Dnes konečně přišly dobré zprávy z Finska - Tommi Mäkinen a jeho zatím 40 členný tým je připraven začít s projektem Toyoty Yaris WRC. Bývalý mistr světa to dnes potvrdil v rozhovoru.
O: Začala už stavba vozu Yaris WRC?TM: Momentálně jsme ve fázi designování auta. Naši inženýři a designeři neúnavně pracují s dodavateli, aby dodrželi časový plán. Cílem je vyvinout auto, které bude konkurenceschopné. Samotná stavba prvního Yarisu WRC začne brzy.
O: Je ještě stále do projektu zapojená TMG (Toyota Motorsport GmbH)?TM: Ano, TMG je pro nás důležitý partner. Jsou zodpovědní za stavbu a vývoj motoru. Hodně těsně spolupracujeme na tom, aby byl Yaris WRC velkolepé auto.
O: Kde bude tým sídlit?TM: Příhlásíme se jako japonský tým se sídlem ve Finsku. Výrobní hala i vývojové centrum je zatím v Puuppola, kde sídlí také Tommi Mäkinen Racing. Naši kolegové z Japonska jezdí do Finska pravidelně, aby se ujistili, že vývoj probíhá správným směrem. Jsme hrdí na to, že se takový projekt přesídlil do země, kde je rally národním sportem. Je to ideální místo, protože je zde spousta vývojových a testovacích tratí. Prověřujeme aktuálně další možnosti, abychom týmu pro rok 2017 zajistili všechno potřebné vybavení a našli nové sídlo před úvodní sezonou.
O: Co Vám pomůže k úspěchu?TM: I přesto, že je Toyota největším výrobcem aut na světě, je známá svoji štíhlou a efektivní produkcí. Na tomto základě chceme vyvinout i náš tým. Chci mít stejný pocit, jako jsem měl tehdy v našem malém týmu Mitsubishi. Není zapotřebí mít největší rozpočet, abyste vyhrávali. Nejdůležitější je mít pro projekt zapálení. Všem chceme ukázat, že auta milujeme a že nás společná práce baví.
O: Kdy začnete s testy?TM: Předpoklad je zkraje roku 2016 [některé zdroje uvádějí jaro]. Rozsáhlý časový plán už máme připravený, abychom mohli s testy ve Finsku a po celém světě začít.
O: Je tým již kompletní?TM: Náš tým se pozvolna vyvíjí. Některé pozice ještě musíme obsadit. Hledáme lidi, kteří budou připraveni tvrdě pracovat na tomto projektu. Chceme lidi, kteří tým posílí, kteří zde vytvoří něco jako rodinu.
O: Kým jste obsadil klíčové posty?TM: Lauri Riipinen odpovídá za každodenní provoz (s Mäkinenem spolupracoval v letech 2005-2013), sportovním ředitelem je Jarmo Lehtinen (bývalý navigátor Hirvonena). V technické oblasti máme Michaela Zotose (technický ředitel, dříve Prodrive), Toma Fowlera (hlavní inženýr, dříve M-Sport), Mikko Ruohu (zodpovědný za elektroniku, dříve Tommi Mäkinen Racing) a šéf-designerem je Simon Carrier (dříve SPC Design, u M-Sportu vedl design Fordu Focus RS WRC).
O: Kdo v roce 2017 za tým pojede?TM: Jednáme s několika jezdci. Naším plánem je nasadit minimálně dvě, spíše však tři auta.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.