Od roku 2017 by se měl vzhled vozů specifikace WRC změnit. Světová rada motorsportu schválila navýšení výkonu a změnu vzhledu vozů.
Fanoušci rallysportu se mohou začít připravovat na určité změny. Světová rada motorsportu (FIA World Motor Sport Council) schválila na svém pátečním zasedání v Mexico City nová technická pravidla pro vozy kategorie WRC platná pro roky 2017 až 2019. Díky nim by auta měla vypadat dynamičtěji a "měla by vyzařovat charakter a rozmanitost".
Kromě toho se rozhodlo, že dojde ke zvýšení maximálního povoleného výkonu motoru na 380 koní (aktuální maximum je 300 koní) a zároveň dojde ke snížení minimální hmotnosti o 25 kg. Pro turbomotory bude nově platit 36 milimetrový restriktor a maximální tlak turba bude omezen na 2,5 baru. Týmy se navíc budou moci vrátit k v minulosti již používaným elektronicky řízeným centrálním diferenciálům.
Bylo dohodnuto, že vozy by se měly změnit také po vizuální stránce: Na šasi byla vytyčena zóna, která bude moci mít maximální šířku 1 875 mm (aktuálně maximálně 1 820 mm) a délka vozů bude minimálně 3 900 mm. Větší by měla být rovněž zadní přítlačná křídla, což bylo rovněž zakotveno v nových pravidlech. Týmy navíc dostaly větší volnost pro připevnění postranních aerodynamických částí na přední nárazníky. Větší volnost výrobci dostanou také na zadních náraznících.
Co na změnu pravidel říkají zúčastněné strany?Aktuálně platná pravidla ve WRC jsou ohraničena časovým rámcem sezon 2014 až 2016. Bylo tedy třeba nadefinovat pravidla pro sezonu 2017 a následující roky. Jak již bylo zmíněno výše, tak restriktor u vozů WRC bude mít již 36 mm, když aktuálně má maximálně 33 mm. Tím by mělo být dosaženo vyrovnání výkonů vozů WRC a vozů z WTCC, které používají stejné motory.
Technický šéf FIA, Bernard Nicolet, mluví o třech cílech, kterých chtějí díky novým pravidlům dosáhnout. "[Chceme] udělat auta spektakulárnějšími, přitom myslet na náklady a dodržet bezpečnostní standard, ne-li jej zvýšit." Jak zdůrazňuje rallyový šéf FIA, Jarmo Mahonen, byly ve vypracování nových pravidel "zúčastněni všichni zainteresovaní zástupci ze sportu, aby bylo dosaženo komerčních i prodejních cílů a zároveň byla zohledněna přání fanoušků."
Úřadující mistr světa, Sébastien Ogier, vnímá prvotní informace týkající se nových pravidel pozitivně. "Myslím, že návrhy na vzezření a výkon vozů pro rok 2017 jsou skvělou novinkou. Jako závodní jezdec si neustále přejete ještě více výkonu. Vycházím z toho, že auta budou díky větším přítlačným křídlům a nové aerodynamice vytvářet větší přítlak, a tak budeme moci jezdit v zatáčkách rychleji."
"Také co se show týče, tak je to krok správným směrem, protože dodatečný výkon motoru se určitě postará o spektakulární jezdecké scény. Auta budou navíc díky širší karoserii vypadat agresivněji. Už se hodně těším na to, až uvidím příští generaci Pola R WRC," uzavřel Ogier.
Týmový šéf Hyundai, Michel Nandan, vidí v nových pravidlech "další krok, jak zvýšit hodnotu WRC a přivést sport do napínavé nové éry." Také šéf M-Sportu, Malcolm Wilson, vidí v nových pravidlech "začátek vzrušující éry pro MS. Auta roku 2017 budou nejen vypadat spektakulárněji, ale také přidají na výkonu. Koncept mi dává vzpomenout na časy skupiny B."
Také šéf Citroënu, Yves Matton, je nadšen. On ale ještě nemůže potvrdit, jestli francouzský výrobce budou tou dobou ještě ve WRC přítomen. "Novým vzezřením World Rally Car jsme nadšeni. Momentálně je pro mě ale těžké dát nějaký slib. Vše, co mohu říci, je: Auta [nová] vypadají absolutně fantasticky."
Na pozadí váhavého přístupu Mattona je to, že Citroën se aktuálně angažuje ve WRC a WTCC a navíc také v nové Formuli E. Ke konci sezony 2016 tak bude takřka jistě muset buď WTCC nebo WRC opustit.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.