Ve Finsku se objevil také šéf továrního týmu Toyota, Tommi Mäkkinen. Novináři na něj měli spoustu dotazů ohledně budoucnosti týmu Toyota, příprav na sezonu 2017, vozu Yaris WRC nebo také jezdecké sestavy.
O: Již tři týdny jste v čele továrního týmu Toyota, jaké byly Vaše první kroky, co jste podniknul?TM: Prioritu má vybudování oddělení vývoje. Věřím, že od poloviny srpna budeme schopni začít pracovat a od září naběhneme na plný provoz. Do konce roku chci mít zhruba 25 zaměstnanců. Tohle číslo se ale bude rychle zvyšovat, jak budeme budovat další oddělení.
O: Tým chcete vybudovat ve Vašem městě, Jyväskylä. Není to logistická nevýhoda?TM: To je zajímavý bod. Přemýšleli jsme nad hodně variantami - například jít do Anglie nebo Německa. Ale nakonec jsme došli k názoru, že to není moc velký rozdíl. Finančně není ani velký rozdíl mezi Helsinkami a Jyväskylä. Náklady ročně vzrostou zhruba o 150 000 EUR. Lidé, které jsme chtěli do projektu dostat, také shledali zajímavým vybudovat tým zde, protože místní okolí mají rádi.
O: Co myslíte, že bude těžší, řídit auto nebo tým?TM: Dobrá otázka! Myslím, že oboje je docela složité - bez dobrého jezdce nikdy nic nevyhrajete, ale bez dobrého týmu také nikdy nic nevyhrajete. Je jasné, že když vedete tým, tak musíte myslet na hodně věcí. Máme před sebou hodně práce mezi současností a rokem 2017, musíme otestovat auto za všech podmínek - na sněhu, šotolině, asfaltu, ve vysokých nadmořských výškách, nízkých nadmořských výškách. Budeme testovat po celém světě.
O: Můžete nám prozradit jména klíčových postav?TM: Mluvil jsem již se spoustou lidí. Také ve Finsku [během soutěže] je spousta lidí. Toho využiji, abych se spoustou z nich jednal. Jména oznámím zakrátko. Napřed je zapotřebí obsadit hlavní pozice. Zatím mohu prozradit, že vedoucí roli v otázce designu nebo techniky bude zastávat Řek Michael Zotos. Jeho posledním výtvorem je Subaru pro rallycross v Americe, dříve také pracoval u Prodrivu.
O: Myslíte, že Vám kariéra úspěšného jezdce pomůže?TM: Ano, myslím si to. Vzpomínám si, jak jsem jezdil za Mitsubishi, tak jsem měl hned od začátku velmi dobrý pocit ze spolupráce s Andrew Cowanem. To bylo proto, že i on byl úspěšným jezdcem, takže viděl věci z mého úhlu pohledu. Byl velmi citlivý a přímý, protože viděl věci skrze přední okno i zpoza předního okna.
O: Už víte jména dodavatelů, se kterými chcete spolupracovat?TM: Už jsme jednali s některými firmami. Pro auto chci mít ty nejlepší díly. Xtrac byla moje první volba v otázce převodovky, na zavěšení chci spolupracovat s firmou BOS. Ta dodává své produkty Citroënu už pěknou dobu. Toyota Motorsport GmbH bude stavět motor.
O: Kdy začnou testy Yarisu WRC 2017?TM: Čas je naším největším problémem. Máme jasné nápady a teď začínáme s koncepcí a konstrukcí. Na konci roku chceme postavit první prototyp. Doufám, že se zkouškami vozu začneme v březnu. Mým plánem je mít čtyři testovací auta. Vždy dvě z nich by stabilně jezdila po celém světě a sbírala kilometry.
O: Myslíte, že budete i Vy sám jezdit během testů?TM: Ano, to bude mým plánem. I tak ale budeme potřebovat pořádného testovacího jezdce, který zná aktuální auta WRC a bude provádět detailní práci. Ale myslím si, že bude dobré, když občas budu testovat i já. Jsou nějaké myšlenky, které mám a které mohou pomoci. S mými zkušenostmi bych mohl poradit například se zakladní geometrií. Také je dobré dostat informace o vozu od více lidí.
O: Mohl by nějakou roli hrát při testování také Mikko Hirvonen?TM: Bylo by hloupé, kdybych s ním o tom nemluvil. Je to top jezdec, který nemá žádnou smlouvu, ale zná aktuální vozy WRC více značek a také velmi dobře zná podmínky v MS. My ale chceme mít více než jednoho testovacího jezdce, abychom najezdili co nejvíc kilometrů. Potenciálním kandidátem by byl také Juho Hänninen. Teď je ale ještě moc brzy na to, abychom prozrazovali víc, nejpozději v říjnu však budeme vědět.
O: TMG stále pokračuje ve vývoji vozu WRC. Poběží tedy paralelně dva projekty vozu WRC 2017?TM: U nich jde o vývojové práce na motoru. Existuje jenom jediný projekt a já za něj mám celkovou odpovědnost. Teď jde o to, zkoordinovat všechno to úsilí. S TMG chci v co nejvíce oblastech spolupracovat.
O: Jak moc se změnil Váš život poté, co jste se stal šéfem týmu?TM: Můj život se neustále točil kolem rally a soutěžních vozů. Takže z tohoto pohledu se toho zas tolik nezměnilo. Od té doby, co jsem přestal závodit, tak jsem měl svůj tým - Tommi Mäkinen Racing. Dost dlouho jsme připravovali auta skupiny N. Mám tedy zkušenosti s vedením týmu, je však jasné, že tentokrát je výzva větší. Mám mnohem větší zodpovědnost a také více práce. I tak jsem ale nadšený, protože to je velká příležitost.
O: Pana Akio Toyodu jste potkal poprvé, když jste byl jeho instruktorem?TM: Tak to je. Oslovil mě, protože chtěl zlepšit svoje dovednosti v rally. Pak jsme spolu měli několik jízd a snažili se zlepšit jeho techniku. Jeho zlepšování bylo rychlé, pro auto má velmi dobrý cit. Práce s ním mě bavila.
O: V minulosti jste jezdil pro hodně japonských týmů, pomohla Vám tato zkušenost?TM: Zcela jistě mi to hodně pomohlo. Měl jsem štěstí, že jsem v minulosti jezdil pro několik fantastických týmů a u každého z nich jsem se toho hodně naučil. Mojí prací je teď dát vše dohromady a co nejlépe to využít pro Toyotu, abych pomohl týmu posunout se dopředu a připravit se na první sezonu ve WRC. Můžete si myslet, že rok 2017 je daleko, ale já cítím, že je velmi blízko.
O: Můžete nám už také něco prozradit o budoucnosti?TM: Jisté je, že Toyota příští tři roky pojede s aktuálním Yarisem. Poté přijde změna modelu. Souběžně s Yarisem WRC budeme vyvíjet také auto kategorie R5. Potřebujeme totiž auto, díky kterému budeme schopni vychovat mladého pilota. Kromě toho je také takový vůz potřeba, aby se povědomí o Toyotě rozšířilo v celém rallysportu a mohli jsme být aktivní také mimo WRC. [Ve Finsku se hodně mluvilo o tom, že Mäkinen má zájem o to, aby na pozici továrního jezdce angažoval Esappeku Lappiho z týmu Škoda Motorsport].
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.