Mäkinen o Toyotě: Kolik vozů nasadí? Kdy začnou testy? V jakém stádiu je Yaris WRC? Jakou roli má TMG?

Toyota Yaris WRC
Toyota Yaris WRC, foto: Toyota Motorsport GmbH
iM2 4. prosince 2015 12:05
Sdílej:

Dnes konečně přišly dobré zprávy z Finska - Tommi Mäkinen a jeho zatím 40 členný tým je připraven začít s projektem Toyoty Yaris WRC. Bývalý mistr světa to dnes potvrdil v rozhovoru.

O: Začala už stavba vozu Yaris WRC?TM: Momentálně jsme ve fázi designování auta. Naši inženýři a designeři neúnavně pracují s dodavateli, aby dodrželi časový plán. Cílem je vyvinout auto, které bude konkurenceschopné. Samotná stavba prvního Yarisu WRC začne brzy.

O: Je ještě stále do projektu zapojená TMG (Toyota Motorsport GmbH)?TM: Ano, TMG je pro nás důležitý partner. Jsou zodpovědní za stavbu a vývoj motoru. Hodně těsně spolupracujeme na tom, aby byl Yaris WRC velkolepé auto.

O: Kde bude tým sídlit?TM: Příhlásíme se jako japonský tým se sídlem ve Finsku. Výrobní hala i vývojové centrum je zatím v Puuppola, kde sídlí také Tommi Mäkinen Racing. Naši kolegové z Japonska jezdí do Finska pravidelně, aby se ujistili, že vývoj probíhá správným směrem. Jsme hrdí na to, že se takový projekt přesídlil do země, kde je rally národním sportem. Je to ideální místo, protože je zde spousta vývojových a testovacích tratí. Prověřujeme aktuálně další možnosti, abychom týmu pro rok 2017 zajistili všechno potřebné vybavení a našli nové sídlo před úvodní sezonou.

O: Co Vám pomůže k úspěchu?TM: I přesto, že je Toyota největším výrobcem aut na světě, je známá svoji štíhlou a efektivní produkcí. Na tomto základě chceme vyvinout i náš tým. Chci mít stejný pocit, jako jsem měl tehdy v našem malém týmu Mitsubishi. Není zapotřebí mít největší rozpočet, abyste vyhrávali. Nejdůležitější je mít pro projekt zapálení. Všem chceme ukázat, že auta milujeme a že nás společná práce baví.

O: Kdy začnete s testy?TM: Předpoklad je zkraje roku 2016 [některé zdroje uvádějí jaro]. Rozsáhlý časový plán už máme připravený, abychom mohli s testy ve Finsku a po celém světě začít.

O: Je tým již kompletní?TM: Náš tým se pozvolna vyvíjí. Některé pozice ještě musíme obsadit. Hledáme lidi, kteří budou připraveni tvrdě pracovat na tomto projektu. Chceme lidi, kteří tým posílí, kteří zde vytvoří něco jako rodinu.

O: Kým jste obsadil klíčové posty?TM: Lauri Riipinen odpovídá za každodenní provoz (s Mäkinenem spolupracoval v letech 2005-2013), sportovním ředitelem je Jarmo Lehtinen (bývalý navigátor Hirvonena). V technické oblasti máme Michaela Zotose (technický ředitel, dříve Prodrive), Toma Fowlera (hlavní inženýr, dříve M-Sport), Mikko Ruohu (zodpovědný za elektroniku, dříve Tommi Mäkinen Racing) a šéf-designerem je Simon Carrier (dříve SPC Design, u M-Sportu vedl design Fordu Focus RS WRC).

O: Kdo v roce 2017 za tým pojede?TM: Jednáme s několika jezdci. Naším plánem je nasadit minimálně dvě, spíše však tři auta.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.