spolupracoval v letech 2005-2013), sportovním ředitelem je Jarmo Lehtinen (bývalý navigátor Hirvonena). V technické oblasti máme Michaela Zotose (technický ředitel, dříve Prodrive), Toma Fowlera (hlavní inženýr, dříve M-Sport), Mikko Ruohu (zodpovědný za elektroniku, dříve Tommi Mäkinen Racing) a šéf-designerem je Simon Carrier (dříve SPC Design, u M-Sportu vedl design Fordu Focus RS WRC).

O: Kdo v roce 2017 za tým pojede?TM: Jednáme s několika jezdci. Naším plánem je nasadit minimálně dvě, spíše však tři auta.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.