Od roku 2017 by se měl vzhled vozů specifikace WRC změnit. Světová rada motorsportu schválila navýšení výkonu a změnu vzhledu vozů.
Fanoušci rallysportu se mohou začít připravovat na určité změny. Světová rada motorsportu (FIA World Motor Sport Council) schválila na svém pátečním zasedání v Mexico City nová technická pravidla pro vozy kategorie WRC platná pro roky 2017 až 2019. Díky nim by auta měla vypadat dynamičtěji a "měla by vyzařovat charakter a rozmanitost".
Kromě toho se rozhodlo, že dojde ke zvýšení maximálního povoleného výkonu motoru na 380 koní (aktuální maximum je 300 koní) a zároveň dojde ke snížení minimální hmotnosti o 25 kg. Pro turbomotory bude nově platit 36 milimetrový restriktor a maximální tlak turba bude omezen na 2,5 baru. Týmy se navíc budou moci vrátit k v minulosti již používaným elektronicky řízeným centrálním diferenciálům.
Bylo dohodnuto, že vozy by se měly změnit také po vizuální stránce: Na šasi byla vytyčena zóna, která bude moci mít maximální šířku 1 875 mm (aktuálně maximálně 1 820 mm) a délka vozů bude minimálně 3 900 mm. Větší by měla být rovněž zadní přítlačná křídla, což bylo rovněž zakotveno v nových pravidlech. Týmy navíc dostaly větší volnost pro připevnění postranních aerodynamických částí na přední nárazníky. Větší volnost výrobci dostanou také na zadních náraznících.
Co na změnu pravidel říkají zúčastněné strany?Aktuálně platná pravidla ve WRC jsou ohraničena časovým rámcem sezon 2014 až 2016. Bylo tedy třeba nadefinovat pravidla pro sezonu 2017 a následující roky. Jak již bylo zmíněno výše, tak restriktor u vozů WRC bude mít již 36 mm, když aktuálně má maximálně 33 mm. Tím by mělo být dosaženo vyrovnání výkonů vozů WRC a vozů z WTCC, které používají stejné motory.
Technický šéf FIA, Bernard Nicolet, mluví o třech cílech, kterých chtějí díky novým pravidlům dosáhnout. "[Chceme] udělat auta spektakulárnějšími, přitom myslet na náklady a dodržet bezpečnostní standard, ne-li jej zvýšit." Jak zdůrazňuje rallyový šéf FIA, Jarmo Mahonen, byly ve vypracování nových pravidel "zúčastněni všichni zainteresovaní zástupci ze sportu, aby bylo dosaženo komerčních i prodejních cílů a zároveň byla zohledněna přání fanoušků."
Úřadující mistr světa, Sébastien Ogier, vnímá prvotní informace týkající se nových pravidel pozitivně. "Myslím, že návrhy na vzezření a výkon vozů pro rok 2017 jsou skvělou novinkou. Jako závodní jezdec si neustále přejete ještě více výkonu. Vycházím z toho, že auta budou díky větším přítlačným křídlům a nové aerodynamice vytvářet větší přítlak, a tak budeme moci jezdit v zatáčkách rychleji."
"Také co se show týče, tak je to krok správným směrem, protože dodatečný výkon motoru se určitě postará o spektakulární jezdecké scény. Auta budou navíc díky širší karoserii vypadat agresivněji. Už se hodně těším na to, až uvidím příští generaci Pola R WRC," uzavřel Ogier.
Týmový šéf Hyundai, Michel Nandan, vidí v nových pravidlech "další krok, jak zvýšit hodnotu WRC a přivést sport do napínavé nové éry." Také šéf M-Sportu, Malcolm Wilson, vidí v nových pravidlech "začátek vzrušující éry pro MS. Auta roku 2017 budou nejen vypadat spektakulárněji, ale také přidají na výkonu. Koncept mi dává vzpomenout na časy skupiny B."
Také šéf Citroënu, Yves Matton, je nadšen. On ale ještě nemůže potvrdit, jestli francouzský výrobce budou tou dobou ještě ve WRC přítomen. "Novým vzezřením World Rally Car jsme nadšeni. Momentálně je pro mě ale těžké dát nějaký slib. Vše, co mohu říci, je: Auta [nová] vypadají absolutně fantasticky."
Na pozadí váhavého přístupu Mattona je to, že Citroën se aktuálně angažuje ve WRC a WTCC a navíc také v nové Formuli E. Ke konci sezony 2016 tak bude takřka jistě muset buď WTCC nebo WRC opustit.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.