Ve Finsku se objevil také šéf továrního týmu Toyota, Tommi Mäkkinen. Novináři na něj měli spoustu dotazů ohledně budoucnosti týmu Toyota, příprav na sezonu 2017, vozu Yaris WRC nebo také jezdecké sestavy.
O: Již tři týdny jste v čele továrního týmu Toyota, jaké byly Vaše první kroky, co jste podniknul?TM: Prioritu má vybudování oddělení vývoje. Věřím, že od poloviny srpna budeme schopni začít pracovat a od září naběhneme na plný provoz. Do konce roku chci mít zhruba 25 zaměstnanců. Tohle číslo se ale bude rychle zvyšovat, jak budeme budovat další oddělení.
O: Tým chcete vybudovat ve Vašem městě, Jyväskylä. Není to logistická nevýhoda?TM: To je zajímavý bod. Přemýšleli jsme nad hodně variantami - například jít do Anglie nebo Německa. Ale nakonec jsme došli k názoru, že to není moc velký rozdíl. Finančně není ani velký rozdíl mezi Helsinkami a Jyväskylä. Náklady ročně vzrostou zhruba o 150 000 EUR. Lidé, které jsme chtěli do projektu dostat, také shledali zajímavým vybudovat tým zde, protože místní okolí mají rádi.
O: Co myslíte, že bude těžší, řídit auto nebo tým?TM: Dobrá otázka! Myslím, že oboje je docela složité - bez dobrého jezdce nikdy nic nevyhrajete, ale bez dobrého týmu také nikdy nic nevyhrajete. Je jasné, že když vedete tým, tak musíte myslet na hodně věcí. Máme před sebou hodně práce mezi současností a rokem 2017, musíme otestovat auto za všech podmínek - na sněhu, šotolině, asfaltu, ve vysokých nadmořských výškách, nízkých nadmořských výškách. Budeme testovat po celém světě.
O: Můžete nám prozradit jména klíčových postav?TM: Mluvil jsem již se spoustou lidí. Také ve Finsku [během soutěže] je spousta lidí. Toho využiji, abych se spoustou z nich jednal. Jména oznámím zakrátko. Napřed je zapotřebí obsadit hlavní pozice. Zatím mohu prozradit, že vedoucí roli v otázce designu nebo techniky bude zastávat Řek Michael Zotos. Jeho posledním výtvorem je Subaru pro rallycross v Americe, dříve také pracoval u Prodrivu.
O: Myslíte, že Vám kariéra úspěšného jezdce pomůže?TM: Ano, myslím si to. Vzpomínám si, jak jsem jezdil za Mitsubishi, tak jsem měl hned od začátku velmi dobrý pocit ze spolupráce s Andrew Cowanem. To bylo proto, že i on byl úspěšným jezdcem, takže viděl věci z mého úhlu pohledu. Byl velmi citlivý a přímý, protože viděl věci skrze přední okno i zpoza předního okna.
O: Už víte jména dodavatelů, se kterými chcete spolupracovat?TM: Už jsme jednali s některými firmami. Pro auto chci mít ty nejlepší díly. Xtrac byla moje první volba v otázce převodovky, na zavěšení chci spolupracovat s firmou BOS. Ta dodává své produkty Citroënu už pěknou dobu. Toyota Motorsport GmbH bude stavět motor.
O: Kdy začnou testy Yarisu WRC 2017?TM: Čas je naším největším problémem. Máme jasné nápady a teď začínáme s koncepcí a konstrukcí. Na konci roku chceme postavit první prototyp. Doufám, že se zkouškami vozu začneme v březnu. Mým plánem je mít čtyři testovací auta. Vždy dvě z nich by stabilně jezdila po celém světě a sbírala kilometry.
O: Myslíte, že budete i Vy sám jezdit během testů?TM: Ano, to bude mým plánem. I tak ale budeme potřebovat pořádného testovacího jezdce, který zná aktuální auta WRC a bude provádět detailní práci. Ale myslím si, že bude dobré, když občas budu testovat i já. Jsou nějaké myšlenky, které mám a které mohou pomoci. S mými zkušenostmi bych mohl poradit například se zakladní geometrií. Také je dobré dostat informace o vozu od více lidí.
O: Mohl by nějakou roli hrát při testování také Mikko Hirvonen?TM: Bylo by hloupé, kdybych s ním o tom nemluvil. Je to top jezdec, který nemá žádnou smlouvu, ale zná aktuální vozy WRC více značek a také velmi dobře zná podmínky v MS. My ale chceme mít více než jednoho testovacího jezdce, abychom najezdili co nejvíc kilometrů. Potenciálním kandidátem by byl také Juho Hänninen. Teď je ale ještě moc brzy na to, abychom prozrazovali víc, nejpozději v říjnu však budeme vědět.
O: TMG stále pokračuje ve vývoji vozu WRC. Poběží tedy paralelně dva projekty vozu WRC 2017?TM: U nich jde o vývojové práce na motoru. Existuje jenom jediný projekt a já za něj mám celkovou odpovědnost. Teď jde o to, zkoordinovat všechno to úsilí. S TMG chci v co nejvíce oblastech spolupracovat.
O: Jak moc se změnil Váš život poté, co jste se stal šéfem týmu?TM: Můj život se neustále točil kolem rally a soutěžních vozů. Takže z tohoto pohledu se toho zas tolik nezměnilo. Od té doby, co jsem přestal závodit, tak jsem měl svůj tým - Tommi Mäkinen Racing. Dost dlouho jsme připravovali auta skupiny N. Mám tedy zkušenosti s vedením týmu, je však jasné, že tentokrát je výzva větší. Mám mnohem větší zodpovědnost a také více práce. I tak jsem ale nadšený, protože to je velká příležitost.
O: Pana Akio Toyodu jste potkal poprvé, když jste byl jeho instruktorem?TM: Tak to je. Oslovil mě, protože chtěl zlepšit svoje dovednosti v rally. Pak jsme spolu měli několik jízd a snažili se zlepšit jeho techniku. Jeho zlepšování bylo rychlé, pro auto má velmi dobrý cit. Práce s ním mě bavila.
O: V minulosti jste jezdil pro hodně japonských týmů, pomohla Vám tato zkušenost?TM: Zcela jistě mi to hodně pomohlo. Měl jsem štěstí, že jsem v minulosti jezdil pro několik fantastických týmů a u každého z nich jsem se toho hodně naučil. Mojí prací je teď dát vše dohromady a co nejlépe to využít pro Toyotu, abych pomohl týmu posunout se dopředu a připravit se na první sezonu ve WRC. Můžete si myslet, že rok 2017 je daleko, ale já cítím, že je velmi blízko.
O: Můžete nám už také něco prozradit o budoucnosti?TM: Jisté je, že Toyota příští tři roky pojede s aktuálním Yarisem. Poté přijde změna modelu. Souběžně s Yarisem WRC budeme vyvíjet také auto kategorie R5. Potřebujeme totiž auto, díky kterému budeme schopni vychovat mladého pilota. Kromě toho je také takový vůz potřeba, aby se povědomí o Toyotě rozšířilo v celém rallysportu a mohli jsme být aktivní také mimo WRC. [Ve Finsku se hodně mluvilo o tom, že Mäkinen má zájem o to, aby na pozici továrního jezdce angažoval Esappeku Lappiho z týmu Škoda Motorsport].
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.